Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 18880
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Projecte d’adequació de l’abocador de Biniatria (CT d’Alcúdia) de Gas y Electricidad Generación SAU.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de maig de 2012

ATÈS

1.Que GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, S.A.U. ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en l’adequació de l’abocador de cendres de Biniatria.

2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació substancial, en compliment de l’art. 10.2 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol i això obliga a l’obtenció d’una nova autorització ambiental integrada.

3.Que, per a l’atorgament d’aquesta autorització s’ha de seguir la tramitació prevista en els articles 12 i següents de la Llei 16/2002.

4.Que en tots aquells aspectes no regulats a la Llei 16/2002, d’1 de juliol (Art. 14) el procediment s’ajustarà a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d’aplicació.

5.Que per altra banda, en relació a l’avaluació d’impacte ambiental, el present projecte està inclòs a l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluació d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

6.Que, per tant, en compliment de l’art. 12.3  de la Llei 16/2002, s’incorporarà a l’AAI l’Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 3 de maig de 2012:

“Informar favorablement del projecte de l’ampliació de l’abocador de cendres de Biniatria amb les mesures correctores contemplades en l’estudi d’impacte ambiental i en la documentació complementària així com els condicionants següents:

1.D’acord amb l’informe d’Espais de Natura Balear:

“Les obres de construcció del nou abocador no s’han d’executar entre els mesos de març i maig (inclosos) per evitar danys a la fauna reproductora.

Per compensar els danys que ha sofert la zona humida de s’Albufera com a conseqüència de l’arribada periòdica però constant de restes de cendres i carbó, es dragarà del llit de l’anomenat “canal des Murterar”, en una extensió de 2.200 metres. Aquest dragat s’ha de realitzar entre els mesos d’agost i febrer, i no entre els mesos de març i juliol per evitar danys a la fauna reproductora.

S’instal·larà un mesurador de partícules en suspensió dins la zona humida, just en front dels abocadors de la CT des Murterar, per tenir constància de la immissió de partícules que rep el Parc Natural provinents dels abocadors de la Central. També es contemplarà la ubicació de pantalles vegetals que dificultin l’arribada d’aquestes partícules fins al Parc Natural.”

2. D’acord amb l’informe del servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:

“Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10m del terreny forestal existent.

Per a la realització de les obres i altres activitats posteriors de manteniment i explotació, s’adoptaran les mesures preventives necessàries per a l’eliminació de qualsevol risc d’incendis, extremant el compliment de les normes de prevenció d’incendis i, en especial, es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.

El tractament de la vegetació serà l’estrictament necessari. Es respectarà la flora protegida. Les restes vegetals produïdes s’eliminaran en un termini màxim de 10 dies des de la seva generació, per tal d’evitar la proliferació de plagues i la propagació de possibles incendis.

Els productes vegetals residuals podran ser tractats de la següent manera:

Trituració mitjançant maquinària.

Transport a abocador o fora de la zona forestal, per a crema o trituració

Per executar la faixa de prevenció d’incendis de 50 metres, estipulada a la normativa, comptarà el camí perimetral i els talussos. L’autorització i determinació del caràcter dels treballs selvícoles la realitzarà in-situ personal tècnic de l’administració competent. El projecte ha de contemplar el manteniment d’aquests treballs selvícoles fins que l’activitat de l’abocador arribi al seu fi.”

Es recorda que:

1. L’ampliació de l’abocador de Biniatria implica una modificació substancial de l’autorització ambiental integrada de la CT d’Es Murterar (art. 10 de la Llei 16/2002). És en l’esmentada modificació a on es recolliran la majoria dels condicionants ambientals.

2. D’acord amb l’informe del servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:

“Tots els operaris participants en les activitats, tant de les obres com de la fase d’explotació seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendis i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestals (112).

S’instal·larà senyalització de risc d’incendis forestals per recordar el risc d’incendis existent a totes les instal·lacions.”

7.Que l’Ajuntament de Alcúdia emet informe acreditatiu de que el projecte és compatible amb el planejament urbanístic.

8.Que d’acord a l’article 16 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, el projecte i l’estudi d’impacte ambiental han estat sotmesos a informació pública durant el termini de trenta dies amb publicació al BOIB núm. 137, de data 13 de setembre de 2011, no havent-se presentat al·legacions.

9.Que en data 4 de novembre de 2011, es sol·liciten informes tècnics al serveis implicats de les diferents conselleries, al Consell de Mallorca i a l’Ajuntament de Alcúdia. Tots els informes presentats són positius amb una sèrie de condicionants tècnics que es recullen a la proposta d’acord.

10.Que d’acord amb l’annex V de la Llei 16/2002 (en la seva darrera redacció atorgada per la Llei 27/2006 de 18 de juliol), s’ha efectuat el tràmit de consulta prèvia a la presa de decisió a totes les persones físiques i jurídiques interessades que compleixen els requisits establerts a l’article 3p, a les quals se’ls hi ha atorgat un termini de 10 dies (Art. 84 de la Llei 30/1992) per fer les observacions oportunes. Les persones interessades no han presentat observacions en el termini establert.

ACORDA

informar favorablement la modificació substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de la CT d’Alcúdia, consistent en l’adequació de l’abocador de cendres de Biniatria, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions.

1.Respecte a l’autorització ambiental integrada en vigor:

a.Es modifica el condicionant 1 per afegir les potències tèrmiques dels grups de generació.

b.Es modifica tot el condicionant 5.17 que fa referència a l’abocador de Biniatria que es converteix en el punt 9.

c.Es modifiquen els condicionants d’atmosfera 7.3, 7.4, 7.5 i 7.6.

d.S’elimina el condicionant 7.7 referent als drets d’emissió de gasos d’efecte hivernacle quedant aquest tema resolt al capítol del control documental.

e.Els condicionants 7.7 i 7.8 referents a contaminació lumínica i de renous es traslladen al capítol 8 de requisits de seguretat i activitats com a condicionants 8.3 i 8.4.

f.Es modifica el capítol 9.3 de control documental (ara 10.3).

2.La redacció de la nova autorització ambiental integral de la CT d’Alcúdia és la següent:

S’atorga l’Autorització Ambiental Integrada (en endavant AAI) a GESA GENERACIÓN per dur a terme l’activitat de producció d’energia elèctrica amb les condicions d’explotació i seguiment, capacitat i processos productius indicats al projecte bàsic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1-Objecte: la present AAI se concedeix a GESA GENERACIÓN, única i exclusivament per a la activitat de generació d’energia, tot conforme a l’establert a la documentació aportada en la sol·licitud d’AAI de data 12 de maig de 2006 de la instal·lació existent d’una central tèrmica situada a Es Murterar Alcúdia.

L’activitat està composta pel següent conjunt d’instal·lacions:

-Grups de vapor 1 i 2 de 125 MWe (370 MWt) cada un, que funcionen amb gas-oil, fuel-oil i carbó.

-Grups de vapor 3 i 4 de 130 MWe (350 MWt) cada un, que funcionen amb gas-oil, fuel-oil i carbó.

-Dues turbines de gas de 37,5 MWe (99 MWt) cada un, que funcionen amb gasoil i només en cas d’emergència i puntes de demanda

-Parc de carbó de 56.827 m2, amb capacitat per 400.000 tones, a la intempèrie.

-Una planta dessaladora, per a dessalar aigua de mar per a la generació del vapor.

-Una planta dessaladora, per a dessalar aigua de mar per al sistema de dessulfuració dels grups de vapor 1 i 2.

-Planta d’intercanvi iònic.

-Planta de tractament d’efluents líquids.

-Dues plantes de dessulfuració de gasos.

-Precipitador electrostàtic i filtres de mànegues.

-Abocador de cendres, escòries i altres residus inertes generats per l’activitat.

2-Termini: l’Autorització se concedeix per un període de 8 anys, transcorreguts els quals, a sol·licitud de l’interessat, podrà ser renovada i en el seu cas actualitzada per a períodes successius.

3-Desenvolupament de les activitats: L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i a l’establert a la present Resolució, i a la legislació vigent.

4-Modificacions de l’activitat: Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

I en tal sentit es fan les següents precisions:

4.1-S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists al projecte seran els següents:

Matèria primera

Consum anual estimat

Carbó

1.300.000 Tn

Fueloil BIA

75.501 Tn

Gasoil

6.000 m3

Olis minerals

30.000 Kg

Àcid sulfàmic

20.000 Kg

Àcid Sulfúric

75.000 Kg

Amoníac

8.000 Kg

Hidrazina

1.200 Kg

Hidròxid Sòdic

36.000 Kg

Hipoclorit Sòdic

30.000 Kg

Òxid Càlcic

10.000 Kg

Hidròxid Càlcic

5.000 Kg

Hidrogen

2.400 Nm3

Energia Elèctrica (Consum propi)

260.000 Mwh

Aigua (de xarxa)

240.000 m3

Aigua de mar

660.000 m3

Pintures

370 Kg

Dissolvents

215 kg

Diòxid de carboni

720 kg

4.2 La producció anual s’estima com a màxim en:

Productes Finals

Potència anual estimada

Potencia elèctrica nominal total (excloent grups d’emergència)

510 MWe

Potencia elèctrica nominal dels grups d’emergència

75 MWe

Temps de funcionament

8860 h/any

5-Condicionants de Gestió de Residus

5.1-Condicionants per als residus perillosos autoritzats a produir. 

