Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 20896
Acord del Consell de Govern de 26 d’octubre de 2012 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears
Versió PDF
Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de dia 1 de juny de 2001 es va constituir la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears i es va establir el marc en el qual ha de desenvolupar la seva actuació. Els seus objectius són la promoció i el suport, sense ànim de lucre, de les iniciatives i les activitats relacionades amb l’ensenyament de la música i la dansa de grau superior. Els Estatuts de la Fundació es varen publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 73, de dia 19 de juny de 2001.
L’article 23 d’aquests Estatuts es va modificar mitjançant l’Acord del Consell de Govern de dia 12 de juny de 2009. Aquesta modificació es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 91, de dia 23 de juny de 2009.
L’article 2.1.d de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les fundacions del sector públic, sempre que estiguin sota la dependència o vinculació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El punt 2 de la disposició transitòria segona d’aquesta Llei, relativa a l’adaptació dels ens que integren el sector públic instrumental, assenyala que l’adaptació dels ens que, a l’entrada en vigor d’aquesta Llei, integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de fer per decret del Consell de Govern, en el cas d’organismes públics, o s’ha d’autoritzar per acord del Consell de Govern, en la resta de casos, a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i amb l’informe favorable de les conselleries competents en matèria de relacions institucionals i d’hisenda i pressuposts.
Per tot això, la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears va elaborar un esborrany de modificació dels seus Estatuts per adaptar-los a la normativa següent:
Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.
Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques.
El Departament del Servei Jurídic de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats va emetre un informe de recomanacions en relació amb l’esborrany de modificació dels Estatuts de la Fundació amb la finalitat d’adaptar-los al que preveu la Llei 7/2010. Les modificacions suggerides es varen incorporar al text.
El Patronat de la Fundació va aprovar aquest esborrany en la sessió de 24 de juliol de 2012 amb la condició que s’hi incorporàs el contingut dels informes favorables de la Direcció General de Coordinació del Govern de la Conselleria de Presidència i de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació i que s’aprovàs mitjançant un acord del Consell de Govern.
En data 31 de juliol de 2012, la Direcció General de Coordinació del Govern de la Conselleria de Presidència va emetre un informe relatiu a la conveniència d’adaptar els Estatuts de la Fundació a la Llei 7/2010. Les modificacions suggerides es varen incorporar al text.
En data 10 de setembre de 2012, la Secretaria General de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació va emetre un informe sobre l’adaptació dels Estatuts de la Fundació a la Llei 7/2010. Les modificacions suggerides es varen incorporar al text.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, en la sessió de dia 26 d’octubre de 2012, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Autoritzar la modificació dels Estatuts de la Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, que passen a tenir una nova redacció, en els termes que s’estableixen en l’annex que s’adjunta a aquest Acord.
Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 26 d’octubre de 2012
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ PER AL CONSERVATORI SUPERIOR DE MÚSICA I DANSA DE LES ILLES BALEARS
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Amb la finalitat de promoure la participació privada i pública en les activitats d’interès general de naturalesa docent i cultural, el Govern de les Illes Balears ha creat l’entitat denominada Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, de caràcter docent i sense ànim de lucre.
Article 2
La Fundació desenvolupa les seves funcions principalment a les Illes Balears, sens perjudici d’estendre les seves activitats fora d’aquest territori quan la naturalesa dels seus objectius requereixi un àmbit més gran, encara que la seu dels seus òrgans de govern i de gestió i la direcció dels programes socials propis de la seva activitat radiquen en aquesta comunitat.
Article 3
La Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears té el domicili a Palma, al carrer d’Alfons el Magnànim, 64, on s’ubiquen l’edifici i les instal·lacions que acullen el Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i el Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.
El Patronat pot acordar traslladar el domicili de la Fundació, d’acord amb la legislació vigent.
Article 4
La Fundació té com a objectiu fundacional la gestió, la promoció i el suport, sense afany de lucre, d’iniciatives i activitats relacionades amb l’ensenyament de la música de grau superior i amb el Conservatori Superior de Música de les Illes Balears.
