Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 20187
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears d’Ampliació de la granja de gallines ponedores, d’Avicola Son Perot, S.L., Manacor.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de juny de 2012

ATÈS

1.Que Avícola Son Perot SL ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en l’ampliació de la granja de gallines i canvi de titular de l’autorització.

2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació substancial, en compliment de l’art. 10.2 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol i això obliga a l’obtenció d’una nova autorització ambiental integrada.

3.Que, per a l’atorgament d’aquesta autorització s’ha de seguir la tramitació prevista en els articles 12 i següents de la Llei 16/2002.

4.Que en tots aquells aspectes no regulats a la Llei 16/2002, d’1 de juliol (Art. 14) el procediment s’ajustarà a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d’aplicació.

5.Que per altra banda, en relació a l’avaluació d’impacte ambiental, el present projecte està inclòs a l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluació d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

6.Que, per tant, en compliment de l’art. 12.3 de la Llei 16/2002, s’incorporarà a l’AAI l’Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 29 de maig de 2012:

“Informar favorablement el Projecte de la modificació d’una granja de gallines ponedores del T.M. de Manacor, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com els condicionants següents:

1.Els residus d’origen animal es tractaran en la forma prevista a la legislació vigent. El tractament serà el que s’estableixi a l’autorització ambiental integrada.

2.D’acord amb l’informe del servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics:

Els excedents del moviment de terres i del material empleat, es traslladarà a abocador autoritzat, evitant realitzar acopis de qualsevol tipus a les zones d’afecció de la llera propera i, en concret, sobre la zona APR d’inundacions per evitar la variació d’una hipotètica làmina d’inundació.

Es recorda que:

1.El projecte de la modificació d’una granja de gallines ponedores implica una modificació de l’autorització ambiental integrada atorgada pel Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en sessió de data 22 de desembre de 2010 (BOIB núm. 27 de 22/02/2011). És en l’esmentada modificació a on es recolliran la majoria dels condicionants ambientals.

2.D’acord amb l’informe del servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics:

Per l’ús de la gallinassa com a adob, es requerirà prèviament autorització i/o concessió de la DG de Recursos Hídrics.

3.Segons l’informe de l’Ajuntament de Manacor:

L’Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds de Manacor (BOIB núm. 25, 15/02/2007), prohibeix als generadors singulars qualificats fer ús dels contenidors selectius dels Parcs Verds. Mentre Avícola Son Perot, S.L. no obtingui la qualificació  de generador singular qualificat podrà fer ús de l’Ecoparc de Manacor per a dipositar-hi els residus de paper-cartró, envasos lleugers i vidre que siguin assimilables als generats als domicilis. En cap cas hi podrà dipositar residus industrials, inclosos els embalatges.

El present informe s’entén sense perjudici de les qüestions territorials i urbanístiques, competència d’altres administracions.”

7.Que l’Ajuntament de Manacor emet informe acreditatiu de que el projecte és compatible amb el planejament urbanístic sempre i quan s’exoneri del compliment d’aquells paràmetres urbanístics que el projecte incompleix.

8.Que d’acord a l’article 16 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, el projecte i l’estudi d’impacte ambiental han estat sotmesos a informació pública durant el termini de trenta dies amb publicació al BOIB núm. 14, de data 31 de gener de 2012, no havent-se presentat al·legacions.

9.Que en data 6 de setembre de 2011, es sol·liciten informes tècnics al serveis implicats de les diferents conselleries, al Consell de Mallorca i a l’Ajuntament de Manacor. Tots els informes presentats són positius amb una sèrie de condicionants tècnics que es recullen a la proposta d’acord.

10.Que d’acord amb l’annex V de la Llei 16/2002 (en la seva darrera redacció atorgada per la Llei 27/2006 de 18 de juliol), s’ha efectuat el tràmit de consulta prèvia a la presa de decisió a totes les persones físiques i jurídiques interessades que compleixen els requisits establerts a l’article 3p, a les quals se’ls hi ha atorgat un termini de 10 dies (Art. 84 de la Llei 30/1992) per fer les observacions oportunes. Les persones interessades no han presentat observacions en el termini establert.

