Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 19882
CONSELL EXECUTIU
Aprovació de les bases que regulen la concessió d’ajuts en el marc de la millora de les zones i àrees d’afluència turística per a l’any 2012, així com de la convocatòria
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari d'1 d'octubre de 2012, adoptà entre d'altres l'acord següent::
PRIMER.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts per a la millora de les zones i àrees d’afluència turística i béns etnològics per a l'any 2012 i els seus annexos, que s'acompanyen a aquesta proposta.
SEGON.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2012, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:
Partida: 6090010
Quantia màxima: 2.000.000 €
b) El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptats a partir del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L'òrgan instructor serà un tècnic del Departament de Turisme i serà preceptiva la constitució de la comissió avaluadora.
d) El lloc de presentació de sol·licituds serà la seu administrativa del Consell Insular de Menorca, plaça de la Biosfera, núm. 5 de Maó, de 8 a 14 h, o qualsevol dels llocs prevists en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Maó, 11 d'octubre de 2012
EL SECRETARI DEL CONSELL EXECUTIU
Octavi Pons Castejón
ANNEX
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA MILLORA DE LES ZONES I ÀREES D’AFLUÈNCIA TURÍSTICA
PRIMERA. OBJECTE
Aquestes bases tenen per objecte obrir una línia d’ajuts per a l’exercici 2012, en el Pressupost del Consell Insular de Menorca, Departament de Turisme, per tal de dur a terme projectes que comportin la millora de les zones turístiques i de zones d'afluència turística o de recuperació d'elements etnològics ubicats en aquestes zones que siguin diferenciadors i específics de la cultura de Menorca.
S’entenen per zones d’afluència turística les àrees que es configuren i publiciten com a recurs turístic així com les que tenen una important densitat d’empreses turístiques, establiments de restauració, serveis nàutics o d’entreteniment especialment dirigits al sector turístic.
SEGONA. FINALITAT
Mitjançant aquestes bases es regula la línia d’ajuts enfront de la palesa necessitat de millora d’una important part del destí turístic, com són les zones turístiques, les àrees d’afluència turística i els béns etnològics existents en aquestes zones, amb la finalitat d’establir els mecanismes i les pautes que han de regir la concessió dels ajuts amb criteris de qualitat i millora constant. Les tasques desenvolupades en aspectes turístics com la reserva de biosfera o el turisme sostenible, així com les que s'esdevindran en el futur, són imprescindibles per al posicionament turístic de Menorca. Actuacions que, necessàriament, han d’anar acompanyades de la millora de les zones turístiques i àrees d’afluència, cosa que des de fa anys demanden no només les empreses turístiques sinó també els mateixos usuaris turístics.
El fet de no haver afrontat aquestes manifestes necessitats ha comportat un major deteriorament i una disminució del posicionament de Menorca en el mercat davant nous destins amb millors infraestructures i instal·lacions.
Així mateix es persegueix la col·laboració del sector públic amb el sector privat per tal d’unir sinergies en relació amb les finalitats perseguides.
TERCERA. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
L’import màxim i les partides a les qual s’aplicaran les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases seran els que s’estableixin en la convocatòria, sens perjudici del que s’estableix en aquestes bases.
Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases, sens perjudici del que es disposa en el punt novè d’aquestes bases.
QUARTA. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES: REQUISITS I CONDICIONS
D’acord amb l’objecte d’aquestes bases es descriuen els projectes i activitats subvencionables:
Són activitats subvencionables:
a) Les actuacions dirigides a recuperar la qualitat ambiental i paisatgística de les zones turístiques. L’adequació, rehabilitació i/o millora d’entorns, equipaments o espais públics urbans i aparcaments ubicats en els espais objecte d’aquestes bases.
b) La millora dels equipaments i infraestructures de serveis bàsics d’enllumenat.
c) La creació i/o millora de punts de recollida de fems i tractament de residus i de presentació dels espais on s’ubiquen.
d) L’adequació dels accessos.
e) L’embelliment de les vies i punts d'accés a les àrees turístiques que potenciïn la personalitat i singularitat de Menorca.
f) La recuperació dels béns etnològics ubicats a les zones turístiques i àrees d’afluència turística propis i diferenciadors de la cultura de Menorca.