Article 5
Per desenvolupar els objectius fundacionals, la Fundació té encomanades les funcions següents:
a) Implantar i dur a terme la gestió acadèmica del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, creat pel Decret 40/1999, de 23 d’abril, que es regeix per la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), per les normes que la desenvolupin i complementin, per la resta de normativa que hi sigui d’aplicació i per les normes pròpies d’organització i funcionament. El Conservatori Superior imparteix els ensenyaments conduents a l’obtenció del títol de grau superior de música, d’acord amb els currículums establerts i segons el calendari d’implantació d’aquests ensenyaments.
b) Gestionar el centre esmentat, administrar l’edifici i les instal·lacions que acullen el Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i el Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca, vetllar perquè funcioni correctament i fer-hi les obres i els treballs necessaris per conservar-lo i mantenir-lo.
c) Promoure i organitzar activitats, reunions d’especialistes, cursos, seminaris i congressos relacionats amb l’àmbit dels ensenyaments que li són propis.
d) Gestionar la utilització i l’aprofitament de la sala auditori, la prioritat de la qual, però, ha de ser estar al servei de la programació docent del Conservatori Superior i del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.
e) Vetllar per la direcció i la gestió correctes i eficaces del Conservatori Superior, que han de ser respectuoses amb la llibertat de càtedra, que es manifesta en les llibertats de recerca i d’estudi. Ha de vetllar especialment perquè el Conservatori Superior ofereixi als alumnes els seus serveis i els reconegui els drets d’accés i permanència sense cap tipus de discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
f) Efectuar les tasques necessàries per assolir la màxima qualitat del procés formatiu i de tots els elements que hi intervenen, sens perjudici de les competències del Protectorat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A aquest efecte, el personal docent propi del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears s’ha de seleccionar d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat de la convocatòria corresponent, i s’ha de procurar formació permanent al personal docent, investigador, tècnic i administratiu del Conservatori Superior.
Article 6
Les activitats que duu a terme la Fundació s’adrecen a estudiants de música i de dansa. Per accedir al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, els alumnes han de complir els requisits establerts en la normativa vigent que regula l’accés als ensenyaments de grau superior de música.
Capítol II
Règim jurídic
Article 7
La Fundació es regeix per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i per les altres disposicions legals vigents que hi són d’aplicació, per la voluntat de les persones fundadores manifestada en aquests Estatuts i per les normes i les disposicions que el Patronat estableixi per interpretar-los i desenvolupar-los.
A més, d’acord amb el Decret 61/2007, de 18 de maig, pel qual es regula el Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears i l’organització de l’exercici del protectorat, queda sotmesa al Protectorat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a través de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, o de la conselleria que es determini.
Així mateix, i atesa l’aportació majoritària de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Fundació queda sotmesa a aquesta Llei en tot allò que li sigui d’aplicació.
La Fundació es regeix per l’ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la resta de normativa de dret públic que li sigui d’aplicació.
Article 7 bis
1. D’acord amb el que estableix l’article 24.6 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, la Fundació té el caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que, d’acord amb el Reial decret legislatiu 3/2011, hagin de ser considerats poders adjudicadors, sempre que es verifiquin les condicions a què es refereix l’apartat 3 següent. De la mateixa manera, la Fundació pot tenir el caràcter de mitjà propi dels consells insulars i, en general, d’altres administracions i poders adjudicadors no integrats en el sector públic instrumental autonòmic, sempre que participin en la dotació de la Fundació.
2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol de les administracions o entitats a les quals fa referència l’apartat anterior pot encarregar a la Fundació l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb qualsevol dels objectius continguts en l’article 4 d’aquests Estatuts, sense que, per la seva banda, la Fundació pugui participar en cap licitació de contractació pública establerta per aquestes administracions o entitats instrumentals. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d’aquests poders adjudicadors s’ha d’ajustar a les tarifes que aprovi l’Administració autonòmica, les quals s’han de calcular segons els costs reals imputables a l’execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cada encàrrec s’han d’aprovar, amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs de gestió, per mitjà d’una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’educació.