ACORDA

informar favorablement la modificació substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de la granja de gallines ponedores, consistent en l’ampliació de la granja de gallines i canvi de titular de l’autorització, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Respecte a l’autorització ambiental integrada en vigor:

a.Es canvien totes les referències que es feien de l’antic titular (Granjas Mallorquinas SL) pel nou titular (Avícola Son Perot SL).

b.El condicionant 1 (Objecte) s’adapta a les noves característiques de la instal·lació.

c.Es modifiquen els condicionants 5 i 6 per definir els nous valors de consums i producció autoritzats.

d.Es modifica la referència a la Llei 10/1998 per la nova Llei de residus (Llei 22/2011) al punt 3 del condicionant 7.3.

e.Es modifica la referència al Reglament (CE) 1774/2002 pel Reglament (CE) 1069/2009 al condicionant 7.6.

f.S’afegeix un condicionant 7.7 per regular el tractament de la gallinassa.

g.Es modifica el punt 8.1 per adaptar-ho als nous consums.

h.Es modifica el punt 8.2 per adaptar-ho a la realitat del nou projecte i per regular la reutilització de les aigües pluvials.

i.El modifica el condicionant 9.2.1 per incorporar el grup electrogen com a focus canalitzat.

j.Es modifica el condicionant 9.2.3 per igualar-ho al d’altres autoritzacions vigents.

k.S’afegeix el condicionant 10.1 sobre Benestar Animal.

l.Els condicionants 9.3 i 9.4 referents a contaminació lumínica i de renous es traslladen al capítol 10 de requisits de seguretat i activitats com a condicionants 10.4 i 10.5.

m.Es modifica el capítol 11.4 de control documental.

2.La redacció de la nova autorització ambiental integral de la granja de gallines ponedores a nom d’Avícola Son Perot SL és la següent:

1 Objecte

L’AAI es concedirà a AVÍCOLA SON PEROT, SL, única i exclusivament per a l’activitat d’explotació ramadera de gallines ponedores en sistema d’explotació intensiu, així com de recollida i envasat d’ous, amb una capacitat de 116.928 gallines, tot conforme a l’establert al projecte bàsic de la instal·lació signat pel Sr. Gabriel Cañellas Rotger amb número de visat 201101182 de 23 de desembre de 2011 del Colegio oficial de Ingenieros Agronomos de Levante, amb les mesures correctores que s’hi proposen.

La granja està ubicada en el polígon 26, parcel·les 830 i 127 del terme municipal de Manacor. Les parcel·les disposen d’una superfície de 35.938 m2 dels quals 5.058,8 m2 són els destinats a aquesta activitat.

Les coordenades UTM de l’activitat són (Huso UTM: 31):

 

 

 

WGS84

 X

513271

Y

4380863

L’activitat es compon de dues naus de 1.795,3 m2 i altres edificacions annexes.

Cada nau té capacitat per a 58.464 gallines repartides en 6 pisos de 6 fileres i 29 gàbies per filera. Cada gàbia té dues cel·les amb una capacitat de 28 gallines.

 2 Termini

L’Autorització es concedirà per un període de 8 anys, transcorreguts els quals, a sol·licitud de l’interessat, podrà ser renovada i en el seu cas actualitzada per a períodes successius.

 3 Desenvolupament de les activitats

L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i a l’establert a l’AAI, i a la legislació vigent.

4 Modificacions de l’activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

5 Consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists

Segons el projecte seran els següents:

Matèria primera

Consum anual estimat

Aigua

13.166 m3/any

Pinso

2.987 T/any

Safates de celulosa de 30 unitats

(per envasament ous)

1.216.666 u/any

Energia Elèctrica (Potencia instal·lada)

151 kW

Matèria auxiliar

Capacitat màxima d’emmagatzematge

Gasoil

2.500 l

Medicaments

-

A més a més, s’estima un consum d’aigua de 24 m3 cada 2 anys, quan es realitza el canvi de gallines i s’aprofita per netejar la granja.

