Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 20047
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 11 d’octubre de 2012 per la qual es convoquen, per a l’exercici 2012, subvencions per a la modernització de les explotacions agrícoles
Versió PDF
L’agricultura s’enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre d’altres factors, de la progressiva liberalització del comerç mundial, l’ampliació europea, la reforma de la PAC, el desenvolupament tecnològic, l’augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.
Per això, a les Illes Balears són necessàries intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i permetin assegurar el manteniment d’un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d’optimització en l’ús dels factors de producció, aprofitament de les noves tecnologies, orientació cap a productes de qualitat reconeguda ateses les demandes de la societat, donant opcions a la diversificació de les produccions i tot això, sota la perspectiva de la millora mediambiental, seguretat laboral i manteniment de les condicions d’higiene i benestar animal; per tot això, dins els objectius fonamentals de l’estratègia de desenvolupament rural contemplats en el PDR de les Illes Balears, per al període 2007-2013, existeix la modernització de les explotacions agrícoles en la mesura 1.2.1.
Les convocatòries anteriors aprovades han incentivat inversions dins el sector agrari d’una d’important quantia, per tant, aquesta mesura esdevé un instrument fonamental per a fomentar l’adaptació de les estructures agràries productives a les necessitats del mercat i als nous reptes esdevinguts, objectius fonamentals de l’actual període de programació.
El desenvolupament d’aquesta mesura s’ha de fer tenint en compte la reglamentació comunitària en matèria de desenvolupament rural continguda en el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) que, dins l’Eix 1 (Augment de la competitivitat del sector agrícola i forestal), contempla la modernització de les explotacions agrícoles com a mesura de reestructuració i desenvolupament del potencial físic i de foment de la innovació, i en el Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.
En data 20 de desembre de 2007, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 188, l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, modificada en virtut de la correcció d’errades publicada en el BOIB núm. 13 de dia 26 de gener de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, que en el seu article 2 assenyala que seran objecte d’ajuda les activitats relatives a la modernització de les explotacions agrícoles, mesura 1.2.1.
En data 5 d’octubre de 2011 es va publicar en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) núm. 240, la Llei 35/2011, de 4 d’octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries amb la finalitat de promoure i afavorir la igualtat reial i efectiva entre dones i homes en el medi rural, mitjançant el reconeixement jurídic i econòmic derivat de la seva participació en l’activitat agrària.
Per una altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la Conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca, referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
Així mateix, l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l’assumpció de l’execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l’article 1 que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 12/2011, de 18 de juny, del President de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, i es preveu, en el seu annex, l’adscripció en aquesta conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals hi figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l’autoritat de gestió, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l’any 2012, per a fomentar la modernització de les explotacions agrícoles, d’acord amb l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, que es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.188, de 20 de desembre de 2007.
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la comunitat autònoma de les Illes Balears i seran d’aplicació les definicions previstes a l’annex III de la present Resolució. Quant a aquelles definicions realitzades en base al que disposa la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries, s’hauran d’atendre les seves modificacions o substitucions posteriors.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a la present convocatòria es destina un import de tres milions vuit-cents noranta-dos mil quatre-cents quaranta-dos euros amb trenta-dos cèntims (3.892.442,32€), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), dels quals quatre-cents mil euros (400.000,00€) són a càrrec dels pressuposts de l’any 2012 i tres milions quatre-cents noranta-dos mil quatre-cents quaranta-dos euros amb trenta-dos cèntims (3.492.442,32€), són a càrrec dels pressuposts de l’any 2013. Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades seran cofinançades pel FEADER en un 35%, per l’Administració General de l’Estat en un 40% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears en un 25%.
Tercer
Requisits dels beneficiaris i de les explotacions
1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que reuneixin, en el moment de la sol·licitud d’ajuda o en un moment posterior, si s’estableix a continuació, els requisits següents sempre que es duguin a terme les actuacions que es detallen en l’apartat quart d’aquesta Resolució:
1.1. PERSONES FÍSIQUES
a) Tenir la consideració d’agricultor professional o agricultor. A tals efectes es consideren:
- Agricultor professional: la persona física que és titular d’una explotació agrària i almenys el 50 per cent de la seva renda total l’obté d’activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre i quan la part de renda procedent directament de l’activitat agrària no sigui inferior al 25 per cent de la seva renda total i el volum de treball dedicat a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d’una Unitat de Treball Agrari (UTA).
A aquests efectes es consideraran activitats complementàries la participació i presència del titular, com a conseqüència de la seva elecció pública, en institucions de caràcter representatiu, així com en òrgans de representació de caràcter sindical, cooperatiu o professional, sempre que aquests estiguin vinculats al sector agrari. També es consideraran activitats complementàries les de transformació dels productes de l’explotació agrària i la venta directa dels productes transformats de la seva explotació, sempre i quan no sigui la primera transformació especificada a l’apartat 1 de l’article 2 de la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització d’explotacions agràries, així com les relacionades amb la conservació dels espais naturals i protecció del medi ambient, així com les turístiques, cinegètiques i artesanals realitzades a la seva explotació.
- Agricultor: la persona física que és titular d’una explotació agrària i obté almenys de la seva explotació una renda procedent de les activitats agràries i complementàries igual o superior al 25% de l’Indicador Públic de Renda Efectes Múltiples (IPREM) i almenys el 50% d’aquestes corresponguin a l’activitat agrària.
b) Ser titular d’una explotació agrària que estigui inscrita, abans de l’emissió de l’informe previ del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA al que es fa referència al apartat novè d’aquesta resolució, en el Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears. La comprovació d’aquest extrem es realitzarà d’ofici excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada tal autorització.
c) Tenir complerts els devuit anys.
d) Tenir una capacitació agrària suficient. A aquests efectes haurà de complir almenys un dels següents requisits:
- Estar en possessió de les titulacions acadèmiques de la branca agrària, com a mínim de nivell de formació professional de grau mitjà o equivalent.
- Haver exercit l’activitat agrària per compte propi o per compte d’altres durant almenys tres anys.
- Haver realitzat cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada mínima de 75 hores lectives. L’equivalència com a complement a l’exercici de l’activitat és de 25 hores per any treballat.
e) En cas d’agricultor professional, estar afiliat al règim de la Seguretat Social que li correspongui per l’activitat agrària que exerceixi a l’explotació.
f) Complir les normes mínimes en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.
g) Comprometre’s a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com a mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a les condicions de l’explotació i del beneficiari durant el període esmentat.
Per als peticionaris que, amb caràcter previ a l’emissió de l’informe previ del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, tenguin la consideració de beneficiaris de les ajudes destinades a la instal·lació de joves dins l’actual PDR 2007-2013 i que, en el moment de la presentació de la sol·licitud, no hagin transcorregut més de 24 mesos des de la data de la seva instal·lació, el compliment dels requisits exigits en els punts 1.1 a), d) i e) els serà exigible amb caràcter previ al pagament, i queda condicionada l’ajuda concedida a la seva acreditació en aquest moment. En el cas que no sigui acreditat, l’ajuda esmentada quedarà sense efecte.
1.2. PERSONES JURÍDIQUES
a) Ser titular d’una explotació agrària que estigui inscrita, abans de l’emissió de l’informe previ del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA al que es fa referència al apartat novè d’aquesta resolució, en el Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, de la qual n’obtingui almenys una renda procedent de les activitats agràries i complementàries igual o superior al 25% de l’IPREM i, almenys, el 50% d’aquestes corresponguin a l’activitat agrària; o ser titular d’una explotació agrària prioritària segons allò que disposa la Llei 19/1995 de modernització de les explotacions agràries que estigui inscrita en el registre esmentat i qualificada com a prioritària, abans de dictar-se la proposta de resolució.