3. En tot cas, per poder adquirir el caràcter de mitjà propi a què es refereixen els apartats anteriors, s’ha de verificar que la Fundació s’ajusta als criteris per poder ser considerada fundació del sector públic autonòmic, en els termes establers en l’article 55.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En el cas que no es verifiquin aquests criteris, la Fundació no ha d’adquirir la condició de mitjà propi instrumental de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’administracions públiques i ens instrumentals, o bé, si la tenia, ha de perdre aquesta condició.
Article 8
La Fundació, inscrita en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears, té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar. Això implica que, entre d’altres, té les potestats d’adquirir, conservar, posseir, administrar, dipositar, alienar, gravar, hipotecar i permutar béns de tota classe; de fer actes i contractes de tota mena; de concertar operacions creditícies i d’aval; de contreure obligacions; de cedir béns i drets i de renunciar-hi; de promoure i seguir els procediments oportuns, oposar-s’hi i desistir-ne, i d’exercir lliurement tota mena de drets i accions davant els tribunals de justícia i els jutjats, ordinaris i especials, els organismes i les dependències de l’Administració estatal, autonòmica, provincial i municipal, i altres corporacions o entitats, amb l’autorització prèvia del Protectorat quan ho estableixi la Llei.
Article 9
La Fundació resta sotmesa al règim establert en la disposició addicional primera del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D’altra banda, el règim de contractació de la Fundació és el que es preveu en la legislació de contractes del sector públic (Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre), de conformitat amb l’article 24 de la Llei 7/2010.
Article 10
Correspon a la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats fer el seguiment i exercir el control i la inspecció de l’activitat del Conservatori, sens perjudici de les funcions del Protectorat que li corresponguin d’acord amb la Llei 50/2002 i el Decret 61/2007. A aquest efecte, els òrgans de la Fundació han d’informar la Conselleria de les seves actuacions i col·laborar amb la Conselleria i amb el Protectorat en les tasques d’inspecció i en tot el que calgui per garantir el bon funcionament del Conservatori i el bon ús i manteniment de les seves instal·lacions.
Article 11
La Fundació ha de comunicar al Protectorat les modificacions que es produeixin en les seves normes d’organització i funcionament i en la seva situació patrimonial.
Capítol III
Béns de la Fundació
Article 12
El patrimoni de la Fundació pot estar constituït per tota mena de béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica.
La dotació de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixen la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s’aportin a la Fundació amb aquest caràcter.
En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l’autorització prèvia del Consell de Govern, d’acord amb el que disposa l’article 56.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 13
La Fundació disposa dels recursos econòmics següents:
a) Una aportació anual amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) Les rendes del patrimoni fundacional.
c) Els ingressos que pugui obtenir de l’organització d’activitats relacionades amb els fins fundacionals i l’explotació de la sala auditori i de la resta d’instal·lacions de què disposi.
d) Les donacions, les herències o els llegats que pugui rebre, en els termes que disposa l’article 22 de la Llei 50/2002.
e) Les subvencions de qualsevol entitat o organisme públic.
f) L’endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei i, en particular, l’article 12 de la Llei 7/2010.
g) Qualsevol altra aportació vàlida en dret.
Article 14
S’entén que els béns i les rendes de la Fundació s’han de destinar d’una manera immediata i directa, sense interposició de persones, a realitzar les funcions i les finalitats de la Fundació.
S’ha de destinar a acomplir les finalitats fundacionals almenys el 70 % dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s’obtenguin per qualsevol altre concepte, una vegada deduïdes les despeses fetes per obtenir-los. La resta s’ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.
La Fundació pot fer efectiva aquesta obligació en el període comprès entre l’inici de l’exercici en el qual s’obtenguin els resultats i els ingressos i els quatre anys següents al tancament d’aquest exercici.
Article 15
Si la Fundació rep béns sense que se n’especifiqui la destinació, el Patronat ha de decidir si s’han d’integrar a la dotació fundacional o s’han d’aplicar directament a realitzar les finalitats fundacionals.
Article 16
El Patronat està facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment i sens perjudici de sol·licitar l’autorització oportuna o comunicar-ho degudament al Protectorat.
