Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció primera. Contractació Pública

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 19823
Aprovació plec pistes pàdel i licitació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Per fer constar que l’Ajuntament Ple, en sessió de dia 12 de juliol de 2012, aprovà definitivament el plec de condicions administratives particular per a la contractació, mitjançant procediment obert i tràmitació ordinària, del contracte de concessió d’obra pública consistent en les obres d’execució de quatre pistes de padel, edifici polivament i concessió de l’explotació de les mateixes i del bar, i licitació del mateix conforme segueix:

 

“PLEC DE CLÀUSULES ADMINISTRATIVES PARTICULARS PER A LA CONTRACTACIÓ, MITJANÇANT PROCEDIMENT OBERT I TRAMITACIÓ ORDINÀRIA, DEL CONTRACTE DE CONCESSIÓ D’OBRA PÚBLICA CONSISTENT EN LES OBRES D’EXECUCIÓ DE QUATRE PISTES DE PÀDEL, EDIFICI POLIVALENT I CONCESSIÓ DE L’EXPLOTACIÓ DE LES MATEIXES I DEL BAR.

 

I. DISPOSICIONS GENERALS

 

1. Objecte del contracte

 

1.1 L’objecte del contracte ve determinat en el Quadre de característiques del contracte d’aquest Plec, comprès a l’article 7 del TRLCSP, consistent en la total i completa execució i dotació de les obres de zones esportives i edifici polivalent (amb bar) en el solar de propietat municipal situat a la Ronda Nord núm. 57, solar núm. 29 del projecte de compensació del sector 5 de les NNSS 2003 57, conforme els projectes presentats pel licitador adjudicatari, amb el vistiplau de l’Ajuntament.

 

L’execució de l’objecte del contracte ha d’adequar-se a les condicions que figuren en el contracte, en aquest Plec, avantprojecte –que s’acompanya- en el Plec de prescripcions tècniques i en el projecte aprovat prèviament, documents que tenen caràcter contractual.

 

Tindran caràcter contractual els plànols, l’avantprojecte, el Plec de prescripcions tècniques, la memòria pel que fa a la descripció dels materials bàsics o elementals que formin part de les unitats d’obra, els quadres de preus, l’estudi de seguretat i salut, el programa de treball del projecte i, si escau, el que presenti l’adjudicatari, una vegada aprovat per l’Administració, així com l’acta de comprovació del replanteig, que s’ha d’incorporar al contracte després d’haver-se formalitzat.

 

1.2 Quan així s’indiqui en el Quadre de característiques del contracte, s’admetrà la presentació de variants o millores sobre els elements i en les condicions que es determinin.

 

De conformitat amb l’article 233.3.d del TRLCSP, quan s’autoritzi la presentació de variants o de millores sobre elements o unitats que hagin de ser oferides pel preu tancat, les variants esmentades han de ser oferides sota la modalitat esmentada.

 

En aquest cas, el licitador està obligat a presentar un projecte bàsic. L’adjudicatari ha d’aportar el projecte de construcció de les variants o millores oferides per a la supervisió i aprovació.

 

1.3 En el supòsit que la contractació inclogui la redacció del projecte d’obres, l’execució d’aquestes queda condicionada a la supervisió, aprovació i replanteig del projecte per l’òrgan de contractació.

 

El projecte que han de presentar els licitadors s’ha d’ajustar a l’avantprojecte o a les bases tècniques redactades per l’Administració, que s’annexen en aquest plec.

 

2. Òrgan de contractació

 

2.1 L’òrgan de contractació és el Ple de l’Ajuntament de sa Pobla.

 

2.2 L’òrgan de contractació té facultat per adjudicar el contracte corresponent i, en conseqüència, té les prerrogatives d’interpretar-lo, resoldre els dubtes que ofereix el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes, amb subjecció a la normativa aplicable. Els acords que respecte d’això dicti seran executius, sense perjudici del dret del contractista a la seva impugnació davant la jurisdicció competent. En tot cas, la mesa de contractació podrà proposar a l’òrgan de contractació que es declari deserta la licitació quan consideri que els projectes presentats no gaudeixen de les prescripcions de qualitat, estètica, funcionalitat..... necessàries, o no són adients a la finalitat que es persegueix.

 

2.3 La Mesa de contractació estarà integrada de la següent manera:

- President: Llorenç Reus Riera, funcionari de la Corporació.

- Vocals:

 Joan Marques Company, Secretari de la Corporació.

 Mateu Tous Muntaner, Interventor de la Corporació.

 Dolors Caldentey Rius, Aparelladora de la Corporació.

- Secretari: Catalina Serra Socias, Funcionaria de la Corporació.

 

Aquesta estarà assistida, en qualitat d’assessors tècnics pel Sr. Bernat Mulet Mir, enginyer de l’Ajuntament de sa Pobla i pel Sr. Antoni Capó Mir, arquitecte de la Corporació.

 

3. Capacitat per contractar

 

3.1 Poden contractar amb l’Administració les persones naturals o jurídiques, espanyoles o estrangeres que, amb plena capacitat d’obrar, no es trobin compreses en alguna de les circumstàncies previstes en l’article 60 del TRLCSP.

 

Les persones jurídiques només poden ser adjudicatàries de contractes les prestacions dels quals estiguin compreses dins les finalitats, objecte o àmbit d’activitat que, d’acord amb els estatuts o regles fundacionals, els siguin propis, i han de disposar d’una organització amb elements personals i materials suficients per a l’execució deguda del contracte.

 

S’acreditarà la capacitat d’obrar en els termes establerts en la clàusula 14 d’aquest Plec.

 

Les empreses no espanyoles d’estats membres de la Unió Europea tenen capacitat per contractar sempre que, d’acord amb la legislació de l’Estat en el qual estiguin establertes, es trobin habilitades per realitzar la prestació que constitueix l’objecte del contracte.

 

Poden contractar amb l’Administració les unions d’empresaris que es constitueixin temporalment a aquest efecte, sense que sigui necessària la formalització en escriptura pública fins que s’hagi adjudicat el contracte al seu favor.

 

3.2 Per contractar amb l’Administració, les persones físiques o jurídiques han d’acreditar la seva solvència econòmica, financera i tècnica o professional o, quan ho exigeixi el TRLCSP, estar degudament classificades.

 

3.3 Els empresaris han de comptar amb l’habilitació empresarial o professional que, si escau, sigui exigible per a la realització de l’activitat o prestació objecte del contracte.

 

3.4 Les persones que contractin amb l’Administració podran fer-ho per si mateixes o mitjançant la representació de persones degudament facultades per fer-ho.

 

3.5 Les empreses d’estats no pertanyents a la Unió Europea han de tenir sucursal oberta a Espanya, amb designació d’apoderats o representants per a les seves operacions i han d’estar inscrites en el Registre Mercantil.

 

3.6 Si durant la tramitació del procediment i abans de l’adjudicació es produeix l’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa licitadora per fusió, escissió o per la transmissió del seu patrimoni empresarial, la succeirà en la seva posició en el procediment la societat absorbent, la resultant de la fusió, la beneficiària de l’escissió o l’adquirent del patrimoni, sempre que compleixi les condicions de capacitat i absència de prohibicions de contractar i acrediti la classificació i/o la solvència en les condicions exigides en aquest Plec per participar en el procediment d’adjudicació.

 

4. Solvència. Classificació

 

4.1 La solvència econòmica, financera i tècnica o professional, i/o la classificació exigible en aquest contracte, s’ha d’acreditar pels mitjans que s’indiquen en el Quadre de característiques del contracte, en la qual consten els criteris de selecció dels licitadors que poden accedir a l’adjudicació d’aquest contracte.

 

4.2 A més de la solvència o la classificació exigides, l’òrgan de contractació pot exigir l’adscripció a l’execució del contracte, com a mínim, dels mitjans personals i/o materials que s’indiquen en el Quadre de característiques del contracte. Si no s’indica res, s’entén que no existeixen exigències addicionals.

 

En els supòsits en els quals s’hagi indicat alguna exigència en el Quadre de característiques del contracte, i s’indiqui expressament a continuació, de conformitat amb l’article 64 del TRLCSP, en aquest contracte s’exigeix que els licitadors concretin les condicions de solvència mitjançant:

- L’especificació dels noms i la qualificació professional del personal responsable d’executar-ne la prestació.

- El compromís de dedicar o adscriure a l’execució del contracte els mitjans personals o materials suficients per dur-lo a terme adequadament. En aquest cas, l’òrgan de contractació pot atribuir a aquests compromisos el caràcter d’obligacions essencials als efectes previstos en l’article 223.f del TRLCSP.