 

6 Producció anual

S’estima com a màxim en:

Productes finals

Producció anual estimada

Ous

36.500.000 u/any

Temps de funcionament

8760 h/any

 

Subproductes

Producció anual estimada

Gallinassa

  1. T/any

7 Condicionants de gestió de residus

7.1 S’autoritzarà a una producció anual total de menys de 10 tones dels següents residus perillosos:

Residu

Codi LER (O.Mam/304/2002)

Quantitat Màxima Anual (t)

Objectes tallants i punxants

180201*

-

Residus de la recollida i l’eliminació dels quals és objecte de requisits especials per prevenir infeccions

180202*

-

Medicaments diferents dels especificats en el codi 180207

180208*

-

TOTALS

 

<10

* Residu perillós

En cas que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en AAI.

 7.2 S’autoritzarà a una producció dels següents residus no perillosos:

 

Residu

Codi LER (O.Mam/304/2002)

Llots de fosses sèptiques

200304

Residus de teixits d’animals.

020102

Materials inadequats per al consum o l’elaboració

020203

 7.3Condicions generals de l’autorització per produir residus perillosos

1.L’autorització s’atorgarà per a l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es concedirà sense perjudici de les corresponents a altres organismes o administracions competents en l’activitat de la qual és objecte, en cap cas eximirà al titular de l’obtenció d’altres llicències i autoritzacions legalment procedents.

2.En cap cas aquesta autorització no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en l’exercici de la seva activitat.

3.En tot cas, s’han de complir totes les obligacions que li siguin aplicables per a donar compliment a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i sòls contaminats, el Real Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, de residus tòxics i perillosos (BOE núm. 182, de 20 de juliol), el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el Reglament anterior (BOE núm. 160, de 5 de juliol DE 1997), l’Ordre del Ministeri de Medi Ambient MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2002).

4.Es durà dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus tòxics i perillosos en què intervingui i on figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus,  dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

5.En relació als residus produïts, es complimentaran els documents de control i seguiment per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial decret 833/1988. Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d’identificació. L’enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s’enviïn (s’entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d’identificació). Els documents hauran de conservar-se, al lloc on es realitza l’activitat, durant un període de cinc anys.

6.En qualsevol moment, l’òrgan competent en matèria ambiental podrà realitzar una visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials d'aquesta AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

7.S'han d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Real Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Real Decret esmentat.

8.L’AAI es concedirà única i exclusivament per a la producció dels residus descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de la granja de gallines ponedores i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes al projecte tècnic presentat.

7.4 Condicions particulars exigibles a la producció dels residus perillosos

Emmagatzematge dels residus

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988, es podrà efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions,  durant un període màxim de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists a la memòria.

b.Els residus produïts hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns dels altres i diferenciats en les distintes zones d’emmagatzematge, que hauran d’estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.

7.5 Condicions particular exigibles a la producció de residus  no perillosos

1.Sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, els residus no perillosos es lliuraran a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans seran lliurats  a l’entitat local corresponent.

2.En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable ha de ser destinat a aquests fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.

7.6Condicions particular exigibles a la producció de deixalles d’origen animal

1.Per a la gestió de les deixalles d’origen animal s’haurà de complir l’establert al Pla director Sectorial per la gestió de residus urbans de Mallorca, i en cas de no ser possible, es cercaran solucions alternatives, que es contemplen a l’article 13 del Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, del 21 d’octubre de 2009. En cap cas es podran eliminar mitjançant enterrament.

2.En tot cas, les deixalles d’origen animal, mentre restin a la granja, hauran de ser mantingudes a temperatura controlada i separades per categories, i s’intentarà que sigui el mínim temps possible.

3.En cas de brots epidèmics que provoquin la mort generalitzada de gallines, s’estarà al que disposi l’autoritat sanitària competent.

7.7Condicions particular exigibles a la producció de gallinassa

1.La gallinassa es recollirà mitjançant un sistema de cintes transportadores. Com a norma general es traslladarà de forma directa al camió de repartiment, el qual la traslladarà pel seu ús com adob a les finques degudament autoritzades per la DG de Recursos Hídrics.

2.En cas de no poder realitzar-se el repartiment per causes meteorològiques o perquè no sigui època d’adobatge, la gallinassa es traslladarà a la plataforma de gallinassa.

3.Per la utilització de la gallinassa com a subproducte, s’haurà de complir l’article 13 del Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, del 21 d’octubre de 2009, concretament els apartats d) i f).