Article 17
La Fundació ha de ser objecte de control financer mitjançant auditories, que s’han de dur a terme d’acord amb el que prevegi la normativa vigent i sota la direcció de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 18
Per salvaguardar els béns constitutius del patrimoni de la Fundació, s’han d’observar les normes següents:
a) Els béns immobles i els drets reals s’han d’inscriure a nom de la Fundació en el Registre de la Propietat.
b) Els valors, les accions i les obligacions propietat de la Fundació s’han de dipositar a nom de la Fundació en un establiment bancari designat pel Patronat.
c) Els altres béns, títols de propietat, resguards de dipòsits i qualsevol altre document acreditatiu de domini, possessió, usdefruit o qualsevol altre dret de què sigui titular la Fundació, han de ser custodiats pel Patronat o per les persones que aquest delegui perquè els custodiïn.
d) Tots els béns de la Fundació s’han d’inventariar en un llibre de registre del patrimoni que ha d’estar a càrrec del Patronat i també en el Registre Únic de Fundacions.
Capítol IV
Òrgans de la Fundació
Article 19
Els òrgans de la Fundació són:
a) El Patronat
b) El president
c) El gerent
Article 20
Únicament la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la condició de patró fundador, per la seva condició d’institució fundadora de la Fundació. Això no obstant, per decisió del patró fundador i mitjançant un acord del Patronat, es poden incorporar a la Fundació com a patrons altres corporacions o entitats públiques i persones físiques i jurídiques privades.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears presideix el Patronat a través del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, i els membres de les altres corporacions o entitats públiques i les persones físiques i jurídiques privades que participen en la Fundació tenen el dret de formar part del Patronat en els termes establerts en aquests Estatuts i el deure d’aportar-hi la seva col·laboració, en la forma que en cada cas s’estableixi, per fer possible el compliment dels fins de la Fundació.
Article 21
El Patronat és l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació, sens perjudici de la seva facultat de delegar els membres del Patronat o apoderar altres òrgans o persones de la Fundació perquè facin les funcions que permetin les lleis. Exerceix les seves facultats amb independència, sense més limitacions que les establertes per la normativa sobre fundacions. Correspon al Patronat complir els fins fundacionals, administrar els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació, i procurar obtenir-ne el rendiment i la utilitat màxims.
Article 22
El Patronat té, entre d’altres, les competències següents:
a) Designar les persones que hagin d’ocupar les vacants de patrons segons el que disposen aquests Estatuts.
b) Interposar tota classe de reclamacions i accions davant els tribunals, els jutjats, les autoritats, les corporacions i les persones de tota classe, públiques i privades, en defensa dels béns, els drets i les accions que pertanyen a la Fundació; exercir tots els drets, les accions i les excepcions, i seguir tots els tràmits, les instàncies, les incidències, els recursos i els procediments, els expedients, les reclamacions i els judicis que siguin competència de la Fundació. A aquest efecte, pot atorgar els poders que cregui necessaris, tret dels casos d’urgència, en què és competent el president, que després n’ha d’informar el Patronat perquè ratifiqui la seva actuació.
c) Adquirir i acceptar béns i drets per a la Fundació fent tota mena d’actes i contractes de compra, possessió, administració, alienació i gravamen de béns mobles i immobles.
d) Cobrar i percebre rendes, fruits, dividends, interessos, utilitats i qualsevol altre producte o benefici que es derivi de l’activitat de la Fundació i del seu patrimoni, d’acord amb la normativa vigent.
e) Efectuar tots els pagaments necessaris i els de les despeses prèvies per recaptar, administrar i protegir els fons de què disposa la Fundació en cada moment.
f) Fer obres o construir els edificis que cregui necessaris per als fins propis de la Fundació.
g) En aplicació de la Llei 50/2002, aprovar els comptes anuals i el pla d’actuació, que ha de contenir els objectius i les activitats que s’hagin de desenvolupar en l’exercici següent; modificar els Estatuts; acordar la fusió i l’extinció de la Fundació i la realització dels actes que requereixin l’autorització del Protectorat. El pla d’actuació ha d’anar acompanyat del pressupost corresponent a l’exercici següent, que ha de diferenciar entre ingressos i despeses ordinàries i ingressos i despeses específicament imputables a les activitats incloses en el pla d’actuació. Així mateix, també ha d’exercir, en general, totes les funcions d’administració, conservació, custòdia i defensa dels béns de la Fundació.