 

Aquests documents han de detallar-se en l’oferta i han de presentar-se juntament amb la documentació acreditativa de la seva solvència o classificació.

 

4.3 En el supòsit en què sigui exigible la classificació per a aquesta contractació de conformitat amb l’article 65 del TRLCSP, s’ha de fer constar en el Quadre de característiques del contracte.

 

En els casos en què s’exigeixi una classificació en un grup corresponent a l’execució d’una part de la prestació objecte del contracte que hagi de ser realitzada per empreses especialitzades que compten amb una determinada habilitació o autorització professional, la classificació en aquest grup pot suplir-se pel compromís de l’empresari de subcontractar-ne l’execució amb un empresari que disposi de l’habilitació i, si escau, la classificació necessària.

 

Els empresaris no espanyols d’estats membres de la Unió Europea no necessiten disposar de la classificació exigida per a aquesta contractació, sense perjudici de la seva obligació d’acreditar-ne la solvència tècnica, econòmica i financera a través dels mitjans de justificació que es ressenyen en el Quadre de característiques del contracte.

 

Quan sigui exigible la classificació i concorri a la licitació una unió d’empresaris integrada per empresaris nacionals, estrangers que no siguin nacionals d’un estat membre de la Unió Europea i estrangers que siguin nacionals d’un estat membre de la Unió Europea, els que pertanyin als dos primers grups han d’acreditar-ne la classificació i aquests últims la seva solvència econòmica, financera i tècnica o professional.

 

4.4 En els supòsits en què no sigui exigible la classificació, els licitadors hauran d’acreditar-ne la solvència econòmica, financera i tècnica o professional, a través dels mitjans de justificació establerts en el TRLCSP.

 

L’acreditació de la solvència pot fer-se o completar-se amb els mitjans que consten en el certificat d’inscripció del Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l’Estat o del Registre de Contractistes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que aporti el licitador.

 

L’acreditació de la solvència es pot substituir per l’acreditació d’una classificació suficient, adequada a l’objecte del contracte.

 

4.5 Els certificats de classificació o documents similars que hagin estat expedits per estats membres de la Unió Europea a favor dels seus propis empresaris constituiran una presumpció d’aptitud en els termes ressenyats en l’article 84.1 del TRLCSP.

 

4.6 Per acreditar la solvència necessària per subscriure un contracte determinat, l’empresari podrà basar-se en la solvència i els mitjans d’altres entitats, independentment de la naturalesa jurídica dels vincles que hi tingui, sempre que demostri que, per a l’execució del contracte, disposa efectivament d’aquests mitjans.

 

4.7 En el supòsit que es tracti d’un contracte subjecte a regulació harmonitzada, l’òrgan de contractació pot exigir, en el Quadre de característiques del contracte, l’acreditació del compliment de les normes de garantia de la qualitat o de gestió mediambiental, de conformitat amb els articles 80 i 81 del TRLCSP.

 

4.8 En el supòsit en què s’exigeixi una habilitació empresarial o professional per a la realització de l’activitat o prestació objecte del contracte, es podrà especificar en el Quadre de característiques del contracte, això no obstant, el licitador ha de comptar amb les habilitacions exigides per la normativa que sigui d’aplicació.

 

4.9 L’òrgan de contractació o la Mesa de Contractació pot demanar als licitadors els aclariments sobre els certificats i els documents presentats que estimi pertinents, o requerir-los perquè presentin altres de complementaris.

 

5. Pressupost de licitació (si es dóna el cas conforme la naturalesa del contracte)

 

5.1 El pressupost màxim de licitació d’aquesta contractació, exclòs l’IVA, figura en el Quadre de característiques del contracte i podrà ser modificat a la baixa com a conseqüència de la licitació.

 

5.2 El valor estimat del contracte, calculat de conformitat amb l’article 88 del TRLCSP, és el Quadre de característiques del contracte.

   

6. Termini d’execució

 

El termini d’execució total de les obres  és el que s’indica en el Quadre de característiques del contracte, de conformitat amb el programa de treball que conté el projecte d’obra aprovat per l’òrgan de contractació. Aquest termini és indicatiu i podrà ser modificat com a conseqüència de la licitació.

 

El termini d’execució del contracte d’obres s’inicia amb l’acta de comprovació del replanteig.

 

Quan l’objecte del contracte inclogui la redacció de projecte i l’execució d’obra, el termini per a l’elaboració del projecte d’obres és el que s’indica en el Quadre de característiques del contracte.

 

7. Revisió de preus, si n’és el cas conforme la naturalesa del contracte.

 

El fet que escaigui o no la revisió de preus, el sistema o fórmula de revisió de preus aplicable a aquesta contractació, així com el sistema d’aplicació, si escau, s’indiquen en el Quadre de característiques del contracte. El sistema o fórmula indicats també s’han d’aplicar en el cas de pròrroga del termini d’execució del contracte. Els licitadors poden proposar un altre sistema més avantatjós per a l’òrgan de contractació.

 

La revisió de preus tindrà lloc, si escau, quan el contracte s’hagi executat almenys en el 20 per cent del seu import i hagi transcorregut un any des de l’adjudicació.

 

II. ADJUDICACIÓ DEL CONTRACTE

 

8. Procediment d’adjudicació i tramitació

 

L’adjudicació del contracte es durà a terme mitjançant procediment obert, de conformitat amb el que estableixen els articles 157 a 161 del TRLCSP.

 

El contracte s’adjudicarà prenent com a base els criteris d’adjudicació que s’indiquen en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte.

 

La tramitació del procediment serà ordinària, segons el que s’indica en la portada d’aquest Plec.

 

L’òrgan de contractació pot articular el procediment d’adjudicació en diverses fases. S’entén que en aquesta contractació hi ha diverses fases quan en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte s’indiquin les fases i els criteris d’adjudicació que s’han d’utilitzar.

 

En el cas que en aquest procediment es puguin dur a terme notificacions electròniques d’acord amb la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, s’indicarà així en el Quadre de característiques del contracte. En aquest cas, els interessats podran designar aquest mitjà com a preferent o consentir-ne expressament la utilització. Amb aquesta finalitat, hauran de presentar un document amb les dades contingudes en el model normalitzat que figura en el perfil de contractant en el qual s’identifiqui el correu electrònic en què s’han de rebre els avisos de les notificacions electròniques. En qualsevol moment del procediment els interessats podran sol·licitar la modificació del sistema de notificació.

 

El termini per considerar rebutjada la notificació electrònica, amb els efectes que preveu l’article 59.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, serà de deu dies, llevat del cas en què es notifiqui l’adjudicació del contracte, en què serà de cinc dies.

 

9. Garantia provisional

 

9.1 Els licitadors han de constituir una garantia provisional per l’import fixat en el Quadre de característiques del contracte, que correspondrà com a màxim al 3 % del pressupost de licitació (IVA exclòs), llevat que en el Quadre s’indiqui que no hi escau.

 

9.2 En cas que hi hagi lots i així s’indiqui expressament, els licitadors han de constituir una garantia provisional per l’import o els imports fixats en el Quadre de característiques del contracte, que correspondrà, com a màxim, al 3 % del pressupost establert per al lot o lots a què es liciti, IVA exclòs.

 

9.3 En els supòsits en què no hi hagi fixació prèvia del pressupost de licitació i així s’indiqui expressament, els licitadors hauran de constituir una garantia provisional per l’import fixat en el Quadre de característiques del contracte, que correspondrà, com a màxim, al 3 % del pressupost de despesa màxima, IVA exclòs.

 

9.4 La garantia provisional podrà prestar-se en qualsevol de les formes previstes en l’article 96 del TRLCSP.

 

La garantia provisional ha de constituir-se d’acord amb les normes establertes en l’article 103 del TRLCSP, així com en la normativa de desenvolupament i la normativa autonòmica que sigui d’aplicació.

 

No s’exigeix la validació de les garanties. Això no obstant, quan la garantia es constitueixi mitjançant aval o assegurança de caució, s’exigeix la verificació de la representació, efectuada per la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

9.5 En el supòsit d’unions temporals d’empreses, la garantia provisional podrà constituir-se per una o diverses de les empreses participants en la unió, sempre que en conjunt s’assoleixi la quantitat exigida i garanteixi solidàriament tots els integrants de la unió.

 

9.6 La garantia provisional s’extingirà automàticament i serà tornada als licitadors immediatament després de l’adjudicació del contracte. En tot cas, la garantia serà retinguda al licitador la proposició del qual hagi estat seleccionada per a l’adjudicació fins que constitueixi la garantia definitiva, i confiscada a les empreses que retirin injustificadament la seva proposició abans de l’adjudicació.