La comprovació de la inscripció en el Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, així com de la condició d’explotació agrària prioritària, es realitzarà d’ofici llevat de manifestació en contra del peticionari, atès que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada l’autorització esmentada.
b) Contemplar en el seu objecte social l’exercici de l’activitat agrària a l’explotació de la qual n’és titular.
c) Complir les normes mínimes en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.
d) Comprometre’s a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir-hi les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com a mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a les condicions de l’explotació i del beneficiari durant el període esmentat.
2. Les explotacions objecte de modernització hauran de reunir els següents requisits:
2.1 Explotació de la qual en sigui titular un agricultor professional
a) que la seva explotació requereixi un volum de treball equivalent almenys a 1 UTA;
b) que compleixi les normes comunitàries aplicables a les inversions de les quals es tracti;
c) que l’explotació sigui viable econòmicament, segons el que preveu l’annex III de la present Resolució.
2.2 Explotació de la qual en sigui titular un agricultor
a) que la seva explotació requereixi un volum de treball equivalent almenys a 0,4 UTA;
b) que compleixi les normes comunitàries aplicables a les inversions de les quals es tracti;
c) que l’explotació sigui viable econòmicament, segons el que preveu l’annex III de la present Resolució.
2.3 Explotació no prioritària de la qual en sigui titular una persona jurídica:
a) que la seva explotació requereixi un volum de treball equivalent almenys a 0,4 UTA;
b) que compleixi les normes comunitàries aplicables a les inversions de les quals es tracti;
c) que l’explotació sigui viable econòmicament, segons el que preveu l’annex III de la present Resolució.
2.4 Explotació prioritària de la qual en sigui titular una persona física o jurídica: serà d’aplicació el que disposa la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.
3. Els requisits generals esmentats s’hauran de mantenir durant un període mínim de cinc anys, a partir del moment de la concessió.
4. Els joves agricultors que s’acullin a les mesures d’instal·lació i de modernització alhora, hauran de complir els requisits establerts per tenir accés a la subvenció per a instal·lació de joves, convocada per al mateix exercici.
5. A més dels requisits establerts anteriorment, els beneficiaris de les ajudes hauran de complir els requisits prevists a l’article 10 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, així com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent amb les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a l’emissió de l’informe previ del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA al que es fa referència al apartat novè d’aquesta resolució, com també en el moment del pagament.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions anteriors, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.
7. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol altre tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Quart
Actuacions subvencionables
1. L’objectiu de les inversions objecte d’ajuda ha de ser un o diversos dels següents:
a) La millora de les condicions de vida i treball dels agricultors i dels empleats de les explotacions. Les inversions considerades es destinaran, en exclusiva, a la millora de les pràctiques agràries i tasques derivades de l’explotació agrària.
b) La millora qualitativa i l’ordenació de produccions en funció de les necessitats de mercat.
c) L’adaptació de les explotacions amb vistes a reduir els costs de producció, estalviar energia o aigua o la incorporació de noves tecnologies, incloses les d’informatització i telemàtica.
Les accions relacionades amb el reg estaran limitades a inversions destinades a la substitució de sistemes de regadiu per altres més eficients des del punt de vista de l’ús de l’aigua. En tot cas les inversions auxiliades en instal·lacions de reg hauran de contribuir a un estalvi, com a mínim, del 20% d’aigua respecte la situació de partida, sense suposar en cap cas un increment de la superfície a regar o bé inversions destinades a una millora quantificable de l’eficiència energètica a les explotacions agràries.
En relació a les inversions destinades a la introducció de millores dirigides a la sostenibilitat de les activitats productives, incloses les inversions en energies renovables, l’obtenció d’energia només és subvencionable si es fa servir dins l’explotació, amb la seguretat que contribueix a l’estalvi d’emissions de CO2 i no té impacte negatiu en sòl, aigua o biodiversitat. No és auxiliable la implantació de cultius energètics anuals.
d) El compliment de les normes mínimes en matèria de medi ambient, higiene i benestar dels animals, establertes recentment. A aquests efectes, els beneficiaris disposaran d’un període de gràcia per a complir aquestes normes, que no podrà superar els 36 mesos a partir de la data en què aquestes normes passen a ser obligatòries per a l’explotació agrària.
e) En el cas dels joves agricultors beneficiaris de l’ajuda per a instal·lació, es podran concedir ajudes per aquesta línia per a les inversions destinades a ajustar-se a les normes comunitàries existents, si aquestes inversions figuren en el pla empresarial de la instal·lació amb vistes al desenvolupament de les seves activitats agrícoles. El període de gràcia en el qual s’hauran d’ajustar a les normes no podrà superar els 24 mesos des de la data de la seva instal·lació.
f) La millora de les condicions d’higiene de les explotacions ramaderes i de benestar dels animals, la protecció i millora del sòl, de la coberta vegetal i del medi ambient.
2. Només podran ser objecte de subvenció aquelles inversions iniciades amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud de l’ajuda. En el cas d’inversions que comportin la realització d’obra civil, en cap cas es podran iniciar fins que, a més, no s’hagi realitzat la visita de comprovació prèvia de no-inici d’inversions.
No obstant això, podran ser subvencionables les inversions iniciades amb posterioritat al 12 de març de 2011 només en el cas que, prèvia petició del sol·licitant, ja tenguin realitzada la visita prèvia d’inspecció per part de l’òrgan competent, in situ, que acrediti que la inversió no estava començada, de conformitat amb el que disposa l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 5 de juny de 2009, per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears.
3. Podran ser subvencionades les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari, en la forma prevista a l’apartat onzè de la present Resolució, en el període comprès entre la data assenyalada en el punt anterior d’inici de l’activitat subvencionable i la data de realització màxima prevista a l’apartat onzè d’aquesta Resolució, derivades de les següents inversions:
a) la construcció o millora d’immobles d’ús agrari;
b) la compra de nova maquinària i equipament d’ús agrari, inclosos els suports lògics d’ordinador, fins al valor de mercat del producte;
c) els costs generals vinculats a les despeses contemplades a les lletres a) i b), com honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors, estudis de viabilitat o adquisició de patents i llicències. Tot això fins al límit del 12% dels conceptes relatius a inversions en béns immobles.
4. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol i en el Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris per a subvencionar les despeses en el marc dels Programes de Desenvolupament Rural cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
5. En qualsevol cas, no podran ser subvencionades les següents despeses:
a) L’IVA, sota cap concepte o supòsit.
b) Les despeses del lloguer d’equipaments i les inversions finançades mitjançant arrendament financer (leasing).
c) Els interessos deutors dels comptes bancaris.
d) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.
e) Les despeses de procediments judicials.
f) Les inversions contràries a les limitacions sectorials previstes a l’annex IV, així com qualsevol altra que estableixi la norma comunitària.
g) Les inversions de reposició o simple substitució d’equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspon a equipaments o maquinària diferents als anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.
h) L’adquisició d’animals vius i plantes anuals i la seva plantació, com també la compra de drets de producció agrícola.
i) En general, les inversions de simple substitució.
j) Totes les que no se’n derivin de les actuacions o inversions previstes en el punt 3 anterior.
k) Totes aquelles que no tenguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.
6. En tot cas, per poder ser considerada subvencionable, serà necessari que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A tals efectes, serà preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment de tals extrems, adjuntant la documentació que s’esmenta a l’apartat onzè de la present Resolució.
7. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 30.000,00 euros en cas de cost per execució d’obra, o de 12.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o ofereixin, o quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s’hagi establert.