h) Organitzar i dirigir el funcionament intern i extern de la Fundació i establir els reglaments de tota mena que consideri convenients.
i) Controlar els resultats de l’activitat de la Fundació d’acord amb els seus objectius.
j) Assignar algunes de les facultats esmentades més amunt a una o més persones del Patronat, sempre que siguin delegables, d’acord amb la legislació vigent.
k) Aprovar els preus dels serveis acadèmics i altres serveis que presta la Fundació, dels quals s’ha de donar compte al Protectorat perquè els autoritzi.
l) Aprovar i, si escau, modificar el Reglament del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears, que ha de tenir l’informe preceptiu i vinculant de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
m) Nomenar i destituir lliurement el gerent, el director acadèmic i altre personal directiu, docent, facultatiu i administratiu, i assenyalar-ne sous, honoraris i gratificacions, d’acord amb la normativa específica que hi sigui d’aplicació.
Sens perjudici que el director acadèmic pugui ser nomenat pel Patronat a proposta del president, la selecció s’ha de fer segons el que disposa l’article 133 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig (LOE), mitjançant el sistema de concurs de mèrits, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.
n) Aprovar els convenis de cooperació que el Conservatori Superior vulgui subscriure amb altres entitats públiques i privades, en els diferents àmbits educatius i de recerca, o amb finalitats econòmiques i de patrocini del Conservatori, sense cap limitació geogràfica.
o) Acordar els criteris de distribució i aplicació dels fons socials destinats a compensar les desigualtats econòmiques i oferir beques i ajuts de tot tipus per facilitar als alumnes l’accés al Conservatori Superior i per afavorir que aprofitin plenament els serveis que ofereix.
p) Avaluar el funcionament del Conservatori Superior, sens perjudici de les competències de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
q) Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del gerent, sens perjudici que els òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma duguin a terme la coordinació i el control de la gestió de la tresoreria, en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.
r) Contractar tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.
s) Dissenyar la política de personal de la Fundació, amb les limitacions que, si escau, s’estableixin reglamentàriament, en els termes prevists en l’article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 49 de la Llei esmentada.
t) Aprovar el pla d’actuació previst en l’article 17.5 de la Llei 7/2010.
Article 23
1. La composició del Patronat és la següent:
— El president, que és el conseller d’Educació, Cultura i Universitats.
— Set vocals nomenats pel president entre les persones que estan al servei de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, els quals actuen en representació i interès de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Un d’aquests vocals és el vicepresident del Patronat i substitueix el president quan no hi és.
— Un vocal de la conselleria de la qual depèn la Direcció General de Patrimoni, nomenat pel conseller corresponent, que actua en representació i interès de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— Un vocal en representació de l’Ajuntament de Palma.
— Un vocal en representació del Consorci per a la Música de les Illes Balears Orquestra Simfònica de les Illes Balears «Ciutat de Palma».
— Un vocal en representació de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació.
— Un vocal en representació de la Universitat de les Illes Balears.
També participen en el Patronat, encara que no en siguin membres, amb veu i sense vot, dos representants de les conselleries que s’indiquen a continuació:
— Un representant de la Conselleria d’Administracions Públiques.
— Un representant de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dependent de la Conselleria de Presidència.
2. Els directors acadèmics del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i dels conservatoris professionals de música i dansa de Mallorca, Menorca i d’Eivissa i Formentera poden participar en les reunions del Patronat, encara que no en siguin membres, amb veu i sense vot.
3. El Patronat pot ampliar el nombre de membres proposant i acceptant el nomenament de nous patrons a favor de persones físiques o jurídiques que hagin fet aportacions al patrimoni fundacional o al compliment dels seus objectius, o que es distingeixin en l’àmbit de les finalitats de la Fundació. En tot cas, la representació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hi ha de ser majoritària.
4. A proposta del president, el Patronat, per majoria, ha de designar un secretari per a un període de quatre anys, el qual pot ser reelegit indefinidament. El càrrec de secretari pot exercir-lo una persona que no sigui membre del Patronat; en aquest cas, el secretari té veu però no vot.