 

10. Proposicions dels interessats

 

10.1 Les proposicions s’han de presentar en la forma indicada en els apartats següents, en el lloc i termini assenyalats en l’anunci de la licitació.

 

Si el dia indicat és festiu, passarà al primer dia hàbil següent.

 

La presentació podrà realitzar-se amb el lliurament a l’oficina que s’indiqui en l’anunci de licitació, bé personalment o bé mitjançant tramesa per missatgeria lliurada dins el termini assenyalat. També podrà realitzar-se mitjançant tramesa per correu en els termes de la clàusula 12.10.

 

10.2 Els interessats podran examinar els plecs i la documentació complementària a les oficines assenyalades a l’anunci de licitació i, en la mesura en què sigui possible, en el perfil de contractant.

 

10.3 La presentació de la proposició pressuposa l’acceptació incondicionada de l’interessat del contingut de la totalitat de les clàusules d’aquest Plec i, si escau, del Plec de prescripcions tècniques.

 

10.4 Els interessats han de presentar les seves ofertes referides a la totalitat de les prestacions objecte del contracte. Això no obstant, si hi ha lots, els interessats poden presentar ofertes referides a un, a diversos, o a la totalitat dels lots, especificant, si escau, l’oferta corresponent a cada lot.

 

10.5 Cada interessat pot presentar només una oferta en relació amb l’objecte del contracte, o del lot o lots a què liciti. Quan es permeti la presentació de variants o millores en el Quadre de característiques del contracte, les variants o millores que inclogui en la seva oferta hauran de subjectar-se a les condicions establertes.

 

10.6 L’empresari que hagi presentat oferta en unió temporal amb altres empresaris no pot, al seu torn, presentar oferta individualment, ni figurar en més d’una unió temporal participant a la licitació. En el supòsit que hi hagi lots, aquesta prohibició també és d’aplicació en relació amb cada lot de la licitació.

 

10.7  L’incompliment de les normes contingudes en els dos apartats anteriors donarà lloc a la no-admissió de cap de les ofertes subscrites pel licitador.

 

10.8  Les oficines receptores donaran rebut de cada proposició al presentador, en el qual ha de constar el nom del licitador, la denominació del contracte objecte de la licitació i el dia i hora de la presentació. Una vegada lliurada o tramesa la proposició, no podrà ser retirada.

 

10.9 Quan la documentació s’enviï per correu, l’empresari ha de justificar la data d’imposició de la tramesa a l’oficina de Correus i anunciar a l’òrgan de contractació la tramesa de l’oferta en el mateix dia, mitjançant qualsevol dels mitjans permesos, d’acord amb el que preveu el Quadre de característiques del contracte. Només s’admetrà la comunicació per correu electrònic quan hi estigui indicat; en cas contrari, s’entén que no s’admet.

 

Sense la concurrència d’ambdós requisits no serà admesa la documentació si l’òrgan de contractació la rep posteriorment a la data i hora de l’acabament del termini.

 

Això no obstant, si durant els deu dies naturals següents a la data indicada no s’ha rebut la documentació, aquesta no serà admesa en cap cas.

 

10.10 Una vegada adjudicat el contracte i transcorreguts els terminis per a la interposició de recursos sense que se n’hagin interposat, la documentació general dels licitadors o candidats que no hagin resultat adjudicataris quedarà a la seva disposició en les oficines de l’òrgan de contractació. En el cas que la documentació no es retiri en el termini de sis mesos, s’entendrà que la persona interessada hi ha renunciat i l’òrgan de contractació quedarà facultat per destruir-la.

 

11. Forma de les proposicions

 

11.1 Les proposicions constaran de tres sobres, en funció dels criteris d’adjudicació i la seva forma d’avaluació, de conformitat amb les regles següents:

 

11.1.1 El sobre núm.1 ha de tenir el títol següent: Sobre núm. 1: documentació general.

 

11.1.2 En els casos en què, a més del criteri preu, hi hagi un o diversos criteris d’adjudicació del contracte que o bé siguin avaluables de forma automàtica mitjançant l’aplicació de fórmules, o bé siguin avaluables mitjançant un judici de valor, s’hauran de presentar un total de tres sobres.

El sobre núm. 2 ha de tenir el títol següent: Sobre núm. 2: proposició econòmica

El sobre núm. 3 ha de tenir el títol següent: Sobre núm. 3: proposició tècnica

 

11.2 Els sobres han d’estar tancats i han d’estar identificats a l’exterior amb indicació de la licitació a què es concorre, el nom i llinatges o raó social de l’empresa licitadora, el NIF, el nom i els llinatges del representant, si escau, els números de telèfon i de fax, i l’adreça electrònica, en cas de disposar-ne.

 

El sobre ha d’estar signat pel licitador o la persona que el representi.

 

Si es tracta d’una unió temporal d’empreses, s’han d’indicar les dades de cadascun dels empresaris, i els sobres han d’anar signats pels representants de cadascuna de les empreses integrants de la unió.

 

11.3 A l’interior de cada sobre s’ha de fer constar, en un full independent, el contingut, enunciat numèricament.

 

12. Contingut de les proposicions

 

12.1 Els licitadors hauran de presentar les seves proposicions en la forma indicada en la clàusula 13. La documentació general, la proposició econòmica i, si escau, la proposició tècnica, es presentaran en els termes que s’estableixen a continuació.

 

12.1.1 Documentació general (sobre núm. 1)

 

a) L’acreditació de la personalitat de l’empresari.

 

Quan es tracti d’un empresari individual ha de presentar el document nacional d’identitat, NIF o, si escau, el passaport.

 

Si es tracta d’una persona jurídica espanyola, ha de presentar el NIF de l’empresa i l’escriptura de constitució, i/o modificació, si escau, adaptada degudament a la Llei i inscrita en el Registre Mercantil quan aquest requisit sigui exigible d’acord amb la legislació mercantil que li sigui aplicable. Si no ho és, haurà de presentar l’escriptura o el document de constitució, de modificació, estatuts o acta fundacional, en el qual constin les normes per les quals es regula la seva activitat, inscrits, si escau, en el registre públic corresponent.

 

 Les empreses no espanyoles d’estats membres de la Unió Europea hauran d’acreditar la seva capacitat d’obrar mitjançant certificació d’inscripció en un dels registres professionals o comercials que s’indiquen en la normativa de desenvolupament del TRLCSP. A més, hauran d’acreditar que es troben habilitades per realitzar la prestació que constitueix l’objecte del contracte, d’acord amb la legislació de l’Estat en el qual es trobin establertes, quan l’estat esmentat exigeixi una autorització especial o la pertinença a una determinada organització.

 

La resta d’empresaris estrangers hauran d’acreditar la seva capacitat d’obrar mitjançant informe expedit per la Missió Diplomàtica Permanent d’Espanya a l’estat corresponent o l’Oficina Consular en l’àmbit de la qual s’ubiqui el domicili de l’empresa. Així mateix, hauran d’aportar informe de la respectiva Missió Diplomàtica Permanent espanyola relatiu al fet que l’estat de procedència admet, al seu torn, la participació d’empreses espanyoles en la contractació amb l’Administració, en forma substancialment anàloga. També hauran d’acreditar la tinença de sucursal oberta a Espanya, la designació d’apoderats o representants per a les seves operacions i la inscripció en el Registre Mercantil.

 

Si diversos empresaris acudeixen a la licitació i constitueixen una unió temporal, cadascun d’ells n’haurà d’acreditar la personalitat i capacitat, i hauran d’indicar els noms i circumstàncies dels empresaris que la subscriguin, la participació de cadascun d’ells, així com la designació d’un representant o apoderat únic.

 

b) L’acreditació de la representació, quan s’actuï mitjançant representant.

 

Quan el licitador actuï mitjançant representant, haurà d’aportar el DNI del representant i el document fefaent acreditatiu de l’existència de la representació i de l’àmbit de les seves facultats per licitar i contractar, degudament inscrita, si escau, en el Registre Mercantil.

 

Aquest document ha d’estar validat pel Servei Jurídic de l’òrgan de contractació o pel Servei Jurídic de qualsevol altre òrgan de contractació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

En el cas d’unió temporal d’empresaris, ha de designar-se un representant o apoderat únic de la unió amb prou poders per exercitar els drets i per acomplir les obligacions que es derivin del contracte fins a l’extinció d’aquest, sense perjudici de l’existència de poders mancomunats que puguin atorgar les empreses per a cobraments i pagaments de quantitat significativa.

 

c) L’acreditació de la classificació, si escau, i/o la solvència econòmica, financera i tècnica o professional, de conformitat amb el que estableix la clàusula 5 d’aquest Plec i el Quadre de característiques del contracte.