Els residus generats en el procés de fabricació i quantitats màximes que se’n autoritza la seva producció:

Residu

Codi  L. E. R.                            

(O. MAM/304/2002)

Quantitat

(tones/any)

Sals sòlides i solucions que contenen metalls pesants.

06 03 13*

0.5

Residus de pintura i vernís que contenen dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses.

08 01 11*

0.4

Residus de tòner d'impressió

08 03 17*

1

Residus de la depuració de gasos amb substàncies perilloses

10 01 18*

2

Llots aquosos, de la neteja de calderes que contenen substàncies perilloses

10 01 22*

7

Olis minerals no clorats de motors, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 05*

30

Olis d'aïllament i transmissió de calor que contenen pcb.

13 03 01*

-

Olis d'aïllament i transmissió de calor que no contenen pcb.

13 03 06*

-

Dissolvents orgànics halogenats

14 06 02*

0,1

Dissolvents orgànics no halogenats

14 06 03*

Envasos buits contaminats

15 01 10*

1

Absorbents, materials de filtració

15 02 02*

4

Filtres d'oli

16 01 07*

2

Gasos en recipients a pressió (inclosos els halons) que contenen substàncies perilloses

16 05 04*

0.4

Productes químics de laboratori que contenen substàncies perilloses

16 05 06*

6

Bateries de plom

16 06 01*

2

Acumuladors Ni-Cd

16 06 02*

3

Piles que contenen mercuri

16 06 03*

0.1

Residus que contenen hidrocarburs

16 07 08*

1

Residus amb amiant

17 06 01*

-

Residus que en la seva recollida i eliminació és objecte de requisits especials per a prevenir infeccions

18 01 03*

1

Làmpades fluorescents i altres amb mercuri

20 01 21*

0.2

Olis i greixos diferents dels especificats en el codi 20 01 25.

20 01 26*

0.2

Equips elèctrics i electrònics rebutjats, diferents dels especificats en els codis 20 01 21 i 20 01 23, que contenen components perillosos

20 01 35*

0.4

Total

 

62,3

* Residu perillós

Els residus sense quantitat no es produeixen encara que conten amb documents d’acceptació pel cas en que accidentalment es puguin produir.

La  quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal·lació es de 62,3 tones/any.

En cas de que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

Tots els residus perillosos que apareixen a la taula anterior han d’ésser lliurats a gestor o transportista degudament autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

5.2.En cap cas aquesta AAI no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat.

5.3.En tot cas, GESA GENERACIÓN haurà de complir totes les obligacions que li siguin aplicables per a donar compliment a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, de residus tòxics i perillosos (BOE núm. 182, de 20 de juliol), el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el reglament anterior (BOE núm. 160, de 5 de juliol de 1997), l'Ordre del Ministeri de Medi Ambient MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2002).

5.4.D'acord amb allò que estableix l'article 27.9 de la Llei 22/2011 i l’article 27.2 del Reial decret 833/1988 no s'autoritzarà la transferència de titularitat per a l'activitat concreta de gestió mentre no es comprovi per l’autoritat competent que les activitats i instal·lacions compleixen la normativa vigent i, a més, l'adquirent es faci càrrec de la fiança, moment en el qual es podrà fer efectiva la devolució del seu import al transmetent.

5.5GESA GENERACIÓN haurà de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s’haurà de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

5.6En relació als residus produïts GESA GENERACIÓN complimentarà els documents de control i seguiment de residus perillosos pertinents en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011 de Residus i sòls contaminats. Igualment s’haurà de realitzar la notificació prèvia de trasllat prevista a l’article 25.2 de la esmentada Llei en el cas d’enviament directe de residus a una altra Comunitat Autònoma.  GESA GENERACIÓN haurà de conservar, al lloc on realitza l’activitat, els esmentats documents durant cinc anys. Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).

5.7GESA GENERACIÓN haurà de presentar, davant l'organisme autoritzador, la declaració anual prevista en aquesta normativa abans de l'1 de març de cada any d'acord amb allò que disposa l'article 18 del Reial Decret 833/1988. Aquesta declaració haurà de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus produïts, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. GESA GENERACIÓN haurà de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la declaració anual durant cinc anys.

5.8.S'hauran d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge hauran de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

5.9.Emmagatzematge dels residus:

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988 (en quant als productors i gestors respectivament), es podrà efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions referides, durant un període màxim de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists a la memòria presentada per GESA GENERACIÓN.

b.Els residus hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns dels altres i diferenciats en les distintes zones d’emmagatzematge.

5.10.D'acord amb els articles  20.4.c i 32.5.d de la Llei 22/2011 (en quant a la producció i gestió respectivament de residus perillosos) i l’article 6 del Reial Decret 833/1988, el titular haurà de mantenir en tot moment en vigor l'assegurança de responsabilitat civil subscrita, la qual cobrirà els possibles danys derivats de l’exercici de la seva activitat per un import mínim de 150.000 € i en els termes expressats a l'esmentat Reglament. Segons el mateix article, la pòlissa d’assegurança s’haurà d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.

En qualsevol cas, aquesta garantia financera s’adaptarà al que preveu la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental i la seva normativa de desenvolupament.

5.11.GESA GENERACIÓN comunicarà el cessament de les activitats generadores de residus perillosos a aquesta conselleria amb una antelació suficient. A l’esmentada comunicació adjuntarà el projecte complet d’operacions de clausura de la instal·lació

5.12.Tal com s’assenyala a la disposició addicional segona del Reial Decret 952/1997, en el termini de quatre anys o bé en el termini que pertoqui a partir del darrer estudi presentat , GESA GENERACIÓN haurà de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats.

5.13GESA GENERACIÓN vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada per RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l’eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presència de PCBs prevista al punt dos  (art. 3 i 3ter) de l’anterior norma.

Igualment, d’acord amb el punt tres del RD 228/2006, que modifica la redacció de l’article 5, si escau, GESA GENERACIÓN haurà de presentar la declaració d’aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.

5.14.Aquesta AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus descrits en aquest document, al centre i ubicació indicats al inici, i que es generen com a resultat del funcionament de les instal·lacions així com de l'activitat desenvolupada, en els termes i condicions establertes a la memòria tècnica presentada i d’acord amb les prescripcions que resultin d'aplicació després de la preceptiva inspecció de comprovació.

5.15.D’acord amb el que disposa l’article 10.1 del Reial Decret 833/1988, l’ampliació o reforma de qualsevol dels processos descrits a la memòria tècnica presentada, així com la instal·lació de nous processos generadors o importadors de residus perillosos requerirà la corresponent autorització de la Conselleria de Medi Ambient.

5.16.Condicionants per als residus no perillosos autoritzats a produir i que no son eliminats a l’abocador de Biniatria.

5.16.1GESA GENERACIÓN estarà obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans seran lliurats  a la entitat local corresponent.

5.16.2.En tot cas, el posseïdor dels residus estarà obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable haurà de ser destinat a aquestes fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.

Residu

Codi  L. E.R.                            (O. MAM/304/2002)

Piles alcalines

16 06 04

Residus d’equips elèctrics i electrònics

16 02 14 –16 02 16

Mescles de residus municipals.

20 03 01

Paper i cartró

20 01 01

Materials d’aïllament distints dels especificats als codis 17 06 01 i 17 06 03

17 06 04

Formigó

17 01 01

Maons

17 01 02

Teules i materials ceràmics

17 01 03

Mescles de formigó, maons, teules i materials ceràmics distints dels especificats al codi 17 01 06

17 01 07

Fusta

17 02 01

Vidre

17 02  02

Plàstic

17 02 03

Mescles bituminoses diferents de les especificades en el codi 17 03 01.

17 03 02

Materials d'aïllament diferents dels especificats en els codis 17 06 01 i 17 06 03.

17 06 04

Materials de construcció a partir de guix diferents dels especificats en el codi 17 08 01.

17 08 02

Residus barrejats de construcció i demolició diferents dels especificats en els codis 17 09 01, 17

09 02 i 17 09 03.

17 09 04

Cables diferents dels especificats en el codi 17 04 10.

17 04 11

Envasos de fusta

15 01 03

Envasos metàl·lics

15 01 04

Metalls fèrrics

16 01 17

Metalls no ferris.

16 01 18

Aquests residus poden ser produïts a les instal·lacions GESA GENERACIÓN ubicades a Alcúdia, però en cap cas  podran ser abocats a l’abocador de Biniatria al tenir la consideració d’abocador de residus inerts als efectes del Reial Decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel que es regula l’eliminació de residus mitjançant  dipòsit en abocador.