5. Els vocals que formen part del Patronat en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions públiques deixen de formar-ne part a petició pròpia, perquè siguin substituïts per un altre membre a proposta de l’entitat que representen o perquè hagin cessat en el càrrec que els vinculava a l’Administració.
6. Els patrons comencen a exercir les seves funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en els termes que estableix la normativa vigent aplicable.
7. Els nomenaments successius dels patrons elegits pel Patronat requereixen el vot de la majoria dels patrons que estiguin en l’exercici del càrrec. Si, abans d’acabar el termini per al qual l’havien nomenat, algun patró cessa en el càrrec per qualsevol causa, se n’ha d’elegir un substitut per al temps durant el qual el patró que ha cessat havia d’exercir el càrrec.
8. D’acord amb les seves facultats, el Patronat pot atorgar actes, adquirir drets i contreure obligacions en els termes establerts en la Llei 50/2002, de fundacions.
Article 24
1. El Patronat s’ha de reunir en sessions ordinàries almenys dues vegades l’any per examinar i aprovar els documents anuals exigits per les lleis, i en sessions extraordinàries, sempre que calgui, per deliberar i prendre acords sobre les funcions que té atribuïdes, quan ho demanin almenys dos terços dels patrons o per iniciativa del president.
2. Correspon al president convocar les reunions. La convocatòria ha de contenir l’ordre del dia, fora del qual no es poden prendre acords vàlids, llevat que hi assisteixin tots els membres i ho acordin per unanimitat. Les convocatòries s’han de cursar amb una antelació mínima de dos dies hàbils, per qualsevol mitjà que garanteixi que l’interessat les rep, excepte quan, reunits tots els membres que componen el Patronat, acordin per unanimitat celebrar una sessió.
Correspon al president dirigir els debats, fer conèixer el resultat de les votacions i cloure les sessions.
Per prendre acords en primera convocatòria, hi han de ser presents la majoria dels patrons, entre els quals el president, que, en cas d’absència o malaltia, ha de ser substituït pel vicepresident. Es poden prendre acords en segona convocatòria, que s’ha de fer a partir d’una hora després de la primera, sempre que com a mínim hi assisteixin el president o el vicepresident i tres vocals. En absència del secretari, n’ha d’assumir les funcions un patró designat a l’inici de la sessió.
En el cas de les persones que exerceixin la funció de patró per raó del seu càrrec, poden actuar en nom seu les persones a qui correspongui substituir-les.
3. Els acords del Patronat s’han de prendre per majoria simple de vots a raó d’un vot per patró. Si es produeix un empat, val com a acord allò que voti qui presideixi la sessió.
4. El secretari ha d’estendre l’acta de cada sessió. L’acta ha de contenir la relació dels assistents, els assumptes tractats i els acords presos. No cal reproduir-hi les opinions dels patrons, llevat que algú ho demani expressament. Les actes s’han de transcriure al llibre corresponent i les han de signar les persones que hagin actuat com a president i secretari.
5. El secretari, amb el visat del president, ha de certificar les actes i els documents de la Fundació sempre que li ho demani una persona autoritzada. Així mateix, seguint instruccions del president, pot comunicar les convocatòries i l’ordre del dia de les sessions.
6. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament sense que en cap cas puguin percebre cap retribució per desenvolupar la seva funció.
Article 25
El president té les atribucions següents:
a) Exercir la representació de la Fundació en tots els afers públics, jurídics, administratius, econòmics i laborals.
b) Ordenar les convocatòries de les reunions ordinàries i extraordinàries dels òrgans de govern de la Fundació, fixar l’ordre del dia de cada sessió, presidir les sessions i dirigir les deliberacions.
c) Complir i fer complir aquests Estatuts i els acords adoptats pels òrgans de govern de la Fundació.
d) Ordenar els pagaments, subscriure els xecs, les transferències, etc. amb càrrec als comptes bancaris legalment autoritzats a nom de la Fundació.
e) Ordenar despeses de fins al 10 % del pressupost.
f) Contractar les obres, els serveis i els subministraments necessaris per a l’activitat normal de la Fundació, dins els pressuposts aprovats pel Patronat i amb els límits de l’article 28 de la Llei 50/2002, de fundacions.
g) Contractar el personal de la plantilla eventual, d’acord amb el pla d’actuació de la Fundació aprovat pel Patronat.
h) Signar contractes, acords i convenis per una quantia que no superi el 10 % del pressupost, dels quals ha d’informar el Patronat.
i) Assumir totes les atribucions que la legislació o aquests Estatuts no assignin a altres òrgans.