 

Quan s’exigeixi classificació, s’ha d’acreditar mitjançant la presentació del certificat de classificació expedit per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa. Si l’empresa es troba pendent de classificació, haurà d’aportar el document acreditatiu d’haver-ne presentat la sol·licitud corresponent, això no obstant, haurà de justificar posteriorment que ha obtingut la classificació exigida en el termini d’esmena de defectes o omissions a la documentació a què es refereix la clàusula 16 d’aquest Plec.

 

El certificat de classificació ha d’anar acompanyat en qualsevol cas d’una declaració responsable en la qual el licitador manifesta que les dades de classificació no han experimentat variació.

 

Això no obstant, els empresaris no espanyols d’estats membres de la Unió Europea serà suficient que acreditin, si escau, la seva solvència econòmica, financera i tècnica o professional, d’acord amb els requisits establerts en la clàusula 5.3 d’aquest Plec i en ell Quadre de característiques del contracte.

 

Les unions temporals d’empresaris hauran d’acreditar que totes les empreses que integren la unió han obtingut la classificació com a empresa contractista d’obres. En aquest cas, s’acumularan les classificacions individuals dels membres de la unió temporal d’empreses, a l’efecte de poder acreditar la classificació global exigida en aquest Plec.

 

Si concorren unions d’empresaris nacionals, estrangers no comunitaris o estrangers comunitaris, els dos primers hauran d’acreditar-ne la classificació i els darrers, en defecte d’aquesta, la solvència econòmica, financera i tècnica o professional.

 

Quan no s’exigeixi classificació, els licitadors han d’aportar la documentació acreditativa de la solvència econòmica, financera i tècnica o professional que s’indica en el Quadre de característiques del contracte.

 

En aquest cas, les empreses que licitin en unió temporal han d’acreditar individualment els requisits de solvència econòmica, financera i tècnica o professional, sens perjudici del que disposa la clàusula 5.6 d’aquest Plec. Les característiques acreditades per cada una s’acumularan a l’efecte de determinar la solvència de la unió temporal.

 

d) Testimoni judicial, certificació administrativa o declaració responsable del licitador atorgada davant una autoritat administrativa o organisme professional qualificat, o mitjançant acta de manifestacions davant notari públic, de no estar sotmès a les prohibicions per contractar amb l’Administració d’acord amb l’article 60 del TRLCSP.

 

Aquesta declaració ha d’incloure la manifestació expressa de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l’Estat, amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, sense perjudici que l’empresari a favor del qual s’efectuï l’adjudicació hagi de presentar la justificació acreditativa d’aquest requisit abans de l’adjudicació.

 

Aquesta declaració responsable, o un altre document, ha d’incloure la manifestació expressa que l’empresa no es troba sotmesa en cap dels supòsits a què es refereix la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la CAIB.

 

 Quan es tracti d’empreses d’estats membres de la Unió Europea i aquesta possibilitat estigui prevista en la legislació de l’Estat respectiu, podrà substituir-se per una declaració responsable, atorgada davant d’una autoritat judicial.

 

e) L’acreditació de la garantia provisional, si escau.

 

Quan s’exigeixi garantia provisional, ha de presentar-se el resguard acreditatiu d’aquesta garantia, si es constitueix en metàl·lic o en títols valors.

 

Si es constitueix en forma d’aval o per contracte d’assegurança de caució, s’ha de presentar el mateix aval o el contracte d’assegurança, amb la diligència de verificació prèvia de la representació de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

En el cas de licitació per lots, el resguard de la garantia provisional ha d’anar acompanyat d’una relació detallada dels lots a què es licita.

 

f) Els documents a què fa referència la clàusula 5.2 d’aquest Plec en els casos en què s’hagin exigit en el Quadre de característiques del contracte per a la concreció de condicions de solvència determinades.

 

g) La declaració sobre la intenció de subscriure subcontractes a què es refereix l’article 227.2.a del TRLCSP quan s’hagi exigit en el Quadre de característiques del contracte.

 

h) El compromís de subcontractar amb empreses especialitzades quan així s’hagi exigit en el Quadre de característiques del contracte, de conformitat amb la clàusula 32.2 d’aquest Plec.

 

i) La declaració expressa relativa al grup empresarial al qual pertany l’empresa i comprensiva de totes les societats que pertanyen a un mateix grup, en els termes que estableix l’article 42 del Codi de comerç, quan diverses empreses del grup participin en el procediment. En el supòsit de no pertànyer a cap grup empresarial, la declaració es farà en aquest sentit.

 

j) Un document en què es designi com a preferent la utilització de mitjans electrònics en les notificacions que es practiquin en aquest procediment i es manifesti que se’n consent expressament la utilització, en el cas que en el Quadre de característiques del contracte s’indiqui que en el procediment es podran efectuar notificacions electròniques i el licitador les vulgui rebre per aquest mitjà, de conformitat amb la clàusula 10 d’aquest Plec.

 

k) Les empreses estrangeres han de presentar una declaració que se sotmeten a la jurisdicció dels jutjats i tribunals espanyols de qualsevol mena, per a totes les incidències que de manera directa o indirecta puguin sorgir del contracte, amb renúncia, si escau, al fur jurisdiccional estranger que pugui correspondre al licitador.

 

l) Qualsevol altre document exigit en aquest Plec.

 

12.1.2 Proposició econòmica (sobre núm. 2)

 

El licitador ha de presentar la seva oferta econòmica segons el model de l’annex 1 d’aquest Plec. L’oferta ha d’anar signada per qui tingui poder suficient per fer-ho, i no ha de contenir errors, omissions o obstacles per a una interpretació correcta.

 

L’import ha d’expressar-se clarament en nombres i lletres. S’ha d’indicar l’import, IVA exclòs, i, a continuació, com a partida independent, l’import de l’IVA que s’hagi de repercutir. També ha d’indicar-se el tipus impositiu d’IVA aplicable a la prestació i l’import total de l’oferta.

 

Aquesta mateixa informació s’ha de fer constar, de forma desglossada, en el cas que hi hagi lots o que es tracti d’una licitació amb preus unitaris.

 

S’entén que l’oferta econòmica inclou totes les taxes i imposts, directes i indirectes, i arbitris municipals que gravin l’execució del contracte.

 

12.1.3 Proposició tècnica (sobre núm. 3)

 

El licitador ha de presentar la documentació relativa als criteris d’adjudicació que s’indica en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte.

 

Aquesta documentació, que ha d’estar signada, s’ha d’incloure, segons cada cas, en el sobre núm. 3, d’acord amb el que estableixen la clàusula 13 i el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte.

 

Si el licitador no aporta la documentació relativa a algun d’aquests criteris d’adjudicació, o aquesta no conté tots els requisits exigits, la proposició del licitador no serà valorada respecte del criteri que es tracti.

 

12.2 La presentació del certificat d’estar inscrit en el Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l’Estat o en el Registre de Contractistes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears eximirà el licitador d’aportar la documentació relativa a la personalitat i capacitat d’obrar i la representació, com també l’habilitació professional o empresarial, la solvència econòmica i financera i/o la classificació que es requereixin en aquest contracte, sens perjudici de l’obligació de presentar la documentació exigida que no consti en el certificat.

 

Aquest certificat ha d’anar acompanyat, en qualsevol cas, d’una declaració responsable en la qual el licitador manifesti que les circumstàncies que s’hi reflecteixen no han experimentat variació. Aquesta manifestació haurà de reiterar-se, en cas de resultar adjudicatari, en el document en què es formalitzi el contracte, sense perjudici que l’òrgan de contractació pugui, si ho estima convenient, consultar el Registre esmentat.

 

12.3 En el cas d’unió temporal d’empresaris, s’haurà de presentar un compromís de constituir-se formalment en unió temporal en cas de resultar adjudicataris del contracte. Aquest document ha d’anar signat pels representants de cadascuna de les empreses integrants de la unió.

 

Els membres de la unió han d’indicar els noms i circumstàncies dels empresaris que la composen, la participació de cadascun d’ells i han de designar un representant o apoderat únic.

 

12.4 Quan un licitador consideri que algun document inclòs en la seva proposició tècnica ha de ser considerat com a confidencial, de conformitat amb l’article 140.1 del TRLCSP, haurà de designar expressament els documents que reuneixin aquest caràcter. Aquesta circumstància haurà de reflectir-se clarament (sobreimpresa, en el marge o de qualsevol altra manera) en el document mateix.

 

12.5 Tota la documentació presentada pels licitadors ha de ser documentació original o bé còpies que tinguin caràcter d’autèntiques o compulsades, d’acord amb la legislació vigent en la matèria, excepte el document acreditatiu de la garantia provisional, si escau, que s’ha d’aportar en original.