6.Condicionants Hídrics

6.1.Consum. 

El consum anual estimat d’aigua és de 900.000 m3, dels quals 240.000 m3 seran d’aigua de xarxa, i la resta seran d’aigua dessalada.

-Aigua de xarxa. S’estima un consum mensual de 20.000 m3, que es destinarà a consum general i en major part per a la producció de vapor en els cicles i dessulfuracions.

-Aigua dessalada. S’estimarà un consum mensual de 55.000 m3 que es destinaran en la seva totalitat als cicles de vapor i dessulfuracions.

6.2.Tractament i gestió de l’aigua.

A la central es duran a terme els tractaments de dessalació d’aigua de mar i desmineralització de les aigües que entraran en els cicles aigua/vapor.

L’aigua de mar s’utilitzarà en el procés de refrigeració i l’aigua del sistema de tractament d’efluents per als processos de dessulfuració de gasos de combustió de les calderes i humectació de cendres.

Els tractaments que es duran a terme són:

-Dessalació. Hi haurà un pretractament consistent en l’addició d’un antiincrustant i antiescumant. Després es durà a terme un procés de destil·lació per compressió de vapor a baixa temperatura, de forma que la producció diària se emmagatzemarà a tancs per a la seva posterior desmineralització.

-Osmosi inversa. Quan s’empri aigua de xarxa, es duran a terme:

*Pretractament  o regeneració, en el que s’eliminaran els sòlids en suspensió per filtració, s’eliminarà el clor i s’aditivaran antiincrustants.

*Tractament a planta Graver, mitjançant filtres d’arena i filtres de carbó actiu (eliminació de sòlids en suspensió i clor), antiincrustant i filtració en filtres de cartutx  abans d’entrar al sistema d’osmosi.

*Osmosi inversa. Es realitzarà mitjançant dues cadenes de membranes semipermeables. El 25% del cabal consumit es durà a la planta de tractament d’efluents, d’on sortirà el rebuig.

-Planta de tractament de desmineralització. L’aigua dessalada i/o crua es desmineralitzarà per a la posterior utilització en els cicles aigua - vapor. La seva capacitat de tractament serà de 44.000 m3 mensuals.

-Desmineralització, en la que s’eliminaran les sals dissoltes per intercanvi iònic. L’aigua resultant es passarà a un desmineralitzador de llit mixt.

-Emmagatzematge previ pel seu posterior ús en els cicles d’aigua - vapor.

6.3.Abocaments: Els abocaments que es duran a terme són:

-Aigües sanitàries, que es duran mitjançant xarxa d’evacuació a una fossa connectada a la xarxa de clavegueram municipal.

-Aigües pluvials, que es  reutilitzaran:

*Les escorrenties de les aigües que provindran dels punts crítics de les instal·lacions dels grups 1 i 2 (zona combustibles, tallers i zona emmagatzematge d’oli) es recolliran i es tractaran als separadors estàtics, desprès a separadors de sentines des d’on es duran a la bassa de tractament.

*Les pluvials dels edificis dels grups 3 i 4, es recolliran en la xarxa de pluvials i es bombejaran fins a la bassa de tractament ; en cas de grans pluges o que les bombes no funcionin, s’abocaran a  S’Albufera, desprès de passar per dos pous de decantació.

*Per tal de gestionar adequadament les aigües pluvials procedents del parc de carbó, s’hauran d’adoptar sistemes adients, com canalitzacions perimetrals  i una bassa de pluvials o lixiviats, que puguin acollir les precipitacions màximes en 24h, així com a les zones pròximes de les instal·lacions degut a la proximitat del parc natural de S’Albufera.

*S’haurà de controlar que les aigües pluvials que cauen a les instal·lacions, especialment a les zones d’emmagatzematge de matèries primes de combustió de les calderes, per que no puguin sortir de les instal·lacions.

-Salmorra, amb una salinitat de 6,3% TSD, es descarregarà a la càntara d’aigua de mar i es retorna conjuntament amb l’aigua de refrigeració.

-Aigua de refrigeració. L’abocament es farà mitjançant un emissari que travessa el parc Natural de S’Albufera i s’endinsa uns 280 m des de la línia de costa. L’abocament es farà a 7,5 m de profunditat (coordenades UTM x:510389 UTM y:4407545).

-Aigües de procés, que es podran dividir:

*Efluents amb elevat contingut en sòlids en suspensió (escorrenties de parc de carbó, rentat de calderes, rentat de precipitadors i recollida d’aigües de tancament). Aquestes aigües es tractaran a un decantador. Els fangs s’eliminaran mitjançant un filtre de premsa.

*Efluents amb baix contingut en sòlids (polishing, efluents de la planta d’osmosis inversa i de la planta desmineralitzadora, així com l’aigua dels separadors de les sentines) que es neutralitzaran, si n’és precís

El sistema de tractament d’efluents constarà d’una sèrie de basses per a la recollida de cada tipus d’efluent, encara que el conjunt acabarà a una bassa d’homogeneïtzació. El destí dels efluents tractats es destinarà per a la humectació de cendres i per a la dessulfuració de gasos. El que no es reutilitzarà s’abocarà a la mar (3.500 m3/any).

6.4.Control d’emissions de terra a mar

Aquest abocament de terra a  mar es realitza dins el lloc de la xarxa Natura 2000 ES5310005-Badies de Pollença i Alcúdia, com a lloc d’importància comunitària (LIC) i inclòs a la llista de les Illes Balears aprovada mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 3 de març de 2006. A més, aquest LIC forma part de la Llista de llocs d’importància comunitària de la regió biogeogràfica mediterrània aprovada per la Decisió de la Comissió Europea de 19 de juliol de 2006. Els vessaments dels emissaris submarins a les zones sensibles d’aquest LIC s’haurà d’ajustar al que preveu el Decret 31/2007, de 30 de març, pel que s’aprova el Pla de Gestió del LIC Badies de Pollença i Alcúdia (ES5310005).

Aquesta AAI, en caràcter exclusiu, recull els abocaments al mar dels efluents que procedeixen de la Central tèrmica d’Alcúdia. Aquests efluents estan composts per les aigües de procés, les d’escorrentia i les de refrigeració que procedeixen de la Central tèrmica. Els efluents abocaran a través d’un emissari submarí que consta de dues conduccions de ciment , a 280 m de la línia de costa i a 7,5 m de profunditat (coordenades UTM x:510389 UTM y:4407545).

Els efluents que procedeixin o puguin procedir d’altres instal·lacions (piscifactoria, etc) i que hagin d’abocar pel mateix emissari submarí, no queden emparats per la present AAI.

El volum anual d'abocament al mar de la central tèrmica no superarà els 550 Hm3 /any.

No es podran superar increments de temperatura, en les aigües receptores de 3ºC, en un radi d'influència de 100 metres, al voltant del punt d'abocament.. La diferència de temperatura de l’efluent sobre el medi receptor no podrà ser superior a 5ºC.

L'abocament per l'emissari submarí no podrà superar els límits de Nitrogen total ni Fòsfor total, establerts per a les zones sensibles, declarades en el Decret 49/2003, de 9 de maig, pel qual es declaren les zones sensibles de les Illes Balears.

Els objectius de qualitat per a les aigües receptores, tractant-se d'una zona propera a una zona d'aigua de bany,  serà  el de les aigües de bany,  segons  el  RD 1341/2007, d'11 d'octubre de 2007 sobre la gestió del la qualitat de les aigües de bany i els que s'especifiquen en l'annex I de la disposició final quinta de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i la Biodiversitat, en la que es modifica la Llei 22/1988, de 28 de juliol de Costes, afegint la Disposició addicional novena, de Reducció de la contaminació per abocaments de substàncies perilloses al medi marí.

Les instal·lacions hauran de comptar amb els dispositius necessaris per a la presa de mostres per a l’abocament de la terra al mar i també disposarà d’un sistema de mesura de cabal.

GESA GENERACIÓN haurà de lliurar anualment un Pla de vigilància i control, en el que es farà:

-La vigilància estructural de les conduccions i l'ambiental de l'abocament. El control estructural es farà amb sistema de detecció de fuites segons les indicacions de l'art. 7.2 de l'Ordre de 13 de juliol i que consistirà en la inspecció del tram submergit de la conducció  i dels principals elements amb bussejadors o instrumental submergible.

-La vigilància ambiental es farà amb controls de l'efluent, de les aigües receptores i dels sediments i organismes. Totes les anàlisi es faran amb els mètodes establerts a la Legislació i d’acord amb les normes UNE, ISO vigents, tant pel que fa a la recollida de mostres, transport i determinacions analítiques.

-Els paràmetres  i les freqüències, així com els punts de recollida de les mostres seran:

+Freqüències:

Vigilància estructural, freqüència anual i consistirà en la inspecció de totes les conduccions, tant en els trams terrestres com en els trams submarins.