L’elecció entre les ofertes presentades, que hauran d’aportar-se a la justificació o, en el seu cas, a la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
8. En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’haurà de fer constar en l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys, així com l’import de la subvenció concedida, i hauran de ser objecte aquests extrems d’inscripció, en el registre públic corresponent. A tals efectes, serà preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment de tals extrems, adjuntant la documentació que s’esmenta a l’apartat onzè de la present Resolució.
9. Per actuacions que suposin inversions que superin un cost total de 50.000,00 euros, el beneficiari haurà de col·locar una placa explicativa, de com a mínim 300 mm d’ample i 200 mm d’alt. En aquestes plaques explicatives, que s’ubicaran a un lloc visible de l’empresa, a ser possible a l’entrada de les instal·lacions, hi figurarà una descripció del projecte o de l’operació i n’ocuparà el 25% d’aquesta.
A més, hi haurà de figurar en aquesta placa la bandera europea, d’acord amb les normes gràfiques establertes en el punt 4 de l’annex VI del Reglament (CE) núm. 1974/2006, juntament amb el lema ‘Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural: Europa inverteix a les zones rurals’.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
1. Les ajudes a les inversions per a la modernització de les explotacions agrícoles tendran la forma de subvenció de capital.
2. L’import màxim d’ajuda per a la present convocatòria serà de 200.000,00 euros per beneficiari.
S’hauran de tenir en compte les següents limitacions de volum d’inversió màxima objecte d’ajuda per a tot el període de programació:
2.1. En el cas de persones físiques serà de fins a 200.000,00 euros/UTA, amb un límit màxim de 400.000,00 euros per explotació.
2.2. En el cas de persones jurídiques serà de fins a 200.000,00 euros/UTA, amb un límit màxim d’1.600.000,00 euros per explotació.
3. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliable ha de tenir un import mínim de 5.000,00 euros.
Conforme amb el que estableix l’annex del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, els límits màxims s’han d’ajustar a això:
- 60% de l’import de les inversions subvencionables efectuades per joves agricultors professionals a les zones de muntanya, desafavorides o RED NATURA 2000.
- 50% de l’import de les inversions subvencionables efectuades per agricultors professionals o entitats jurídiques prioritàries, a les zones de muntanya, desafavorides o RED NATURA 2000.
- 50% de l’import de les inversions subvencionables efectuades per joves agricultors professionals en altres zones.
- 40% de l’import de les inversions subvencionables efectuades per agricultors professionals o entitats jurídiques prioritàries en altres zones.
En cas d’explotacions ubicades en territoris amb més d’una catalogació, s’entendrà ubicada en la zona on hi hagi més de la meitat de la superfície agrícola de l’explotació. A efectes del càlcul de la superfície agrícola només es computarà aquella superfície d’aquells recintes que tenguin un ús agrícola.
Els imports de les ajudes per als agricultors o entitats jurídiques que no siguin prioritàries seran del 60% dels recollits en aquest punt.
4. En cap cas l’import de l’ajuda podrà superar el cost de l’activitat a realitzar.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds serà des del dia de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, fins el 16 de novembre de 2012.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’ajudes, que s’han d’ajustar al contingut mínim que figura a l’annex I i hauran d’anar adreçades al president del FOGAIBA. Aquestes sol·licituds, el model de les quals es podrà obtenir mitjançant la pàgina web http://www.caib.es o a la seu del FOGAIBA, de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori i a les delegacions comarcals, s’han de presentar en el registre del FOGAIBA, en el registre de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o a qualsevol dels registres que es preveuen a l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
3. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la següent documentació:
3.1 PERSONES FÍSIQUES
a) Fotocòpia compulsada del DNI.
b) Fotocòpia compulsada del DNI del representant legal, si escau, i document que acrediti aquesta representació.
c) Informe de vida laboral emès per la Seguretat Social.
d) Justificació de la capacitació professional mitjançant la presentació de qualsevol dels documents següents:
- Fotocòpia compulsada del títol acadèmic.
- Document que acrediti haver realitzat cursos de capacitació. Cada 25 hores lectives de cursos equivalen a 1 any d’experiència agrària.
- Certificat de l’Agència Tributària amb indicació de si s’han obtingut rendiments agraris, o per defecte, declaració de l’IRPF. Aquests documents han de correspondre al nombre d’exercicis necessaris per completar la justificació de la capacitació professional.
- Informe de vida laboral emès per la Seguretat Social.
e) Pla empresarial amb el contingut previst a l’annex III d’aquesta Resolució.
En el cas que un jove agricultor s’aculli alhora a la mesura d’instal·lació i de modernització d’explotacions agrícoles, únicament serà necessari presentar un pla empresarial de la seva explotació on s’avaluaran els requisits exigits.
f) Avantprojecte, projecte tècnic, pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda. S’han de presentar els tres pressuposts en el cas del que estableix l’apartat 4.7 d’aquesta Resolució.
Pel que fa a les inversions ja executades en el moment de presentar la sol·licitud, s’hauran d’aportar els justificants de la seva realització en els termes prevists a l’apartat onzè, sense perjudici de l’aportació de la resta de documentació preceptiva, inclosos els justificants de pagament, en el moment de la justificació.
g) Declaració de l’IRPF del darrer exercici, llevat de si s’ha presentat per a la justificació de la capacitació professional. En cas de rendiments negatius en la declaració de l’IRPF del darrer exercici, s’hauran d’aportar les declaracions de l’IRPF de tres del darrers cinc anys, inclòs el darrer exercici.
h) Plànols o croquis de les inversions immobles i la seva ubicació a l’explotació en el cas que no s’hagi aportat projecte tècnic.
3.2 PERSONES JURÍDIQUES
3.2.1. Documentació comuna a totes les entitats jurídiques:
a) Fotocòpia compulsada del NIF.
b) Fotocòpia compulsada del DNI del representant legal i document que acrediti aquesta representació.
c) Document TC 2 de la Seguretat Social, corresponent als dotze mesos anteriors al de presentació de la sol·licitud d’ajuda, si escau, o certificat emès per la Tresoreria de la Seguretat Social on s’indiqui la mitja anual de treballadors a l’empresa.
d) Pla empresarial amb el contingut previst a l’annex III d’aquesta Resolució.
e) Avantprojecte, projecte tècnic, pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda. S’han de presentar els tres pressuposts en el cas del que estableix l’apartat 4.7 d’aquesta Resolució.
Pel que fa a les inversions ja executades en el moment de presentar la sol·licitud, s’hauran d’aportar els justificants de la seva realització en els termes prevists a l’apartat onzè, sense perjudici de l’aportació de la resta de documentació preceptiva, inclosos els justificants de pagament, en el moment de la justificació.
f) Plànols o croquis de les inversions immobles i la seva ubicació a l’explotació.
3.2.2. Documentació a aportar per les entitats jurídiques titulars d’una explotació agrària no prioritària, a més de la comuna:
a) Fotocòpia compulsada de la darrera declaració anual de l’Impost de Societats.
b) Fotocòpia compulsada del resum anual de l’IVA.
c) Certificació de l’administrador de la societat del Compte de Pèrdues i Guanys referit a l’activitat agrària del darrer Impost de Societats en el cas que desenvolupin altres activitats.
4. De la mateixa manera i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l’objecte d’acreditar el compliment d’alguns dels criteris de selecció establerts a l’apartat següent.
5. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo novament, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o dependència on varen ser presentats o, en el seu cas, emesos, i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix no serà necessari aportar-los novament si els documents exigits han estat incorporats a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 52/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document.
En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
6. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o d’inscripció i obtenció de dades del Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, així com de la condició d’explotació agrària prioritària, s’haurà d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions anteriors, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants mitjançant una resolució publicada a la pàgina web http://www.caib.es, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, aixi com indica l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol.licituts i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap cap altre tràmit. Les diferents resolucions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, el primer dia hàbil de cada mes.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot allò que conté la present convocatòria, les bases reguladores establertes a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria, les sol·licituds s’atendran en funció de la major puntuació obtenguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliments dels quals serà valorat a la data de presentació de la sol·licitud:
- Si es tracta d’agricultors professionals o d’entitats jurídiques que siguin titulars d’explotacions prioritàries, s’atorgaran 60 punts.