El president, amb el consentiment del Patronat, pot atorgar les seves atribucions, excepte la de la lletra b, al gerent de la Fundació. En qualsevol moment, el president pot revocar les facultats atorgades.
En cas de vacant, absència o malaltia, el càrrec de president l’ha d’exercir el vicepresident.
Article 26
1. El Patronat ha de nomenar el gerent de la Fundació d’acord amb les condicions que consideri escaients i que han de figurar en el contracte laboral d’alta direcció corresponent, en què se n’han d’especificar detalladament la retribució inicial i el règim de treball. El nomenament del gerent s’ha de comunicar al Consell de Govern.
2. El Patronat ha d’atorgar una escriptura de poders a favor del gerent que legitimi les seves actuacions amb terceres persones. El gerent, que no pot ser membre del Patronat, ha de respondre davant aquest per la gestió feta en exercici del seu càrrec. El gerent assisteix a les reunions del Patronat amb veu però sense vot, excepte en el cas que el president no consideri necessària o adequada la seva presència a la reunió.
3. El gerent de la Fundació pot exercir les funcions de director acadèmic del Conservatori Superior.
4. Al gerent li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb el que estableix l’article 21.2 de la Llei 7/2010.
5. En el cas que el gerent sigui empleat públic, s’ha d’assimilar al rang d’alt càrrec als efectes prevists en l’article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en l’article 87.1 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.
6. El Patronat ha d’aprovar la retribució bruta anual del gerent en el moment del nomenament, abans de signar el contracte de treball. Aquesta retribució no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. El gerent cessa en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable. També cessa automàticament quan ho fa el president del Patronat que el va proposar. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.
8. En el moment del cessament, el gerent no pot percebre cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. No es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina sigui la naturalesa o la quantia d’aquestes.
Article 27
Correspon al gerent:
a) Elaborar la memòria anual de les activitats de la Fundació i presentar-la al Patronat perquè l’aprovi.
b) Elaborar i proposar el pla d’actuació de la Fundació al Patronat perquè l’aprovi.
c) Executar els programes per complir els objectius del pla d’actuació.
d) Proposar al Patronat, quan correspongui, les mesures que cregui oportunes per a la bona marxa de la Fundació.
e) Proposar al president del Patronat el nomenament dels membres dels tribunals de selecció del personal.
f) Exercir les facultats que li atorgui el Patronat, d’acord amb la normativa vigent.
g) Proposar al president la relació d’assumptes per incloure en l’ordre del dia de les convocatòries del Patronat.
h) Proposar al Patronat l’organigrama directiu del Conservatori i la creació d’altres càrrecs de la Fundació.
i) Elaborar els avantprojectes de pressupost i els programes d’actuació, d’inversions i de finançament.
j) Autoritzar despeses fins al límit que estableixi el Patronat.
k) Exercir les funcions de responsable en l’àrea de personal per delegació del Patronat.
l) Informar de la seva gestió el Patronat.
m) Altres funcions que li encomanin els òrgans competents per raó de les seves atribucions.
n) Subscriure l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Patronat, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2 a 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.
Capítol V
Règim econòmic
Article 28
1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.
2. La Fundació ha de portar necessàriament un llibre diari i un llibre d’inventaris i comptes anuals i altres llibres convenients per desenvolupar adequadament les seves activitats i per controlar la seva comptabilitat.
3. En la gestió econòmica financera, la Fundació s’ha de regir pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent i ha d’aplicar les normes específiques que contenen aquests Estatuts i les que, en relació amb les entitats que integren el sector públic fundacional, s’estableixen en la legislació econòmica financera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en les normes reglamentàries de desplegament.