Vigilància ambiental, les freqüències seran:

*Efluent, mensual

*Aigües receptores, recollida de mostres quadrimestral (una de les preses de mostres ha de ser a l’estiu). Una vegada a l’any es farà un anàlisi detallat de Metalls pesats, Biocides, VOCs i HPA. En el cas que en els resultats d’anàlisi detallat de les aigües receptores, així ho confirmin, per als paràmetres absents la freqüència serà de cada  3 anys.

*Sediments i organismes la freqüència serà anual, en el cas que els resultats de l’anàlisi de metalls i Metal·loides, així ho confirmin, per als paràmetres absents la freqüència serà de cada  3 anys.

-Efluent

*Cabal, Temperatura, pH, Salinitat, SS, DBO, TOC, N total, P total, Clor residual lliure, Olis i Greixos, E. Coli, Enterococs.

-Aigües Receptores

*Es determinaran 4 punts mostreig, un en el punt d’abocament,  dos a 100m i 300m d’aquest punt en direcció a la costa i un punt de control aigües endins que servirà de blanc.

*Temperatura, pH, Salinitat, SS, TOC, N total, P total, Clor residual lliure, Clorofil·la a, oxigen dissolt,Olis i greixos, E. Coli, Enterococs.

-Una vegada a l’any, es farà un anàlisi detallat, a més a més dels paràmetres anteriors:

*Metalls i Metal·loides: Mercuri, Cadmi, Arsènic, Coure, Níquel, Plom, Seleni, Crom VI, Zinc.

*Biocides: Antracina, Simazina, Terbutilazina, Trifluralina, Endosulfan.

*VOCs: Benzè, Toluè, Xilè, Etilibenzè, 1,1,1 Tricloroetà, Tributilestany (TBT)

*Hidrocarburs aromàtics policíclics (HPA): Naftalè, Antracè, Fluorantè, Benzo(a)pirè, Benzo(b)fluorantè

-Sediments i organismes

*Es determinaran 3 punts mostreig, 1 en el punt d’abocament, i els altres a 100m a cada costat del punt d’abocament.

*Metalls i Metal·loides, Mercuri, Cadmi, Arsènic, Coure, Níquel, Plom, Seleni, Crom VI, Zinc.

*Llistat de presència dels macroinvertebrats bentònics.

*Estudi de la Posidònia oceànica, densitat, cobertura i cartografia de la praderia i el mateix en el cas de presència d’altres fanerògames marines.

Juntament amb el primer Pla de vigilància i control i independentment d'aquest, GESA GENERACIÓN haurà de presentar:

-Els resultats de la caracterització completa de l'efluent, de les aigües receptores i dels sediments.

-L'estudi dels increments de temperatura en el medi receptor, en el punt d'abocament i a 100 i 300 metres d'aquest. L'estudi es farà tenint en compte variabilitats de temperatura atmosfèrica  i del mar al llarg de l'any.

-Un seguiment de l’evolució de les característiques del medi receptor i de les comunitats bentòniques, especialment de l’hàbitat Praderes de Posidonia. Aquest Pla pot ser el mateix que es proposa al document presentat amb addenda del projecte (gener de 2008 informe núm. 1778.08 P).

6.5.Control d’emissions d’aigües pluvials

Els requisits mínims que els abocaments de pluvials han de complir,  són  els següents

Paràmetres

Unitats

VLE

Ph

 

6-9

DBO5

mg O2/l

 40

DQO

mg O2/l

120

SS

mg/l

60

N total

mg/l

10

P total

 mg/l

1

Olis i greixos

mg/l

20

Els controls es duran a terme a cada punt d’abocament i quan n’hi hagi, ja que en cas contrari s’estaria controlant la qualitat de les aigües emmagatzemades a les basses de pluvials. 

6.6.En caràcter general pels abocaments al medi hídric i marí

En els casos de modificació substancial del projecte, modificacions en la normativa o ampliació d’informació respecte a l’estat ecològic de les masses d’aigua receptores es podran revisar dels valors límit d’emissió.

6.7.Canon d’abocament al mar

D’acord amb l’art. 85 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes, el titular de l’AAI ha d’abonar el cànon anual d’abocament al mar. El mètode de càlcul del cànon esmentat està regulat a l’art. 24 de la Llei 20/2001, de 21 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, de la CAIB. L’import del cànon serà el producte de multiplicar el volum anual d’abocament autoritzat pel preu bàsic per metre cúbic i per un coeficient K, de majorització o minorització. (El preu bàsic per metre cúbic i el coeficient K estan fixats al RD 606/2003, de 23 de maig, pel que es modifica el Reglament de la Llei d’Aigües aprovat pel RD 849/1986 , d’11 d’abril). El preu bàsic per metre cúbic per aigües residuals industrials és 0’03005 €. El coeficient K, per aigua de refrigeració i un volum de 550 Hm3, és 0’00566. Per tant:

CÀNON= 550.000.000 x 0’03005 x 0’00566 = 93.545,65 €/any

El titular queda obligat a presentar els corresponents justificants de pagament anual a la Direcció General competent en matèria de Qualitat Ambiental i Litoral. Aquest cànon podrà ser modificat quan canviï el preu unitari de contaminació o bé quan canviïn alguna de las condicions de l’autorització d’abocament.

6.8.Fiança per l’abocament terra mar

D’acord amb l’art. 25 de la Llei 20/2001, de 21 de desembre, de la CAIB, el titular haurà de constituir una fiança a favor del Govern de les Illes Balears de 4.675 €, equivalent a un semestre del cànon d’abocament. Aquesta fiança respon durant tota la vigència de l’AAI i de les pròrrogues que es puguin atorgar, de les penalitats i responsabilitats en que la titular pugui incórrer.

6.9.Accions sobre el medi.

Queda prohibit efectuar accions sobre el medi físic o biològic que constitueixin o puguin constituir una degradació del mateix.

Exercici de les activitats.

Queda prohibit l’exercici d’activitats dintre dels perímetres de protecció quan poguessin constituir un perill de contaminació o degradació del domini públic hidràulic i/o marítim.

En cas d’abocament d’aigua amb alt contingut en matèries en suspensió i que produeixin sedimentacions en el llit de llera del torrent, es podrà incoar el corresponent expedient sancionador.

En cas de que es produeixi un abocament  accidental al mar que pugui suposar perill per les persones o pel medi natural, el titular de l’empresa està obligat a comunicar-ho immediatament a la Direcció General de Qualitat Ambiental i Litoral, per prendre les mesures corresponents. En el cas de que per força major, s’hagi de realitzar un abocament excepcional, s’haurà de comunicar a l’esmentada Direcció General perquè dicti les instruccions necessàries.

7.Condicionants d’Atmosfera

7.1.Acord voluntari de col·laboració entre la Conselleria de Medi Ambient i GESA-ENDESA per fomentar les inversions mediambientals, de data 20 de maig de 2004: S’aplicaran els compromisos adquirits a l’Acord Voluntari entre la Conselleria de Medi Ambient i GESA ENDESA per fomentar les inversions mediambientals, subscrit a Palma de Mallorca en data de 20 de maig de 2004.

7.2.Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Medi Ambient i GESA-ENDESA per desenvolupar activitats d’intercanvi d’informació i col·laboració, de 14 de setembre de 2006. S’aplicaran els compromisos adquirits al Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Medi Ambient i GESA-ENDESA per desenvolupar activitats d’intercanvi d’informació i col·laboració, subscrit a Palma de Mallorca en data de 14 de setembre de 2006.

7.3.Classificació com activitat potencialment contaminant de l’atmosfera.

L’activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup A, codi  01 01 01 00 “Calderas de potencia térmica nominal igual o superior a 300 MWt.”, segons l’annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per la seva aplicació (BOE núm. 25, 28-1-2011).

A la taula següent s’identifiquen els focus emissors de la central tèrmica d’Alcúdia  segons l’annex del Reial Decret 100/2011:

 

 

Núm. focus

Focus

Grup APCA

codi APCA

Observacions

FC 1

Grup de vapor 1

A

01 01 02 00

Precipitador electrostàtic + desulfuració

FC 2

Grup de vapor 2

A

01 01 02 00

Precipitador electrostàtic + desulfuració

FC 3

Grup de vapor 3

A

01 01 02 00

Precipitador electrostàtic+ desulfuració de gasos + filtres de mànigues

FC 4

Grup de vapor 4

A

01 01 02 00

Precipitador electrostàtic+ desulfuració de gasos + filtres de mànigues

FC 5

Turbina de gas 1

A

01 01 04 01

< 1.000 h

FC 6

Turbina de gas 2

A

01 01 04 01

< 1.000 h

FNC 1

Parc de carbó - Transport, trituració i tamisat del carbó

B

05 01 03 00

Emissions difuses-filtres de mànigues

FNC 2

Abocador de Biniatria - Descàrregues de cendres i productes de desulfuració

B

09 04 01 02

Emissions difuses

FC= focus canalitzat; FNC= focus no canalitzat

S’ha de mantenir actualitzat un registre per cada focus emissor amb les dades d’emissions així com les operacions d’aturades, manteniment, incidències, inspeccions, etc. 

7.4.Reunions periòdiques amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

GESA-ENDESA i el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica es reuniran, com a mínim un cop a l’any, per establir el calendari per al compliment dels objectius de qualitat de les dades d’emissions, immissions, equipaments de mesura, i totes les qüestions tècniques que es plantegin en el compliment dels condicionants d’atmosfera

7.5.Emissions a l’atmosfera

7.5.1.Emissions canalitzades

a.Mètodes de mesura.

Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

S’utilitzarà el mètode de la norma UNE-EN 14181: 2005 (Emisiones de fuentes estacionarias. Garantía de calidad de los sistemas automáticos de medida) per garantir la qualitat de tots els sistemes automàtics de mesura en continu (SAM) dels contaminants. Es realitzarà la calibració de cada SAM mitjançant el procediment del nivell de garantia de qualitat 2 (NGQ2) en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.  Es realitzaran els assaigs anuals de seguiment (AAS) cada any per part d’un Organisme de control autoritzat (OCA). El titular de la instal·lació realitzarà el procediment corresponent a la garantia de qualitat en curs durant l’operació (NGQ3).

b.Punts de mostreig.

Els punts de mostreig de les xemeneies compliran la normativa aplicable a cada cas. Les xemeneies existents compliran l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, i les xemeneies noves compliran la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

c.Controls d’emissions.

La mesura i avaluació de les emissions es farà segons la normativa vigent: segons els disposat en el Reial decret 430/2004 o normativa que el substitueixi així com la resta de disposicions aplicables.

Les concentracions dels contaminants SO2, partícules i NOx dels gasos residuals dels grups de vapor es mesuraran de manera continua.

S’invalidaran els dies en què més de tres valors mitjans horaris siguin invàlids degut al mal funcionament o manteniment del sistema de mesura en continu. Quan s’arribi a les deu invalidacions diàries dins l’any natural, s’haurà de notificar al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. L’òrgan competent exigirà al titular que adopti les mesures necessàries per millorar la fiabilitat del sistema de mesura en continu.

d.Valors límit d’emissió per focus.

S’adoptaran totes les mesures adients perquè a cada un dels focus que s’indiquen no se superin els valors límit que s’indiquen a continuació.

A la taula següent s’indiquen els contaminants, tipus de control, periodicitat i valors límit d’emissió per als Grups de vapor 1 i 2, instal·lacions a les quals aplica el Pla Nacional de Reducció d’Emissions per a Grans Instal·lacions de Combustió (Ordre PRE 77/2008 de 17 de gener BOE 24 de 28/01/2008).

Grups de vapor 1 i 2: FC1 i FC2 amb combustible carbó

CONTAMINANT

 

CONTROL

AUTOCONTROL/OCA

 

PERIODICITAT

 

VALOR LÍMIT SUPERIOR

(6 % O2 de referència per als gasos)

Partícules

SAM

Continu

50 mg/Nm3

SO2

SAM

Continu

400 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

500 mg/Nm3

CO

Autocontrol/OCA

Quinzenal/Anual

 

Metalls pesants:  As, Cd, Cr, Cu,  Hg, Ni, Pb,  Zn

OCA

1 cop cada dos anys

 

A la taula següent s’indiquen els contaminants, tipus de control, periodicitat i valors límit d’emissió per als Grups de vapor 3 i 4, instal·lacions noves d’acord amb el RD 430/2004.

Grups de vapor 3 i 4: FC3 i FC4 amb combustible carbó

CONTAMINANT

 

CONTROL

AUTOCONTROL/OCA

 

PERIODICITAT

 

VALOR LÍMIT SUPERIOR

(6 % O2 de referència per als gasos)

Partícules

SAM

Continu

50 mg/Nm3

SO2

SAM

Continu

800 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

500 mg/Nm3

CO

Autocontrol/OCA

Quinzenal/Anual

 

Metalls pesants:  As, Cd, Cr, Cu,  Hg, Ni, Pb,  Zn

OCA

1 cop cada dos anys

 

Amb periodicitat trimestral, es faran autocontrols a les dues turbines de gas existents per als següents contaminants:

Turbines de gas: FC5 i FC6 amb combustible gasoil

CONTAMINANT

 

CONTROL

AUTOCONTROL/OCA

 

PERIODICITAT

 

VALOR LÍMIT SUPERIOR

(15 % O2 de referència per als gasos)

SO2

Autocontrol/OCA

Trimestral/anual

850 mg/Nm3

NOx

Autocontrol/OCA

Trimestral/anual

300 ppm

CO

Autocontrol/OCA

Trimestral/anual

500 ppm

Opacitat Bacharach

Autocontrol/OCA

Trimestral/anual

2

No s’aplicaran els valors límits d’emissió indicats a la taula anterior per a les turbines, FC5 i FC6, quan funcionin menys de 500 h anuals.

e.Procediment d’avaluació de dades.

Si hi ha qualque superació de límits o qualque anomalia de funcionament en els sistemes de depuració es notificarà immediatament després del seu coneixement.

Les dades mitjanes diàries d’emissions en continu així com les mesures periòdiques d’autocontrol, es remetran mensualment, durant els primers quinze dies del mes següent, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.  Per a les dues turbines de gas existents es remetran també les dades corresponents de nombre d’hores anuals de funcionament acumulades i del percentatge de càrrega acumulada anual, corresponent a les dues turbines de gas existents.

7.5.2.Emissions difuses.

a.Respecte a focus FNC1:

A la central tèrmica i al parc de carbó s’han d’aplicar les següents mesures correctores i prescripcions:

-Reg periòdic del parc de carbó: Augmentar i optimitzar els punts de reg dels vials

-Agranat periòdic dels vials

-Carenat de cintes transportadores de material polsós

-Tancament i captació local de pols a trituradores i cribes

-Captació local de pols a molins

-Filtres de mànigues a llocs estancs o canalitzats

-Sistemes d’aspiració de pols o neteja amb aigua

-Humectació a zones de descàrrega i maneig de cendres i productes de depuració de gasos de les xemeneies

-Minimitzar l’alçada dels apilaments de carbó

-Minimitzar el moviment de material amb la pala

-Mantenir i recuperar la barrera vegetal perimetral

Es mantindran un mínim de dos equips de mesura de partícules sedimentables en el parc de carbó, així com un equip dins el parc de S’Albufera.

Les dades obtingudes així com la descripció de les condicions meteorològiques (pluja, direcció i velocitat de vent...) a més de si hi ha hagut episodis d’intrusió sahariana durant el període, es remetran semestralment al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

El valor objectiu per a les partícules sedimentables és de 300 mg/m2.dia.

Qualsevol canvi d’ubicació dels equips de mesura s’acordarà amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

b.Respecte a focus FNC2 les mesures a aplicar s’expliquen a l’apartat 9.4 de l’abocador de Biniatria

Immissions o qualitat de l’aire

Respecte a la qualitat de l’aire de l’entorn, s’han de mesurar a les següents estacions els següents contaminants:  NO, NO2, SO2, partícules PM10, O3 i paràmetres meteorològics.

Estacions

Ubicació

Sa Pobla

030053 E   394500 N

Torre meteorològica –S’Albufera

030410 E   394749 N

Can Llompart

030232 E   395041 N

Alcúdia I-Alcanada

030848 E   395015 N

Qualsevol canvi d’ubicació de les estacions o qualsevol canvi en els equips de mesura s’ha de fer d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s’hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d’intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s’establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

S’haurà de complir amb els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d’avaluació de la qualitat de l’aire ambient, quant a cobertura de dades anuals i incerteses de mesura.

Els valors objectiu pels contaminats NO, NO2, SO2, partícules PM10, O3, s’indiquen a la següent taula.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valors objectiu (RD 102/2011)

NO

Autocontrol

Continu

 

NO2

Autocontrol

Continu

Valor límit horari per a la protecció de la salut: 200mg/m3. No es podrà superar més de 18 vegades per any.

Valor límit anual per a la protecció de la salut: 40mg/m3

SO2

Autocontrol

Continu

Valor límit horari per a la protecció de la salut: 350mg/m3. No es podrà superar més 24 vegades per any.

Valor límit diari per a la protecció de la salut: 125mg/m3. No es podrà superar més de 3 vegades per any.

Nivell crític per a la protecció de la vegetació: 20 mg/m3.?

Partícules PM10

Autocontrol

Continu

Valor límit diari de protecció a la salut: 50mg/m3. No es podrà superar més de 35 vegades per any.

Valor límit anual per a la protecció de la salut: 40mg/m3.

O3

Autocontrol

Continu

Valor objectiu per a la protecció a la salut humana: 120mg/m3 per al percentil 93 de les mitjanes octohoràries mòbils màximes diàries.

Valor objectiu AOT de protecció a la vegetació: 18.000mg/m3 per l’AOT de maig a juliol

Pb, Ni, As, Cd, PAHs

Autocontrol

Anual

 

Paràmetres meteorològics 

Autocontrol

Continu

 

Intercomparació analitzadors NO, NO2, SO2, PM10, O3

Entitat especialitzada (*)

Un cop cada dos anys

 

(*) La intercomparació bianual dels analitzadors i l’entitat especialitzada per realitzar-la (Instituto de Salud Carlos III, altres entitats …) s’acordaran amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Les dades mitjanes horàries temporals d’aquests contaminants i els paràmetres meteorològics s’integraran dins la base de dades de qualitat de l’aire del departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

8.Requisits de seguretat i activitats

8.1.Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004).

Seguretat industrial

El titular de l’activitat haurà de:

-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

-Revisar la inscripció en el Registre Industrial, i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.

-Donar compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar a l’establert a les disposicions  específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.

Per una altra banda:

-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.

-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al RD 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries.

-Quan es realitzin ampliacions de grups de la Central, els grups que s’instal·lin hauran de ser compatibles amb l’ús del gas natural. S’emprarà gas natural en aquestes possibles ampliacions, sempre que aquest combustible ja estigui disponible. 

8.3.Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa  vigent en aquesta matèria.

8.4.Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

9.Abocador de Biniatria

Aquesta instal·lació genera residus no perillosos que es gestionen per eliminació a l’abocador de la pròpia central  (abocador de Biniatria), que tindrà la consideració d’abocador de residus no perillosos.

9.1.Fase de construcció dels nous vasos:

a.La zona d’adequació de l’abocador de Biniatria estarà dividida en 4 cel·les que tindran la capacitat que es presenta a la següent taula:

Cel·la

Volum m3

Cel·la I

522.518

Cel·la II

503.895

Cel·la III

618.190

Cel·la IV

663.597

b.Estimant un volum anual de generació de cendres de 96.300 m3, la vida útil de tota la zona d’ampliació serà de 23 anys.

c.El fons de vas de les diferents cel·les estarà impermeabilitzat amb la solució que apareix recollida al projecte d’ampliació, la qual compleix els criteris de coeficients de permeabilitat establert al Reial Decret 1481/2001, per a residus no perillosos. La impermeabilització del fons del vas estarà constituïda pels següents nivells:

-S’ha de procedir a la preparació i compactació del fons dels vasos. El fons ha de presentar un pendent del 2% en sentit de circulació dels lixiviats.

-S’ha d’instal·lar un sistema de canalització del nivell freàtic, el qual es troba pròxim a la superfície, per evitar problemes de subpressió sota la massa de residus.

-S’ha d’instal·lar una barrera mineral artificial de 7 cm de gruix, amb les característiques recollides al projecte d’ampliació.

-S’ha d’instal·lar una làmina de PEAD de 2,0 mm de gruix.

-S’ha d’instal·lar un nivell de drenatge de 0,5 m de gruixa i una permeabilitat de 10-3 m/s o un sistema equivalent. A més s’instal·larà un sistema de canalitzacions per a la recollida de lixiviats.

-S’ha d’instal·lar un nivell anticontaminació.

d.Les zones d’ancorament dels diferents nivells es trobaran fora dels vasos de depòsit.

e.Els lixiviats recollits del fons del vas seran conduits fins a una bassa doblement impermeabilitzada i amb un sistema de detecció de fuites. La bassa de lixiviats es trobarà envoltada de reixes.

f.Es realitzarà una xarxa de recollida de pluvials externes que canalitzarà tots els cursos d’aigües superficials que actualment transcorren per la zona de l’ampliació de l’abocador i de les aigües exteriors a l’abocador. Les canalitzacions conduiran les pluvials a un punt on seran retornades al torrent originari i que es trobarà a un zona exterior a l’àrea d’abocament.

g.S’hauran d’actualitzar les dimensions de les canalitzacions perimetrals d’aigües superficials existents per tal d’adequar-les als nous valors de drenatge o la realització de canalitzacions complementaries a les ja existents i que assegurin el correcte drenatge de les aigües d’escorrentia superficial de la zona de l’abocador.

h.Totes les canalitzacions d’aigües pluvials seran impermeables i en cap cas quedaran per sota de la massa de residus.

i.L’empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, S.A.U. serà el promotor de l’obra d’adequació de l’ampliació de l’abocador de Biniatria. Serà responsabilitat del promotor anomenar una direcció d’obra, la qual realitzarà les funcions de representat del promotor en la presa de decisions durant la realització de l’obra.

j.La direcció d’obra designarà una persona encarregada de realitzar el seguiment del pla de qualitat de l’obra i que informarà a la direcció d’obra sobre possibles anomalies detectades durant aquest seguiment. La persona designada per aquesta funció haurà de realitzar els informes necessaris que documentin la correcte realització del pla de qualitat d’obra. Aquest informes podran ser requerits per certificar la correcta realització de l’obra.  

k.Per part del promotor de l’adequació de l’ampliació de l’abocador s’haurà d’anomenar un director ambiental d’obra independent del constructor, qui realitzarà els informes de seguiment i en cas de detectar impactes significatius sobre el medi ambient ho notificarà a l’òrgan competent de la Conselleria de Medi Ambient.

l.Totes les modificacions que es realitzin a l’obra respecte al projecte d’ampliació i adequació de l’abocador de Biniatria hauran de ser notificades a l’òrgan competent de la Conselleria de Medi Ambient. 

m.S’haurà de complir el pla de control de qualitat i de gestió ambiental i mesures ambientals a l’obra, tal i com queda recollit al projecte i a la present autorització, tant per a la fase d’adaptació com per a la fase de segellament i a les obres de manteniment que es realitzin durant la fase d’explotació o post clausura.

9.2.Condicionants de residus a la fase d’explotació:

a.L’admissió dels residus s’ha de dur a terme tal i com estableix l’article 12 i l’annex II del Reial Decret 1481/2001, i l’annex de la Decisió del Consell de la Unió Europea (2003/33/CE), de 19 de desembre de 2002, pel que s’estableixen els criteris i procediments d’admissió de residus als abocadors d’acord a l’article 16 i a l’annex II de la Directiva 1999/31/CEE, en tot allò que li sigui d’aplicació, informant anualment al departament competent en matèria de residus de la Conselleria de Medi Ambient. L’informe presentat  davant el departament competent presentarà tota la informació indicada a l’article 10 del Reial decret 1481/2001 sobre les quantitats i tipus indicant l’origen, la data de entrega, el productor i els resultats dels programa de control i vigilància.

b.Els residus admissibles a l’abocador de Biniatria són els que s’expressen a la taula següent:

Residus

Codi LER

Quantitat

Cendres de llar, escòries i pols de caldera (excepte la pols de caldera especificada en el codi 10 01 04)

10 01 01

12.500 T/any

Cendres de carbó

10 01 02

120.000 T/any

Residus càlcics de reacció, en forma sòlida, procedents de la dessulfuració degasos de combustió

10 01 05

48.000 T/any

Residus procedents de l’emmagatzemament  i la preparació de combustible de centrals elèctriques de carbó

19 12 11*

45.484 T/any

Sorres

19 9 01

-

c.En cas de produir-se abocaments que redueixin la vida útil per valors igual o superior a un 5% de la vida útil estimada al projecte d’ampliació per una determinada cel·la, es notificarà a l’òrgan competent en matèria de residus.

d.Les cel·les es subdividiran en petits habitacles d’aproximadament 1600 m2, on es dipositaran les cendres en nivells de 25 cm. L’altura màxima de cada habitacle serà de 2,5 m. Un cop s’hagi reblit la totalitat de l’habitacle serà cobert per 25 cm de terra. 

e.Els llots de la bassa de lixiviats i els llots i sediments que es puguin retirar durant les tasques manteniment dels sistemes de lixiviats i pluvials seran analitzats per tal de comprovar que són llots no perillosos. En aquest cas podran ser abocats a l’abocador de Biniatria.

f.Pels llots que siguin caracteritzats con a residus perillosos així com per altres residus perillosos que es produeixin a la instal·lació s’han de complir amb els següents condicionants:

-L’entitat explotadora haurà de complir totes les obligacions que li siguin aplicables per a donar compliment a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, de residus tòxics i perillosos (BOE núm. 182, de 20 de juliol), el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el reglament anterior (BOE núm. 160, de 5 de juliol de 1997), l'Ordre del Ministeri de Medi Ambient MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2002).

-L’entitat explotadora ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i on figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

-En relació als residus produïts, la entitat explotadora complimentarà els documents de control i seguiment per cada transport des del lloc de producció al gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial decret 833/1988. Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació). Els documents han de conservar-se, al lloc on es realitza l’activitat, durant un període de cinc anys.

g.La periodicitat amb la què s’ha d’efectuar el control de dades meteorològiques s’estableix a la taula següent:

Controls

Fase explotació

Fase post clausura

Volum precipitacions

Diàriament

Diàriament i valors mensuals

Temperatura ambient (min. I màx. 14:00 h)

Diàriament

Mitjana mensual

Direcció i velocitat del vent dominant

Diàriament

-

Evaporació (lisímetre)

Diàriament

Diàriament i mitjana mensual

Humitat atmosfèrica         (14:00 h)

Diàriament

Mitjana mensual

h.La periodicitat amb la què s’ha d’efectuar el control topogràfic és el que s’estableix a la taula següent:

Control

Fase explotació

Fase Post Clausura

Plànol topogràfic

Anualment

-

Assentaments i subsidències

Trimestralment

Semestral

Moviments horitzontals

Semestral

Semestral

Reconeixement i inspeccions de enfonsaments i erosions

Quinzenal

Trimestral

i.S’han d’instal·lar tant a la fase d’explotació com a la fase de manteniment posterior, almenys 10 punts de control d’estabilitat consistent en seccions permanents d’instrumentació d’assentaments i elements d’instrumentació de moviments horitzontals.

j.En cas de detectar efectes negatius sobre el medi ambient en els controls realitzats, l’entitat explotadora de l’abocador informarà a l’Ajuntament d’Alcúdia i a l‘autoritat competent de la Conselleria de Medi Ambient.

9.3.Condicionants hídrics a la fase d’explotació

9.3.1.Pluvials internes.

a.Zona 1. Les pluvials internes de la zona 1 s'abocaran a torrent previ control analític que determini la seva adequació segons els VLE establerts a aquesta autorització. En cas contrari s’hauran de conduir a la bassa de lixiviats.

Es gestionaran de la següent manera:

-Pluvials provinents de la vessant Est. Es recolliran mitjançant canaletes i s'incorporaran al Torrent Est (entrada), previ control analític al PC 14.

-Pluvials provinents de la vessant Nord- noroest. Es recolliran mitjançant canaletes i es conduiran al Dipòsit Nord. Es durà a terme un control analític als PC 11 i 15, previ als seu abocament al Torrent Nord (entrada).

b.Zona 2: les pluvials internes de les zones clausurades, es recolliran per gravetat mitjançant canaletes, baixants i canonades que les conduiran als col·lectors perimetrals, per la qual cosa el projecte preveu una pendent mínima de les superfícies clausurades del 2%. Les pluvials s'abocaran directament al Torrent Oest (sortida). El control analític es farà al PC 12, per a les cel·les 1 i 2.

En els sectors amb canvis bruscs de pendent es preveu la instal·lació d'arquetes amb areners que serviran per a la retenció de sediments i com a punts addicionals de control.

9.3.2.Pluvials externes

a.Torrent Nord (entrada) i Torrent Est (entrada), es canalitzaran per davall de la massa de residus de la zona. Es durà un control de la seva qualitat als PC 1 i PC 2.

b.Torrent Oest entrada, es desviarà perimetralment mitjançant una canalització de 800 mm de diàmetre i 365 m de longitud. El seu cabal es condueix al torrent oest sortida i la seva qualitat es controla al PC 3.

9.3.3.Lixiviats

a.Els lixiviats que es generin durant la fase d'explotació (pluvials internes de les cel·les en explotació que puguin entrar en contacte amb els residus) es recolliran mitjançant el sistema de recollida de lixiviats i es conduiran, mitjançant col·lector, al dipòsit de lixiviats i des d'allà a la bassa de lixiviats, on es tractaran per evaporació.

b.Els lixiviats excedents es reutilitzaran per a la humectació. Es preveu la seva possble utilització a la central per al refredament de cendres. Els valors límits que tindran els lixiviats per poder ser emprats per a humectar les cendres serà els que venen recollits a l’apartat 2.1.2. de la Decisió del Consell 2003/33/CE  sobre valors límits per a residus admissibles a abocadors de residus inerts. Els lixiviats que no compleixin amb els requisits no podran esser utilitzats per a aquesta finalitat.

c.El control de qualitat de lixiviats es preveu al PC 16, a la bassa, i al PC 13, a la entrada al dipòsit de decantació.

9.3.4.Subdrenatge

a.Aquest sistema permet la evacuació de les aigües freàtiques més superficials de manera que s’evitin fenòmens de supressió que puguin alterar la impermeabilització basal.

b.El sistema de subdrenatge es independent per a cada cel·la i comptarà amb un control analític previ, de manera que en cas de sobrepassar els VLE establerts a aquesta AAI es bombejaran al sistema de lixiviats, en cas contrari s'abocaran al torrent.

c.Els punts de control són independents per a cada cel·la, i corresponen als en concret PC6, PC7,PC8 i PC9.

d.Sota la bassa de lixiviats també hi ha sistema de subdrenatge l'efluent recollit del qual es condueix al Torrent Sud (sortida). El punt de control d'aquest abocament és el PC10.

9.3.5.Valors límit d’emissió

a.Els valors límit d’emissió, per l’abocament de les pluvials internes i les aigües de subdrenatge a torrent són els següents:

Paràmetre

VLE (mg/l)

Bari (Ba)

1

Clorurs

400

Crom total (Cr)

0,05

Coure (Cu)

0,005

DQO

30

Fenols

0,1

Fluorurs

1,5

Mercuri (Hg)

0,001

Plom (Pb)

0,05

Sulfats

250

Sulfurs

0,05

Sòlids en suspensió

25

Zinc (Zn)

0,03

a.En cas que es detectin concentracions superiors d’alguna de les substàncies indicades al punt anterior, aquests efluents es gestionaran al sistema de lixiviats.

b.Es podran realitzar analítiques amb una periodicitat inferior a la establerta al Pla de vigilància, de manera que en tornar a ser correctes es poden abocar directament al torrent. Aquest fet es remarcarà a l’informe anual previst al control documental.

9.3.6.Pla de vigilància

Per tal de controlar la incidència de la activitat, així com fer un seguiment de la qualitat del medi es durà a terme un Pla de vigilància al següents punts:

a.Aigües pluvials internes

PC11

506807,170

4407899,874

Abocament de drenatge de pluvials internes de la zona 1 a Zona nordest.

PC12

506933,309

4407344,142

Abocament del drenatge de pluvials de cel·les 1 i 2 clausurades.

PC14

507216,589

4407828,157

Abocament de pluvials internes de la zona 1 a Torrent Est (entrada).

PC15

506785,872

4407978,536

Abocament de pluvials internes de la zona 1 aTorrent Nord (entrada).

b.Aigües superficials externes

PC 1

507216,598

4407828,157

Torrent Est (entrada)

PC 2

506708,602

4408142,641

Torrent Nord (entrada)

PC 3

506743,745

4407632,479

Torrent Oest (entrada)

PC 4

506934,745

4407352,051

Punt de confluència torrents Est i Nord abans d'abocament

PC5

506919,980

4407350,933

Sortida de la canalització del Torrent Oest

c.Lixiviats

PC16

506889,750

4406788,750

Bassa de lixiviats

PC13

506886,939

4406889,181

Entrada d'aigües superficials internes en fase d'explotació a dipòsits de decantació

d.Subdrenatge

PC6

506902,470

4407587,504

Abocament de subdrenatge de cel·les 1 i 2

PC7

506892,992

4407241,874

Abocament de subdrenatge de cel·la 3

PC8

506840,657

4407065,227

Abocament de subdrenatge de cel·la 4

PC9

506899,588

4406885,450

Abocament de subdrenatge de cel·la 5

PC10

506840,767

4406753,320

Abocament de subdrenatge de cel·la 6

e.Aigües subterrànies

Pou 1

507373,29

4407814,94

Aqüífer profund, aigües adalt

Pou 2

507032,16

4406364,65

Aqüífer profund, aigües abaix

Pou 3

506539,34

4406775,43

Aqüífer profund, aigües abaix

Pou 5

506418,25

4408672,92

Aqüífer profund, aigües adalt

Sondeig 9

506876,09

4408308,82

Aqüífer superficial, aigües adalt (condicionat.- s'ha de canviar)

Sondeig 10

506911,18

4406786,43

Aqüífer superficial, aigües abaix

Sondeig 11

507106,46

4406809,52

Aqüífer superficial, aigües abaix

f.El control de la composició dels diferents efluents/abocaments paràmetres físicoquímics inclourà, com a mínim, els següents:

- Conductivitat, temperatura i pH,

- DQO, COD, TOC, sòlids dissolts, sòlids sedimentables,

- clorurs, sulfurs, sulfats, fluorurs, fenols,

- metalls :As, Cd, Cr total, Cr VI, Mn, Pb, Hg, Al, Fe, Cu, Ba, Zn, Sb, Ni, Se i Mo.

g.Es durà a terme un control del manteniment dels diferents dipòsits (pluvials i lixiviats) de l’abocador, amb una periodicitat trimestral en fase d’explotació i de clausura.

h.La periodicitat mínima dels controls serà la següent:

Efluent

Paràmetres

Fase d'explotació

Fase de clausura

Pluvials internes

Composició i Control i neteja de canaletes*

Trimestral

Trimestral

Pluvials externes

Composició i Control i neteja de canaletes i canonades*

Trimestral

Trimestral

Lixiviats

Volum, Composició i Manteniment i neteja de dipòsit i bassa de lixiviats

Trimestral

Semestral

Subdrenatge

Composició i volum evacuat

Mensual

Trimestral

Aigües subterrànies

Composició i nivell freàtic

Trimestral

Semestral

*El control i neteja de canaletes i canonades també es realitzarà després de pluges d’alta intensitat que puguin haver causat desperfectes.

