Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
Núm. 18919
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 27 de setembre de 2012 per la qual s’ofereixen ajuts per formar personal investigador cofinançats pel Fons Social Europeu per mitjà del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2007/2013
Versió PDF
Fets
La Llei 7/1997, de 20 de novembre, de la recerca i del desenvolupament tecnològic (BOCAIB núm. 148, de 29 de novembre) té per objecte el foment de la recerca científica, la innovació tecnològica, la normalització i l’homologació necessàries per incrementar el coneixement científic a les Illes Balears i per accelerar-ne la integració en el mercat europeu i la seva presència efectiva en els mercats internacionals. Així mateix, l’article 2 de la Llei 7/1997 preveu la creació del Pla de Recerca i Desenvolupament Tecnològic de les Illes Balears.
El Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació 2009-2012 permet impulsar de manera coordinada i conjunta l’R+D+I. L’objectiu general estratègic d’aquest Pla és incidir en el reforçament del sistema de ciència i innovació de les Illes Balears, la qual cosa implica la consolidació de polítiques que permetin millorar l’eficiència de les actuacions. Un dels objectius del Pla és consolidar una estructura investigadora d’excel·lència.
Els recursos humans són el factor limitant més important per a la creació, l’absorció i la transformació del coneixement. Per aquest motiu, un dels programes que articulen el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears és el programa de potenciació dels recursos humans. La formació de personal investigador objecte d’aquesta convocatòria és una mesura de foment de la recerca científica i tecnològica per enfortir la capacitat de recerca dels grups d’R+D tant del sector públic com del privat i millorar la capacitat tecnològica de les empreses mitjançant la formació i l’adaptació de personal qualificat per incorporar-lo al sistema d’innovació.
L’article 2 del Reglament (CE) núm. 1081/2006 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Social Europeu (DOUE L210, de 31 de juliol), disposa que la funció del Fons és contribuir a executar les prioritats de la Unió Europea pel que fa al reforç de la cohesió econòmica i social amb una millora de l’ocupació i les oportunitats de treball, com també afavorint un alt nivell d’ocupació i la creació de més i millors llocs de treball.
En aplicació d’aquesta previsió, s’ha aprovat el Programa Operatiu FSE de les Illes Balears 2007-2013 per tal d’atendre les prioritats i els objectius de la comunitat autònoma en matèries com l’increment de la participació de les persones econòmicament inactives en el mercat de treball, la lluita contra l’exclusió social, el foment de la igualtat entre homes i dones i la no-discriminació.
El Programa Operatiu FSE Illes Balears 2007-2013 s’articula en cinc eixos prioritaris, el tercer dels quals està dedicat a l’augment i millora del capital humà. Per aconseguir-ho, està previst engegar diferents mesures que abasten des del reforç de la formació inicial passant per la formació professional, fins al desenvolupament del capital humà en l’àmbit de la investigació i de la innovació. Tot això per lluitar contra l’alta taxa d’abandonament escolar existent a les Illes Balears.
Aquest Programa Operatiu preveu com a prioritats transversals els criteris d’igualtat de gènere, les accions innovadores, la protecció i millora del medi ambient i el foment de les noves tecnologies de la informació, criteris de concessió que s’han de tenir en compte en totes les sol·licituds presentades per al Fons Social Europeu.
Aquesta convocatòria s’inclou en els criteris de selecció de les operacions aprovades pel Comitè de Seguiment per procediment escrit del 29 d’octubre de 2009, dins l’eix 3 d’augment i millora del capital humà, tema prioritari 74 de desenvolupament del potencial humà en l’àmbit de la investigació i la innovació mitjançant estudis de postgrau i formació d’investigadors, així com activitats en xarxa entre universitats, centres d’investigació i empreses.
Amb aquesta convocatòria es pretén fomentar la recerca científica i tecnològica en àrees que serveixen per satisfer les necessitats socials i productives de les Illes Balears i també per formar els becaris com a investigadors, de manera que la formació rebuda durant el període de gaudi de l’ajut contribueixi a integrar-los en el sistema productiu.
El 29 de juny de 2012, el Consell de Govern va aprovar la modificació dels plans estratègics de subvencions de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats per a l’any 2012, entre les quals hi ha les beques predoctorals per a la formació de personal investigador, objecte d’aquesta Resolució.
Aquesta convocatòria s’ajusta al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre); l’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca i desenvolupament tecnològic (BOIB núm. 25, de 13 de febrer), i el Reial decret 63/2006, de 27 de gener, pel qual s’aprova l’Estatut del personal investigador en formació (BOE de 3 de febrer).
A més, s’han de tenir en compte la disponibilitat pressupostària per a l’exercici de 2012 i els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, amb la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també les facultats per dictar resolució atribuïdes per la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Aprovar la convocatòria de catorze ajuts per formar personal investigador, l’objectiu dels quals és formar en recerca científica i tècnica titulats superiors universitaris que vulguin fer una tesi doctoral en centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic ubicats a les Illes Balears.
Aprovar els termes d’aquesta convocatòria, que consten en l’annex I, d’acord amb les bases reguladores que estableix l’Ordre de la consellera de 26 de gener de 2010.
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 27 de setembre de 2012
El conseller d’Educació, Cultura i Universitats
Rafael Àngel Bosch i Sans
ANNEX I
Convocatòria
1. Objecte
L’objecte d’aquests ajuts és la formació de personal investigador mitjançant la incorporació dels sol·licitants a grups de recerca i l’elaboració de tesis doctorals en centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic, sense finalitat de lucre, ubicats a les Illes Balears.
Aquesta convocatòria està cofinançada pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu del FSE Illes Balears 2007-2013.
En l’establiment de les condicions per accedir als ajuts esmentats, es tenen en compte les prioritats transversals previstes pel Fons Social Europeu en el període de programació 2007-2013, a les quals han de contribuir de forma general les accions cofinançades i que es concreten en la igualtat de gènere, les accions innovadores, la protecció i millora del medi ambient i el foment de les noves tecnologies de la informació.
2. Característiques
S’estableix una única modalitat d’ajut de temàtica oberta.
El programa d’aquests ajuts s’estructura en dos períodes: un primer període de beca, de dos anys a partir de la concessió de l’ajut i un segon període de contracte. Durant la segona etapa, el personal investigador en formació ha de formalitzar un contracte laboral amb l’organisme, el centre o la institució al qual estigui adscrit.
3. Durada dels ajuts
1.El període per gaudir l’ajut comença l’1 de desembre de 2012 i finalitza el 30 de novembre de 2016.
2.Els ajuts objecte d’aquesta convocatòria s’estructuren en dos períodes diferenciats:
Durant el primer període, amb una durada de 24 mesos, l’ajut tendrà les característiques d’una beca.
Durant el segon període, que ha de ser com a màxim els dos anys següents a partir de l’acabament del període de beca, el centre d’R+D ha de formalitzar amb el personal investigador en formació un contracte de treball en pràctiques en virtut del qual l’investigador ha de romandre vinculat al centre de formació en què desenvolupa la tesi doctoral, de manera que ambdues parts assumiran les obligacions contractuals que se’n derivin, que en qualsevol cas s’han d’adequar al contingut de la sol·licitud de l’ajut.