4. Prèviament a l’inici de qualsevol expedient de despesa del qual puguin derivar obligacions econòmiques per a la Fundació superiors a cinc-cents mil euros, s’ha de demanar l’autorització del Consell de Govern, de conformitat amb el que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol. Les despeses superiors a 50.000 euros requereixen l’autorització prèvia de la persona titular de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
5. En tot cas, la modificació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació durant l’exercici s’ha d’ajustar al que preveuen l’article 8 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i els apartats 2 i 3 de l’article 64 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despeses de capital a despeses corrents, llevat de les despeses de capital que, d’acord amb el pressupost de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos corrents derivats de l’activitat pròpia d’aquesta.
Així mateix, l’adopció de compromisos de despesa pluriennals s’ha d’ajustar a les normes que contenen l’article 9 de la Llei 7/2010 i la normativa reglamentària de desplegament.
Article 29
1. En els últims tres mesos de cada exercici, el Patronat ha d’aprovar un pla d’actuació en què quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegi desenvolupar durant l’exercici següent. Un cop aprovat el pla d’actuació, s’ha de trametre al conseller d’Educació, Cultura i Universitats perquè en doni compte al Consell de Govern. Posteriorment s’ha d’enviar al Protectorat perquè, després d’examinar-lo, el dipositi en el Registre Únic de Fundacions.
2. El president, o la persona que designi el Patronat, ha d’elaborar els comptes anuals, que han de ser aprovats pel Patronat en el termini de sis mesos des del tancament de l’exercici.
3. Els comptes anuals, que comprenen el balanç, el compte de resultats i la memòria, formen una unitat, s’han de redactar amb claredat i han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de la Fundació.
4. En la memòria cal completar, ampliar i comentar la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i cal incorporar-hi un inventari dels elements patrimonials.
5. A més, en la memòria s’hi han d’incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d’actuació. Així mateix, s’hi han d’indicar els recursos emprats, d’on provenen i el nombre de persones beneficiàries en cada actuació realitzada, els convenis que s’hagin signat amb altres entitats per a aquestes finalitats i el grau de compliment de la destinació de rendes i ingressos.
6. Una vegada que el Patronat de la Fundació ha aprovat els comptes anuals, s’han de presentar al Protectorat dins els deu dies hàbils següents a la data d’aprovació perquè, després d’examinar-los, els dipositi en el Registre Únic de Fundacions.
Capítol VI
Modificació, fusió, extinció i liquidació
Article 30
1. Per acord del Patronat, aquests Estatuts es poden modificar sempre que resulti convenient als interessos de la Fundació. S’han de modificar quan les circumstàncies que van presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d’acord amb els Estatuts en vigor.
2. Per adoptar els acords de modificació estatutària, és necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.
3. En compliment del que estableix l’article 57.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, abans que el Patronat de la Fundació aprovi la modificació dels Estatuts, s’ha de sol·licitar l’autorització del Consell de Govern. Una vegada obtinguda l’autorització del Consell de Govern, la modificació o la nova redacció dels Estatuts acordada pel Patronat s’ha de comunicar al Protectorat. Posteriorment, i per aquest odre, s’ha de sotmetre a l’acord del Consell de Govern, se n’ha d’atorgar l’escriptura pública, s’ha d’inscriure en el Registre Únic de Fundacions i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. Quan la modificació només faci referència al canvi de domicili, sempre que aquest canvi sigui dins el terme municipal de Palma, no són necessaris ni l’acord ni l’autorització prèvia del Consell de Govern.
Article 31
La fusió de la Fundació amb una altra requereix l’acord de la majoria absoluta dels membres del Patronat, s’ha de sotmetre a l’acord del Consell de Govern i s’ha de dur a terme segons la normativa vigent.
Article 32
1. La Fundació s’extingeix per les causes i segons els procediments que estableix la legislació vigent. L’extinció de la Fundació requereix l’acord previ del Consell de Govern.
2. En el supòsit que l’extinció de la Fundació determini l’obertura del procediment de liquidació, l’ha de dur a terme el Patronat sota el control del Protectorat.
3. Els béns resultants de la liquidació s’han de destinar a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.”