Requisits i condicions de les activitats subvencionables:
a) Per poder acollir-se als ajuts prevists en aquestes bases, els ajuntaments hauran de redactar un informe de revisió de cadascuna de les urbanitzacions, zones d’afluència turística i béns etnològics que inclogui els aspectes següents: xarxa telefònica, neteja viària, voreres, estat de les zones verdes i jardineria, tancament de solars, aparcaments, senyalització (noms de carrers, millora i ordenació), enllumenat, neteja de platja, fems i abocadors, rotondes i mobiliari urbà, entre altres aspectes que es poden incloure si es considera que aporten informació sobre l’estat de les urbanitzacions.
b) Els projectes subvencionables han d'incloure la millora de les voreres, les zones verdes i enjardinaments, el tancament de solars, punts de fems, rotondes i mobiliari urbà amb independència de si la facultat per actuar-hi és municipal o de persones, físiques o jurídiques, privades.
Quan les millores contingudes en el projecte siguin en zones privatives o en zones on el beneficiari no tengui competències per actuar-hi, s'haurà d'incloure en el projecte una descripció de com es pretenen executar les millores. A títol enunciatiu es poden aportar convenis, acords i compromisos i fins i tot l’acord de modificar les ordenances municipals. En tot cas les accions s’ajustaran als terminis d’execució fixats en aquestes bases.
c) Els projectes s’han d’executar des de la publicació d’aquestes bases fins al dia 30 de novembre de 2013, excepte el que es preveu en el paràgraf següent. El beneficiari haurà d’evitar que les obres es realitzin durant la temporada turística.
S’estableix una excepció a la regla general d'inici de l’execució de les obres únicament i exclusivament per als projectes que s’haguessin presentat al PIC del Consell Insular corresponent a l’any 2012, sempre que compleixin les presents bases i que no incorrin en incompatibilitat d’ajuts. Aquests projectes podran haver-se iniciat amb anterioritat a la publicació d’aquestes bases i, en tot cas, durant l’any 2012.
d) Es fixarà un responsable municipal per a les urbanitzacions en relació amb el seguiment i l’execució de les actuacions que es duguin a terme en el marc d’aquests ajuts. L’ajuntament comunicarà al Departament de Turisme del Consell Insular el nom del responsable, que podrà en qualsevol moment inspeccionar l’estat de les obres.
e) Els beneficiaris hauran d’elaborar un pla amb les mesures que s’adoptaran per garantir la conservació, manteniment i, si escau, millora de les actuacions i projectes executats d’acord amb aquestes bases.
Exclusions:
S’exclou d’aquesta línia d’ajuts el cost de la redacció dels projectes que es presentin a la convocatòria que es realitzi d’acord amb aquestes bases.
CINQUENA. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
L’import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
En qualsevol cas, els ajuts que es pretengui que siguin compatibles s’han d’ajustar als principis i finalitats prevists en aquestes bases.
SISENA. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris d’aquesta línia d’ajuts són els ajuntaments de l’illa de Menorca.
En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
SETENA. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a Annex 1 d’aquestes bases, que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i a les oficines administratives de Ciutadella.
A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
A) Documentació administrativa general:
- Certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i per designar representant (Annex 2 de caràcter orientatiu).
- Declaració responsable signada pel representant de l’ajuntament que comprengui els punts següents (s’inclou en l’Annex 1):
a) No estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari de subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Que el sol·licitant no ha demanat o obtingut altres subvencions o ajudes públiques per realitzar la mateixa activitat.
c) Que el sol·licitant està al corrent amb les obligacions en matèria d'hisenda i Seguretat Social.
- Document de designació de compte bancari, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s’ha de fer constar expressament (Annex 4).
B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts:
B.1. Sol·licitud d’inclusió del/s projecte/s amb les prioritats que l’ajuntament acordi (Annex 1).
És obligatori emplenar les dades següents:
a) L’informe de revisió de les urbanitzacions, zones d’afluència i béns etnològics (Annex 5). Aquest document contindrà una memòria descriptiva de l’estat de cadascuna de les urbanitzacions i zones a millorar amb fotografies justificatives. També inclourà un plànol de detalls en què estiguin grafiats els punts indicats a la memòria descriptiva.
b) Relació prioritzada de projectes: la seva denominació ha de coincidir amb la del projecte redactat pel tècnic i ser suficientment descriptiva de l’obra, i ha de constar la mateixa denominació en tots els documents que hi facin referència (s’inclou a l’Annex 1).
Juntament amb la sol·licitud s’inclourà el full resum de la documentació aportada per l’ajuntament, amb detall de cada un dels projectes (Annex 0).
B.2. Els avantprojectes o projectes que es vulguin executar han de disposar del contingut mínim previst en l’article 123 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic i, en concret hauran d'incloure:
a) Memòria descriptiva i justificativa de les actuacions de millora projectades
b) Memòria constructiva
c) Compliment de la normativa d’aplicació
d) Plànols de situació i emplaçament, zona/es d’actuació i detall de les intervencions
e) Pressupost de l’execució material de l’obra projectada per capítols
f) Programa de desenvolupament del projecte que s’haurà de subjectar al que es preveu en aquestes bases
g) Tècnic redactor del projecte
B.3. Certificat emès per l’ajuntament que disposa de crèdit pressupostari a l’exercici 2012 o, si escau, compromís que la corporació dotarà el pressupost de l’exercici 2013 de crèdit suficient per atendre les despeses derivades de l’execució de les obres (Annex 6 de caràcter orientatiu).
B.4. Certificat d’adaptació de l’obra al planejament urbanístic vigent (s’inclou en l’Annex 3 de caràcter orientatiu).
B.5. Pla de manteniment dels projectes executats indicant les mesures que s’adoptaran per garantir el manteniment i, fins i tot, la millora continua de les zones turístiques. Aquest pla haurà de tenir una vigència mínima de 5 anys (Annex 10).
C) Altre documentació:
Les sol·licituds que s’acullin a l’excepció de la regla general sobre l'inici de l’execució de les obres (4.c segon paràgraf) hauran d’adjuntar la documentació següent:
C.1. Acord d’aprovació del projecte per l’òrgan competent (Annex 3).
C.2. La disponibilitat dels terrenys necessaris per a l’execució de l’obra o servei, excepte en els supòsits establerts en l’article 126 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de contractes del sector públic (s’inclou en l’Annex 3).
C.3. La disponibilitat de les autoritzacions o concessions necessàries per poder començar les obres (s’inclou en l’Annex 3).
El Consell Insular de Menorca podrà sol·licitar en qualsevol moment documentació complementària que consideri necessària per al compliment dels objectius d’aquestes bases.
Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i en els ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
VUITENA. TERMINI DE PRESENTACIÓ
El termini per a la presentació dels projectes i de la documentació sol·licitada d’acord amb els models i la documentació annexa que es poden trobar a la pàgina web del Consell (www.cime.es) serà el que s’estableixi en la convocatòria.
Si el Consell observés errors materials o deficiències esmenables en la documentació presentada, es concedirà un termini de 10 dies perquè l’ajuntament les esmeni. Si, passat el termini assenyalat, les entitats interessades no duen a terme la correcció es considerarà, de conformitat amb l’establert en l’art. 71 de la Llei 30/1992, que desisteixen de la sol·licitud.
NOVENA. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
Per a la distribució dels recursos, d’acord amb el que es preveu en la convocatòria, s’utilitzaran els criteris següents:
a) El cinquanta per cent del total de la línia d’ajuts en relació amb el nombre de places turístiques que figuren inscrites en el Registre insular d’empreses, activitats i establiments turístics del Departament de Turisme del Consell Insular de Menorca.
b) La resta, en relació amb el nombre d’habitants a cadascun dels municipis amb relació al total d’habitants de Menorca.
A aquests efectes, el nombre de places turístiques que figuren en el Registre insular d’empreses i activitats turístiques en data 1 de gener de 2012, i per cadascun dels municipis, són: Alaior 6.791, Ciutadella de Menorca 23.222, Maó 1.920, es Castell 1.262, es Mercadal 7.619, es Migjorn Gran 3.415, Ferreries 1.842 i Sant Lluís 7.109; per un total de 53.180 places.
Així mateix, les dades oficials de població (habitants) d’acord amb l’Institut Nacional d’Estadística respecte de Menorca són: Alaior 9.600, Ciutadella de Menorca 29.315, Maó 28.942, es Castell 7.990, es Mercadal 5.408, es Migjorn 1.526, Ferreries 4.717 i Sant Lluís 7.377; per un total de 94.875 habitants.
En aplicació de l’indicat anteriorment, cada municipi podrà optar a un import màxim d’ajut en relació amb la suma que resulti de la quantia per plaça més la quantia que resulta per nombre d’habitants.
Aplicant els criteris de les presents bases es pot establir el finançament màxim que podrà percebre cada ajuntament sempre que compleixi els criteris objectius. Així, d’acord amb la convocatòria, resultaria:
a) Distribució del cinquanta per cent de la línia per nombre de places: [1.000.000 / 53.180 = 18,80 € / plaça]
b) Distribució del restant cinquanta per cent d’acord amb el nombre d’habitants [1.000.000 / 94.875 = 10,54 €/hab]
Amb aquestes dades els imports màxims que poden assolir els beneficiaris són:
Alaior: 228.884,15 €
Ciutadella: 745.653,43 €
Maó: 341.157,82 €
Es Castell: 107.946,80 €
Es Mercadal: 200.269,46 €
Es Migjorn: 80.300,19 €
Ferreries: 84.355,13 €
Sant Lluís: 211.433,02 €
En tot cas, els ajuts concedits pel Consell Insular no podran superar el vuitanta per cent del total de cada un dels projectes, exclòs el cost dels projectes, presentats d’acord amb aquestes bases.
DESENA. CRITERIS OBJECTIUS QUE CAL TENIR EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Atès el mecanisme de distribució d’aquesta línia d’ajuts i atenent al fet que els beneficiaris coneixen l’import màxim en què poden ser beneficiaris es considerarà aquest import màxim individualitzat com a cent (100) punts i s’estableixen els criteris per obtenir aquesta puntuació màxima. L’obtenció de més de 100 punts no comporta l’augment de la quantia màxima preestablerta.
Atès l’apartat anterior, per tal que cada ajuntament pugui ser beneficiari de l’import màxim de l’ajut que li correspon i d’acord amb els projectes de modernització de les zones turístiques, el Consell Insular de Menorca tindrà en compte, per distribuir l’ajut, entre d’altres, els aspectes següents:
a) Quan el beneficiari contribueixi al finançament amb una aportació del trenta per cent de l'import dels projectes o actuacions que sol·liciti obtindrà cinquanta punts. Per cada dos punts percentuals que superin aquest mínim obtindrà un punt més d’ajut. En cap cas amb aquest criteri es podran obtenir més de setanta punts.
b) La utilització de materials propis de Menorca o que s’integrin amb l’entorn i el paisatge que l’envolta, degudament justificat pel redactor del projecte, suposarà fins a un màxim de deu punts.
c) La homogeneïtzació dels criteris urbanístics en matèria de tancaments, alçàries i materials a les distintes zones turístiques suposarà fins a cinc punts. Aquest criteri s’acreditarà mitjançant acord de l’òrgan de govern corresponent o certificat en el qual consti que ja existeix aquesta homogeneïtzació.
d) La presentació d’un pla de millora contínua i complementari al pla de millora de les obres executades de les zones turístiques amb el compromís explícit d’executar-lo permetrà obtenir entre cinc i quinze punts.
e) Involucrar, d’acord amb els objectius d’aquestes bases, la societat civil i el sector privat vinculats a cadascuna de les urbanitzacions de la manera següent:
- aportant recursos, quatre punts.
- adoptant sistemes de qualitat, quatre punts.
- col·laborant a mantenir l’entorn net, tres punts.
- ordenant els elements exteriors publicitaris, tres punts.
- millorant les façanes, tres punts.
- mantenint zones enjardinades, tres punts.
Per tal d’aconseguir-ho podran adoptar les figures jurídiques que creguin més adients. Així mateix es podran presentar acords existents en aquest sentit.
f) Disposar d’una persona que tengui assignades o se li assignin les tasques d'interlocució amb les empreses turístiques, els usuaris turístics i les associacions i comunitat de propietaris de les zones turístiques amb l’objectiu de coordinar els suggeriments, reclamacions, queixes i tràmits col·laborant amb el Departament de Turisme del Consell Insular. Aquest apartat suposarà fins a cinc punts.
g) En el cas que els projectes presentats tenguin una incidència general sobre la totalitat de la urbanització o en suposin la millora global es puntuarà en cinc punts.
Els criteris es valoraran d’acord amb la documentació presentada. Els ajuntaments, a més de la documentació obligatòria, podran aportar tota la documentació que creguin útil per valorar els criteris continguts en aquestes bases.
ONZENA. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspondrà a la tècnica del Departament de Turisme que es designi, que haurà de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, la consellera executiva cap del Departament de Turisme n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor o la Comissió Avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. Si la subvenció implica una despesa plurianual, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s’ha d’aplicar a cada exercici.
9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
10. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
11. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en què es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
DOTZENA. COMISSIÓ AVALUADORA
La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan competent.
La Comissió Avaluadora està composta per:
Presidenta: consellera de Turisme
Secretari: auxiliar administratiu o administratiu del Departament de Turisme
Vocals: director insular de Turisme i dos tècnics del Departament de Turisme, un dels quals, necessàriament, haurà de ser inspector.
La Comissió Avaluadora adoptarà els acords per majoria de vots. Així mateix podrà sol·licitar l’ajut d’entitats o persones en concepte d’assessors.
TRETZENA. OBLIGACIONS DELS AJUNTAMENTS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts deu dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Realitzar l’activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l’Agència Tributària i de la Seguretat Social.
e) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.
h) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
i) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
j) Convocar amb antelació suficient el Consell Insular de Menorca a l’acte de comprovació de replanteig a fi que hi assisteixi un tècnic del servei.
k) L’ajuntament estarà obligat a col·locar en lloc visible el/s corresponent/s cartell/s identificatiu/s de l’obra (d’acord amb l’Annex 11).
l) En el cas que la direcció d’obres recaigui en el tècnic municipal d’un municipi diferent al contractant, s’ha d’emplenar la declaració jurada de compatibilitat dels directors d’obra amb l’Administració (Annex 7).
m) Les inversions executades s’hauran de mantenir d’acord amb el que preveu l’article 31 apartat 4t de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
CATORZENA. DE L'ACABAMENT DE LES OBRES
Les obres han d’estar executades abans del 30 de novembre de 2013.
En cas que l’obra no pogués ser finalitzada en la data establerta, els ajuntaments hauran de sol·licitar al Consell Insular abans del dia 1 de setembre de 2013 una pròrroga amb indicació del termini a prorrogar, els motius que n'impedeixen l'acabament en el termini establert, juntament amb la justificació documental que sustenti la seva petició. En cap cas es concedirà la pròrroga quan el retard sigui com a conseqüència d’haver sol·licitat altres ajuts.
Un cop finalitzada l’obra, l’ajuntament remetrà degudament emplenat un certificat de final d’obra (Annex 8).
Una vegada acabada l’obra i rebuda la documentació de final d’obra, el Consell Insular de Menorca la revisarà i emetrà acta de conformitat prèvia a l’acta d’entrega de les obres de l’adjudicatari a l’ajuntament.
QUINZENA. VARIACIONS DE PROJECTES
Els projectes que es presentin a les presents bases podran ser modificats o alterats sempre que continuïn complint els requisits que motivaren l'ajut i l'entitat del projecte no es vegi alterada substancialment. La modificació o variació del projecte haurà de ser autoritzada expressament pel Consell Insular, Departament de Turisme.
SETZENA. ABONAMENT DE LES SUBVENCIONS
El Consell Insular de Menorca abonarà les subvencions objecte d’aquesta convocatòria en el termini de 60 dies sempre que les disponibilitats de la tresoreria general d’aquesta corporació ho permetin.
Es poden realitzar els pagaments parcials següents:
El 25% de la subvenció corresponent a cada projecte quan s’hagi executat el 30% del projecte.
El 25% de la subvenció corresponent a cada projecte quan l’execució sigui del 60%.
El 50% restant a la conclusió del projecte i contra la presentació de tota la documentació justificativa, d’acord amb aquestes bases.
La darrera certificació ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
- acord d’aprovació
- certificat final d’obra (Annex 8)
- acta de recepció (Annex 9)
- certificat de recepció i liquidació d’obra (Annex 12)
En el supòsit de no presentar la documentació per a la realització dels pagaments parcials, el pagament es realitzarà a l'acabament del projecte.
No obstant això, el Consell Insular podrà ordenar i realitzar avançaments de pagaments a compte de l’ajut concedit als beneficiaris després d'estudiar cada cas. En tot cas, els avançaments seran com a màxim d'un import equivalent als dos primers pagaments parcials.
DISSETENA. JUSTIFICACIÓ DE LA DESPESA
Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció concedida i han de presentar en el termini de tres mesos des que acabi el projecte, a més dels documents relacionats a la lletra c) de la base setena, si no s’hagués aportat amb la sol·licitud, una memòria justificativa final, que ha de contenir:
- Un informe complet i detallat del projecte executat en el seu conjunt.
- Certificat de l’interventor que acrediti els aspectes següents:
* Que la subvenció s’ha aplicat a la finalitat prevista
* Balanç final per la totalitat del import del projecte executat
- Còpia acarada de les certificacions d’obra. En cas que la subvenció s’atorgui d’acord amb un pressupost estimat, s’indicaran les desviacions produïdes. L’òrgan competent per a la concessió comprovarà els justificants que permetin verificar l’adequada aplicació de la subvenció, per a la qual cosa podrà requerir al beneficiari l’ampliació de la justificació o que aporti altres documents necessaris per realitzar les comprovacions.
- Una avaluació final que comprengui, com a mínim, una relació de tot el procés de l’actuació, el grau de compliment dels objectius i els efectes socials i estructurals de l’acció.
Així mateix, en el supòsit que l’ajuda concedida fos per import inferior a 60.000 € la justificació es podrà realitzar d’acord amb el que preveu l’article 75 del Reglament de la llei de subvencions.
Si existissin causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les hauran d’al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes, l’òrgan competent per a l’atorgament de la subvenció podrà ampliar els terminis abans esmentats, que no excediran de la meitat d'aquests i sempre que amb això no es perjudiquin drets de tercers.
Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l’entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior en més del 10% de l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment de la subvenció concedida.
DIVUITENA. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui d’aplicació. En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar després que l’instructor n'hagi fet un informe i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment, i s'haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest.
La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, s’anirà minorant en funció del grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i és d’aplicació la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.
DINOVENA. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
VINTENA. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
ANNEX I: SOL·LICITUD I DECLARACIÓ RESPONSABLE (consta a l’expedient)
ANNEX II: CERTIFICAT D’ACORD SOL·LICITUD D’AJUDA (consta a l’expedient)
ANNEX III: CERTIFICAT D’ACORD D’APROVACIÓ PROJECTE DISPONIBILITAT TERRENYS, DISPONIBILITATS D’AUTORITZACIONS I ADAPTACIÓ DE L’OBRA AL PLANEJAMENT (consta a l’expedient)
ANNEX IV: DESIGNACIÓ COMPTE BANCARI (consta a l’expedient)
ANNEX V: PLA DE REVISIÓ ZONES TURÍSTIQUES (consta a l’expedient)
ANNEX VI: CERTIFICAT QUE ES DISPOSA DE CRÈDIT AL PRESSUPOST 2012 O DOTARÀ EL 2012 (consta a l’expedient)
ANNEX VII: DECLARACIÓ JURADA COMPTABILITAT DIRECTORS D’OBRA (consta a l’expedient)
ANNEX VIII: AUTORITZACIÓ CONSULTA DADES AEAT (no és necessari si se signa a la sol·licitud l’autorització) (consta a l’expedient)
ANNEX IX: CERTIFICAT FINAL D’OBRA (consta a l’expedient)
ANNEX X: ACTA DE RECEPCIÓ (consta a l’expedient)
ANNEX XI: PLA DE MANTENIMENT (consta a l’expedient)
ANNEX XII: CARTELL DE L’OBRA (consta a l’expedient)
ANNEX XIII: CERTIFICAT RECEPCIÓ I LIQUIDACIÓ (consta a l’expedient)