 

Els documents han de presentar-se en llengua catalana o castellana.

 

13. Criteris d’adjudicació

 

13.1 Per valorar les proposicions i determinar l’oferta més avantatjosa econòmicament es tindran en compte els criteris vinculats directament a l’objecte del contracte, basats en els que preveu l’article 150.1 del TRLCSP, que s’indiquen, juntament amb la ponderació atribuïda a cadascun, en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte.

 

En el cas que el procediment d’adjudicació s’articuli en diverses fases, en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte indicarà en quines d’aquestes s’aplicaran els diferents criteris, així com el llindar mínim de puntuació exigit al licitador per continuar en el procés selectiu.

 

13.2 L’avaluació de les proposicions es durà a terme de conformitat amb les fórmules o el mode de valoració respecte dels criteris d’adjudicació, establerts en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte.

 

13.3  En cas que s’hagin fixat criteris d’adjudicació que no es puguin valorar objectivament mitjançant xifres o percentatges que puguin obtenir-se mitjançant l’aplicació de fórmules, la Mesa de Contractació, en primer lloc, haurà de realitzar l’avaluació de les ofertes respecte dels criteris que no poden valorar-se mitjançant l’aplicació de fórmules aritmètiques.

 

13.4 Obtinguda la puntuació respecte de cadascun dels criteris de totes les ofertes presentades i no declarades desproporcionades o anormals, se sumarà la puntuació total de cadascuna, i serà seleccionada la que obtingui més puntuació.

 

En el supòsit en què es produeixi igualtat en les proposicions més avantatjoses des del punt de vista dels criteris que serveixin de base per a l’adjudicació, la proposta d’adjudicació recaurà en l’oferta que en el seu conjunt es consideri més beneficiosa per a l’interès públic, tenint en compte l’ordre de prelació dels criteris d’adjudicació i la ponderació de la seva incidència a la valoració de les ofertes empatades.

 

Si malgrat tot això encara persisteix la igualtat, l’adjudicatari serà seleccionat mitjançant un sorteig, que se durà a terme en un acte públic.

 

14. Obertura de proposicions i proposta d’adjudicació

 

L’obertura de les proposicions presentades i la proposta d’adjudicació del contracte es farà segons algun dels procediments que s’indiquen a continuació, en funció dels criteris d’adjudicació i la seva forma d’avaluació.

 

14.1 Procediment en el supòsit que, a més del criteri preu, hi hagi diversos criteris d’adjudicació del contracte, dels quals alguns siguin avaluables de forma automàtica mitjançant l’aplicació de fórmules i altres siguin avaluables mitjançant un judici de valor.

 

14.1.1 La Mesa de Contractació, una vegada qualificada la documentació del sobre núm. 1 i realitzades les esmenes i, si escau, aportats els aclariments o documents complementaris requerits, o transcorregut el termini que s’ha conferit a l’efecte, obrirà en acte públic els sobres núm. 2 i 3 dels licitadors admesos, que contenen la documentació de les proposicions relativa als criteris d’adjudicació, d’acord amb el procediment següent:

 

En primer lloc, el president explicarà als assistents el nombre de proposicions rebudes i el nom dels licitadors, comunicarà el resultat de la qualificació de la documentació general presentada als sobres núm. 1, amb expressió dels licitadors admesos i dels exclosos, i de les causes de l’exclusió, i convidarà els assistents a formular les observacions que estimin oportunes, que es reflectiran a l’acta, però sense que en aquest moment la Mesa pugui fer-se càrrec de documents que no hagin estat lliurats durant el termini d’admissió d’ofertes o el d’esmena de defectes o omissions.

 

A continuació, el secretari de la Mesa obrirà els sobres núm. 2 i 3 dels licitadors admesos, i llegirà la relació dels documents aportats respecte dels criteris d’adjudicació.

 

Conclosa l’obertura de les proposicions, es donarà per acabat l’acte públic, del desenvolupament del qual es deixarà constància a l’acta de la reunió de la Mesa.

 

14.1.2 La Mesa de Contractació, en el mateix acte o en un acte posterior, després de sol·licitar, si escau, els informes tècnics que estimi oportuns, elevarà a l’òrgan de contractació la proposta d’adjudicació raonada que estimi adequada, que inclourà en qualsevol cas la ponderació dels criteris indicats a la clàusula 15 i en el Quadre de criteris d’adjudicació del contracte.

 

15. Adjudicació

 

15.1 L’adjudicació del contracte s’ha de dictar en el termini màxim de quinze dies naturals a comptar des de l’endemà del dia d’obertura de les proposicions o de dos mesos a comptar des de l’obertura de les proposicions, quan en el contracte es valorin, respectivament, un únic criteri d’adjudicació o diversos criteris.

 

15.2 Transcorregut aquest termini sense haver-se produït l’adjudicació, els licitadors podran retirar les seves ofertes i, si escau, les garanties provisionals constituïdes.

 

15.3 L’adjudicació s’ha de dictar en qualsevol cas, sempre que alguna de les ofertes presentades reuneixi els requisits exigits en el Plec de clàusules, i no pot, en aquest cas, declarar-se deserta la licitació.

 

Això no obstant, en els termes previstos en l’article 155 del TRLCSP, l’òrgan de contractació, abans de dictar l’adjudicació, podrà renunciar a subscriure el contracte per raons d’interès públic, o desistir del procediment tramitat, quan aquest pateixi de defectes no esmenables.

 

15.4 Atesa la proposta de la Mesa de Contractació, l’òrgan de contractació requerirà al licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més avantatjosa perquè, en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l’endemà del dia en què rebi el requeriment, presenti la documentació que s’especifica en les clàusules 19 i 20.

 

Si no es complimenta adequadament el requeriment en el termini assenyalat, s’entendrà que el licitador ha retirat la seva oferta, i en aquest cas es demanarà la mateixa documentació al licitador següent, per l’ordre en què s’hagin classificat les ofertes.

 

15.5 L’òrgan de contractació haurà d’adjudicar el contracte en els cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentació.

 

15.6 L’adjudicació del contracte, que en tot cas haurà de ser motivada, es notificarà als candidats o licitadors i, simultàniament, es publicarà en el perfil del contractant de l’òrgan de contractació.

 

Serà d’aplicació a la motivació de l’adjudicació l’excepció de confidencialitat continguda en l’article 153 del TRLCSP.

 

16. Constitució de la garantia definitiva

 

16.1 El licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més avantatjosa haurà d’acreditar, en el termini de 10 dies hàbils des de l’endemà del dia en què hagi estat requerit per fer-ho, la constitució de la garantia definitiva per import del 5 % de l’import d’adjudicació del contracte, exclòs l’IVA, o del pressupost de licitació, quan la quantia del contracte es determini en funció de preus unitaris; o del preu màxim fixat, en el cas dels contractes amb preus provisionals. Aquest percentatge es calcularà a partir dels imports esmentats amb exclusió de l’IVA.

 

No caldrà la constitució d’aquesta garantia quan l’adjudicatari hagi constituït en el mateix termini, o anteriorment a aquest, garantia global per import suficient davant l’Administració contractant, en els termes previstos en l’article 98 del TRLCSP, i s’acrediti la seva existència i suficiència de conformitat amb l’article 98.4 del TRLCSP.

 

16.2 Si es fa constar en el Quadre de característiques del contracte, i d’acord amb el que preveu l’article 95.2 del TRLCSP, serà obligatori constituir una garantia complementària d’un màxim del 5 % de l’import d’adjudicació del contracte, pel percentatge indicat en el Quadre esmentat.

 

16.3 La garantia podrà constituir-se en qualsevol de les formes previstes en l’article 96.1 del TRLCSP, en la normativa de desenvolupament i en la normativa autonòmica que sigui d’aplicació, i dipositar-se en la Tresoreria General de la Comunitat Autònoma. La garantia ha de contenir la verificació prèvia de la representació, feta per la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

L’acreditació de la constitució de la garantia podrà fer-se per mitjans electrònics, informàtics o telemàtics quan així s’indiqui en el Quadre de característiques del contracte.

 

16.4 Quan, a conseqüència de la modificació del contracte, el valor d’aquest experimenti variació, es reajustarà la garantia en el termini de quinze dies, comptats des de la data en què es notifiqui a l’adjudicatari la resolució de modificació del contracte, d’acord amb el que disposa l’article 99 del TRLCSP.

 

16.5 En cas que es facin efectives sobre la garantia les penalitats o indemnitzacions exigibles a l’adjudicatari, aquest l’ha de reposar o ampliar, en la quantia que correspongui, en el termini de quinze dies des de l’execució, i, en cas contrari, incorre en causa de resolució.