8. Condicionants hídrics

8.1 Consum d’aigua

Es preveu un consum diari de 39,02 m3, que provindran en la seva totalitat del pou de la finca. L’aigua s’emmagatzemarà a un aljub existent amb una capacitat de 300m3. Es preveuen els següents consums per usos:

 

m3 /dia

m3 /any

Abeurament d’animals

33,32

12.163

Neteja de planta d’envasament

2

730

Ús domèstic (2 operaris)

0,4

146

Refrigeració per nebulització

3,3 (60 dies)

200 (2 mesos)

Neteja naus

24(cada 2 anys)

24

TOTAL

39,02

13.251

Ventilació de les naus de ponedores: S’estima un consum diari de 3,3 m3 tenint en compte que la ventilació només es farà en els mesos més calorosos (2 mesos, amb un consum mensual estimat de 100 m3).

Neteja de les naus de ponedores. Es preveu la neteja de les naus de ponedores cada 2 anys amb un consum estimat de 24 m3 d’aigua.

8.2 Emissions

Segons la documentació aportada els efluents generats a les instal·lacions i la seva gestió són els següents:

1.Aigües de les naus de ponedores. Cada nau comptarà amb el seu sistema de recollida de les aigües de neteja. Aquest comptarà amb vies d’evacuació laterals i una fossa prefabricada, estanca, amb capacitat de 12m3. Les fosses es buidaran quan sigui necessari per a evitar vessaments.

2.Lixiviats de la plataforma de gallinassa. Es recolliran a una fossa de 38m3 de capacitat. Aquesta fossa ha de ser prefabricada i ha de garantir la seva estanquitat per a l’emmagatzemament d’aquest tipus de producte, per tal d’evitar filtracions al subsòl.

Per tal d’evitar la generació de lixiviats per pluja, aquesta plataforma es dotarà d’una coberta tipus hivernacle.

3.Aigües de la planta d’envasament: Són aigües d’ús domèstic (serveis) i de la neteja d’aquesta planta. Es recolliran a una fossa estanca prefabricada amb capacitat per a 10 persones (3m3) i amb tres compartiments. L’efluent tractat s’emmagatzemarà a un dipòsit de 20 m3  que es buidarà cada 10 dies i en tot cas quan sigui necessari per a evitar vessaments.

4.Gallinassa. Una cinta transportadora la recollirà de les naus de ponedores i la durà a un elevador de fecals que la dipositarà a un camió de repartiment que o bé la repartirà a les finques proposades o bé la durà a la cubeta de gallinassa, que tindrà 466 m2 de superfície i capacitat per a acollir 1.602 m3 (el volum produït en 4 mesos).

La superfície de la cubeta s’impermeabilitzarà con a mínim cada tres anys, per tal d’evitar infiltracions.

Es preveu la generació de 4803 m3 de gallinassa, que equivalen a  58.464 Kg de nitrogen. Es proposa la valorització a una superfície de 489.57 ha, superior a la necessària.

Tot i això abans de la posada en marxa de l’activitat s’ha de comptar amb l’autorització de valorització prevista a l’article 54.6 del Pla Hidrològic d'Illes Balear vigent, o l’equivalent referent a la valorització de dejeccions ramaderes en la propera revisió.

5.Aigües pluvials. S’estima una producció d’uns 2100 m3 anuals. Les pluvials es recolliran de les teulades per canaletes i s’aprofitaran per neteja, abeurament dels animals o per refrigeració, aquests darrer ús si és sanitàriament adequat.

Hauran de comptar amb un tractament mínim consistent en un filtrat i una cloració o un altre tractament equivalent; la cloració es pot fer utilitzant el mateix sistema que s’utilitzarà per l’aigua de pou.

Les conduccions de pluvials s’han de fer de manera que no entrin en contacte amb les pistes per on circularan els camions ni amb la fossa de gallinassa. També s’evitarà el seu embassament als voltants de les naus.

8.3 Controls i vigilància

Es duran a terme els següents controls, dels quals, anualment, es remetrà còpia a l’òrgan competent en matèria d’AAI:

-Consum mensual d’aigua del pou (lectura de comptador).

-Estimació de les aigües pluvials utilitzades.

-Control de qualitat de l’aigua de pou.