- Quan el sol·licitant sigui un jove agricultor professional o entitat jurídica titular d’explotació prioritària integrada amb un mínim d’1/3 per joves agricultors professionals: 40 punts.
- Quan el sol·licitant sigui d’un jove agricultor no professional:10 punts.
- Quan el sol·licitant sigui una cooperativa o una societat agrària de transformació (SAT) que no sigui titular d’explotació prioritària: 5 punts.
- Quan les explotacions estiguin reconegudes oficialment per realitzar agricultura ecològica o integrada: 3 punts.
3. En cas d’empat, es resoldrà tenint en compte el següent:
- En cas d’empat entre agricultors professionals, es donarà preferència al peticionari que sigui agricultor a títol principal.
- En cas d’empat entre un agricultor professional i una entitat jurídica que siguin titular d’una explotació prioritària, es donarà preferència a l’entitat.
- En altre cas es donarà preferència a la sol·licitud que hagi estat presentada en primer lloc.
Vuitè
Comissió avaluadora
1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general adjunt de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o persona en qui delegui.
- Vicepresident: directora general de Medi Rural i Marí o persona en qui delegui.
-Vocals:Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
Cap de l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA o persona en qui delegui
Cap de l’Àrea Jurídica-Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
Secretari/ària: actuarà com a secretari un/a dels vocals de la Comissió avaluadora.
2. La Comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l’apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists en l’apartat setè.
3. Per tal que la Comissió avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web http://www.caib.es
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap d’Àrea de Gestió d’Ajudes i amb l’informe previ, si n’és del cas, de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió avaluadora, pel cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, s’emetrà informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa, així com també l’eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 42.6 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, en el termini d’un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
5. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, en el seu cas, de la puntuació atorgada a cadascuna d’elles, en funció dels criteris de valoració prevists.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents de la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris, s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.
6. Sense perjudici que la notificació es faci de la manera establerta en els punts anteriors i de la publicitat a realitzar en aplicació del que preveu l’article 44 bis del Reglament (CE) núm. 1290/2005 del Consell, de 21 de juny de 2005 i de l’article 4 del Reglament (CE) núm. 259/2008 de la Comissió, de 18 de març de 2008, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com també a la web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu la present Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Realitzar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.
- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris amb els termes i terminis determinats a la present Resolució
- Exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir-hi les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.
- Els joves agricultors que s’acullin a les mesures d’instal·lació i de modernització alhora, hauran de complir, a més, la resta d’obligacions que els són imposades per ser beneficiaris de la subvenció per a instal·lació de joves.
- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de la qual es tracti i les específiques que puguin assenyalar-se en funció del tipus d’explotació.
- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-ne publicitat.
- Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.
2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir-ne la resta que preveu l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 11 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, així com també les que se’n deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que deriva de l’aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per a notificar i justificar la realització de les inversions proposades a la Resolució és de dotze mesos per a les inversions immobles i de sis mesos per a les inversions mobles, a comptar des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda. En el supòsit que es sol·liciti conjuntament subvenció per inversions immobles i mobles, el termini és de dotze mesos.
2. L’actuació subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst a l’apartat quart de la present Resolució i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió.
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament la qual inclourà el corresponent compte justificatiu, que s’ajustarà al contingut mínim que figura a l’annex II i que haurà d’anar adreçada al president del FOGAIBA. Aquestes sol·licituds, el model de les quals es podrà obtenir mitjançant la pàgina web http://www.caib.es, han d’adjuntar la documentació següent:
a) Factures originals que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l’impost sobre el valor afegit (BOE núm. 286, de 29 de novembre de 2003) i que contenguin el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions.
En el cas de pagament de taxes, bastarà aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d’aquest se’n derivàs l’acreditació de tal extrem.
b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades; el pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres, presentant:
1r. Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual hi figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
En el cas de no coincidir l’import de la inversió auxiliable amb l’import del xec, aquest document haurà d’anar acompanyat d’un certificat de l’emissor de la factura en el qual hi hagi constància que l’esmentat xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament, així com també la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té el sotasignant.
3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
c) En el seu cas, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.
d) En el cas d’inversions subvencionables que ho precisin, llicències o autoritzacions administratives.
e) En cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar a més de la llicència d’obra, el certificat final d’obra del tècnic director del projecte, en cas d’existir-ne projecte.
f) Si n’és el cas, documentació acreditativa del compliment dels requisits prevists als punts 7 i 8 de l’apartat quart d’aquesta Resolució.
g) Si n’és el cas, documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits en els punts 1.1 a), d) i e) de l’apartat tercer d’aquesta Resolució.
h) Sol·licitud de transferència bancària (imprès TG 002) o document acreditatiu de la titularitat del compte bancari.
4. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si n’és el cas, de l’import rebut en concepte de bestreta de pagament.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l’apartat desè, de la present Resolució.
7. Es podran presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d’acord amb les condicions de l’apartat dotzè de la present Resolució.
8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que les inversions realitzades corresponguin a inversions unitàries completes previstes en el pla, i sempre i quan s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists.
9. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005, pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
Dotzè
Bestreta de pagament de l’ajuda
1. Els beneficiaris podran sol·licitar una bestreta de fins el 50 % de l’ajuda concedida, quan hagin constituït una garantia per un import igual al 110 % de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s’haurà d’aportar d’acord amb el model previst a l’annex V.
2. La sol·licitud de la bestreta es formularà d’acord amb el l’annex VI, que s’haurà de presentar juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, conforme als termes establerts en el punt anterior i amb la sol·licitud de transferència bancària (imprès TG002) o document acreditatiu de la titularitat del compte bancari.
3. La concessió de la bestreta no eximeix al beneficiari de l’obligació de justificar la realització de l’activitat objecte de subvenció, així com l’aplicació dels fons percebuts, en el termini i termes prevists a l’apartat onzè d’aquesta Resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitat percebudes més els interessos legals a compta des del moment de pagament de la bestreta.
4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, haurà de sol·licitar així mateix la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, haurà de presentar la sol·licitud de pagament, d’acord amb el model que figura a l’annex II, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 3 de l’apartat onzè.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
1. No es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels següents motius:
a) mort del beneficiari;
b) llarga incapacitat professional del beneficiari;
c) expropiació d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia que es va subscriure el compromís;
d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d’explotació;
e) destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l’explotació;
f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del ramat de l’explotació.
No obstant, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.
2. En els casos que el beneficiari transmeti la totalitat de l’explotació a una altra persona, aquesta es podrà subrogar als compromisos de l’anterior durant el període pendent de compliment, sempre i quan el nou titular reuneixi els requisits per ser beneficiari de les ajudes. En aquest cas, no procedirà el reintegrament de les ajudes rebudes.
Catorzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a les mateixes actuacions concretes pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.
Quinzè
Règim jurídic aplicable
Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació el següent:
- Reglament (CE) núm. 1290/2005 del Consell, de 21 de juny de 2005, sobre finançament de la política agrícola comuna.
- Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
- Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.
- Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005, pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, Decisió de la Comissió de 16 de juliol de 2008.
- Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears; amb la seva posterior correcció publicada en el BOIB núm. 13, de dia 26 de gener de 2008, i la seva modificació mitjançant l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 5 de juny de 2009, publicada en el BOIB núm. 86, de dia 11 de juny de 2009.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris per a subvencionar les despeses en el marc dels Programes de Desenvolupament Rural cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Setze
Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005, pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el Títol II del Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011.