 

17. Documentació que ha de presentar el licitador seleccionat per a l’adjudicació 

 

17.1 El licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més avantatjosa haurà d’acreditar, en el termini màxim de 10 dies hàbils, comptats des de l’endemà del dia en què se li hagi requerit fer-ho, que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

 

17.1.1 L’acreditació d’estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries es realitzarà presentant la documentació següent, original o còpia autèntica o compulsada, d’acord amb la normativa de desenvolupament del TRLCSP:

 

a) Darrer rebut de l’impost sobre activitats econòmiques o el document d’alta en aquest, quan l’alta sigui recent i no hagi sorgit encara l’obligació de pagament, juntament amb una declaració responsable de no haver-se donat de baixa en la matrícula de l’impost. En el supòsit que el licitador estigui inclòs en algun dels supòsits d’exempció de l’impost, haurà de presentar el document d’alta i una declaració responsable en què s’acrediti aquesta circumstància.

b) Certificació administrativa expedida per l’òrgan competent de l’Administració de l’Estat, pel que fa a les obligacions tributàries amb aquest darrer o, en els casos en què així s’indiqui en el requeriment, autorització a l’òrgan de contractació perquè sol·liciti en nom seu aquesta certificació.

c) Certificació administrativa expedida per l’òrgan competent de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pel que fa a les obligacions tributàries amb aquesta, en els casos en què així s’indiqui en el requeriment.

 

El licitador que no estigui obligat a presentar totes o alguna de les declaracions o documents corresponents a les obligacions tributàries que siguin exigibles, haurà d’acreditar aquesta circumstància mitjançant declaració responsable.

 

17.1.2 L’acreditació d’estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social es realitzarà mitjançant certificació expedida per l’autoritat administrativa competent. Quan així s’indiqui en el requeriment, aquesta certificació podrà ser substituïda per una autorització a l’òrgan de contractació perquè sol·liciti en nom seu aquesta certificació. En el supòsit que hagi de tenir-se en compte alguna exempció, s’haurà d’acreditar aquesta circumstància mitjançant declaració responsable.

 

17.2 Les certificacions a què es refereixen les clàusules anteriors hauran de ser expedides d’acord amb el que disposa la legislació que sigui d’aplicació i, si escau, podran ser trameses a l’òrgan de contractació per via electrònica, d’acord amb la normativa vigent aplicable sobre això.

 

17.3 Els estrangers, siguin persones físiques o jurídiques, pertanyents o no a estats membres de la Unió Europea que no tinguin domicili fiscal a Espanya, hauran de presentar certificació expedida per l’autoritat competent al país de procedència, acreditativa de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries corresponents. Així mateix, hauran de presentar certificació també expedida per l’autoritat competent en la qual s’acrediti que es troben al corrent en el compliment de les obligacions socials que s’exigeixen en el país de la seva nacionalitat. Tota la documentació esmentada en aquest apartat haurà de referir-se als dotze mesos darrers.

 

17.4 El licitador haurà d’aportar, si escau, els documents que acreditin la disposició efectiva dels mitjans que s’hagi compromès a adscriure a l’execució del contracte, d’acord amb el que preveuen la clàusula 5.2 i el Quadre de característiques del contracte d’aquest Plec.

 

17.5 El licitador haurà d’acreditar l’abonament dels anuncis d’aquesta licitació en els butlletins oficials i a la premsa, si n’hi ha, fins al límit màxim indicat en el Quadre de característiques del contracte.

 

III. FORMALITZACIÓ DEL CONTRACTE

 

18. Formalització del contracte

 

18.1 L’adjudicatari queda obligat a subscriure, dins del termini que estableix l’article 156 del TRLCSP, el document administratiu de formalització del contracte, al qual s’unirà, formant part del contracte, l’oferta de l’adjudicatari i un exemplar del Plec de clàusules administratives particulars, del Plec de prescripcions tècniques, si escau, i del projecte d’obres.

 

Quan l’adjudicatari sigui una unió temporal d’empresaris, dins el mateix termini i anteriorment a la signatura del contracte, haurà d’aportar escriptura pública de constitució com a tal i el NIF assignat.

 

El contracte s’ha de subscriure a la seu de l’òrgan de contractació o en el lloc que aquest indiqui.

 

18.2 El document en el qual es formalitzi el contracte serà en tot cas administratiu, i és títol vàlid per accedir a qualsevol registre públic.

 

Això no obstant, el contracte es formalitzarà en escriptura pública quan així ho sol·liciti el contractista, i aniran a càrrec seu les despeses derivades del seu atorgament.

 

18.3 Si per causa imputable a l’adjudicatari no es pot formalitzar el contracte dins el termini indicat, l’Administració podrà acordar la incautació sobre la garantia definitiva de l’import de la garantia provisional que, si s’escau, hagi exigit.

 

Si les causes de no-formalització són imputables a l’Administració, s’ha d’indemnitzar el contractista dels danys i els perjudicis que la demora li pugui ocasionar.

 

18.4 Quan el contracte impliqui l’accés del contractista a fitxers que continguin dades de caràcter personal, del tractament dels quals no en sigui responsable en el sentit de l’article 3.d de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, el contractista tindrà la consideració d’encarregat del tractament, als efectes establerts en aquesta Llei orgànica i la seva normativa de desenvolupament.

 

L’accés no es considerarà comunicació de dades, ja que és necessari per a la realització de la prestació de l’objecte del contracte.

 

En tot cas i quan el contractista tingui accés a fitxers en els quals constin dades de caràcter personal, del tractament dels quals no sigui responsable, serà necessari que en el contracte, o en un document independent, s’incloguin les clàusules necessàries per tal de regular l’accés esmentat, en els termes i amb el contingut previstos en la LO 15/1999 i la seva normativa de desenvolupament, sense perjudici del compliment dels altres requisits establerts en la disposició addicional 26 del TRLCSP.

 

IV. EXECUCIÓ DEL CONTRACTE

 

19. Obligacions del contractista

 

19.1 El contracte s’executarà amb estricta subjecció a les estipulacions contingudes en aquest Plec de clàusules administratives particulars i en el Plec de prescripcions tècniques, i en el projecte que serveix de base al contracte, així com a les contingudes en la resta de documents contractuals, i d’acord amb les instruccions que en interpretació tècnica del projecte donin al contractista, el director facultatiu de les obres i, si escau, el responsable del contracte, en l’àmbit de les seves competències.

 

19.2 El contractista està obligat a complir el termini d’execució del contracte en els termes previstos en la clàusula 8 d’aquest Plec.

 

19.3 Durant el desenvolupament de les obres i fins que es compleixi el termini de garantia, el contractista és responsable dels defectes que es puguin advertir a la construcció.

 

Si l’obra s’arruïna posteriorment a l’expiració del termini de garantia per vicis ocults de la construcció, a causa de l’incompliment del contracte per part del contractista, aquest respondrà dels danys i perjudicis que es manifestin durant un termini de quinze anys a comptar des de la recepció.

 

19.4 L’execució del contracte es realitzarà a risc i ventura del contractista, sense prejudici de la indemnització possible que correspongui al contractista segons el que estableix l’article 231 del TRLCSP per als casos de força major

 

19.5 Manteniment de l’equilibri econòmic del contracte.

 

L’Administració .restablirà l’equilibri econòmic del contracte, en benefici de la part que correspongui, en els següents supòsits:

 

-. Quan l’Administració modifiqui, per raons d’interès públic, les condicions d’explotació de l’obra.

-. Quan causes de força major , o actuacions de l’Administració determinin de forma directe la ruptura substancial de l’economia de la concessió. A aquests efectes s’entendrà força major les establertes a l’article 231 del TRLCSP.

-. Quan es donin els supòsits de l’article 258.2 del TRLCSP.

 

El restabliment de l’equilibri econòmic del contracte es durà a terme mitjançant l’adopció de les mesures que calquin en cada cas, podent consistir en la modificació de las tarifes establertes per a la utilització de l’obra, la reducció del termini de concessió i, en general, qualsevol modificació de les clàusules de contingut econòmic del contracte.

 

Així mateix, en els casos previstos a l’apartat 2 b) de l’article 258, i  sempre que la retribució del concessionari provingui en més d’un 50% de tarifes abonades pels usuaris, podrà prorrogar-se la termini de concessió per un període que no excedeixi en un 15% la seva durada inicial.

 

En el cas de força major previst en l’apartat 2 b) de l’article 258, l’administració assegurarà els rendiments mínims acordats en el contracte sempre que aquella no impedeixi per complet la realització de l’obra o la continuïtat de la seva explotació.