Anàlisis quadrimestrals de, com a mínim, els següents paràmetres:

Microbiològics (ufc/100 ml)

Salmonel·les, Enterococs, Estreptococs i Coliformes totals i fecals

Químics (ppm)

Amoni, Nitrits, Nitrats, Fòsfor total, Carboni Orgànic Total

Els mètodes analítics seran els prevists a la normativa vigent sobre qualitat d’aigües potables.

-Volum de gallinassa. Es durà un control i comptabilitat del volum de fems/gallinassa produït, amb periodicitat, com a mínim, mensual.

-Es guardaran els justificants del buidat i lliurament de les aigües residuals especificant el volum i l’origen de com a mínim els 5 darrers anys.

-Notificacions al PRTR. Anualment es notificaran les següents emissions:

+Emissions indirectes a l’aigua: es notificaran DQO, Nitrogen total i Fòsfor total de la fossa de les naus de ponedores i del dipòsit de la nau d’envasament.

+Emissions indirectes al sòl: es notificaran els kg de nitrogen aplicats en funció del pla de producció i gestió de dejeccions.

8.4 Aigües Superficials

Les instal·lacions de la present activitat no estan  afectades per APR d’inundació (la parcel·la si ho està parcialment), però si ho està puntualment per zona de policia de Torrent de na Borges, encara que no suposa causa de degradació ni deterior del Domini Públic Hidràulic, ni l’alteració substancial de la orografia existent que impliqui canvis de direcció de l’escorrentia superficial ni reducció del cabal. Per, tant:

a.Els excedents del moviment de terres i de material emprat, es traslladaran a abocador autoritzat el mateix dia que es produeixin, quedant prohibit  realitzar emmagatzematges de qualsevol tipus en les zones d’afecció al llit del torrent proper (zona de servitud, zona de policia i APR d’inundació).

b.Està totalment prohibit realitzar qualsevol tipus d’abocament al llit del torrent (aigües pluvials, residuals, excedents de terres, etc.) sense prèvia autorització per part de la DG de Recursos Hídrics.

c.En cas de realitzar un tancament de la parcel·la amb mur, reixa, etc. es sol·licitarà autorització prèvia a la DG de Recursos Hídrics, donada l’afecció de la parcel·la a zona de servitud, policia i APR d’inundació, deixant totalment lliure d’obstacles l’esmentada zona de servitud (5 metres mesurats a cada costat des de la coronació de les faixes laterals o murs de canalització).

9 Condicionants d’atmosfera

9.1 Emissions a l’atmosfera

Segons l’annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, l’activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup B, punt 2.13.2.a “Instal·lacions destinades a la cria intensiva d’aus de corral que disposin de més de 40.000 emplaçaments si es tracta de gallines ponedores o del número equivalent per a altres orientacions productives d’aus”.

 9.2 Controls d’emissió

9.2.1 Control emissions canalitzades

La instal·lació disposa d’un focus d’emissió canalitzat, el grup electrogen de 240 kVA classificat segons l’annex del RD 100/2011 com:

Activitat

Grup

Codi

Motors de combustió interna de potència tèrmica inferior a 1 MWt

-

02 03 04 04

Atès que no té grup associat, no té obligació de fer controls periòdics de les seves emissions. No obstant això, està subjecte als requisits generals de la Llei 34/2007 i del RD 100/2011, i, per tant, seran d’aplicació els valors límit d’emissió establerts a la normativa.

9.2.2Control emissions difuses

1.Les mesures correctores i preventives per reduir l’emissió d’amoníac (NH3) seran les següents:

a.Controlar la composició del pinso amb l’objecte de reduir la quantitat de nitrogen i fòsfor de la gallinassa.

b.Assecar la gallinassa per ventilació forçada.

c.Minimitzar les pèrdues dels sistema d’abastiment d’aigua que puguin humidificar la gallinassa.

d.Retirar la gallinassa almenys 1 cop per setmana en cas de cintes transportadores amb assecatge per ventilació forçada.

e.Emmagatzemar la gallinassa en la plataforma de gallinassa coberta, amb cubeta de superfície estanca i sistema de recollida de lixiviats.

f.Ubicar la plataforma de gallinassa en una àrea protegida de vents dominants i allunyada de possibles fonts sensibles a olors.