Dissetè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 11 d’octubre de 2012
El president del FOGAIBA
Gabriel Company Bauzà
ANNEX I
SOL·LICITUD D’AJUDA: MODERNITZACIÓ DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES 2012
Dades identificadores del sol·licitant
Llinatges i nom del sol·licitant/ Raó social
NIF
Domicili
Província
Municipi
Localitat
Codi postal
Telèfon
Telèfon mòbil
Fax
Llinatges i nom del representant autoritzat
NIF
Data de constitució
Número RGEA
Nombre socis
Nombre treballadors
Declaració responsable a la qual es faci constar:
1. Que es coneixen les condicions establertes per la normativa vigent per a la concessió d’ajudes que es demanen.
2. Que s’autoritza, en compliment de Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, que les dades de caràcter personal que voluntàriament es faciliten, s’incorporin a un fitxer automatitzat, propietat i responsabilitat del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, amb la finalitat de gestionar les ajudes i utilitzar-les d’acord amb l’establert a la Llei esmentada i a la normativa europea d’aplicació; així com també a l’article 4 del Reglament (CE) núm. 1290/2005 del Consell, de 21 de juny de 2005, i de l’article 4 del Reglament (CE) núm. 259/2008 de la Comissió, de 18 de març de 2008, que siguin publicades i tractades per organismes d’auditoria i investigació de les comunitats i de l’Administració estatal i autonòmica, amb l’objectiu de protegir els interessos financers de les comunitats.
3. Que, si n’és el cas, i de conformitat amb el que estableix l’article 4.2 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 7 d’octubre de 2008, per la qual es regula la base de dades documental creada pel Decret 53/2006, de 16 de juny, del Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, s’autoritza el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears per obtenir els documents necessaris existents a la base documental.
4. Que s’autoritza el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu procés de gestió de les línies d’ajudes, a cedir les meves dades a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de les Illes Balears. Que tenc coneixement del meu dret a accedir, rectificar, oposar i cancel.lar aquestes dades gratuïtament, mitjançant un escrit al responsable del fitxer, a: Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. C/Foners 10. 07006. Palma de Mallorca. Illes Balears.
5. Que no s’incorr en cap causa d’incompatibilitat, segons la legislació vigent, per rebre la subvenció, ni en cap de les prohibicions establertes a l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i a l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.
6.Que l’explotació compleix les normes mínimes en matèria de medi ambient, higiene i benestar dels animals, de conformitat amb la normativa comunitària, nacional i autonòmica.
7. Que s’autoritza el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i/o la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, per a comprovar d’ofici el compliment d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social.
8. Que s’autoritza el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears per comprovar d’ofici la inscripció en el Registre general d’explotacions agràries, així com, en el seu cas, la condició d’explotació agrària prioritària.
9. Que totes les dades que contenen els impresos corresponents a la present sol·licitud són vertaderes.
10. Que la inversió és viable tècnicament i legalment, i que els treballs respectaran la normativa urbanística vigent i, si n’és el cas, la de protecció del patrimoni.
11. Que la inversió NO - SI s’ha començat abans de presentar aquesta sol·licitud. En cas de ser afirmatiu haureu d’indicar la data d’inici -----------------
12. Que, en el seu cas, es disposa de l’autorització de l’òrgan competent de l’entitat a la qual es representa o que es té poder suficient per a sol·licitar l’ajuda.
13. Que, si n’és el cas, es tenen sol·licitades i/o concedides les següents ajudes i/o subvencions, relacionades amb aquesta sol·licitud, amb indicació de l’entitat a qui s’ha sol·licitat i la quantia.
14. Que, si n’és el cas, als efectes del que disposa l’article 11 de la Llei orgànica 15/99, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, s’autoritza el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu procés de gestió i pagament d’aquesta línia d’ajuda, a cedir les seves dades personals a l’entitat financera amb la qual el FOGAIBA subscrigui un contracte de gestió de pagaments, per tal de que aquesta entitat financera pugui oferir al beneficiari la possibilitat d’anticipar el pagament de l’ajuda.
Compromís de:
-Aportar els justificants necessaris per la comprovació de les dades incloses a la sol·licitud.
-Complir el requisits de compromís establerts a la normativa vigent, i facilitar i acceptar, si escau, la realització de controls administratius i inspeccions sobre el terreny que l’autoritat competent consideri necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per a la concessió de l’ajuda.
-Retornar les quantitats indegudament rebudes per aquestes ajudes, si així ho sol·licita l’autoritat competent, incrementades en el seu cas per l’interès legal aplicable.
-Exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda; així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.
Relació de documentació que s’adjunta
Sol·licitud expressa de concessió de subvenció com a:
- Agricultor professional
- Entitat jurídica prioritària
- Agricultor
- Entitat jurídica no prioritària
Convocada pel president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), amb indicació de les despeses o inversions i quanties sol·licitades així com el total d’aquestes.
Formació i assessorament:
- Indicació dels cursos programats per la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori (Programa de formació per al sector agrari) o per entitats externes, als quals hi voldria assistir per a augmentar la seva formació.
- Indicació de les matèries sobre les quals voldria rebre assessorament:
- Relacionades amb els requisits legals de gestió, relatius a salut pública, sanitat animal, sanitat vegetal, medi ambient i benestar dels animals, als quals es refereix l’article 5 i l’annex II del Reglament (CE) núm. 73/2009 del Consell, de 19 de gener de 2009, les disposicions dels quals es recullen en l’annex I del Reial decret 486/2009, de 3 d’abril, pel qual s’estableixen els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que han de complir els agricultors que rebin pagaments directes en el marc de la política agrícola comuna, els beneficiaris de determinades ajudes de desenvolupament rural, i els agricultors que rebin ajudes en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió i a la prima per arrencada del vinyer.
- Relacionades amb les bones condicions agràries i mediambientals, a les quals es refereix l’article 6 i l’annex III del Reglament (CE) núm. 73/2009 del Consell, de 19 de gener de 2009, les disposicions dels quals es recullen en l’annex II del Reial decret 486/2009, de 3 d’abril, i per la normativa que el desenvolupa.
- Relacionades amb les normes relatives a la seguretat laboral basades en la legislació comunitària.
Nom, NIF, data i signatura en cada full
ANNEX II
SOL·LICITUD DE PAGAMENT: MODERNITZACIÓ DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES 2012
Dades identificadores del sol·licitant
Llinatges i nom del sol·licitant/Raó social
NIF
Domicili
Província
Municipi
Localitat
Codi postal
Correu electrònic
Telèfon
Telèfon mòbil
Fax
Llinatges i nom del representant autoritzat
NIF
Sol·licitud expressa de pagament de l’ajuda corresponent i de l’aixecament de l’aval corresponent a la bestreta (si n’és el cas)
Relació de la documentació que s’adjunta
Declaració responsable on es faci consta que:
1. El compte justificatiu abasta la realització completa de l’activitat subvencionada i conté la totalitat dels justificants imputables al projecte subvencionat.
2. Totes les dades contingudes en el compte justificatiu són vertaderes i correctes.
3. Els justificants originals de les despeses i ingressos, cobraments i pagaments que s’hi detallen estan custodiats sota responsabilitat seva.
4. Els justificants esmentats estan a disposició dels òrgans de control intern o extern de l’Administració.
Compromís a prestar tota la col·laboració en les actuacions de comprovació i verificació que l’Administració o els seus òrgans de control considerin necessaris per tal de comprovar la veracitat o correcció de les activitats subvencionades o de la justificació presentada.
Memòria descriptiva de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts
Relació de justificants imputats en la qual es faran constar les següents dades:
Núm. Expedient
Beneficiari
NIF
Import inversió aprovada (A)
Percentatge ajuda concedida (B)
Import ajuda concedida (C)
Data concessió
Data límit justificació (C1)
Identificació justificants:
-Núm.
-Núm. Fra.
-Data
-Proveïdor
-Concepte
-Import amb indicació també del total
-Data pagament
Costs justificats:
Import
Import d’altres ajudes rebudes i/o forma de finançament de l’activitat subvencionada [Article 72.2 Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)]
Entitat / Procedència dels fons
Quantia (€)
Indicació de:
Inversió aprovada (A)_______€
Import ajuda concedida (C) _______€
Inversió justificada (D)________€
(A) S’hi ha de consignar l’import del projecte presentat que ha estat acceptat per l’Administració. Aquest import ha de coincidir amb el reflectit en la resolució de concessió de l’ajuda.
(B) S’hi ha de consignar el percentatge d’ajuda, d’acord amb l’establert en la resolució de concessió de l’ajuda.
(C) L’import de l’ajuda concedida és el resultat d’aplicar el percentatge d’ajuda (B) a l’import del projecte aprovat (A). Aquest import ha de coincidir amb el reflectit en la resolució de concessió de l’ajuda.
(C1)Data límit que d’acord amb la convocatòria té el beneficiari per presentar la justificació.
(D) És el resultat d’aplicar a l’import dels justificants el % d’imputació.
Declaració del beneficiari on es faci constar que el compte justificatiu correspon al cost total definitiu de l’ajuda ja indicada, els justificants dels quals s’adjunten annexos a la relació.
Data i signatura
ANNEX III
DEFINICIONS
A efectes de la Resolució de convocatòria, s’entendrà per:
1. Activitat agrària: el conjunt de treballs que es requereix per a l’obtenció de productes agrícoles, ramaders i forestals. Així mateix, es considerarà com a activitat agrària, la venda directa per part de l’agricultor de la producció pròpia sense transformació o la primera transformació d’aquests, el producte final del qual estigui inclòs en l’annex I de l’article 38 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, dins dels elements que integrin l’explotació, en mercats municipals o a llocs que no siguin establiments comercials permanents, considerant-se també activitat agrària tota aquella que impliqui la gestió o la direcció i gerència de l’explotació.
2. Explotació agrària: el conjunt de béns i drets organitzats empresarialment pel seu titular en l’exercici de l’activitat agrària, primordialment amb finalitat de mercat i que constitueix per si mateixa una unitat tècnica i econòmica.
3. Elements de l’explotació: els béns immobles de naturalesa rústica i qualssevol altres que són objecte d’aprofitament agrari permanent; la vivenda amb dependències agràries; les construccions i instal·lacions agràries, fins i tot de naturalesa industrial i el bestiar, màquines i eines integrades a l’explotació i afectes a la mateixa, l’aprofitament i ús de les quals corresponen al seu titular en règim de propietat, arrendament, drets d’ús i fruïtment, i fins i tot per simple tolerància del seu propietari. Així mateix, són elements de l’explotació tots els drets i obligacions que puguin correspondre al seu titular i es trobin afectes a l’explotació.
4. Titular de l’explotació: la persona física, ja sigui en règim de titularitat única, ja sigui en règim de titularitat compartida inscrita en el registre corresponent,o la persona jurídica que exerceix l’activitat agrària, organitzant els béns i drets integrants de l’explotació amb criteris empresarials i assumint els riscs i les responsabilitats civil, social i fiscal que es puguin derivar de la gestió de l’explotació.
5. Agricultor a títol principal: l’agricultor professional que obtengui almenys el 50% de la seva renda total de l’activitat agrària exercida a la seva explotació i que el temps de treball que dedica a activitats no relacionades amb l’explotació sigui inferior a la meitat del seu temps de treball total.
6. Agricultor professional: la persona física que és titular d’una explotació agrària i almenys el 50 per cent de la seva renda total l’obté d’activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre i quan la part de renda procedent directament de l’activitat agrària no sigui inferior al 25 per cent de la seva renda total i el volum de treball dedicat a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d’una Unitat de Treball Agrari (UTA). A aquests efectes es consideraran activitats complementàries la participació i presència del titular, com a conseqüència de la seva elecció pública, en institucions de caràcter representatiu, així com en òrgans de representació de caràcter sindical, cooperatiu o professional, sempre que aquests estiguin vinculats al sector agrari. També es consideraran activitats complementaries las de transformació dels productes de l’explotació agrària i la venta directa dels productes transformats de la seva explotació, sempre i quan no sigui la primera transformació especificada en el punt 1 d’aquest annex, així com les relacionades amb la conservació dels espais naturals i protecció del medi ambient, les turístiques, cinegètiques i artesanals realitzades a la seva explotació.
7. Agricultor jove: la persona que hagi complert els devuit anys i no n’hagi fet quaranta, i exerceixi o pretengui exercir l’activitat agrària.
8. Pla empresarial. Aquest pla haurà de tenir les següents:
8.1. Característiques:
- Haurà d’actuar sobre la millora tecnològica o la introducció de produccions innovadores respecte a la situació de l’explotació prèvia a l’actuació.
- Quan pel caràcter especialitzat de l’explotació objecte de l’ajuda, el pla de millora inclogui transformacions i millores compreses en els programes vigents de reordenació sectorial o que en el futur s’estableixin, aquest pla, per a poder beneficiar-se de les ajudes de la present Resolució, s’haurà d’ajustar als criteris de caràcter tècnic i econòmic establerts a cada programa sectorial.
- En cas de persones físiques haurà de reflectir la situació de l’explotació i haurà de preveure un marge net, igual o superior al 20% de la renda de referència, per als agricultors professionals i agricultors. Després de la realització del pla no disminuirà el seu marge net de l’explotació.
- En cas de persones jurídiques haurà de preveure una renda unitària procedent de l’explotació, igual o superior al 35% i inferior al 120% de la renda de referència per a les entitats jurídiques prioritàries. Per a les entitats jurídiques no prioritàries el pla haurà de reflectir la situació de l’explotació i n’haurà de preveure un marge net incrementat amb els salaris devengats a l’explotació, igual o superior al 20% de la renda de referència. Desprès de la realització del pla no disminuirà la renda unitària de treball de l’explotació en el cas d’entitats jurídiques prioritàries. En el cas d’entitats jurídiques no prioritàries no disminuirà el marge net incrementat amb els salaris de l’explotació
8.2. Contingut:
- Una descripció de la situació inicial i prevista a la realització del pla de l’explotació agrícola establerta en funció d’un pressupost estimatiu, amb indicació de les fases i objectius concrets de desenvolupament de les activitats de la nova explotació, que comprendrà almenys les següents dades:
a) Superfície de l’explotació, especificant-ne els distints cultius i caps de bestiar, per espècies, i rendiments mitjans de cada activitat productiva.
b) Maquinària i equipament, millora territorial i edificis.
c) Composició de la mà d’obra familiar i assalariada.
d) Producció bruta de cada activitat.
e) Despeses de cada activitat productiva i despeses fixes del conjunt de l’explotació.
- Informació detallada sobre les inversions necessàries, formació, assessorament o qualsevol mesura necessària per desenvolupar les activitats de l’explotació agrícola.
- El pla esmentat ha de reflectir el grau de viabilitat econòmica i la situació de l’explotació on queda instal·lat el jove, una vegada realitzada la millora.
9. Primera instal·lació: aquella a la qual un jove accedeix per primera vegada a la titularitat, exclusiva o compartida, d’una explotació agrària viable o a la qualitat de soci d’una entitat titular d’una explotació agrària viable de caràcter associatiu.
10. Agricultor jove cotitular d’una explotació: aquell que a la seva primera instal·lació accedeix a la titularitat compartida d’una explotació agrària conforme les següents condicions:
a) Que el titular i l’agricultor jove acordin que aquest darrer compartirà les responsabilitats gerencials, els resultats econòmics de l’explotació, els riscs inherents a la seva gestió i les inversions que s’hi realitzin, en una proporció mínima del 50%. Aquest acord haurà de tenir una durada mínima de sis anys.
b) Que el titular transmeti a l’agricultor jove, almenys, un terç de la seva propietat en els elements que integren la seva explotació, l’ús i aprofitament de la qual hi continuaran integrats.
Els acords prevists en els paràgrafs a) i b) s’hauran de formalitzar en escriptura pública i la transmissió a la qual fa referència el paràgraf b) s’haurà d’inscriure en el Registre de la propietat si estan prèviament inscrites a les finques a favor del titular.
A efectes del que assenyala el present apartat, quan un agricultor jove sigui cotitular d’una explotació que reuneixi els requisits de l’explotació prioritària, bastarà, per a que l’explotació arribi a tal consideració, que aquest jove reuneixi personalment els requisits exigits al titular de l’explotació prioritària.
11. Unitat de treball agrari (UTA): el treball efectuat per una persona dedicada a temps complet durant un any a l’activitat agrària. Per a la seva determinació, serà d’aplicació el que diu la disposició final sisena de la Llei 19/1995.
12. Renda total del titular de l’explotació: la renda fiscalment declarada com a tal pel titular de l’explotació en el darrer exercici, amb exclusió del còmput dels guanys i pèrdues patrimonials. A aquests efectes s’imputarà el titular de l’explotació:
a) La renda de l’activitat agrària de l’explotació.
b) Les rendes procedents d’altres activitats empresarials o professionals, així com les rendes procedents del treball desenvolupat fora de l’explotació, incloses les pensions o havers passius que fiscalment s’hagin de declarar obligatòriament.
c) El 50% de les rendes del capital mobiliari i immobiliari, en el cas de règim de guanys i el 100% de les seves rendes privatives.
No obstant això, es podrà utilitzar per a l’avaluació de la renda total del titular de l’explotació la mitjana de les rendes fiscalment declarades com a tals per ell mateix durant tres dels cinc darrers anys, inclòs el darrer exercici, amb l’exclusió del còmput dels guanys i pèrdues patrimonials.
Així mateix, per a la determinació de la renda procedent de l’activitat agrària i d’altres activitats complementàries s’exclouran els guanys i les pèrdues patrimonials corresponents.
En tot cas, serà d’aplicació el que estableix l’Ordre APA/171/2006, de 26 de gener.
13. Renda de referència: indicador relatiu als salaris bruts no agraris a Espanya. La determinació anual de la seva quantia es farà pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, en concordança amb el que preveu sobre això la normativa de la Unió Europea i tenint en compte les dades de sous publicats per l’Institut Nacional d’Estadística.
Per a la seva determinació, serà d’aplicació la disposició final sisena de la Llei 19/1995.
14. Renda unitària de treball: el rendiment econòmic generat a l’explotació agrària que s’atribueix a la unitat de treball i que s’obté dividint, entre el nombre d’unitats de treball agrari dedicades a l’explotació, la quantitat resultant de sumar el marge net o l’excedent net de l’explotació i l’import dels sous meritats.
Per a la seva determinació serà d’aplicació la disposició final sisena de la Llei 19/1995.
15. IPREM: Indicador públic de renda d’efectes múltiples.
16. Explotació agrària prioritària: aquella que, d’acord amb el que estableixen els articles 4, 5 i 6 i la disposició final tercera de la Llei 19/1995, reuneixi els requisits establerts en els subapartats 1) o 4) i, en el seu cas, a la resta d’aquesta definició:
EXPLOTACIÓ PRIORITÀRIA EL TITULAR DE LA QUAL SIGUI UNA PERSONA FÍSICA
1) Serà considerada prioritària l’explotació agrària que possibiliti l’ocupació, almenys, d’una unitat de treball agrari, la renda unitària de treball de la qual sigui igual o superior al 35% i inferior al 120 % de la renda de referència, sense perjudici del que diu la disposició transitòria única de la Llei 19/1995 i, el titular de la qual sigui una persona física que reuneixi els següents requisits:
a) Ser agricultor professional, conforme el que estableix a l’apartat 6 del present annex.
b) Posseir un nivell de capacitació agrària suficient; per la qual cosa es conjuguen criteris de formació lectiva i experiència professional.
- Estar en possessió de les titulacions acadèmiques de la branca agrària, com a mínim de nivell de formació professional de grau mitjà o equivalent.
- Haver exercit l’activitat agrària per compte propi o per compte d’altres durant almenys tres anys.
-Haver realitzat cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada mínima de 75 hores lectives. L’equivalència com a complement a l’exercici de l’activitat és de 25 hores per any treballat.
c) Haver complert devuit anys i no haver-ne complert seixanta-cinc anys.
d) Estar donat d’alta en el règim de la Seguretat Social relacionat amb la seva activitat agrària.
e) Residir a la comarca on hi hagi l’explotació.
2) Les explotacions agràries que pertanyin a una comunitat hereditària i sobre les quals existeixi un pacte d’indivisió per un període mínim de sis anys, es consideraran, als efectes indicats, com a explotacions prioritàries, sempre que l’explotació i, almenys un dels partícips de la comunitat, compleixin els requisits esmentats en el subapartat 1) d’aquest apartat. El període d’indivisió es comptarà a partir de la qualificació de l’explotació com a prioritària.
EXPLOTACIÓ PRIORITÀRIA ASSOCIATIVA
1) Tendrà també la consideració de prioritària l’explotació agrària associativa, la renda unitària de treball de la qual sigui igual o superior al 35% i inferior al 120% de la renda de referència, que possibiliti l’ocupació, almenys, d’una unitat de treball agrari i el titular de la qual sigui una persona jurídica que respongui a qualsevol de les alternatives següents:
a) Ser societat cooperativa d’explotació comunitària de la terra o de treball associat dins l’activitat agrària.
b) Ser societat sota qualsevol de la resta de formes jurídiques que figuren en el subapartat 5) i que compleixi algun dels dos requisits assenyalats en els guions següents:
1r. Que, almenys, el 50% dels socis compleixin els requisits exigits a l’agricultor professional, pel que fa a procedència de rendes i dedicació al treball, conforme allò que estableix l’apartat 6 del present annex.
2n. Que els dos terços dels socis que siguin responsables de la gestió i administració compleixin els requisits exigits a l’agricultor professional pel que fa a dedicació al treball i procedència de rendes, referits a l’explotació associativa, així com allò que assenyalen els paràgrafs b), c), d) i e) del subapartat 1) d’aquest apartat i que dos terços, almenys, del volum de treball desenvolupat a l’explotació sigui aportat per socis que compleixin els requisits anteriorment esmentats.
c) Ser explotació associativa que es constitueixi agrupant, almenys, dues terceres parts de la superfície de l’explotació sota un sol límit, sempre que la superfície aportada per un sol soci en cap cas superi el 40% de la superfície total de l’explotació i, almenys, un soci compleixi les exigències de procedència de rendes i dedicació de treball establertes a l’apartat 5 del present annex per a l’agricultor a títol principal i les establertes en el subapartat 1) d’aquest apartat per a persones físiques titulars de les explotacions agràries prioritàries.
2) En tot cas, les explotacions associatives prioritàries hauran d’adoptar alguna de les fórmules jurídiques següents:
a) Societat cooperativa o societat agrària de transformació.
b) Societat civil, laboral o una altra mercantil. En cas de ser societats anònimes, les seves accions hauran de ser nominatives, sempre que més del 50% del capital social, en cas d’existir, pertanyi a socis que siguin agricultors professionals. Aquestes societats tendran per objecte principal l’exercici de l’activitat agrària a l’explotació de la qual en són titulars.
3) Es podran considerar rendes procedents de l’explotació les remuneracions que meritin els socis pel treball de tot tipus desenvolupat a l’explotació, les contraprestacions per la cessió de terra o altres mitjans de producció i per les seves aportacions al capital social i les seves respectives participacions en els resultats positius de l’explotació.
17. Viabilitat econòmica de l’explotació: es considerarà que una explotació és viable econòmicament quan el marge net no sigui inferior al 20% de la renda de referència. A aquests efectes s’ha de tenir en compte el que estableix l’annex III de la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 7 de març de 2008 per la qual s’aproven els models de sol·licituds i documentació a aportar i també les taules de marges bruts i criteris de càlcul d’UTA, per a la inscripció en el Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, regulat mitjançant Decret 53/2006, de 16 de juny (BOIB núm. 107, de 29 de juliol de 2006) i pel que fa referència als marges bruts prevists en aquest annex, podran ser alterats en un 15% a l’alça o a la baixa, en funció de les característiques de l’explotació, i principalment en relació a la seva ubicació, característiques del sòl, disponibilitats de subministrament d’aigua i nivell de tecnificació de l’explotació.
També es consideraran viables les explotacions classificades com a prioritàries de conformitat amb el que estableix la disposició final tercera de la Llei 19/1995.
18. Condicionalitat: els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que han de complir els agricultors de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 73/2009 del Consell, de 19 de gener de 2009.
ANNEX IV
LIMITACIONS SECTORIALS
Les ajudes objecte d’ajuda hauran d’observar les limitacions sectorials establertes per les OCM i en concret les següents:
1. En raó al producte, al tipus d’inversió i a la capacitat actual i prevista: es podran excloure d’aquest règim d’ajudes les inversions que augmentin la producció sense sortides normals en el mercat. En tot cas, seran d’aplicació les limitacions a la producció, inversions o ajudes regulades a les OCM (Organitzacions comunes de mercat).
2. Les inversions previstes en aquells sectors per als quals s’hagin establert quotes, primes o qualssevol altres drets de producció, seran auxiliables sempre que s’acrediti en el seu acabament, la disponibilitat en prou quantitat.
3. Aquest règim d’ajudes no serà aplicable a aquelles inversions dirigides a millorar la producció agrària que siguin auxiliades acollint-se als fons establerts a les OCM.
4. En el cas de l’OCM de fruites i hortalisses:
a) Les inversions que afectin explotacions de membres d’una OPFH (Organització de productors de fruites i hortalisses) promogudes i finançades totalment o parcialment amb fons d’aquesta, es podran acollir únicament a les ajudes contemplades en el marc del fons operatius de l’OPFH.
b) Quan es tracti d’inversions de caràcter individual d’agricultors, membres d’una OPFH, que han estat concebudes, decidides, finançades i portades a terme pel propi agricultor, es finançaran exclusivament conforme amb allò que es preveu en aquesta Resolució.
5. En qualsevol cas, s’hauran de respectar les següents limitacions sectorials:
a) En boví de llet: no es concediran ajudes a les explotacions que presentin un programa d’inversions amb increment de producció superior a la quantitat de referència disponible a l’explotació en acabar aquest programa.
b) En bestiar porcí: queden excloses d’ajuda les inversions en el sector de bestiar porcí intensiu que augmentin el nombre de places de porc. Per al càlcul de places es considerarà que la plaça necessària per a una truja de cria correspon a la de 6,5 porcs d’engreix. Aquesta limitació no s’aplicarà en el sector de porc ibèric.
c) En aus: no s’auxiliaran inversions que incrementin la capacitat de producció d’ous per al seu consum directe.
d) En mel: en el sector de la producció de mel no seran auxiliables les accions contemplades en el marc dels programes apícoles prevists en el Reglament (CE) núm.1234/2007del Consell, de 22 d’octubre de 2007, pel qual es crea una organització comú de mercats agrícoles i s’estableixen disposicions específiques per a productes agrícoles relatiu a les mesures destinades a millorar les condicions de producció i comercialització dels productes de l’apicultura.
e) En fruites i hortalisses: el pla empresarial haurà d’incloure informació de la producció i comercialització dels productes de l’explotació, quantitats acollides a retirada si n’hi hagués i calendari comercial de l’explotació, així com les produccions esperades en els dos anys següents de la seva realització. El FOGAIBA valorarà les dades aportades tenint en compte la tendència dels mercats.
f) En vinya: les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari a través d’accions incloses a l’OCM del vi a fi d’evitar un possible doble finançament. Seran auxiliables les inversions en plantacions legalment establertes.
ANNEX V
MODEL D’AVAL BANCARI
LÍNIA D’AJUDA - MODERNITZACIÓ DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES 2012
………………………………………………………..…, amb N.I.F….……………., amb domicili a efectes de notificacions y requeriments en C/ ………..………….. ……………………………………………………. i en el seu nom i representació ……………………………………………, amb poders suficients per a obligar-li en aquest acte, segon resulta de la verificació de la representació de poders que es ressenya a la part inferior d’aquest document.
A V A L A
a ………………………………………….. amb N.I.F…………………, per respondre davant el FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS de les obligacions derivades de la concessió d’una bestreta de l’ajut: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… amb numero d’expedient:…………….., avalant per un import màxim de: ………………………………………………… ………………...euros (………………... euros).
Aquest aval s’atorga conjunta i solidàriament respecte a l’obligat principal, amb renúncia expressa del garant del beneficis de divisió i d’excussió, i amb compromís de pagament als trenta dies següents a la sol·licitud del FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS, amb subjecció als termes previstos en el Reglament (CE) 2220/85 de la Comissió de dia 22 de juliol, pel que s’estableixen les modalitats comuns d’aplicació del règim de garanties pels productes agrícoles.
El present aval estarà en vigor fins que el FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS, o qui en el seu nom sigui habilitat legalment, autoritzi la seva cancel·lació o devolució d’acord amb l’establert amb la normativa vigent.
El present aval ha estat inscrit, en aquesta mateixa data, en el Registre Especial d’Avals amb el número ……………………..
A…………………….., ..…de……………..de………….
Firma
VERIFICACIÓ DE LA REPRESENTACIÓ PER L’ASSESSORIA JURÍDICA DE LA ADVOCACIA DE LA CAIB
Província
Data
Núm o Codi
Segell de bastanteig de la Advocacia de la CAIB
ANNEX VI
CONTINGUTS MÍNIMS DE LA SOL·LICITUD DE BESTRETA PER A LA LÍNIA D’AJUDA - MODERNITZACIÓ DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES 2012
Dades identificadores del sol·licitant
Llinatges i nom del sol·licitant/Raó social
NIF
Llinatges i nom del representant autoritzat
NIF
Declaració responsable a la qual es faci constar:
Que es té una ajuda concedida per MODERNITZACIÓ DE LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES – convocatòria 2012, detallant l’import en euros.
Que s’adjunta un aval bancari corresponent al 110% de la bestreta sol·licitada.
Que es compromet a prestar tota la col·laboració en les actuacions de comprovació i verificació que l’Administració o els seus òrgans de control considerin necessaris, per tal de comprovar la veracitat o correcció de les activitats subvencionades o de la justificació presentada.
Que es compromet a justificar la realització de l’activitat objecte de subvenció, així com l’aplicació dels fons percebuts, en el termini previst en la convocatòria.
Sol·licitud expressa de pagament de la bestreta (màxim el 50% de l’ajuda concedida)
Relació de la documentació que s’adjunta.
Data, signatura i segell de l’empresa