 

28.7 És obligació del contractista indemnitzar els tercers de tots els danys i perjudicis que els causi, ell mateix o personal o mitjans que depenguin d’ell, com a conseqüència de les operacions que requereixi l’execució del contracte.

 

Si el contracte s’executàs de forma compartida amb més d’una empresa, tots respondran solidàriament de les responsabilitats.

 

28.8 El contractista haurà de complir, sota la seva responsabilitat exclusiva, les disposicions vigents en matèria laboral, de seguretat social i de seguretat i higiene en el treball, i haurà de tenir al seu càrrec el personal necessari per a la realització de l’objecte del contracte, respecte del qual tendrà, a tots els efectes, la condició d’empresari.

 

El personal que el contractista destini a l’execució del contracte no tindrà vinculació laboral o de cap altre tipus amb l’Ajuntament de sa Pobla. Aquest personal quedarà exclusivament sota el poder de direcció del contractista, sens perjudici de les facultats que la normativa de contractació reconeix a l’òrgan de contractació.

 

Així mateix haurà de complir les disposicions vigents en matèria de gestió de residus i donar compliment a les actuacions que exigeix la normativa esmentada, i n’haurà d’informar puntualment a la direcció de l’obra.

 

28.9 El contractista haurà de guardar sigil respecte de les dades o antecedents que, no sent públics o notoris, estiguin relacionats amb l’objecte del contracte i hagin arribat al seu coneixement amb motiu d’aquest.

 

28.10 En els casos en què la naturalesa de l’objecte del contracte ho permeti, l’Administració adquirirà la propietat intel·lectual del treball objecte del contracte des de l’inici, i són responsabilitat del contractista els perjudicis que es puguin derivar contra aquest dret de propietat per actuacions imputables a ell.

 

28.11 El contractista haurà de respectar el caràcter confidencial de la informació a què tingui accés a causa de l’execució del contracte i a la qual s’hagi donat el caràcter esmentat en el Quadre de característiques del contracte d’aquest Plec o en el contracte, o que per la seva pròpia naturalesa hagi de ser tractada com a tal. Aquest deure es mantindrà durant un termini de cinc anys des del coneixement d’aquesta informació, llevat que en el Quadre esmentat o en el contracte s’estableixi un termini més ampli.

 

28.12 En el supòsit en què l’objecte del contracte inclogui la redacció del projecte, el contractista redactor del projecte haurà de lliurar el projecte objecte de la contractació acompanyat d’una còpia en suport informàtic.

 

Seran responsabilitat del contractista els danys i perjudicis que durant l’execució o explotació de les obres es causin tant a l’Administració com a tercers per defectes i insuficiències tècniques del projecte, o pels errors materials, omissions i infraccions de preceptes legals o reglamentaris en què aquest projecte hagi incorregut i siguin imputables al contractista, d’acord amb el que estableix l’article 312 del TRLCSP, a excepció dels defectes que es puguin apreciar que siguin conseqüència directa i immediata d’una actuació o ordre de l’Administració.

 

Així mateix, si el pressupost d’execució de l’obra prevista en el projecte es desvia en més d’un 20 %, tant per excés com per defecte, del cost real de l’obra, com a conseqüència d’errors o omissions imputables al contractista, aquest haurà d’abonar una indemnització a l’Administració, de conformitat amb el que estableix l’article 311 del TRLCSP.

 

29 Despeses i imposts per compte del contractista

 

29.9 Són a compte del contractista totes les despeses derivades de la publicació de la licitació del contracte, tant en butlletins oficials com, si escau, en altres mitjans de difusió, les vegades que determini l’òrgan de contractació i fins a la quantitat màxima especificada en el Quadre de característiques del contracte.

 

29.10 Seran a compte del contractista els imposts, les taxes dels treballs facultatius de replanteig, les despeses de la realització d’assaigs i anàlisis de materials i unitats d’obra o d’informes específics sobre aquests, d’inspecció i de liquidació de l’obra i altres que siguin d’aplicació segons les disposicions vigents.

 

No obstant, no tindran aquesta limitació i aniran íntegrament a compte del contractista les despeses derivades dels controls que sigui necessari realitzar com a conseqüència de defectes en la qualitat i en l’execució de l’obra.

 

29.11 Seran a compte del contractista les despeses de publicació dels anuncis d’afeccions als usuaris, amb motiu de l’execució de les obres.

 

29.12 Seran a compte del contractista les despeses derivades del subministrament elèctric utilitzat pel contractista durant l’execució de les obres.

 

29.13 Serà a compte del contractista el cost de la gestió de residus produïts amb motiu de l’execució de les obres, de conformitat amb la normativa aplicable.

 

30 Incompliment del contracte

 

30.9 Quan el contractista, per causes imputables a aquest, hagi incorregut en demora respecte del compliment del termini total del contracte, l’Administració podrà optar indistintament, per la resolució del contracte, amb pèrdua, si escau, de la garantia constituïda, o per la imposició de les penalitats diàries en la proporció de 0,20 euros per cada 1.000 euros del preu del contracte.

 

Cada vegada que les penalitats per demora assoleixin un múltiple del 5 % del preu del contracte, l’òrgan de contractació estarà facultat per resoldre’l o per acordar-ne la continuïtat de l’execució amb imposició de noves penalitats.

 

Aquesta mateixa facultat tindrà l’Administració respecte de l’incompliment del contractista dels terminis parcials o quan la demora en el compliment d’aquests faci preveure raonablement la impossibilitat del compliment del termini total.

 

30.10 La imposició de penalitat no exclou la indemnització a què pugui tenir dret l’Administració pels danys i perjudicis ocasionats pel retard imputable al contractista.

 

30.11 La constitució en mora del contractista no requerirà intimació prèvia per part de l’Administració.

 

30.12 Si hi ha retard en el compliment dels terminis per causes no imputables al contractista, l’Administració podrà, a petició d’aquest o d’ofici, concedir la pròrroga adequada, d’acord amb el que disposa l’article 213.2 del TRLCSP.

 

30.13 En el cas que el contractista realitzi defectuosament l’objecte del contracte, o incompleixi el compromís de dedicar o adscriure a l’execució del contracte els mitjans personals o materials suficients per fer-ho, a què es refereixen les clàusules 5.2 i 14.1.1.f i el Quadre de característiques del contracte d’aquest Plec, l’òrgan de contractació podrà optar per resoldre el contracte amb confiscació de la garantia constituïda, o bé imposar una penalització econòmica proporcional a la gravetat de l’incompliment, en una quantia que podrà assolir el 10 % del pressupost del contracte.

 

Quan l’incompliment o el compliment defectuós de la prestació n’afecti característiques que s’hagin tingut en compte per definir els criteris d’adjudicació, l’òrgan de contractació pot, de conformitat amb l’article 150.6 del TRLCSP, establir penalitats o atribuir a l’observança puntual d’aquestes característiques el caràcter d’obligació contractual essencial als efectes de l’article 223.f del TRLCSP. Es farà el que indica el Quadre de característiques del contracte.

 

30.14 Quan el contractista, per causes imputables a aquest, hagi incomplert l’execució parcial de les prestacions definides al contracte, l’òrgan de contractació podrà optar, indistintament, per la seva resolució o per imposar les penalitats previstes.

 

31 Cessió del contracte i subcontractació

 

31.9 La cessió del contracte es regirà pel que disposa l’article 226 del TRLCSP.

 

31.10 Llevat que en el Quadre de característiques del contracte es prohibeixi la subcontractació, el contractista podrà subcontractar amb tercers l’execució parcial del contracte els articles 227, 273 i 274 del TRLCSP.

 

En tot cas, l’adjudicatari haurà de comunicar anticipadament i per escrit a l’Administració la intenció de fer els subcontractes, de conformitat amb l’article 227.2.b del TRLCSP. Així mateix, haurà de presentar una declaració responsable del subcontractista, atorgada davant d’autoritat administrativa, notari públic o organisme professional qualificat, de no estar sotmès a les prohibicions per contractar amb l’Administració d’acord amb l’article 60 del TRLCSP.

 

32 Modificació del contracte

 

32.9 El contracte es podrà modificar per raons d’interès públic en les condicions i amb l’abast i els límits, de conformitat amb els articles 210, 219 i 234 del TRLCSP. No obstant això, el contracte també es podrà modificar quan hi concorrin les circumstàncies previstes expressament en el TRLCSP, sempre que amb això no s’alterin les condicions essencials de la licitació i l’adjudicació. La modificació del contracte es farà d’acord amb el procediment que regula l’article 211 del TRLCSP i s’haurà de formalitzar conforme al que disposa l’article 156 del TRLCSP.

 

32.10 En cas que la modificació suposi supressió o reducció d’unitats d’obra, el contractista no tindrà dret a reclamar cap indemnització.

 

32.11 Quan el director facultatiu de l’obra consideri necessària una modificació del projecte, demanarà l’autorització de l’òrgan de contractació per iniciar l’expedient corresponent, que se substanciarà amb caràcter d’urgència, i se seguiran les actuacions previstes en l’article 234.3 del TRLCSP. 

 

33 Suspensió del contracte

 

Si l’Administració acorda la suspensió del contracte o aquesta té lloc per l’aplicació del que disposa l’article 216.5 del TRLCSP, s’aixecarà una acta en què es consignaran les circumstàncies que l’han motivada i la situació de fet en l’execució.

 

Acordada la suspensió, l’Administració abonarà al contractista, si escau, els danys i perjudicis soferts efectivament per aquest.

 

34 Hipoteca de la concessió.

 

S’estarà al que disposa el TRLCSP al respecte.

 

35 Retribució del concessionari.

 

Aquesta retribució ha d’estar integrada per dues partides:

 

a.- Per les tarifes que percebi dels usuaris per la utilització de les  instal·lacions, les quals ha d’aprovar l’Ajuntament de sa Pobla.

 

b.- Pels rendiments de l’explotació econòmica de les activitats i dels usos complementaris recollits  en el plec de condicions tècniques. Aquesta explotació s’ha de produir sota la responsabilitat exclusiva i a ris i ventura del contractista.

 

36 Revisió de tarifes.

 

L’òrgan de contractació -l’Ajuntament Ple, ha de fixar les tarifes  que el concessionari ha d’acomplir obligatòriament.

 

Anualment s’ha de mantenir una reunió entre el concessionari i l’Ajuntament amb la finalitat de revisar les tarifes, per norma general, en funció de les variacions que experimenti l’índex general de preus de consum del conjunt nacional (IPC).

 

ANNEX 1

Model d’oferta econòmica

 

 

 ..………..………………………………………………………………………….. (nom i llinatges), amb DNI …………………………., amb domicili a ……………………………………………, c/pl. …………………………..………………………..……………………………………………………………………….……….… número……..……, CP…………………, i telèfon………………..…,

 

 

DECLAR:

 

Que estic informat/da de les condicions i els requisits que s’exigeixen per poder ser adjudicatari/adjudicatària del contracte de CONCESSIÓ D’OBRA PÚBLICA                              ..........................................................…………………………….…………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………….…………………..……………………………………………………….…………………………........................................................................................................……………..

 

 

Que em compromet, en nom propi (o en nom i representació de l’empresa……………………………………………………………………………………………..…….... amb NIF/CIF……………………………), a executar-lo amb subjecció estricta als requisits i a les condicions estipulats en els plecs de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques del contracte, pels imports següents:

 

 

Cànon …………………………..……………euros (en nombres); …..……………… …….……………………………………………………...…………………..………………… (en lletres).

 

 

………………, …….. de ………………………….. de …………

 

                               (lloc, data i signatura del licitador/a)  

 

 

QUADRE DE CARACTERÍSTIQUES DEL CONTRACTE

 

 

-. ÒRGAN DE CONTRACTACIÓ: Ajuntament de sa Pobla.

 

-. PROCEDIMENT D’ADJUDICACIÓ: Obert.

 

-. TRAMITACIÓ: Ordinària.

 

-. OBJECTE DE CONTRACTACIÓ:

 a.- És objecte de la present licitació:

  a.- L’execució i manteniment de les obres per a la construcció d’un edifici polivalent (amb bar) per el servei de les pistes esportives planificades en l’avantprojecte que acompanya la present documentació.

  b.- L’execució i manteniment de les obres per a la construcció de les instal·lacions esportives planificades en l’avantprojecte que acompanya la present documentació.

  c.- La redacció en estat de ser executats dels projectes tècnics de desenvolupament de l’esmentat avantprojecte, tot per dur a terme les referides obres. Sempre que es respectin els mínims establerts en l’avantprojecte, els licitadors tindran plena llibertat en la confecció dels mateixos, tal con considerin oportú. Serà condició indispensable que el projecte d’obra contempli una barrera de separació visual entre les instal·lacions i el cementeri de sa Pobla.

  d.- La concessió de l’explotació de les referides obres.

  e.- La concessió del bar situat a l’edifici polivalent.

 

 b.- El preu aproximat d’execució material de les obres és de 580.000 euros (exclosos impostos, benefici industrial, despeses generals ....).

 

 c.- Serà preceptiu per part dels licitadors, juntament amb l’oferta econòmica, la presentació d’un estudi de viabilitat econòmic financer, amb el contingut mínim establert a l’article 128.2 del TRLCSP, així com els justificants de finançament. Les compensacions econòmiques establertes a l’apartat 5è de l’esmentat article seran en la seva totalitat a càrrec del adjudicatari.

 L’adjudicació del contracte es trobarà condicionada a la prèvia aprovació del referit estudi per part de l’òrgan de contractació

 

 d.- Seran a càrrec del contractista:

 -. La totalitat de despeses de l’execució, mobiliari, dotació del espais i pistes, impostos, i altres serveis (fems, aigua, electricitat............ ) sense cap tipus de càrrega, costos o despeses per a l’Ajuntament.

 -. La totalitat de despeses de redacció dels projectes tècnics necessaris per dur a terme les obres, així com les direccions tècniques, estudis i coordinació de seguretat, estudis propis de l’obra, prospeccions, etc..........  

 

 e.- L’adjudicatari estarà obligat a seguir el que disposa l’avantprojecte que acompanya el present plec, així com el que disposi el facultatiu tècnic designat per l’Ajuntament.

 

 f.- Serà obligatori l’abonament d’un cànon anual a abonar per l’adjudicatari, en concepte d’explotació, a l’Ajuntament. El mateix començarà a abonar-se una vegada finalitzat el termini d’execució proposat pel licitador, encara que les obres i altres actuacions no es trobin finalitzades.

 

 g.- La reversió de les instal·lacions a l’Ajuntament es durà a terme sense cap tipus de càrrec per aquest, i en perfecte estat de conservació i manteniment.

 

 h.- L’explotació de les instal·lacions, mitjançant concessió, per part de l’adjudicatari, no meritarà cap tipus de càrrec, despesa, obligació ..... per a l’Ajuntament de sa Pobla.

 

-. CRITERIS DE SELECCIÓ:

 -. Cànon anual a abonar a l’Ajuntament, per a l’explotació de les instal·lacions. (el mateix es valorarà de forma creixent, proporcionalment a les ofertes dels licitadors). Màxim 20 punts.

 -. Termini de concessió proposat pel licitador (es valorarà decreixent, proporcionalment a les ofertes dels licitadors). Màxim 35 punts.

 -. Projectes tècnics presentats pels licitadors (de lliure valoració). Màxim 20 punts. Sempre que es respectin els mínims establerts en l’avantprojecte, els licitadors tindran plena llibertat en la confecció dels mateixos, tal con considerin oportú. La seva aprovació per part de l’Ajuntament serà requisit indispensable per a l’adjudicació del contracte. En els mateixos s’indicarà el termini d’execució de les obres.

 -. Característiques tècniques en l’edificació o execució de les obres (de lliure valoració). Màxim 25 punts.

 

-. CLASSIFICACIÓ: L’establerta en el TRLCSP, conforme el projecte presentat pel licitador.

 

-. GARANTIA PROVISIONAL: No s’exigeix.

 

-. GARANTIA DEFINITIVA: 5% del preu d’execució i dotació de l’objecte del contracte (IVA exclòs), de conformitat amb els projectes presentats per l’adjudicatari.

 

-. LLOC I TERMINI PRESENTACIÓ PROPOSICIONS: En el Registre General de la Corporació, de dilluns a divendres de 9:00 a 14:00 hores. Els dissabtes de 9:00 hores a 13:00 hores.

El termini de presentació serà de 30 dies hàbils des de la publicació de la convocatòria en el BOIB. Així mateix es publica la convocatòria al perfil del contractant de la pàgina web de l’Ajuntament de sa Pobla. www.ajsapobla.net o www.sapobla.cat.

 

-. DESPESES A CÀRREC DE L’ADJUDICATARI: Les establertes en el plec de condicions administratives i les relacionades en el present quadre, sense límit, .

 

-. PENALITZACIONS: Conforme el plec de condicions administratives particulars, i en el seu cas les que disposi la normativa vigent”.

 

La qual cosa es fa pública als efectes oportuns.

 

Sa Pobla,, 11 d’octubre de 2012.

 

EL BATLE

GABRIEL SERRA BARCELÓ