2.Així mateix, per evitar o reduir l’emissió de partícules (PM10 o partícules totals) s’aplicaran les mesures  preventives següents:

a.Limitar la velocitat de circulació de vehicles a 20 km/h dins les instal·lacions.

b.El subministrament de pinso als animals es farà mitjançant “tornillo sinfin” o altre sistema per minimitzar les emissions difuses de pols.

c.Minimitzar l’alçada de caiguda de pinso en operacions de descàrrega.

d.Neteja periòdica de les zones de càrrega i descàrrega.

e.Pavimentació /compactació de l’accés  a la granja fins a la zona de càrrega i descàrrega de les gallines i la gallinassa o condicionar els vials d’accés i la zona de maniobres al pas de vehicles  pesants.

3.S’adoptaran les mesures necessàries per a minimitzar les olors que puguin generar molèsties a la població i vivendes rurals més properes. Serà necessari disposar d’un adequat aïllament dels dipòsits temporals de fems (plataforma de gallinassa).

Si es produeix algun episodi d’olors sobre l’entorn, es portarà un registre amb la data i durada d’aquest, així com la fase del procés a la qual es troba associada i la proposta de mesures correctores o de millora de gestió amb l’objectiu d’evitar la seva repetició. S’informarà a l’òrgan competent d’aquests episodis en el moment en què es produeixin.

Els camions de transport de la gallinassa tindran els remolcs coberts amb lones.

Quan l’òrgan competent ho consideri necessari, podrà requerir al titular de la instal·lació la realització d’una avaluació de la molèstia per olors que genera, per mitjà del mesurament de les unitats d’olors, d’acord amb la norma UNE-EN 13725.

9.2.3 Altres obligacions

D’acord amb l’establert en l’article 8.3 de la Llei 16/2002, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l’establiment d’un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CC i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), el titular de l’explotació notificarà al menys un cop a l’any les dades de les emissions a l’atmosfera corresponents a la instal·lació d’almenys els paràmetres següents: NH3, N2O, C4 i partícules totals o PM10. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, al departament cometent en matèria de contaminació atmosfèrica adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades a la base de dades del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10 Requisits de seguretat i activitats

10.1 Benestar animal

S’haurà de complir el Reial Decret 348/2000 relatiu a la protecció dels animals a les explotacions ramaderes i més específicament el Reial Decret 3/2002, d’11 de gener, pel qual s’estableixen les normes mínimes de protecció de gallines ponedores.

10.2 Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat disposa del preceptiu Pla d’Autoprotecció de l’establiment inscrit en el Registre General de Plans d’Autoprotecció de la Direcció General d’Emergències, amb número d’inscripció RGPA- 262/09, i l’haurà d’implantar a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat. En cas de modificació de la instal·lació s’haurà d’actualitzar el Pla d’Autoprotecció.

10.3 Seguretat industrial

El titular de l’activitat ha de:

1.Inscriure les instal·lacions corresponents a la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial (instal·lació elèctrica de baixa tensió, emmagatzematge de productes petrolífers, instal·lació contraincendis,..). Les instal·lacions previstes han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

2.Donar compliment al Reglament per a la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

3.Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord al que s’estableix a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals i es donarà compliment al RD 486/1997, de 14 d’abril, pel qual s’estableixen les disposicions de seguretat i salut als llocs de treball. Les condicions de treball s’han d’ajustar al que s’estableix a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral.

Per un altre banda:

1.La instal·lació elèctrica de baixa tensió donarà compliment al Reglament electrotècnic de baixa tensió: RD 842/2002, de 2 d’agost, i les Instruccions tècniques que li siguin d’aplicació.

2.Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’han d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents, a més del Reglament de protecció contra incendis als establiments industrials, segons el RD 2267/2004, de 3 de desembre.

3.L’emmagatzematge de productes petrolífers s’haurà d’adaptar al que disposa el RD 2085/1994  pel que es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.

4.S’haurà de donar compliment al RD 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s’estableixen els criteris higiènic-sanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losis i el DB HS4 del RD 314/2006, de 17 de març.

10.4 Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la disposició addicional quinzena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d’octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.

10.5 Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

11Controls periòdics

11.1 Control inicial de les instal·lacions

El titular disposarà d’un termini d’1 any a comptar des de la notificació de l’AAI, per sol·licitar a la Conselleria de Medi Ambient, Servei d’Assessorament Ambiental, l’inici de l’activitat.

