Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 20473
Acord del Consell de Govern de 19 d’octubre de 2012 pel qual es declara l’Any Juníper Serra 2013 en tot el territori de les Illes Balears i es creen els òrgans de representació i d’organització de la commemoració d’aquesta efemèride

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

El 24 de novembre de 2013 es commemora el tercer centenari del naixement de fra Juníper Serra (1713-1784), missioner franciscà d’origen mallorquí que va desenvolupar una intensa tasca d’evangelització i civilització en els primers assentaments que van donar lloc a la fundació de l’actual estat de Califòrnia, per la qual cosa se l’ha reconegut com un dels “pares” de la pàtria americana i té l’honor de ser l’únic espanyol present al Capitoli de Washington.

 

La rellevància i universalitat de fra Juníper Serra, figura molt arrelada al continent americà, donen una oportunitat única al Govern de les Illes Balears per dur a terme un projecte commemoratiu de vocació nacional i internacional, susceptible de generar un important impacte en termes turístics, de dinamisme empresarial i d’intercanvi cultural, que permeti reeditar l’agermanament entre la societat mallorquina i l’americana.

 

El Ple del Consell Insular de Mallorca va aprovar el 14 de juny passat la declaració de 2013 com a Any Juníper Serra.

 

Així mateix, hi ha altres iniciatives, tant de caràcter privat com institucional, que tenen per objectiu commemorar, des de cada un dels àmbits, el naixement del missioner mallorquí.

 

Aglutinar les iniciatives públiques i privades en un projecte comú i crear una plataforma de dinamització en termes econòmics, turístics i culturals, basada en la figura i el llegat del missioner franciscà fra Juníper Serra, permetrà potenciar els efectes de la commemoració.

 

Per tot això, i amb la finalitat de promocionar i potenciar els actes d’aquesta commemoració que es duran a terme des de diversos àmbits, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears vol obtenir la declaració d’esdeveniment d’interès públic excepcional als efectes de l’aplicació d’un programa de beneficis fiscals que fomenti la participació del sector privat en activitats directament relacionades amb la promoció de l’Any Juníper Serra 2013 o que l’afavoreixin, tal com preveu la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats  lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge.

 

Les previsions normatives aplicables a aquests incentius es recullen, amb caràcter general, en l’article 27 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, i es desenvolupen en els articles 7 a 12 del Reglament de desenvolupament de la Llei esmentada, aprovat pel Reial decret 1720/2003, de 10 d’octubre. Així mateix, amb caràcter particular, caldrà atendre les previsions de la llei específica per la qual s’aprovi el programa de suport a l’esdeveniment d’interès públic excepcional corresponent.

 

L’article 27.1 de la Llei 49/2002 estableix que són programes de suport a esdeveniments d’interès públic excepcional el conjunt d’incentius fiscals específics aplicables a les actuacions que es duguin a terme per assegurar el desenvolupament adequat dels esdeveniments que, si s’escau, determini la llei.

 

L’article 27.2 de la Llei 49/2002 estableix el contingut mínim de la llei que reguli cada un d’aquests programes, que són els següents:

 

  1. La durada del programa, que pot ser de fins a tres anys.

  2. La creació d’un consorci o la designació d’un òrgan administratiu que s’encarregui de l’execució del programa i que certifiqui l’adequació de les despeses i inversions realitzades en els seus objectius i plans. En el consorci o òrgan esmentat hi ha d’haver representades les administracions públiques interessades en l’esdeveniment i, en tot cas, el Ministeri d’Hisenda. Per a l’emissió de la certificació és necessari el vot favorable de la representació del Ministeri d’Hisenda.

  3. Les línies bàsiques de les actuacions que s’organitzin en suport de l’esdeveniment, sens perjudici del seu desenvolupament posterior pel consorci o per l’òrgan administratiu corresponent en plans i programes d’activitats específiques.

  4. Els beneficis fiscals aplicables a les actuacions a què es refereix el paràgraf anterior, dins dels límits establerts per la mateixa llei.

 

La declaració esmentada és competència de l’Estat, mitjançant l’aprovació d’una norma amb rang de llei. La disposició final primera de la mateixa Llei 49/1992, de 23 de desembre, estableix una habilitació a la llei de pressuposts generals de l’Estat per tal que, de conformitat amb el que preveu l’article 134.7 de la Constitució espanyola, pugui “determinar els esdeveniments d’interès públic excepcional i regular els punts a què es refereix l’apartat 2 de l’article 27 d’aquesta Llei.

 

Tenint en compte la importància del conjunt d’actes de commemoració que es duran a terme amb motiu de l’Any Juníper Serra 2013 en els àmbits cultural i turístic internacionals, com també els seus efectes econòmics, mediàtics i socials, el Govern de les Illes Balears entén que es presenten les circumstàncies necessàries per a la seva declaració com d’interès públic excepcional, així com per aplicar els beneficis fiscals màxims prevists en l’article 27.3 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre.

 

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Presidència, en la sessió de dia 19 d’octubre de 2012 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

 

Primer. El Govern de les Illes Balears s’adhereix a la declaració de 2013 com a Any Juníper Serra efectuada pel Ple del Consell Insular de Mallorca el 14 de juny passat i declara formalment l’Any Juníper Serra 2013 en tot el territori de les Illes Balears.

 

Segon. El Govern de les Illes Balears insta la declaració d’esdeveniment d’interès públic excepcional a l’efecte d’aplicar un programa de beneficis fiscals que fomenti la participació del sector privat en activitats directament relacionades amb la promoció de l’Any Juníper Serra 2013 o que l’afavoreixin, tal com preveu la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge.

 

Tercer. Es proposa que la llei reguladora de la declaració esmentada prevegi, a més, els aspectes següents:

 

  1. La durada del programa de suport a aquest esdeveniment és des de l’1 de gener de 2013 fins al 31 de desembre de 2013.

  2. La certificació de l’adequació de les despeses i inversions realitzades als objectius i plans del programa és competència d’un consorci que s’ha de crear de conformitat amb el que disposa l’article 27.2 b de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, esmentada.

  3. El Consorci a què s’ha fet referència en l’apartat anterior durà a terme el desenvolupament i la concreció en plans i programes d’activitats específiques, de conformitat amb el projecte commemoratiu.

  4. Els beneficis fiscals d’aquest programa són els màxims establerts en l’article 27.3 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre. Les quantitats satisfetes, en concepte de patrocini, pels patrocinadors al consorci, entitats de titularitat pública o entitats a què es refereix l’article 2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, encarregades de la realització de programes i activitats de l’esdeveniment, s’han de tenir en compte als efectes del càlcul del límit previst en el segon paràgraf del punt primer de l’article 27.3 de la Llei 49/2002, esmentada abans.

 

Quart. Aquest Acord s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i s’ha de comunicar formalment a les administracions públiques a què es refereix.”

 

Palma, 19 d’octubre de 2012

 

El secretari del Consell de Govern

 Antonio Gómez Pérez