Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT, FAMÍLIA I BENESTAR SOCIAL
Núm. 19890
Resolució del conseller de Salut, Família i Benestar Social d’11 d’octubre de 2012 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per adquirir productes de primera necessitat per a l’any 2012
Versió PDF
L’article 148.1.20 de la Constitució espanyola atribueix a les comunitats autònomes la possibilitat d’assumir competències en matèria d’assistència social. En aquest sentit, l’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva, entre d’altres, en l’acció i el benestar socials, els complements de la seguretat social no contributiva, i les polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny), en l’article 3, apartat k), estableix com un dels objectius el de detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups i la comunitat en general.
D’acord amb l’article 20 de la Llei 4/2009, són prestacions del sistema públic de serveis socials, entre d’altres, les ajudes econòmiques i tecnològiques que s’ofereixen a persones i que es destinen a complir les finalitats que estableix l’article 3 d’aquesta Llei. En aquest sentit, l’article 22.1 aclareix que són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts. D’altra banda, l’article 24.5 disposa que l’accés a les prestacions no garantides es fa d’acord amb el que estableix la Cartera de Serveis Socials i d’acord amb els crèdits pressupostaris assignats, i aplicant-hi els principis objectius de prelació i concurrència.
En el títol VI d’aquesta Llei, “Finançament del sistema públic de serveis socials”, l’article 67, “Principis del finançament”, estableix que les administracions públiques de les Illes Balears han de garantir els recursos necessaris per assegurar el dret de la ciutadania a rebre les prestacions que se li reconeguin en les carteres de serveis socials i per assegurar el funcionament dels serveis de la seva competència, i consignar en els pressuposts les quantitats necessàries per a això. Així mateix, disposa que les administracions públiques de les Illes Balears han de consignar en els seus pressuposts els crèdits necessaris per finançar els serveis socials bàsics i els especialitzats, les prestacions garantides i les prestacions subjectes a limitació pressupostària, entre d’altres.
D’altra banda, el Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2011-2014 (BOIB núm. 79, de 31 de maig de 2011), en compliment de la Llei 4/2009, en l’article 1 estableix que aquest Decret té per objecte aprovar la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears, que defineix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d’aplicació a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears. Les prestacions es defineixen en l’annex d’aquest Decret.
L’article 5 del Decret 56/2011 estableix que les prestacions del sistema de serveis socials poden ser garantides per a tothom o bé no garantides i ser atorgades segons la disponibilitat pressupostària, i que aquestes prestacions no garantides només són exigibles si hi ha disponibilitat pressupostària. L’article 6 disposa que la Cartera Bàsica de Serveis Socials es finança amb els crèdits disponibles en els pressuposts de la Comunitat Autònoma.
En l’annex d’aquest Decret, l’apartat 3.4 preveu les “ajudes per adquirir productes de primera necessitat vinculades a les pensions no contributives”, definides en la part de l’annex que tracta de la descripció de les prestacions de la manera següent:
“Definició: ajudes econòmiques destinades a adquirir productes de primera necessitat per a persones amb dificultats econòmiques. Es dóna una vegada l’any.
Població destinatària: les persones beneficiàries de pensions no contributives (PNC), del fons d’assistència social (FAS) o de la Llei d’integració social dels minusvàlids (LISMI), i les persones de més de 65 anys o amb una discapacitat de grau superior o igual a un 65 % que tenen uns ingressos anuals inferiors als que regula anualment la convocatòria de l’ajuda.
Equipaments/equips professionals: els serveis socials comunitaris i els serveis tècnics de l’Administració autonòmica.
Ràtios i perfils professionals: personal administratiu.
Estàndards de qualitat: dos mesos per resoldre i notificar en el cas d’aquelles persones usuàries que no tenen cap prestació econòmica reconeguda per la Conselleria d’Afers Socials, Promoció i Immigració, en data 31 de desembre. Per a la resta, la concessió és automàtica.
Garantia de la prestació: prestació subjecta a la disponibilitat pressupostària i a la convocatòria anual.”
Tenint en compte tota aquesta legislació i la situació de necessitat de les persones menys afavorides de les Illes Balears, una vegada vists els bons resultats i l’acollida que ha rebut de les persones beneficiàries la convocatòria d’aquest tipus d’ajuts durant els anys anteriors, s’ha decidit, arran de l’experiència obtinguda, engegar una nova convocatòria per atorgar un ajut individual per adquirir productes de primera necessitat, amb la finalitat de contribuir que les persones que se’n beneficiïn puguin cobrir les seves necessitats bàsiques.
D’acord amb l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el 28 de juliol de 2004 es va subscriure un conveni de col·laboració entre la Conselleria de Presidència i Esports i l’entitat financera Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona “la Caixa”, amb la invitació prèvia a les entitats financeres signants del conveni marc de tresoreria subscrit amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 91 ext., de 20 de juny), modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost (BOIB núm. 119, de 6 d’agost), i el Decret 8/2012, de 9 de maig (BOIB núm. 73, de 22 de maig), atorga les competències sobre afers socials, dependència, ajudes, promoció, etc., que gestionava l’extinta Conselleria de Presidència i Esports, a l’actual Conselleria de Salut, Família i Benestar Social.
L’article 4.1 d) del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, estableix que, entre d’altres, estan exclosos de l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei els convenis que, d’acord amb les normes específiques que els regulen, subscrigui l’Administració amb persones físiques o jurídiques subjectes al dret privat, sempre que l’objecte no estigui inclòs en el dels contractes que regula aquesta Llei o en normes administratives especials. L’article 4.2 disposa que els contractes, els negocis i les relacions jurídiques que enumera l’article 4.1 es regulen per les seves normes especials, i s’hi han d’aplicar els principis de la Llei per resoldre els dubtes i les llacunes que es puguin produir.
L’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que el procediment de concessió de subvencions l’inicia el conseller o consellera corresponent. La convocatòria posterior s’ha d’aprovar per resolució de l’òrgan competent i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. L’acte de convocatòria ha de contenir, com a mínim, els aspectes que estableix l’article 15.2.
Mitjançant l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 (BOIB núm. 76, de 29 de maig), s’establiren les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família i de planificació i formació de serveis socials.
Per tot això, atesa la proposta de la directora general de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial; amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, i amb l’informe de la fiscalització de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria i establir el procediment de concessió dels ajuts per adquirir productes de primera necessitat destinats a persones residents a les Illes Balears que compleixen els requisits que estableix l’annex.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Salut, Família i Benestar Social en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 11 d’octubre de 2012
El conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori
Gabriel Company Bauzá
Per suplència del conseller de Salut, Família i Benestar Social (BOIB 101/2011)
Annex
Bases de la convocatòria d’ajuts per adquirir productes de primera necessitat destinats a persones residents a les Illes Balears
1. Objecte
1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és l’establiment de subvencions per adquirir productes de primera necessitat destinats a persones residents a les Illes balears que compleixen els requisits que estableix l’apartat 3 d’aquest annex. S’hi inclouen les bases i el procediment de concessió dels ajuts.
1.2. Aquests ajuts es perceben una sola vegada durant l’any 2012, i es destinen a atendre les mancances econòmiques pròpies del col·lectiu al qual s’adrecen, les quals poden impedir de satisfer les necessitats primeres (amb les limitacions que s’imposen en aquest annex), per alleugerir la seva situació amb l’augment del benestar social.
1.3. La prestació directa de serveis i ajuts a aquests col·lectius continua regint-se per la seva normativa específica. Aquests ajuts són individuals i compatibles amb qualsevol altre d’atorgat o que es pugui concedir.
1.4. Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores de subvencions que estableix l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 (BOIB núm. 76, de 29 de maig).
2. Persones beneficiàries
Són beneficiàries les persones de més de 65 anys i les persones amb un grau de discapacitat igual o superior a un 65 % reconegut per un centre oficial competent, residents a les Illes Balears, que sol·licitin els ajuts i que compleixin els requisits que s’especifiquen en l’apartat 3.
A efectes d’aquesta convocatòria, cal distingir dues situacions:
— Les persones que ja són beneficiàries d’alguna prestació econòmica periòdica de les que únicament gestiona la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, concedida abans del 31 de desembre de 2011, i que la continuen rebent a les Illes Balears durant el mes de la publicació d’aquesta convocatòria (supòsit a).
— Les persones sol·licitants que el 31 de desembre de 2011 o durant el mes de la publicació d’aquesta convocatòria no eren beneficiàries de cap prestació econòmica periòdica de les que únicament gestiona la Conselleria de Salut, Família i Benestar social (supòsit b).
3. Requisits
3.1. Poden rebre l’ajut que regulen aquestes bases les persones que tenen reconegut el dret abans del 31 de desembre de 2011 i el continuen tenint reconegut el mes de la publicació d’aquesta convocatòria i són beneficiàries a les Illes Balears de les prestacions següents:
a) De pensions no contributives de la Seguretat Social a les Illes Balears (PNC).
b) De subsidis derivats de la Llei d’integració social dels minusvàlids (LISMI).
c) D’ajuts assistencials per malaltia i vellesa (FAS).
També tenen dret a l’ajut les persones beneficiàries d’alguna de les prestacions anteriors, d’abans del 31 de desembre de 2011, que tenguin suspès el dret a percebre-les el mes de la publicació d’aquesta convocatòria i que se’ls reposi el dret abans del 31 d’octubre de 2012.
3.2. També poden sol·licitar l’ajut les persones que acreditin tenir uns ingressos anuals, per qualsevol concepte, inferiors a 5.010 € (cinc mil deu euros) i compleixin els requisits següents:
a) Tenir una renda anual de la unitat econòmica de convivència igual o inferior a:
— 8.515 € (vuit mil cinc-cents quinze euros), en el cas que la unitat econòmica de convivència sigui formada per dues persones amb relació de matrimoni o una altra d’estable anàloga, o bé amb parentiu per consanguinitat de segon grau. Aquesta quantia s’incrementa en 3.507 € (tres mil cinc-cents set euros) per cada persona més que es trobi en el mateix cas.
— 21.285 € (vint-i-un mil dos-cents vuitanta-cinc euros), en el cas que la unitat econòmica de convivència sigui formada per dues persones amb relació de parentiu per consanguinitat de primer grau. Aquesta xifra s’incrementa en 8.765 € (vuit mil set-cents seixanta-cinc euros) per cada persona més.
b) Acreditar la residència a les Illes Balears amb una antiguitat d’almenys els dos anys anteriors a la data de la sol·licitud. En el cas de persones estrangeres, si s’escau, han d’acreditar que, durant el període esmentat, han residit a les Illes Balears legalment. Per a la residència legal, es tindran en compte els criteris aplicables a les pensions no contributives.
3.3. Als efectes d’aquesta convocatòria, es considera unitat econòmica de convivència el grup familiar que viu en el mateix habitatge quan entre els components hi ha un vincle de matrimoni, una altra relació estable anàloga, o bé consanguinitat o adopció fins al segon grau.
4. Import i crèdit pressupostari
La quantia màxima que es destina a aquest ajut per a l’any 2012 és d’1.400.000 € (un milió quatre-cents mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària 18301.314A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012.
5. Quantia de la prestació
5.1. L’import de l’ajut individual és de 175 € (cent setanta-cinc euros). La disposició d’aquesta quantia s’ha de dur a terme mitjançant l’entitat col·laboradora del punt 16, que ha de lliurar una targeta bancària de crèdit, de dèbit o de prepagament a les persones beneficiàries de l’ajut, de conformitat amb el que estableix l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5.2. En tot cas, la targeta és operativa fins al 30 de juny de 2013, i l’entitat col·laboradora ha de restituir l’import que la persona beneficiària no hagi utilitzat fins a aquesta data a l’Administració autonòmica de les Illes Balears.
6. Sol·licitud
6.1. Les persones descrites al supòsit b de l’article 2 han de presentar les sol·licituds de l’ajut segons el model normalitzat. Les persones descrites al supòsit a de l’article 2 no han de presentar sol·licitud.
6.2. Les sol·licituds d’aquest ajut es poden recollir als punts següents:
— Conselleria de Salut, Família i Benestar Social (plaça d’Espanya, 9, 07002 Palma).
— Registre General de la Conselleria de Presidència (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma).
— Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial (avinguda d’Alemanya, 6 dreta, 07003 Palma).
— Oficina de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial d’Inca (avinguda del Raiguer, 95, 07300 Inca).
— Oficina de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial de Manacor (carrer de Pou Fondo, 17, 07500 Manacor).
— Oficina de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial de Menorca (avinguda de Vives Llull, 42, 07703 Maó).
— Oficina de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial d’Eivissa (carrer del Bisbe Abad i Lasierra, 47 dreta, 07800 Eivissa).
— Ajuntament de Formentera (plaça de la Constitució, 1, 07860 Sant Francesc).
— Web del Govern de les Illes Balears (http://www.illesbalears.cat i http://www.caib.es), amb enllaços a les pàgines web de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial (http://aferssocials.illesbalears.cat) de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social (http://saluticonsum.caib.es).
6.3. Les sol·licituds es poden presentar en el Registre de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial (a les oficines de Palma, Inca, Manacor, Maó i Eivissa), o mitjançant qualsevol altra de les formes que estableixen l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
7. Documents que s’han de presentar
7.1. A la sol·licitud de l’ajut s’hi han d’adjuntar els documents següents:
a) Una fotocòpia compulsada del DNI o NIE de la persona sol·licitant de l’ajut i, si n’és el cas, de qui la representa legalment.
b) Una fotocòpia compulsada del DNI o NIE del cònjuge i de cada un dels components de la unitat econòmica familiar, excepte en el cas dels menors d’edat, i, en tots els casos, una fotocòpia compulsada del llibre de família.
c) Un certificat d’empadronament i convivència. En el cas de persones residents a Palma, només és necessari si les circumstàncies reals de domicili i convivència són distintes de les que consten en el padró de Palma.
d) Si s’ha canviat de residència en els dos anys anteriors a la data de la sol·licitud, un certificat (o certificats) de l’ajuntament corresponent que acrediti aquest període de temps de residència a les Illes Balears.
e) Si signa la sol·licitud la persona representant, una fotocòpia compulsada del document que acredita la representació legal en qualsevol forma admesa en dret; una declaració, en el cas d’actuar com a guardador de fet, o una fotocòpia compulsada del llibre de família, segons cada cas. No obstant això, l’acreditació de la representació ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
f) Una fotocòpia compulsada de la declaració de la renda de 2011 o, en el cas que no s’hagi fet la declaració, una fotocòpia compulsada dels documents que acreditin la renda per càpita de tots els membres de la unitat econòmica de convivència durant l’any 2011 (certificats d’empresa, nòmines, certificat de l’Institut Nacional d’Ocupació - INEM, contracte de treball, etc.). Si no s’ha fet la declaració de 2011 i/o la documentació presentada es considera errònia o incompleta, es tindran en compte les dades fiscals de l’any 2010.
g) Una declaració responsable dels ajuts percebuts per al mateix concepte d’altres institucions públiques o privades.
h) Una declaració responsable d’estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i) Una declaració responsable de complir amb les obligacions que estableix l’article 20 de l’Ordre de bases esmentada en el punt 1.4.
j) La designació de l’oficina de l’entitat col·laboradora, la Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona “la Caixa”, en què la persona beneficiària vol recollir la Targeta Bàsica.
k) En el cas de persones estrangeres naturals d’un país que no pertany a la Unió Europea, una fotocòpia compulsada del document acreditatiu d’haver obtingut la residència legal. En el cas de persones estrangeres naturals d’un estat membre de la Unió Europea o d’altres estats part en l’Acord sobre l’Espai Econòmic Europeu i de Suïssa, una fotocòpia compulsada del certificat d’estar inscrits en el Registre Central d’Estrangers.
7.2. Les persones que s’inclouen en el supòsit a de l’apartat 2 d’aquestes bases no cal que formulin cap sol·licitud ni que presentin cap document, si no és el cas que preveu l’apartat 9.1 d’aquesta convocatòria.
7.3. Els serveis de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial poden sol·licitar, a més, tots els documents complementaris que considerin necessaris per avaluar correctament la sol·licitud.
7.4. D’acord amb el que disposa la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat, l’òrgan instructor pot comprovar els ingressos mitjançant una petició telemàtica de les dades fiscals de la persona sol·licitant a l’Agència Tributària, llevat que aquesta faci constar expressament la seva negativa a autoritzar la cessió d’informació.
7.5. Les persones estrangeres poden presentar la documentació esmentada equivalent al país d’origen, legalment traduïda a qualsevol de les llengües oficials de les Illes Balears.
7.6. Les declaracions responsables de les lletres g), h) i i) de l’apartat 7.1 es consideren efectuades pel fet d’emplenar els apartats IV, V i VI que consten en el model normalitzat de sol·licitud.
8. Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds, si escau, és el comprès entre l’endemà que s’hagi publicat la Resolució per la qual s’aprova aquesta convocatòria i el 2 de novembre de l’any 2012.
9. Procediment
9.1. Una vegada que s’ha comprovat que la persona beneficiària compleix els requisits que estableixen aquestes bases, d’acord amb l’article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es fixen dos tipus de procediments per concedir els ajuts d’acord amb la situació de les persones beneficiàries que descriu l’article 2:
a) A les persones que s’inclouen en el supòsit a de l’apartat 2, atès que en l’expedient corresponent tenen justificat el compliment dels requisits esmentats en l’apartat 3, se’ls ha de comunicar la concessió de l’ajut i se’ls ha de trametre la targeta, la qual, un cop que s’hagi rebut, s’ha d’activar a l’oficina de la Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona “la Caixa” que vulguin. En cas que alguna de les persones interessades no hagi rebut la comunicació de la concessió de l’ajut i la targeta, pot fer la reclamació oportuna i, una vegada que l’Administració hagi comprovat que pertany a aquest grup de beneficiaris o que el servei de Correus ha tornat la comunicació, l’entitat col·laboradora li ha de lliurar la targeta corresponent. Les persones que es troben suspeses de la percepció d’una de les pensions que únicament gestiona la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, tenen dret a rebre la targeta si se’ls aixeca la suspensió abans del 31 d’octubre de 2012 i ho sol·liciten abans d’aquesta data.
b) A les persones que s’inclouen en el supòsit b de l’apartat 2, una vegada presentada la sol·licitud d’acord amb els apartats 6, 7 i 8 d’aquestes bases, examinats els documents presentats i després d’haver comprovat si compleixen tots els requisits, se’ls ha de notificar la resolució en la qual, si es concedeix l’ajut, se’ls ha d’assignar l’oficina de l’entitat col·laboradora que els ha de lliurar la targeta, com també el termini màxim per recollir-la.
9.2. En tots els casos, la utilització, l’activació o la recollida de la Targeta Bàsica per part de la persona beneficiària a una oficina de l’entitat col·laboradora suposa l’acceptació de l’ajut concedit.
10. Criteris de valoració de la sol·licitud
10.1. No s’estableix cap preferència. Les persones sol·licitants interessades només han de complir el requisits següents:
— Complir els requisits de l’apartat 3 d’aquestes bases.
— Emplenar la sol·licitud, si pertoca.
— Presentar els documents, segons pertoqui, d’acord amb l’apartat 7 d’aquestes bases.
10.2. En cas que, una vegada trameses les targetes a les persones interessades d’acord amb l’apartat 9.1 a), l’import de les sol·licituds d’ajut presentades d’acord amb l’apartat 9.1 b) sigui superior a la quantia màxima fixada en aquesta convocatòria, el criteri que se segueix és l’ordre rigorós de presentació de les sol·licituds, fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària, i és d’aplicació l’article 17.3 del Text refós de la Llei de subvencions.
10.3. En cas que es produeixin extincions dels ajuts atorgats per renúncia de la persona interessada o per incompliment de qualsevol dels requisits que s’especifiquen en aquestes bases, o que s’augmenti la dotació pressupostària per qualsevol causa, totes les sol·licituds denegades per falta de dotació pressupostària es poden tenir en compte, mentre hi hagi dotació suficient, per l’ordre d’entrada de la sol·licitud que estableix l’apartat anterior.
10.4. En tot cas, els ajuts sol·licitats d’acord amb l’apartat 9.1 b) s’han d’examinar i, si pertoca, s’han de concedir per l’ordre de data d’entrada de les sol·licituds mentre hi hagi fons suficients per a aquest objecte a la partida pressupostària. Si la sol·licitud té algun defecte, es presenten justificants d’haver sol·licitat documents o no s’hi adjunten tots els que indica l’apartat 7, la data vàlida per establir l’ordre cronològic d’entrada de la sol·licitud és la data en què tengui entrada l’esmena o en què s’aportin els documents que hi mancaven. Tenint en compte això i el que disposen els apartats següents, la resolució de les sol·licituds s’ha de dictar una vegada que s’hagin comprovat els documents que l’acompanyen malgrat que encara no hagi acabat el termini per sol·licitar l’ajut.
11. Comissió avaluadora
D’acord amb els apartats 9 i 10 d’aquestes bases, en relació amb el que disposen els articles 17.2 i 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, no es constitueix cap comissió avaluadora.
12. Òrgans de gestió i d’instrucció
12.1. La gestió d’aquestes prestacions públiques correspon a la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial.
12.2. L’òrgan instructor és la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, que ha d’actuar mitjançant el Servei de Prestacions per dur a terme les actuacions a què es refereix l’article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions i, en concret, ha d’avaluar les sol·licituds presentades d’acord amb els criteris de valoració establerts en aquestes bases i formular, si escau, la proposta de resolució.
13. Examen de la documentació
13.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial han d’examinar les sol·licituds i els documents adjunts per determinar si l’ajut s’adequa a l’objecte d’aquesta convocatòria i si es compleix el que estableix l’apartat 7.
13.2. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa, incompleta o, d’acord amb l’apartat 7.3, es demanen a la persona sol·licitant documents complementaris, els serveis de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial han de requerir la persona sol·licitant perquè presenti la documentació o esmeni els defectes en el termini de deu dies, i han de fer constar que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que estableix l’article 71 de la Llei 30/1992.
14. Resolució i notificació
14.1. D’acord amb l’article 14 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, el conseller de Salut, Família i Benestar Social és l’òrgan competent per resoldre la concessió de les prestacions vinculades a les partides pressupostàries de la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial.
14.2. Per tal d’agilitar-ne la concessió, i d’acord amb el que disposa l’article 25 de la Llei 3/2003, es delega en la directora general de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial la resolució de concessió o denegació de les prestacions que són l’objecte d’aquesta convocatòria i corresponen al conseller de Salut, Família i Benestar Social a proposta de l’òrgan instructor.
14.3. El termini màxim per dictar la resolució i publicar-la s’estableix de la manera següent:
a) Per a les persones que s’inclouen en el supòsit a de l’apartat 2, es considera resolt el procediment per la publicació d’aquesta convocatòria, i s’ha de procedir de la manera que disposa l’apartat 9.1 a).
b) Per a les persones que s’inclouen en el supòsit b de l’apartat 2, el termini per resoldre el procediment és de dos mesos, comptadors a partir de la data d’entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l’òrgan competent.
14.4. Si la sol·licitud té cap defecte, es presenten justificants d’haver sol·licitat documents o no s’hi adjunta tota la documentació indicada en l’apartat 7, la data vàlida per establir el termini per resoldre el procediment és la d’entrada de l’esmena o l’aportació de la documentació que hi mancava o que s’havia sol·licitat.
14.5. S’han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en els terminis que fixa l’apartat anterior.
14.6. Quan no sigui possible efectuar la notificació d’acord amb el que disposa l’apartat 9 d’aquestes bases, s’ha de fer d’acord amb el que disposa la Llei 30/1992.
14.7. Les persones que s’inclouen en el supòsit a de l’apartat 2 que no hagin rebut l’ajut dins el termini fixat en l’apartat 9.1, poden formular la reclamació oportuna a la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, d’acord amb el que disposa el mateix apartat fins al 31 d’octubre de 2012. Un cop transcorregut aquest termini sense haver fet la reclamació, s’ha de considerar que renuncien a l’ajut.
15. Targeta Bàsica
15.1. La denominació d’aquest ajut és Targeta Bàsica.
15.2. Les persones beneficiàries de la prestació que regulen aquestes bases han de rebre, d’acord amb el que estableix l’apartat 9, una targeta financera de prepagament emesa per l’entitat col·laboradora, en la qual ha de constar el nom de la persona beneficiària i la data de caducitat.
15.3. Els establiments comercials en què es pot utilitzar la targeta per adquirir productes de primera necessitat són els que tenen a la seva disposició els terminals electrònics adequats i han d’estar inclosos en els sectors d’activitat següents:
— confecció tèxtil en general
— apotecaries
— hipermercats i cadenes de supermercats
— supermercats, ultramarins, economats laborals i alimentació en general
— sabateries
15.4. La targeta és intransferible. Per aquest motiu, els establiments comercials han de sol·licitar el DNI o el document acreditatiu de la identitat de la persona beneficiària o, si escau, de qui la representa legalment, en el moment en què s’efectua la compra.
15.5. En tot cas, l’ús i la disposició de la targeta acaba el 30 de juny de 2013. Finalitzat aquest termini sense haver exhaurit tot l’import concedit, s’han d’aplicar les regles que estableix l’apartat 17.3.
16. Entitat col·laboradora
De conformitat amb el que disposa l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, es designa entitat col·laboradora la Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona “la Caixa”, que ha de complir les obligacions que estableix l’article 28 d’aquest Text refós.
17. Justificació i pagament de la prestació
17.1. Per justificar les prestacions públiques per adquirir productes de primera necessitat atorgades d’acord amb aquesta convocatòria, és suficient complir els requisits establerts en aquestes bases per concedir-les.
17.2. El pagament de la prestació s’ha de fer efectiu pel 100 % de la quantia concedida.
17.3. Una vegada lliurada la Targeta Bàsica, la persona beneficiària té de termini fins al 30 de juny de 2013 per acudir als comerços que indica l’apartat 15.3 i adquirir-hi els productes de primera necessitat als quals es destina l’ajut mitjançant l’ús de la targeta. En el cas que en el termini fixat no s’usi la targeta o s’usi parcialment, s’ha de considerar que la persona interessada renuncia a l’ajut o a la part de l’ajut no utilitzada, segon els cas, i l’entitat col·laboradora ha de reintegrar a l’Administració autonòmica de les Illes Balears les quanties no gastades.
17.4. L’entitat col·laboradora, una vegada acabat el termini a què fa referència aquest apartat, ha de trametre a l’òrgan gestor una llista en què constin individualment les quanties romanents de cada persona beneficiària.
18. Obligacions de les persones beneficiàries
18.1. Les persones beneficiàries de l’ajut han de complir les obligacions que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
18.2. Aquestes obligacions s’han de considerar complertes d’acord amb el que s’estableix a continuació:
a) Pel que fa a l’article 11 a) del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 20 a) de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 29 de maig de 2012, també es considera acceptat l’ajut des del moment en què la persona interessada, qui la representa o el mandatari rep la targeta.
b) Pel que fa als articles 11 b), 11 c) i 11 g) del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 20 b), 24.1 i 24.2 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 29 de maig de 2012, també s’ha de considerar que la persona beneficiària ha complert les obligacions, en relació amb la quantia disposada, a partir de les dades anotades en els documents, les llistes i els extractes facilitats per l’entitat col·laboradora que justifiquen l’ús que s’ha fet de la targeta.
c) Pel que fa a l’article 11 f) del Text refós de la Llei de subvencions, també es considera que la persona beneficiària ha complert el que determina l’apartat 7.1 h) d’aquestes bases.
19. Revocació dels ajuts concedits
19.1. D’acord amb el que disposa l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la concessió de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte.
19.2. Com a conseqüència de la revocació, queda sense efecte l’acte de concessió i s’han de reintegrar les quanties percebudes indegudament.
20. Reintegrament dels ajuts concedits
20.1. D’acord amb l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quanties percebudes i exigir-ne l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament, en els casos que estableix l’article esmentat.
20.2. El procediment de reintegrament es regeix pel que estableix l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
20.3. Les quanties reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
21. Règim d’infraccions i sancions
Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris i de les entitats col·laboradores que preveuen els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions.
22. Inspecció
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social s’han de sotmetre a la inspecció corresponent, segons la normativa legal vigent que hi sigui aplicable.