Aquesta instal·lació no podrà iniciar l’activitat productiva fins que no es comprovi el compliment de les condicions fixades a la present AAI.

Aquesta comprovació es podrà realitzar per l’autoritat competent o mitjançant una entitat certificada col·laboradora d’aquesta, en el termini d’un mes des de la sol·licitud d’inici d’activitat pel titular.

Juntament amb l’esmentada sol·licitud s’aportarà tota la documentació necessària per acreditar el compliment de les condicions fixades a l’AAI, que com a mínim serà:

a.Certificat de final d’obra realitzat pel tècnic competent i visat pel col·legi oficial corresponent, i que acrediti el compliment del condicionat d’aquesta autorització.

b.Document d’acceptació o contractes amb els gestors finals autoritzats per la gestió dels residus perillosos que es generin a la instal·lació.

c.Descripció de les quantitats de residus no perillosos produïts.

d.Sol·licitud d’inscripció en el registre general d’explotacions agràries prioritàries de les Illes Balears.

e.La regularització de la situació administrativa dels pous de la finca.

f.L’obtenció de l’autorització administrativa per a la valorització de la gallinassa regulada al Pla Hidrològic d'Illes Balears.

g.Descripció del sistema de reutilització de les aigües pluvials.

h.L’aprovació del Pla de producció i gestió de dejeccions aprovat per l’administració competent en matèria d’agricultura i ramaderia.

i.Acreditació de la legalitat de totes les edificacions.

11.2 Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions per part dels tècnics de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’AAI.

11.3 Inventari d’emissions al Registre PRTR

D’acord amb l’establert en l’art. 8.3 de la Llei 16/2002, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l’establiment d’un registre europeu d’emissions i transferències de contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CEE i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), i pel RD 508/2007, de 20 d’abril, s’hauran de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, al registre informàtic PRTR-España del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es).

Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. 

S’aportarà per a la avaluació prèvia de les dades, a la Conselleria de Medi Ambient (Servei d’Assessorament Ambiental), una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es).

11.4 Control documental

11.4.1Control documental periòdic

-Cada 3 anys, informe d’emissions de contaminants a l’atmosfera realitzat per un Organisme de Control Autoritzat (OCA) que seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

11.4.2 Informe anual

El titular de l’activitat enviarà, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI, un informe del període precedent (any anterior), abans de l’1 de març de cada any, en el qual s’inclourà:

A.Residus

-Informe anual dels residus produïts i de la seva gestió.

B.Emissions i immissions al medi hídric

-Informe anual en el qual es remetran els resultats dels controls de vigilància al medi hídric.

C.Renous

-Informe anual en el qual es remetran els controls d’emissions de renous.

D.Industria

-Còpia dels certificats que s’hagin de realitzar en compliment del RD 2085/1994, pel qual es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.

E.En caràcter general

-Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

-Memòria anual explicativa sobre la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades al registre PRTR Espanya (en format paper i format digital).

-Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

-L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

12 Obligacions del titular

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a l’AAI.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent en matèria d’AAI qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

13 Caràcter de l’autorització

L’AAI s’atorgarà sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

14 Causes d’extició

Són causes d’extinció de l’AAI:

-L’extinció de la personalitat jurídica d’AVÍCOLA SON PEROT, SL.

-La declaració de fallida de l’empresa AVÍCOLA SON PEROT, SL, quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-La no concessió de prorroga de l’Autorització.

15 Modificacions de les condicions

 L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 26 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades a l’AAI, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

16 Renovacions successives

En el cas que AVÍCOLA SON PEROT, SL tingués implantat un sistema de gestió ambiental EMAS o ISO 14001, a petició de AVÍCOLA SON PEROT, SL s’aplicaran els mecanismes que simplifiquen la comprovació del compliment de les obligacions derivades de l’AAI, així com la corresponent sol·licitud d’adaptació, si escau, i de successives renovacions, prevists a la normativa vigent.

Es recorda que, segons l’informe de l’Ajuntament de Manacor, el projecte incompleix els paràmetres urbanístics fixats per la normativa vigent, per la qual cosa s’haurà d’obtenir l’exoneració del compliment d’aquests paràmetres tal com succeïa al projecte original.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 24 d’agost de 2012

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato