Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 19589
Aprovació definitiva Ordenança substitució de sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la Comunitat
Versió PDF
Al tauler d’anuncis de l’Ajuntament i al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha estat exposat al públic l’acord d’aprovació provisional del Ple de l’Ajuntament des Castell, de dia 26 de juny de 2012, de l’Ordenança de substitució de sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la comunitat.
Que durant el termini de 30 dies, comptats des de la publicació al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el dia 26/07/2012 fins el dia 30/08/2012, no s’han produït reclamacions i així s’ha de considerar adoptat definitivament l’acord provisional d’aprovació de l’esmentada ordenança en els següents termes:
ORDENANÇA MUNICIPAL DE SUBSTITUCIÓ DE SANCIONS ECONÒMIQUES PER A LA REALITZACIÓ DE SERVEIS EN BENEFICI DE LA COMUNITAT
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L’article 25.2) de la Constitució Espanyola contempla, entre les funcions de les penes i mesures de seguretat, la reinserció social del condemnat, que és aplicable, en quant al principi del Dret Penal i, amb certs matisos, al Dret Administratiu Sancionador.
En conseqüència, el component educatiu i la vocació social que tota pena comporta, compleix amb la finalitat establerta en l’article 25.2) de la CE, i amb l’exigència de justícia que consagra l’article 1 de la Norma Fonamental; tot allò sens perjudici de la funció punitiva de les penes i sancions, que també és constitucionalment legítima.
A aquest efecte , l’article 39.i) del Codi Penal, recull com a reducció de pena privativa de drets, els treballs en benefici de la comunitat, definits en l’article 2.a) del RD 515/2006, de 6 de maig, pel que s’estableixen les circumstàncies d’execució de les penes de treballs en benefici de la comunitat i de localització permanent de determinades mesures de seguretat, així com de la suspensió de l’execució de les penes privatives de llibertat, tot allò en el següent sentit: “La pena privativa de derechos, que no podrá imponerse sin el consentimiento del penado, y que le obliga a prestar su cooperación no retribuida en determinadas actividades de utilidad pública, que podrán consistir, en relación con delitos de similar naturaleza al cometido por el penado, en labores de reparación de los daños causados o de apoyo o asistencia a las víctimas”.
En aquest sentit, la present Ordenança està encaminada a proporcionar a un determinat col·lectiu una alternativa al compliment de les sancions pecuniàries que s’imposin com a conseqüència de la infracció a determinades normes. Lo qual s’articula a través de la possibilitat d’acollir-se a la substitució de la multa per a la realització de serveis en benefici de la comunitat, que venen a reparar el perjudici derivat de l’il·lícit, amb inspiració en el principi de reeducació i el caràcter exemplari de les sancions.
Article 1.- Objecte.
La present ordenança té per objecte regular el dret de les persones incloses en el seu àmbit, d’aplicació subjectiva, d’acollir-se a la possibilitat de compliment alternatiu de les sancions econòmiques que s’imposin per la comissió d’infraccions administratives, en el pagament de la seva quantia, mitjançant la realització de serveis en benefici de la comunitat.
Article 2.- Concepte.
1. Es considera com a servei en benefici de la comunitat, la prestació de la cooperació personal no retribuïda en determinades activitats d’utilitat pública, amb interès social i valor educatiu, que serveixi de reparació a la comunitat perjudicada per l’il·lícit administratiu, no supeditada a aconseguir interessos econòmics.
2. Els serveis en benefici de la comunitat es podran desenvolupar en qualsevol àmbit d’activitat de competència municipal.
Article 3.- Àmbit d’aplicació.
1. La present Ordenança serà d’aplicació alternativa al compliment de les sancions econòmiques, mitjançant el pagament de la quantia, que s’imposi per infraccions a les Ordenances Municipals i Lleis Comunitàries i Estatals (sempre que aquestes no si oposin), en el terme municipal des Castell.
2.Quedaran exclosos, en tot cas, de l’àmbit d’aquesta norma qui resultin sancionats per la comissió de qualsevol classe d’infraccions administratives que tinguin la classificació de molt greus.
3.Únicament es podran acollir a la present disposició les persones físiques d’entre 14 i 65 anys (ambdós inclosos) que compleixin les condicions que tot seguit es ressenyen:
a)No haver estat sancionats, mitjançant resolució ferma, en els dotze mesos anteriors a la dats de la denúncia, per infracció del mateix o altre precepte de la norma per la que s’hagi imposat la corresponent sanció.
b)No comptar amb cap informe desfavorable per la substitució de la multa en un expedient anterior.
c)No tenir pendent, en executiva, cap deute amb aquesta administració.
4. Criteris relatius a trams d’edat i condicions d’aplicació de serveis en benefici de la comunitat:
a) Tram d’edat: 14 a 23 anys: Per considerar-lo període formatiu, serà d’aplicació després de la petició de l’interessat.
b)Tram d’edat: 24 a 65 anys: Persones amb ingressos inferiors a 1,5 segons l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM), família nombrosa, famílies amb ascendents o descendents amb discapacitat o Dependència reconeguda, sent d’aplicació l’abans esmentat desprès d’acreditar documentalment qualsevol d’aquestes circumstàncies a la petició de l’interessat.
Article 4.- Procediment:
1. Una volta notificada la sanció econòmica que hagi recaigut en el corresponent expedient sancionador, el sancionat que reuneixi les condicions establertes a l’article anterior es podrà acollir a la possibilitat de substituir el pagament de la multa que s’hagi imposat, mitjançant la realització de serveis en benefici de la comunitat, igualment s’hi podrà acollir, si ho desitja, al rebre la notificació de la resolució d’inici de l’expedient sancionador, amb proposta de multa.
2. En el termini de 15 dies hàbils a comptar des de la data de la notificació de la resolució, mitjançant la qual s’informarà de l’alternativa que regula la present Ordenança, la persona sancionada econòmicament podrà elevar instància a l’Alcaldia on manifestarà el seu consentiment i voluntat de que li sigui aplicable com a sanció alternativa el realitzar els serveis en benefici e la comunitat. Juntament amb l’escrit de la sol3licitud, model del qual s’adjunta a la present Ordenança com a “ANNEX I”, i s’haurà d’adjuntar obligatòriament una copia del DNI del sol·licitant i, en el seu cas, de tots els signants, un telèfon de contacte i, en el seu cas, autorització per escrit del pare, mare o tutor legal, en el cas de menors. No s’acceptarà cap sol·licitud que no compleixi els requisits abans esmentats.
3. Presentada la sol·licitud en temps i forma, aquesta es remetrà a la Unitat Administrativa encarregada de la instrucció de l’expedient, la qual després de verificat que reuneix el compliment de les condicions previstes en la present Ordenança, dintre del termini de 10 dies hàbils remetrà la sol·licitud juntament amb un informe de l’instructor, si fos necessari, al Sr. Batlle, el qual procedirà a dictar la corresponent Resolució en el sentit d’estimar, o no, la sol·licitud de compliment alternatiu dels serveis en benefici de la comunitat i ordenant, donat el cas, la suspensió de l’execució de la sanció econòmica, amb les següents indicacions i donat el cas de que aquesta hagi estat estimada:
- Lloc o entitat al que ha estat assignat
- Característiques del servei o activitat que haurà de desenvolupar.
- Lloc, data i hora en que haurà de comparèixer a tal efecte.
- Persona responsable del seguiment.
- Determinació del número de jornades i dies en que es durà a terme el servei, especificant l’horari que correspongui efectuar.
4. Si el sol·licitant no complís les condicions necessàries per acollir-se a aquest benefici, es dictarà resolució declarant la no acceptació de la sol·licitud, amb expressió de la causa.
5. En tot cas, la Resolució es dictarà en un termini màxim de 20 dies des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini abans esmentat sense haver-se resolt, la Resolució que s’adopti serà en el sentit d’estimar la sol·licitud presentada, i determinar la manera en que s’ha de dur a terme el compliment substitutori de la sanció econòmica, en els termes fixats en l’apartat 3 d’aquest article.
Article 5.- Execució de la mesura:
1. Finalitzada l’execució dels serveis en benefici de la comunitat, la persona responsable del seu seguiment, dintre del termini màxim de 15 dies, emetrà informe expressiu de la realització d’aquests.
2. Si l’informe resultés favorable, aquest s’adjuntarà a l’expedient i es procedirà a dictar resolució declarant la compensació de la sanció econòmica, la qual es deixarà sense efecte en l’import establert.
3. Si l’informe resultés desfavorable, s’aixecarà la suspensió de l’execució de la sanció econòmica i s’ordenarà prosseguir les actuacions que corresponguin per a la recaptació íntegra de la sanció. Procedirà l’emissió d’informe desfavorable per la no assistència de l’obligat/a, a una o algunes de les jornades que s’haguessin determinat, o per la manifesta desatenció de les ordres i/o instruccions de l’encarregat del servei al que ha estat adscrit.
Article 6.- Duració de la jornada de prestació del Servei:
1. La jornada de prestació del servei en benefici de la comunitat tindrà una duració no inferior a quatre hores diàries ni superior a sis hores diàries, amb un mínim d’una jornada i un màxim de 20 jornades, i es regirà pel principi de programació i flexibilitat, per a fer compatible el normal desenvolupament de les activitats diàries de l’obligat amb el correcte compliment de la jornada.
2. Els serveis en benefici de la comunitat, en cap cas, tindran caràcter remunerat.
Article 7.- Valoració:
1.Es prestarà una jornada de quatre hores de serveis a la comunitat, per cada 27,72 euros de sanció, amb el límit establert a l’article anterior. Per a l’adequada vigència d’aquesta valoració.
2. Quan la sanció econòmica no sigui múltiple de 5 s’arrodonirà la quantitat immediata resultant inferior.
Article 8.- Seguiment i control:
1.En la realització dels serveis, l’obligat haurà de seguir les ordres i instruccions dels encarregats del servei, els quals informaran sobre la seva execució.
2.L’informe desfavorable durà aparellades les conseqüències previstes en l’article 5.3) de la present Ordenança i la impossibilitat d’acollir-se en un futur a la substitució de les sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la comunitat.
Article 9.- Risc i ventura:
1.La persona que s’aculli a l’establert a la present Ordenança, executarà els serveis en benefici de la comunitat, corrent en lo referent a malalties i accidents, al seu risc i ventura.
2.No obstant l’anterior, l’Ajuntament subscriurà una pòlissa d’assegurances que beneficiï als sancionats, i que cobreixi els riscos provinents del compliment dels serveis en benefici de la comunitat.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA.-
A la present ordenança igualment li serà d’aplicació, a més de la substitució de les sancions econòmiques, la reparació econòmica dels danys materials causats a qualsevol tipus de béns i/o immobles municipals.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA.-
La present ordenança serà d’aplicació, a partir de la seva entrada en vigor, afectant també tots els expedients sancionadors que es trobin en tramitació en aquest moment, així com a totes les sancions que no siguin fermes en via administrativa. En aquest cas, el termini per a sol·licitar la substitució de la multa en benefici de la comunitat es comptarà a partir de la data d’entrada en vigor d’aquesta disposició.
DISPOSICIÓ FINAL.-
Aprovada definitivament aquest Ordenança es trametrà copia íntegra i fefaent d’aquesta a l’Administració Insular de l’Estat i es publicarà íntegrament el seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, entrant en vigència una vegada transcorrin 15 dies a comptar de la seva total publicació.
ANNEX I
Nom i cognoms.......................................................................................................................................... DNI ......................................,amb domicili al carrer /plaça.....................................................................................núm............, de ................................................ CP ....................................., telèfon ..................................., correu electrònic................................................................................................................................................
MANIFESTA:
Que ha rebut notificació de la Resolució d’Alcaldia d’inici/resolució de l’expedient sancionador núm. ................, instruït per infracció a l’art. ............ de ............................................................................... la qual cosa suposa una sanció de ....................................... euros.
Que tenint coneixement de la possibilitat que ofereix l’Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la comunitat.
SOL·LICITA:
Una entrevista amb l’instructor de l’expedient, per tal de poder valorar el seu cas i poder acollir-se de forma voluntària a la realització de serveis en benefici de la comunitat per a la substitució de la sanció econòmica.
Es Castell, a ........ de ......................................... de 20......
Signat........................................
Sr. Batlle de l’Ajuntament des Castell.
(CAS DE MENOR D’EDAT)
El menor .............................................................................................................................................. DNI .............................................., amb domicili al carrer/plaça ......................................................................................... núm.............., de........................................ CP .................. telèfon ..............................., correu electrònic.................................................................................
MANIFESTA:
Que ha rebut notificació de la Resolució d’Alcaldia d’inici/resolució de l’expedient sancionador núm. ............., instruït per infracció a l’art ........ de ............................................................................................. la qual cosa suposa una sanció de .......................................... euros.
Que tenint coneixement de la possibilitat que ofereix l’Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la comunitat.
SOL·LICITA:
Una entrevista amb l’instructor de l’expedient, a la que acudirà acompanyat del seu pare, mare o tutor legal, per tal de poder valorar el seu cas i poder acollir-se de forma voluntària a la realització de serveis en benefici de la comunitat per a la substitució de la sanció econòmica.
AUTORITZACIÓ
Nom i cognoms ........................................................................................................................................ DNI ........................................, I com a tutor/a legal, sol·licita que es tingui en consideració la present sol·licitud, la qual recolza amb la seva autorització.
Es Castell, a ........... de ..................................... de 20............
Signat.............................
Sr. Batlle de l’Ajuntament des Castell.
Es Castell, 5 d’octubre de 2012
El Batlle
José Luis Camps Pons