Del període màxim de gaudi de l’ajut, s’han de descomptar els períodes en què s’hagi gaudit d’altres beques o ajuts homologables perquè tenen una dotació, un procés de selecció i una naturalesa semblants, segons el criteri de la comissió de selecció a què es refereix l’apartat 9.4 d’aquesta convocatòria i amb audiència prèvia de la persona interessada.
Atès el caràcter d’iniciació i formació en la recerca d’aquests ajuts, l’acabament del període per gaudir-ne suposa la impossibilitat de concessió d’una altra beca predoctoral dels programes del Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears.
4. Direcció dels treballs
Pot ser director o directora del treball de tesi doctoral qualsevol doctor o doctora amb vinculació al centre o a la unitat amb seu a les Illes Balears (a què es refereix l’apartat 1) en els quals s’hagi de dur a terme el treball. En el cas que la vinculació no sigui de caràcter permanent, s’ha de proposar un codirector o codirectora amb aquesta vinculació.
Cap director o directora de tesi no pot presentar ni dirigir més d’una persona becària de nova concessió per mitjà d’aquesta convocatòria. La presentació de més d’una sol·licitud implica l’exclusió de totes.
Cap director o directora de tesi no pot dirigir simultàniament més de dues persones, a partir de la data de concessió, amb cap altre tipus de beca predoctoral del Govern de les Illes Balears.
El projecte de tesi ha d’estar emmarcat en un projecte de recerca i desenvolupament tecnològic actiu (projecte marc) subvencionat per un organisme competent mitjançant una convocatòria pública competitiva. Si el projecte marc està en fase de resolució provisional, es condicionarà la concessió de l’ajut a la resolució definitiva del projecte. S’ha de presentar la resolució definitiva en un termini no superior a 6 mesos.
La doctora o doctor proposat com a directora o director del treball de la tesi i amb vinculació permanent a un centre de recerca de les Illes Balears ha de formar part, oficialment, de l’equip executor d’aquest projecte marc.
Per a cada projecte de recerca en què s’emmarca la tesi (projecte marc) només es pot presentar una sol·licitud. Si se’n presenta més d’una, s’exclouran del tràmit totes les sol·licituds que es presentin per al mateix projecte marc.
L’investigador o investigadora principal o responsable del projecte marc ha de justificar la disponibilitat del finançament i ha d’autoritzar que aquest treball de tesi doctoral es dugui a terme.
5. Import màxim
Es destina un màxim d’1.164.658,00 € a aquesta convocatòria, que té caràcter pluriennal. Aquest import inclou cofinançament del Programa Operatiu Regional IB 19112 del Fons Social Europeu.
La distribució màxima d’anualitats inclouen la dotació mensual, els preus establerts per a la tutela acadèmica del doctorat, l’obertura de l’expedient acadèmic, la defensa de la tesi doctoral, l’ajut familiar, si escau, i la part cofinançada de la quota empresarial de la Seguretat Social, i en cap cas no inclouen les despeses derivades per obtenir el títol de màster o doctorat, és la següent:
— Any 2012: 22.628,00 € a càrrec de les partides pressupostàries següents:
- 21.728,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 78000 00 19112
- 900,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 48000 00 19112
— Any 2013: 267.956,00 € a càrrec de les partides pressupostàries següents o les equivalents de l’exercici de 2013:
- 262.556,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 78000 00 19112
- 5.400,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 48000 00 19112
— Any 2014: 552.576,00 € a càrrec de les partides pressupostàries següents o les partides equivalents de l’exercici de 2014:
— 261.930,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 78000 00 19112
— 219.420,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 74113 00 19112
— 21.942,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 74406 00 19112
— 21.942,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 70100 00 19112
— 21.942,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 74423 00 19112
— 5.400,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 48000 00 19112
— Any 2015: 313.568,00 € a càrrec de les partides pressupostàries següents o les partides equivalents de l’exercici de 2015:
— 22.922,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 78000 00 19112
— 219.420,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 74113 00 19112
— 21.942,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 74406 00 19112
— 21.942,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 70100 00 19112
— 21.942,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 74423 00 19112
— 5.400,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 48000 00 19112
— Any 2016: 7.930,00 euros a càrrec de les partides pressupostàries següents o les partides equivalents de l’exercici de 2016:
— 3.430,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 78000 00 19112
— 4.500,00 euros a càrrec de la partida 13801 541A01 48000 00 19112
Atès que aquesta subvenció s’imputa a més d’una partida pressupostària, l’assignació és vinculant per l’import total i no per a cada partida.
La formació del personal investigador s’inclou en els supòsits de ser subvencionables amb els fons procedents del Fons Social Europeu (FSE), de suport del potencial humà en recerca, ciència i tecnologia. Per aquest motiu, els ajuts per a la formació de personal investigador aprovats podran aparèixer a la llista pública que preveu l’article 7.2.d del Reglament (CE) 1828/2006 de la Comissió de 8 de desembre de 2006 amb càrrec al Programa Operatiu Regional IB 19112 del Fons Social Europeu.
6. Persones beneficiàries
Poden ser beneficiaris dels ajuts:
Les persones físiques que compleixin els requisits que estableix l’apartat 7 d’aquesta convocatòria.
Els centres de recerca i desenvolupament tecnològic (R+D) sense finalitat de lucre ubicats a les Illes Balears, que, durant el període a què es refereix l’apartat 2.2 d’aquesta convocatòria, tenguin capacitat de contractació laboral i que hagin obtingut un projecte de recerca i desenvolupament tecnològic (projecte marc) subvencionat per un organisme competent mitjançant una convocatòria pública competitiva.
A l’efecte d’aquesta Resolució, s’entén per centre d’R+D:
Centres públics d’R+D: les universitats públiques, els organismes públics de recerca reconeguts per la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la Ciència, Tecnologia i Innovació, els centres d’R+D amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada vinculats o dependents de l’Administració general de l’Estat i els centres d’R+D vinculats o dependents d’administracions públiques territorials, independentment de la seva personalitat jurídica.
Centres públics i privats d’R+D sense finalitat de lucre: les universitats privades i entitats públiques i privades sense finalitat de lucre amb capacitat i activitat demostrada en R+D, la qual cosa inclou els centres tecnològics la propietat i gestió dels quals sigui majoritàriament de les administracions públiques.
Centres tecnològics: centres d’innovació i tecnologia reconeguts d’acord amb el Reial decret 2609/1996, de 20 de desembre, la propietat o l’òrgan de govern dels quals no siguin majoritaris de les administracions públiques.
7. Requisits
En el termini de presentació de la sol·licitud, els sol·licitants han d’acreditar els requisits acadèmics que s’especifiquen tot seguit:
Tenir la nacionalitat espanyola, ser nacional d’un país membre de la Unió Europea o ser estranger resident a Espanya en el moment de sol·licitar l’ajut i tenir la residència a les Illes Balears.
Haver completat un mínim de 300 crèdits en el conjunt d’estudis universitaris de grau i postgrau i a més estar en possessió d’alguna de les ordenacions universitàries següents:
El DEA (diploma d’estudis avançats), el certificat de suficiència investigadora o estar matriculat en el curs acadèmic 2011-2012 per tal d’aconseguir-lo abans d’incorporar-s’hi (estudis de tercer cicle regulats pel Reial decret 778/1998, de 30 d’abril, pel qual es regula el tercer cicle d’estudis universitaris, l’obtenció i expedició del títol de doctor i altres estudis de postgrau).
Complir els requisits d’accés al període d’investigació del doctorat o estar matriculat en el curs 2011-2012 per tal de poder complir aquests requisits abans d’incorporar-s’hi (estudis oficials de postgrau regulats pel Reial decret 56/2005, de 21 de gener, pel qual es regulen els estudis oficials de postgrau). En tot cas, sempre han d’haver completat un mínim de 300 crèdits en el conjunt d’estudis universitaris de grau i postgrau.
Complir els requisits d’accés al doctorat o estar matriculat, en el curs 2011-2012, per tal de poder complir aquests requisits abans d’incorporar-s’hi (ensenyaments regulats pel Reial decret 1393/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments universitaris oficials). En tot cas, els candidats han de complir els requisits acadèmics per accedir a la fase d’investigació dels ensenyaments de tercer cicle en el curs 2012-2013.
En qualsevol cas, en acabar el curs 2011 -2012 i abans de la publicació de la llista definitiva de concessions, les persones seleccionades han d’acreditar el compliment dels requisits d’accés al doctorat mitjançant l’acreditació del títol de màster o DEA (diploma d’estudis avançats) o el certificat de suficiència investigadora o la certificació d’haver completat un mínim de 300 crèdits en el conjunt d’estudis universitaris de grau i postgrau, dels quals 60 crèdits han de ser de postgrau com a mínim.
Per als sol·licitants que hagin obtingut el títol o hagin fet els estudis que proporcionin accés al doctorat de conformitat amb els sistemes educatius estrangers, s’ha de seguir el que disposa l’article 16 del Reial decret 1393/2007, sense perjudici que se’ls requereixi l’homologació del títol que els habiliti per accedir als estudis de doctorat esmentats per a la fase de contracte.
La data d’acabament dels estudis que donen accés als estudis de màster o al període docent o formatiu de doctorat ha de ser:
En el cas de llicenciats, enginyers i arquitectes o l’equivalent en sistemes universitaris estrangers no adaptats a l’EEES, ha de ser posterior a l’1 de gener de 2007.
En el cas de diplomats, enginyers tècnics i arquitectes tècnics o l’equivalent en sistemes universitaris estrangers no adaptats a l’EEES, ha de ser posterior a l’1 de gener de 2007.
En el cas d’estudis de grau de l’EEES de 180 crèdits, ha de ser posterior a l’1 de gener de 2008.
En el cas d’estudis de grau de l’EEES de 240 crèdits, ha de ser posterior a l’1 de gener de 2007.
La data d’acabament dels estudis pot ser anterior a les que s’han esmentat i amb límit fins a l’1 de gener de 2004 en els casos següents:
Les persones llicenciades en medicina, farmàcia, biologia, química o psicologia, que en el moment de sol·licitar l’ajut estiguin en possessió d’un títol de formació sanitària especialitzada (MIR, FIR, BIR, QUIR o PIR, respectivament).
Els titulats en que la data d’acabament d’estudis dels quals sigui posterior a l’1 de gener de 2005 i que acreditin que entre aquesta data i l’actualitat s’han dedicat a l’atenció i la cura de fills menors de sis anys.
No poden participar en la convocatòria les persones que ja estiguin en possessió d’un títol de doctor.
Els sol·licitants han de complir tots els requisits el dia d’acabament del termini de presentació d’instàncies, excepte en el cas del requisit de residència a les Illes Balears, que es pot acreditar mitjançant el certificat d’empadronament a un municipi de les Illes Balears en el moment de l’acceptació de la beca.
8. Documentació, formalització de la sol·licitud i termini
Les persones físiques i els centres d’R+D als quals s’ha fet referència en l’apartat 6 han de presentar conjuntament les sol·licituds de subvenció d’acord amb el que disposa aquest apartat i l’annex II d’aquesta Resolució.
El termini de presentació de sol·licituds és de 20 dies hàbils a partir de l’endemà d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La sol·licitud (annex II) s’ha d’emplenar en línia a l’adreça http://dgrdi.caib.es, i s’ha de presentar en el registre de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement o mitjançant qualsevol de les formes que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
La sol·licitud l’ha de presentar la persona candidata a becària i el representant legal de l’organisme amb les conformitats del director o directora de la tesi doctoral, l’investigador/a principal o responsable del projecte al qual quedi assignada la persona becària i el responsable de la unitat (departament, institut o centre) en la qual s’hagi de dur a terme el treball de la tesi doctoral.
Només es pot presentar una sol·licitud per persona. El fet de presentar la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona o l’entitat interessada, de les prescripcions contingudes en les bases i en aquesta convocatòria.
Cada persona sol·licitant d’un ajut per a la formació de personal investigador d’aquesta convocatòria ha de lliurar els documents següents, emplenats com cal:
— Pel que fa a la persona sol·licitant:
Fotocòpia del document nacional d’identitat de la persona sol·licitant. En el cas de sol·licitants estrangers, fotocòpia de la targeta de resident (NIE).
Fotocòpia compulsada del certificat acadèmic personal (de grau i de màster) de la persona sol·licitant que ha d’incloure totes les assignatures superades, amb els crèdits corresponents, les qualificacions obtingudes, el curs acadèmic i la nota mitjana. El certificat ha d’especificar que el conjunt d’assignatures i crèdits cursats completen els requisits per accedir al doctorat especificats en l’apartat 7.1.
En el cas dels títols obtinguts a l’estranger procedents de sistemes educatius als quals sigui d’aplicació l’article 38.5 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, la nota mitjana s’ha de calcular segons el procediment que estableix la Resolució de 6 de juliol de 2010 (BOE núm. 167, secció I, pàgina 60659, de 10 de juliol) o l’actualització pertinent.
Per a la resta de països, s’ha d’adjuntar un certificat expedit pel centre on s’han cursat els estudis, en el qual s’han de fer constar les qualificacions màximes i mínimes dins del sistema d’avaluació corresponent i quina és la qualificació mínima per aprovar.
Igualment, les persones sol·licitants que hagin cursat els estudis a l’estranger i tinguin certificació acadèmica emesa en un idioma diferent al català, castellà o anglès, han d’acompanyar-la de la traducció oficial a un d’aquests idiomes.
Acreditació de la matrícula en el màster o en el doctorat en el curs acadèmic 2011-2012 o que compleix els requisits acadèmics d’accés al període d’investigació del doctorat, segons el que correspon en cada cas, d’acord amb els requisits que assenyala l’apartat 7.1.
Currículum de la persona sol·licitant.
Fotocòpia del número de la Seguretat Social o manifestació escrita en què consti que no el té assignat.
Historial del grup de recerca en què s’integra el director o directora de la tesi doctoral, amb referència especial als aspectes relatius a la formació de personal investigador.
Justificant de la relació contractual del director o directora de tesi amb el centre d’R+D.
Descripció del projecte de tesi doctoral (màxim 300 paraules).
Document acreditatiu de la concessió del projecte marc, en què figuren la quantitat concedida per al finançament del projecte, les dates d’execució i els membres que formen part del projecte, tot això avalat per l’investigador o investigadora principal, com també declaració responsable, si escau, de qualsevol altre ajut sol·licitat o concedit per altres institucions relacionades amb la sol·licitud.
Memòria i pla general de feina dels quatre anys amb indicació dels objectius, el pla de treball i la metodologia, així com un pla detallat del primer any.
Declaracions responsables en què consti que no s’incorre en causa de prohibició o d’incompatibilitat per rebre la subvenció, segons la legislació vigent (annex IV).
Un certificat de l’Administració Tributària Estatal que indiqui que està al corrent dels pagaments d’aquestes obligacions i un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social en què consti que està al corrent del pagament d’aquestes obligacions.
Declaració responsable del compliment de les obligacions que estableix l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, com també les que estableix la convocatòria (annex V).
Certificat model TG002 d’existència de compte bancari la titularitat del qual recau en la persona beneficiària de la subvenció (annex VI).
Fotocòpia del llibre de família en el cas de sol·licitants amb fills menors de sis anys.
Acreditació de la residència a les Illes Balears, si no consta en la documentació aportada, mitjançant un certificat d’empadronament, o una declaració responsable en què s’indiqui que el presentarà si és proposat com a beneficiari d’un ajut d’aquesta convocatòria, en el moment de l’acceptació de l’ajut.
Declaració de la persona sol·licitant que autoritza a la Conselleria d’Educació,Cultura i Universitats a consultar les seves dades personals a la Tresoreria General de la Seguretat Social i a la Hisenda Pública estatal i autonòmica (annex VII).
Els documents corresponents a les lletres d, f, h, j s’han d’adjuntar en format electrònic a la sol·licitud en línia. A més, tots els documents (a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q) s’han d’adjuntar en suport digital en un CD juntament amb la sol·licitud.
Els sol·licitants als quals s’ha d’aplicar alguna de les excepcions que recull l’apartat 7 han de presentar un certificat oficial que la justifiqui, d’acord amb el seu cas.
Si l’especialitat s’ha fet a l’estranger, s’ha de presentar l’acreditació del reconeixement a Espanya si es tracta de persones amb la nacionalitat de països de la Unió Europea.
En el cas de cura de fills menors, només pot ser acreditat per un dels pares mitjançant un document expedit per la Seguretat Social.
— Pel que fa a l’entitat sol·licitant:
Document d’identitat (DNI, NIF o NIE) de l’entitat sol·licitant o dels seus representants.
En el cas de les administracions territorials, un certificat emès per l’òrgan competent que acrediti la representació en què actua el signant de la sol·licitud.
En el cas de les universitats, les entitats públiques no territorials i els centres docents públics no universitaris, una còpia de la publicació en el butlletí oficial corresponent de la creació o el reconeixement de l’entitat o el centre, com també l’acreditació de la representació en què actua la persona que signa la sol·licitud. Si ja consta a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, n’hi ha prou amb una manifestació en aquest sentit.
En el cas de persones jurídiques no incloses en les lletres b i c anteriors, un document constitutiu de l’entitat i els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, o un certificat d’inscripció registral dels documents esmentats, amb una declaració responsable de tenir com a objecte la realització d’activitats relacionades amb l’R+D+I, com també l’acreditació de la representació en què actua el signant de la sol·licitud.
Declaració de responsabilitat en què consti que no s’incorre en cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per rebre la subvenció, segons la legislació vigent (annex VIII).
Declaració responsable del compliment de les obligacions que estableix l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, com també les que estableix la convocatòria (annex IX).
Certificat d’estar al corrent dels pagaments de les obligacions de la Seguretat Social i tributàries davant l’Administració de l’Estat. En el cas de subvencions a favor de entitats públiques, els certificats esmentats s’han de substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant que indiqui que està al corrent de les obligacions respectives.
Si la documentació és incompleta o no compleix els requisits que exigeix aquesta Resolució, es requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, en completi la documentació o n’esmeni les deficiències, amb indicació que, si no ho fa, s’entendrà que ha desistit de la petició, després de la resolució dictada d’acord amb l’article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Per avaluar la sol·licitud no es tindrà en compte cap mèrit presentat després de la data d’acabament de presentació de les sol·licituds.
9. Avaluació i selecció
Les subvencions regulades en aquesta Resolució es concedeixen amb subjecció al principi d’objectivitat i el sistema de selecció és el concurs.
Les sol·licituds s’han de sotmetre a una avaluació en dues fases, una d’externa i una altra d’interna.
La fase 1, o avaluació externa, serà a càrrec d’una comissió composta per persones expertes externes o una entitat col·laboradora (organisme avaluador independent de prestigi reconegut com per exemple ANEP, AGAUR, AQUIB, etc). Es basa en els criteris següents, aplicables a cadascuna de les àrees escollides pel sol·licitant:
Persona candidata (fins a un màxim de tres punts). S’ha de valorar la nota mitjana dels estudis universitaris i el potencial de l’estudiant a partir de la valoració d’altres aspectes del currículum, a més dels aspectes científics.
Grup de recerca (fins a un màxim de quatre punts). S’ha de valorar la capacitat formativa de doctors, l’activitat de recerca del grup (valoració general dels projectes de recerca, les publicacions, les patents i altres resultats científics destacats).
Qualitat dels projectes (fins a un màxim de tres punts). S’ha de valorar el projecte de tesi (objectius, pla de treball i metodologia, innovació de la proposta, viabilitat i previsió de resultats, com també de l’impacte esperat) i el projecte marc de recerca al qual s’adscriu l’ajut (qualitat, importància, durada, finançament i programa en què s’emmarca).
La fase 2, o selecció interna, serà a càrrec d’una comissió de selecció que farà l’avaluació interna i emetrà l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Formaran part d’aquesta comissió:
El director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, que actuarà com a president.
Una persona representant de la Universitat de les Illes Balears.
Cinc persones expertes nomenades pel conseller d’Educació, Cultura i Universitats.
La cap del Servei de Recerca i Desenvolupament Tecnològic, que actuarà com a secretària.
Una persona de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement nomenada pel director general.
Una persona representant del Departament de Fons Europeus de la Direcció General de Pressuposts i Finançament.
La comissió de selecció interna ha de revisar els informes elaborats per la comissió externa i ha de sotmetre a avaluació només els que hagin obtingut una qualificació favorable per part de la comissió externa. Aquesta qualificació favorable es determinarà per la comissió de selecció a partir de la totalitat d’avaluacions.
Aquesta segona avaluació s’ha de basar en els criteris següents, que s’han de valorar en una entrevista personal a la persona candidata, en què ha de defensar el projecte de tesi, i que tindrà una puntuació màxima de deu punts:
Adequació de la persona sol·licitant a la feina proposada.
Coneixement del projecte que presenta.
Oportunitat del tema i adequació als objectius del Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació 2009-2012.
Motivació de la persona sol·licitant.
Integració de la persona beneficiària en el grup d’investigació.
La Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement i/o el president de la comissió, podrà canviar les àrees de coneixement de les sol·licituds que no s’ajustin a la temàtica del projecte de tesi presentat, si ho consideren oportú i convenient.
La comissió de selecció ha de convocar els sol·licitants a aquesta entrevista mitjançant una resolució, que es publicarà a l’adreça http://dgrdi.caib.es i al tauler d’anuncis de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement (ctra. de Valldemossa, km 7,4, ParcBit, edifici Naorte-A, 3a planta de Palma, tel.: 971 17 63 09). El fet de no assistir a l’entrevista és motiu d’exclusió d’aquest procés selectiu.
La comissió de selecció ha d’emetre l’informe que ha de servir de base al director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, com a òrgan instructor del procediment, per elaborar-ne la llista provisional. Aquesta llista es publicarà a l’adreça http://dgrdi.caib.es i hi figuraran els catorze candidats seleccionats a gaudir de la beca, seguida dels candidats en reserva i els centres d’R+D d’adscripció, i es concedirà als interessats un termini de 10 dies hàbils a partir d’aquest moment perquè puguin formular les al·legacions que estimin oportunes.
Una vegada publicada aquesta llista, els catorze candidats seleccionats han de presentar els documents següents en el termini de 10 dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la llista provisional:
Acceptació de la beca mitjançant un escrit adreçat al director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement.
Acreditació de formalització de la matrícula o d’admissió en el període d’investigació de doctorat en el curs 2012-2013, amb indicació de l’ordenació que afecta els ensenyaments de doctorat.
Acreditació del títol de màster o DEA (diploma d’estudis avançats) o el certificat de suficiència investigadora o certificació d’haver completat un mínim de 300 crèdits en el conjunt d’estudis universitaris de grau i postgrau, dels quals 60 crèdits han de ser de postgrau com a mínim.
L’acceptació de l’ajut corresponent del centre d’R+D, mitjançant un escrit adreçat al director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement.
El fet de no lliurar la documentació esmentada en el termini establert es considera com a renúncia a l’acceptació de la beca.
El director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, com a òrgan instructor del procediment, ha d’elaborar la proposta de resolució definitiva, que ha d’incloure una relació de tots els candidats per ordre de la puntuació obtinguda, en la qual els 14 primers han de complir els requisits que es demanen en el punt 6 d’aquest apartat.
Els ajuts objecte d’aquesta convocatòria poden quedar totalment o parcialment vacants.
10. Concessió
La persona titular de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats és l’òrgan competent per dictar la resolució de concessió, denegació o modificació dels ajuts.
La resolució de concessió s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la qual s’ha d’incloure la relació dels sol·licitants que no són beneficiaris d’aquests ajuts perquè s’ha superat la quantitat màxima del crèdit disponible, a l’efecte del que disposa l’apartat 27 d’aquest annex.
Acceptar la subvenció implica que la persona beneficiària accepta la seva inclusió en la llista de beneficiaris que preveu l’article 6 del Reglament (CE) 1828/2006 de la Comissió, de 8 de desembre, pel qual es fixen les disposicions generals relatives al FEDER, al FSE i al Fons de Cohesió.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptadors des de l’endemà de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds.
11. Entitats col·laboradores
De conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 9 de l’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, en la fase d’avaluació externa es podrà designar com a entitat col·laboradora un organisme avaluador independent de reconegut prestigi, amb el qual s’ha de formalitzar un conveni o un contracte en el qual s’han de concretar els termes de la col·laboració.
Aquesta entitat ha d’acreditar la seva solvència econòmica, financera i tècnica mitjançant la presentació de la documentació següent:
Un informe de les institucions financeres o, si escau, un justificant de l’existència d’una assegurança d’indemnització per riscs professionals.
La declaració responsable del material, les instal·lacions i l’equip tècnic de què disposi l’entitat per executar la col·laboració.
La declaració responsable de les titulacions acadèmiques i professionals del personal de l’entitat que ha de dur a terme la col·laboració.
12. Dotació econòmica
La dotació de cadascuna de les beques serà de 1.142,00 € (mil cent quaranta-dos euros) mensuals bruts, corresponent a 12 mensualitats, en concepte d’ajut econòmic. Aquesta quantia pot ser modificada anualment mitjançant una resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats.
La despesa total inclou la dotació mensual, els preus establerts per a la tutela acadèmica del doctorat, l’obertura de l’expedient acadèmic, la defensa de la tesi doctoral, l’ajut familiar, si escau, i la part cofinançada de la quota empresarial de la Seguretat Social. En cap cas no inclou les despeses derivades per obtenir el títol de màster ni de doctorat.
Durant el període de contracte, l’ajut anual per a cadascun dels contractes que es formalitzin serà de 21.942 euros. La retribució mínima anual que ha de rebre l’investigador en formació, i que ha de figurar en el contracte, serà de 16.422 euros bruts anuals.
L’ajut indicat anteriorment es destinarà necessariament a cofinançar el salari i la quota empresarial de la Seguretat Social dels investigadors contractats.
No obstant això, aquestes quantitats es poden canviar al llarg del temps de gaudi de l’ajut per atendre els increments dels preus i el cost de vida que hi pugui haver en les taxes acadèmiques, cotitzacions a la Seguretat Social o en les dotacions en concepte d’ajuts que perceben els becaris.
13. Pagament
Durant els dos primers anys de gaudi dels ajuts (període de beca), el pagament s’ha de lliurar directament a cada persona beneficiària, per mensualitats completes vençudes, la primera de les quals s’ha de comptar a partir de la incorporació de la persona becària a l’organisme de destinació, i s’hi han d’aplicar les retencions que corresponguin, d’acord amb la normativa vigent.
Durant el període de beca, d’acord amb el Reial decret 63/2006, de 27 de gener, pel qual s’aprova l’Estatut del personal investigador en formació, els becaris queden assimilats a treballadors per compte d’altri, a l’efecte de la inclusió en el règim general de la Seguretat Social.
D’acord amb el que estableix l’article 7.j de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, aquests ajuts a la formació de personal investigador en el seu període de beca resten exemptes de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
Durant els dos anys següents, el personal investigador en formació ha de formalitzar un contracte laboral amb l’organisme, el centre o la institució al qual estigui adscrit.
La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats ha de transferir cada any als centres d’R+D la quantia que correspongui en funció del nombre d’investigadors en formació que s’hi incorporin.
D’acord amb l’article 37.b del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, s’autoritza el pagament anticipat mitjançant resolució del vicepresident Econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació de 2 d’agost de 2012, per raons d’interès públic i a instància motivada de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats. Així mateix, d’acord amb el que estableix l’article 25.3 del Decret 75/2004, s’eximeix la persona beneficiària de presentar aval bancari.
El pagament de l’ajuda corresponent a la primera anualitat del contracte s’ha de fer quan acabi la fase de beca. El pagament de l’anualitat següent s’ha de fer quan acabi l’anualitat anterior, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries i el que estableix la resolució de concessió de la subvenció.
Els centres d’R+D beneficiaris estan obligats a fer, si escau, les retencions fiscals corresponents i els ingressos pels pagaments que facin al personal en formació.
En tots els casos que els sigui legalment exigible, els centres d’R+D beneficiaris han d’acreditar que estan al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social mitjançant els certificats corresponents.
Atès que la data d’incorporació de les persones becàries en fase de contracte no coincideix amb els exercicis pressupostaris i que les justificacions econòmiques es fan per anys naturals (punt 1 de l’apartat 15), els romanents econòmics restaran en poder de les entitats beneficiàries fins que s’acabi el contracte o període de gaudi de l’ajut, en el qual ha de quedar acreditada tota la despesa mitjançant el darrer informe econòmic. A aquest informe s’han d’adjuntar, si escau, els justificants del reintegrament dels fons indegudament percebuts.
14. Obligacions, seguiment i justificacions de les persones beneficiàries
A més de les obligacions que s’inclouen en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, els becaris han de fer els passos següents:
Incorporar-se al centre d’aplicació l’1 de desembre de 2012, llevat que disposin d’autorització d’ajornament del director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement. Aquest ajornament, l’ha de sol·licitar la persona becària amb el vistiplau del director de la tesi, i ha d’explicar amb claredat les raons que el justifiquen, amb indicació exacta del temps que demana, que, en qualsevol cas, no pot superar els tres mesos. No incoporar-s’hi en aquest termini s’entén com a renúncia a l’ajut. Els mesos d’ajornament transcorreguts fins a la incorporació de la persona becària al seu centre d’aplicació no són recuperables. En tots els casos, la data d’acabament no serà posterior al 31 de novembre de 2016.
Complir amb aprofitament les etapes del programa de formació i especialització, que s’han d’ajustar a les normes pròpies del centre on s’hagi de dur a terme el projecte i a les directrius que estableixi el tutor, amb dedicació exclusiva a aquesta funció.
Ajustar-se al règim intern o de funcionament de l’organisme o la institució en la qual dugui a terme les seves activitats.
Atendre les obligacions que li corresponguin per raó de la seva inclusió en el règim general de la Seguretat Social.
Dur a terme la seva tasca en el centre d’aplicació de l’ajut. Si la persona interessada vol fer qualsevol canvi de centre, de director o de projecte de recerca, o per paralització o absència temporal, cal sol·licitar-ne l’autorització prèvia de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement.
Fer constar en totes les publicacions, els informes o les memòries que es puguin derivar del treball fet que aquest ha estat possible gràcies a la concessió de l’ajut de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears i del Fons Social Europeu mitjançant els logotips corresponents (ANNEX XIVa i XIVb), que estaran disponibles a la pàgina web de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement http://dgrdi.caib.es.
La concessió de l’ajut implica, per part de la persona beneficiària, el compliment de les normes que fixa aquesta convocatòria, com també de qualsevol altra que s’estableixi per al seguiment científic i per justificar els fons públics rebuts. S’han de sotmetre, concretament, al règim d’obligacions i sancionador que preveuen els articles 11, 50 i següents del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
El seguiment del treball fet pels beneficiaris dels ajuts correspon a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, que ha d’establir els procediments adequats i que pot designar els òrgans, les comissions o els experts que consideri necessaris per fer les actuacions de seguiment i comprovació de l’aplicació de l’ajut. Per fer aquest seguiment, els beneficiaris:
Han d’emplenar i trametre a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement en el moment de la seva incorporació, la fitxa de les dades personals (annex X) i la declaració d’incorporació amb el vistiplau del director del treball de la tesi, d’acord amb l’imprès normalitzat que ha de lliurar aquesta Direcció General dies abans d’incorporar-se al centre de recerca (annex XI).
Han de presentar la memòria del primer any. En el termini de 15 dies d’haver complert la primera anualitat de gaudi de beca, els beneficiaris han de lliurar una memòria, d’extensió aproximada de 500 paraules, amb les activitats fetes i els resultats obtinguts durant els 12 primers mesos de beca amb el vistiplau del director de la tesi.
Han de presentar la memòria del segon any. En el termini de quinze dies des de la data de transició de fase de beca a fase de contracte (24 mesos), han de lliurar un informe en imprès normalitzat (annex XII), amb una extensió aproximada de 1.000 paraules, amb les activitats fetes i els resultats obtinguts durant els 24 primers mesos de beca; el grau de compliment del pla de treball proposat; el pla de treball proposat per als darrers 24 mesos d’ajut i un currículum actualitzat de la persona sol·licitant. S’hi ha d’incloure també un informe del director de la tesi que expliqui el grau d’aprofitament de la persona beneficiària i el desenvolupament de les feines fetes, amb la conformitat o el vistiplau de l’investigador principal o responsable del projecte al qual estigui assignada la persona becària, i del representant legal de l’organisme i el director o responsable de la unitat (departament, institut o centre) en els quals s’efectuï el treball de la tesi doctoral.
En el moment de transició de la fase de beca a contracte amb l’organisme, el beneficiari ha de justificar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, el coneixement de l’idioma anglès presentant la documentació següent segons el Marc europeu comú de referència per a les llengües: ensenyament, aprenentatge i avaluació (MECR): acreditació del First Certificate in English, nivell B2 o equivalent.
En el moment de transició de la fase de beca a contracte amb l’organisme, els beneficiaris han de lliurar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement una còpia del contracte que han formalitzat.
A partir de la fase de contracte, han de lliurar al departament de personal/nòmines del centre adscrit, un extracte bancari mensual/semestral/anual que indiqui la recepció de la nomina i hi ha de figurar el DNI/NIE i la signatura del beneficiari.
Han de presentar la memòria del tercer any. En el termini de 15 dies d’haver complert la tercera anualitat de gaudi de la beca, han de lliurar una memòria, d’extensió aproximada de 1500 paraules, amb les activitats fetes i els resultats obtinguts durant els 36 primers mesos de beca amb el vistiplau del director de la tesi.
Han de comunicar mitjançant un escrit a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement la data de la lectura de la tesi doctoral.
Han de presentar, mitjançant un escrit a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement en el termini d’un mes des de la defensa de la tesi doctoral, una còpia del resguard del pagament de les taxes per expedir el títol de doctor.
Han de presentar la memòria final. En la data d’acabament de l’ajut, independentment de la causa que n’hagi pogut originar l’acabament, han de presentar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement una memòria en imprès normalitzat (annex XIII), que consideri la totalitat del treball fet i dels resultats. S’hi ha d’incloure també un informe del director de la tesi que expliqui el grau d’aprofitament del doctorand i el desenvolupament de les feines fetes, amb la conformitat o el vistiplau de l’investigador principal o responsable del projecte al qual estigui assignada la persona becària, i del representant legal de l’organisme en els quals s’efectuï el treball de la tesi doctoral.
Han de lliurar en format digital el currículum actualitzat de la persona becària, un exemplar de totes les publicacions que hagin derivat de la recerca i una còpia de la tesi doctoral, si escau. Fer constar en totes les publicacions, els informes o les memòries que es puguin derivar del treball fet que aquest ha estat possible gràcies a la concessió de l’ajut de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears i del Fons Social Europeu mitjançant els logotips corresponents (ANNEX XIVa i XIVb).
En el cas de llegir la tesi abans de finalitzar la beca, han de lliurar un informe amb el vistiplau del director de la tesi sobre les tasques dutes a terme a partir de la defensa de la tesi doctoral fins a l’acabament de l’ajut.
A l’efecte de fer un seguiment millor de la feina feta, la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement pot demanar que es presenti la informació complementària que consideri adient.
L’incompliment de les obligacions esmentades implicarà la revocació dels ajuts concedits, d’acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
En el cas que l’òrgan gestor consideri que la justificació presentada és insuficient o inadequada s’obrirà un termini de 10 dies per esmenar-la segons el que preveu l’article 14.1.h de l’Ordre de bases de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia.
El manteniment dels ajuts està condicionat al compliment de tots els requisits que exigeix aquesta convocatòria i especialment el de les obligacions de la persona becària en la realització del treball programat.
Atendre el personal de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement en les visites de control periòdiques.
15. Justificació econòmica dels ajuts en la fase de contracte
El centre d’R+D ha de certificar les despeses fetes en l’execució de cadascun dels ajuts que li han estat concedits mitjançant un compte justificatiu. Aquest certificat, de caràcter anual, s’ha de presentar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, en el format paper i en el format electrònic establert per aquesta Direcció General, abans de l’1 de març de cada any amb les despeses efectuades fins al 31 de desembre de l’any anterior i s’han de presentar la memòria de les activitats fetes, la relació dels justificants de les despeses (annex III) i les còpies compulsades dels justificants originals de les despeses, tal com s’indica a continuació:
Nòmines amb el segell indicant el % d’imputació (FSE).
Document compulsat que justifiqui el pagament de les nòmines mensuals desglossades per la persona beneficiària que ha de coincidir amb l’import total de l’ingrés dels certificats bancaris presentats.
Justificant de pagament de nòmina compulsat per l’entitat bancària o bé un certificat o extracte mensual bancari que acrediti l’ingrés de la nòmina al compte corrent de la persona beneficiària (punt 2.f de l’apartat 14).
Model TC1 de la Tresoreria General de la Seguretat Social i el justificant de pagament bancari.
Model TC2 de la Tresoreria General de la Seguretat Social.
Models 111(retencions i ingressos a compte de l’IRPF) amb la justificació del pagament bancari compulsat del període de justificació.
Model 190 (resum anual de retencions i ingressos a compte de l’IRPF) compulsat del període de justificació. S’ha de presentar el primer full de dades generals i les corresponents a les persones declarades.
Els logotips (FSE/GOVERN/Conselleria (ANNEX XIVa i XIVb)) han de constar en tots els documents presentats a l’expedient.
Són despeses elegibles amb càrrec a aquests ajuts les indicades en l’Ordre TIN/2965/2008, de 14 d’octubre. La forma de justificació de les despeses s’ha de fer d’acord amb la Instrucció 1/2010, de 28 de setembre de 2010, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa Operatiu del Fons Social Europeu de les Illes Balears pel període 2007-2013, per la qual s’aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013 (BOIB núm. 148, de 14 d’octubre de 2010, i la correcció d’errades, BOIB núm. 44, de 26 de març de 2011).
En el cas que l’òrgan gestor consideri que la justificació presentada és insuficient o inadequada s’obrirà un termini de 10 dies per esmenar-la segons el que preveu l’article 14.1.h de l’Ordre de bases de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia.
En el cas d’entitats no subjectes a la jurisdicció del Tribunal de Comptes o a l’òrgan corresponent de control extern de la Comunitat Autònoma, s’ha de presentar la memòria de les activitats i una relació dels justificants de les despeses (annex III), juntament amb els justificants originals.
16. Conservació de documents
Les persones beneficiàries d’aquests ajuts i els centres de recerca i desenvolupament tecnològic han de conservar tota la documentació, els justificants relacionats amb les despeses i les auditories corresponents a disposició de la Comissió Europea, del Tribunal de Comptes Europeu i de les autoritats de control estatals i autonòmics fins a l’any 2020.
17.Revocació i reintegrament dels ajuts
Escau la revocació de la subvenció quan posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, l’entitat beneficiària incompleix total o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
S’ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties percebudes indegudament per l’entitat beneficiària amb el corresponent interès de demora, si escau, en els supòsits als quals fa referència l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, així com en la resta de supòsits d’incompliment de les obligacions i compromisos del beneficiari establerts en les bases reguladores i en la present resolució de la convocatòria, sense perjudici de l’aplicació del règim sancionador previst en el títol cinquè d’aquesta llei.
18. Fiscalització i control
Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l’Administració General de l’Estat o de la Unió Europea.
19. Drets del personal investigador en formació
Són drets del personal investigador en formació:
Ser inclòs en el règim general de la Seguretat Social, d’acord amb el que estableix l’apartat 20 d’aquesta convocatòria. A més, té el dret al règim de vacances, permisos i llicències de què gaudeixi el personal investigador de l’organisme al qual estigui adscrit.
En el període de beca, a percebre l’ajut econòmic corresponent a la beca, en la forma que estableix la convocatòria, sense que tengui naturalesa de salari.
En el període de contracte, a gaudir dels drets de caràcter laboral, com també dels de la Seguretat Social, que es deriven del contracte que es formalitzi amb l’organisme, el centre o la universitat d’adscripció. Per assimilació al règim dels treballadors per compte d’altri, gaudirà d’atenció en l’àmbit de la salut laboral i de la prevenció de riscs laborals.
De tenir dels organismes, els centres o les institucions que els acullin, la col·laboració i el suport necessaris per al desenvolupament normal dels seus estudis i programes de recerca, d’acord amb les disponibilitats d’aquests i d’acord amb l’apartat 20.
Corresponen al personal investigador en formació els drets de la propietat intel·lectual derivats de la mateixa activitat formativa en la recerca i de la seva contribució, d’acord amb el Text refós de la Llei de propietat intel·lectual, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d’abril. Els drets esmentats són independents, compatibles i acumulables amb altres drets que es puguin derivar de la recerca, sense perjudici dels condicionants derivats de l’obra col·lectiva quan la persona becària participi o estigui vinculada en un projecte col·lectiu de recerca.
Pel que fa als possibles drets del personal investigador en formació sobre la propietat industrial, cal ajustar-se al que disposa la Llei 11/1986, de 20 de març, de patents, i, si escau, el Reial decret 55/2002, de 18 de gener, sobre explotació i cessió d’invencions realitzades als ens públics de recerca. Els drets esmentats no tenen en cap cas naturalesa salarial.
El personal investigador en formació que es trobi en el tercer o quart any de gaudi de l’ajuda pot prestar col·laboracions, amb finalitats formatives, en tasques docents, d’un departament universitari, amb l’acord previ entre l’investigador principal i el departament implicat, fins a un màxim de 60 h/any. El departament universitari li ha d’expedir un certificat de la docència impartida pel personal investigador en formació al final de la seva tasca.
20. Obligacions de l’organisme d’acollida del personal investigador en formació
Són obligacions de l’organisme, el centre o la institució d’acollida del personal investigador en formació i la persona beneficiària de la subvenció:
Donar al personal investigador en formació el suport necessari i facilitar la utilització dels mitjans, els instruments o l’equipament que siguin necessaris per al desenvolupament normal de l’activitat.
Vetlar pel desenvolupament adequat del programa de formació del personal investigador en formació. No se li pot exigir fer cap altra activitat que no estigui relacionada amb el desenvolupament de la seva recerca o de la formació específica necessària per a aquesta.
No obstant això, el personal investigador en formació que desenvolupi la seva activitat a la universitat pot col·laborar en tasques docents, en els límits que estableix el punt 4 de l’apartat anterior, sense que en cap cas no es pugui desvirtuar la finalitat investigadora i formativa dels ajuts.
Durant els dos darrers anys de l’ajut, els centres d’R+D tenen l’obligació de contractar laboralment, d’acord amb la legislació laboral vigent i amb la durada, la retribució i la resta de requisits que s’indiquin en les resolucions de convocatòria, el personal investigador en formació després d’haver acabat els dos primers anys de beca.
Els beneficiaris dels ajuts han de disposar d’un sistema de comptabilitat separat o d’un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb la subvenció concedida d’acord amb l’article 60 del Reglament (CE) 1083/2006, d’11 de juliol.
21. Contractació del personal investigador en formació
Amb relació al personal investigador en formació que acabi el període de dos anys de beca, l’organisme, el centre o la universitat d’adscripció ha de formalitzar un contracte de treball en pràctiques que abraci, com a màxim, els anys tercer i quart a partir de la concessió de l’ajuda a la recerca, amb la finalitat de fer la tesi doctoral corresponent.
La Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement ha d’abonar als organismes, els centres o les universitats d’adscripció del personal investigador en formació de contracte la quantitat global de l’ajuda, i en l’aportació s’ha d’incloure el cost de la part cofinançada de la Seguretat Social.
La durada, la retribució, les pròrrogues i l’extinció del contracte en pràctiques s’ha de regir pel que estableix l’article 11.1 del Text refós de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, i la normativa que el desplega.
22. Transició a la fase de contracte
El període que transcorre a partir de l’acabament del període de beca fins a la data de formalització del contracte no té caràcter recuperable a l’efecte de la durada de l’ajut. Durant aquest període, la persona beneficiària no percebrà cap de les dotacions de l’ajut.
23. Seguretat Social dels becaris
Els beneficiaris de les beques atorgades a càrrec d’aquesta convocatòria estaran assimilats a treballadors assalariats, a l’efecte de la inclusió en el règim general de la Seguretat Social.
L’acció protectora és la corresponent al règim general de la Seguretat Social, amb l’única exclusió de la protecció per atur.
24. Incompatibilitats
Aquest ajut per formar personal investigador és incompatible amb qualsevol altre ajut de característiques semblants i també amb vinculacions contractuals que puguin treure exclusivitat a la dedicació de la recerca, segons el parer de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement. Per això, cal presentar un informe favorable del centre d’R+D receptor en el qual es faci constar que la tasca que ha de dur a terme l’investigador no afecta la finalitat investigadora i formativa de l’ajuda ni té lloc en el mateix horari. No obstant això, aquestes ajudes són compatibles amb les percepcions procedents de tasques docents o investigadores directament relacionades amb l’activitat de recerca desenvolupada pel personal investigador en formació i amb les retribucions que provinguin del projecte marc d’R+D i dels contractes fets en aplicació de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats i de la Llei 13/1986, de 14 d’abril, de foment i coordinació general de la recerca científica i tècnica, i els ajuts complementaris finançats per la Comissió Europea per fomentar la formació i mobilitat dels investigadors.
La persona becària i/o els organismes receptors de les beques han de comunicar qualsevol causa possible d’incompatibilitat a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement.
25. Interrupcions
La Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement pot concedir la interrupció temporal de gaudi de l’ajut a petició raonada de la persona interessada, sense percepció econòmica i amb la conformitat expressa del director del projecte i de l’investigador principal, sempre i quan no suposi una despesa econòmica a la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
Les interrupcions per causa d’incompatibilitat de percepcions no poden ser superiors a sis mesos en el decurs del període de gaudi de l’ajut.
Només en les interrupcions ocasionades per força major es pot recuperar el període interromput, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
El personal investigador en formació beneficiari dels ajuts objecte d’aquesta convocatòria pot gaudir dels permisos de maternitat o paternitat amb les limitacions que la legislació laboral i el règim general de la Seguretat Social estableixi amb caràcter general per als treballadors. La dotació de l’ajut serà el que estableixi el règim general de la Seguretat Social durant el descans per aquesta causa.
26. Ajuda familiar
Als becaris que tinguin fills menors de sis anys a càrrec seu se’ls ha de pagar un ajut mensual fixa de 150,00 €, independentment del nombre de fills. S’ha d’abonar directament a la persona becària en concepte d’ajuda familiar i es merita fins al mes en què el menor faci sis anys, sempre que aquesta data no sigui posterior a la de l’acabament del gaudi de la relació laboral objecte de la subvenció. L’ajut pot abraçar, doncs, els dos períodes dels ajuts, tant el de beca com el de contracte. El pagament es farà dues vegades a l’any, una en el mes de juny i l’altre al desembre.
27. Baixes i renúncies
En cas de renúncia, la persona becària té l’obligació de comunicar-ho al director del programa, a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement i al departament de personal/nomines del centre adscrit amb una antelació mínima d’un mes, per escrit i hi ha de fer constar la data de finalització.
Així mateix, ha de presentar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, en la data d’acabament de l’ajut, una memòria en imprès normalitzat (annex XIII) que consideri la totalitat del treball fet i dels resultats, com també el currículum actualitzat de la persona becària i un exemplar de totes les publicacions que hagin derivat de la recerca efectuada.
Les renúncies o baixes que es produeixin entre els becaris de nova concessió durant els dotze primers mesos de gaudi de la beca les poden cobrir els candidats consecutius de la llista de prioritat. A aquest efecte, s’ha d’incloure en la resolució de concessió la relació dels sol·licitants que no són beneficiaris d’aquests ajuts perquè s’ha superat la quantia màxima del crèdit disponible.
En aquests casos, el període de gaudi de l’ajut serà el temps restant fins que es completin els quatre anys de durada inicial de l’ajut.
28. Exoneració de responsabilitats
La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats no assumeix cap responsabilitat per l’actuació de la persona becària ni pels danys i perjudicis que puguin sobrevenir, ni tampoc pels que pugui ocasionar a terceres persones.
29. Normativa aplicable
Tot el que no s’especifica en aquesta Resolució, ho regula el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; l’Ordre de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca i desenvolupament tecnològic, i totes les normes de caràcter economicoadministratiu que siguin aplicables.