9.3.7.Altres condicionats hídrics

a.Mentre no es clausuri adequadament la zona 1 s'haurà d'instal·lar un sistema adequat que permeti evacuar les pluvials internes de la zona 1 en cas de no donar compliment als VLE establerts a aquesta AAI. La descripció d’aquest sistema es remetrà a l’òrgan ambiental encarregat de tramitar la AAI per al seu coneixement i als efectes oportuns.

b.El PC 9 s'ha de canviar d'ubicació de manera que quedi aigües adalt i fora de la massa de residus. Aquest canvi es farà en el termini de 6 mesos a partir de la aprovació de la present autorització i s’haurà de comunicar a l’òrgan ambiental encarregat de tramitar la AAI.

c.D’acord amb allò establert a la AIA es durant la fase d’explotació es farà una analítica més completa per tal d’establir un punt zero. Aquesta analítica junt a un informe de caracterització de les aigües subterrànies s’enviarà a l’òrgan ambiental encarregat de tramitar la AAI abans del començament de l’explotació de la cel·la 2.

d.En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 h. La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.

La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.

Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.

9.4.Condicionants d’atmosfera a la fase d’explotació

a.L’abocador de Biniatria és el focus d’emissions difuses FNC2 al qual s’han d’aplicar les següents mesures i prescripcions:

-Regs periòdics de les cendres i dels vials dins l’abocador i en els seu accessos.

-Reg periòdic de l’abocador i, especialment, en el moment d’abocar les cendres.

-Descàrrega de cendres humides des de camions a l’abocador de manera que es minimitzin les emissions difuses. Per tant, s’ha d’abocar a peu de terra i no en alçada.

-Limitació de la velocitat dels vehicles i maquinària per l’interior del recinte de l’explotació a 20 km/h i a 30 km/h en els vials d’accés .

-Condicionament adequat de les vies d’accés per minimitzar les emissions de pols.

-Manteniment adequat dels vehicles.

-Cobriment de la càrrega dels camions i no sobrecarregar les cubes dels camions.

-Neteja periòdica dels vials i de les rodes dels camions.

-Humidificació de les cendres abans del transport i abocament.

-Instal·lació d’una pantalla vegetal en el front d’explotació antic.

b.Es mantindran un mínim de quatre equips de mesura de partícules sedimentables en els fronts d’abocament. 

c.Les dades obtingudes així com la descripció de les condicions meteorològiques (pluja, direcció i velocitat de vent,...) a més de si hi ha hagut episodis d’intrusió sahariana durant el període, es remetran semestralment al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

d.El valor objectiu per a les partícules sedimentables és de 300 mg/m2.dia

e.La ubicació i qualsevol canvi d’ubicació dels equips de mesura s’acordarà amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica A més, anualment s’ha de presentar un croquis de la situació dels captadors de partícules sedimentables respecte al front d’explotació durant l’any.

f.Cada tres anys s’ha de realitzar una comprovació de les mesures correctores implantades realitzada per un Organisme de Control Autoritzat.

9.5.Fase de clausura i post clausura:

a.S’haurà de clausurar l’extrem sud de l’abocador de Biniatria, zona d’abocament sense impermeabilització basal, en un període inferior a 6 mesos des de l’aprovació d’aquesta modificació de l’AAI.

b.Quan s’arribi a la fi de la vida útil de cada una de les cel·les, s’ha de presentar la petició de clausura a l’òrgan competent, el qual emetrà la corresponent autorització. La petició es realitzarà en un període inferior a 90 dies des del moment que s’arribi a la cota màxima autoritzada de les diferents cel·les. Durant el període en el qual s’emet l’autorització de clausura per part de l’administració, s’instal·larà un segellat temporal format per terres compactades de 40 cm d’altura o per una làmina de PEAD per evitar la dispersió de partícules i la minimització dels lixiviats.

c.La Conselleria de Medi Ambient, per decisió motivada, pot autoritzar la clausura d’una o més cel·les.

d.El segellat de cada una de les cel·les haurà de garantir la impermeabilització de la massa de residus i una durabilitat com a mínim de 30 anys. La superfície de les diferents cel·les estarà impermeabilitzada seguint la següent solució, la qual compleix els criteris de coeficients de permeabilitat establert al Reial Decret 1481/2001, per a residus no perillosos:

-Col·locació d’un nivell de regularització de 15 cm.

-Col·locació d’una barrera mineral artificial de 6 cm de gruix, amb les característiques recollides al projecte d’ampliació.

-Col·locació d’un nivell de drenatge per a la circulació de les aigües pluvials.

-Col·locació de terres seleccionades sense compactar de 80 cm a la plataforma i 30 cm als talussos.

-Col·locació de 20 cm de terres vegetals a tota la superfície de clausura.

e.L’empresa explotadora col·locarà un tancament perimetral al voltant de les diferents cel·les clausurades i col·locarà un cartell informatiu en el qual s’especificarà el dia d’aprovació de la clausura i el tipus de residus dipositats.

f.Els talussos presentaran un pendent inferior a 2,5H:1V, una alçada no superior a 10 m i bermes de 4 m d’amplada. La zona de plataforma tindrà un pendent superior al 2% en direcció a les cunetes perimetrals. Un cop situada la capa vegetal s’ha de realitzar una hidrosembra de protecció suficient contra l’erosió per aigua i vent.

g.Els diferents nivells de segellament s’hauran d’ancorar a zones que assegurin la seva estabilitat durant el període de post-clausura. 

h.Un cop finalitzat l’etapa de segellament es realitzarà una inspecció per part de la Conselleria de Medi Ambient per tal d’aprovar la clausura. Això no disminuirà en cap cas la responsabilitat de l’entitat explotadora pel que fa a la fase de manteniment de l’abocador durant el període post-clausura.

i.Després de la clausura definitiva de l'abocador, i de conformitat amb aquesta AAI, l'entitat explotadora serà responsable del seu manteniment, de la vigilància, anàlisi i control dels lixiviats de l'abocador, i, si escau, dels gasos generats, així com del règim d'aigües subterrànies, superficials i pluvials internes en els voltants del mateix, tot això conforme al disposat en l'annex III, del Reial Decret 1481/2001 de 27 de desembre, pel que es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador.

j.S’eliminaran els arbres que apareguin sobre el segellat.

k.L’encarregat de l’abocador tindrà un llibre en el qual es recollirà tota la informació referent las anàlisi i mesures realitzades a l’abocador durant l’etapa de post clausura. 

l.A efectes de gestió i manteniment, les aigües pluvials s’han de conduir superficialment mitjançant canaletes. La canalització del Torrent Oest entrada, cap el Torrent Oest sortida es fa soterrada. En cas que en la fase de clausura es modifiqui aquesta conducció es revisaran els controls periòdics de les instal·lacions

m.La realització d’activitats a la zona de l’abocador o a una part durant el període post-clausura haurà de estar en possessió d’una autorització prèvia de l’òrgan competent en matèria de residus. Aquestes activitats no podran suposar un risc pel segellat de l’abocador o ni a cap de les instal·lacions associades a l’abocador.

9.6.Constitució de la fiança.

En compliment de la llei 26/2007, de 23 d’octubre,  de Responsabilitat Mediambiental i al RD 1481/2001, s’haurà de constituir una fiança, per respondre del compliment de totes les obligacions enfront l’administració que es derivin de la seva activitat, d’una part pel segellament de l’abocador i d’altre pel manteniment postclausura. Es podrà alliberar-se una part quan es produeixi la clausura i restauració ambiental, mentre que la de manteniment postclausura serà alliberada una vegada transcorregut 30 anys des de la clausura.

Fiança del Abocador de Biniatria

Segellament - clausura

20.700.000,00 €

Manteniment postclausura

4.580.674,56 €

Total

25.280.674,56 €

10.Controls  periòdics

10.1.Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions GESA GENERACIÓN per part dels tècnics de la Conselleria de Medi Ambient, per tal de comprovar el compliment els requisits de l’AAI.

10.2.Inventari d’emissions al Registre PRTR

GESA GENERACIÓN haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.3.Control documental

10.3.1.Control documental periòdic

-Els informes anuals d’emissions de contaminants a l’atmosfera realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 29 de gener, seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-Els informes de comprovació de les mesures correctores implementades, modificades, etc. en el parc de carbó i a l’abocador de Biniatria, realitzats cada tres anys per un organisme de control autoritzat, seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-Els informes corresponents al control dels SAM, els de nivell de garantia de qualitat 2 (NGQ2) o els assaigs anuals de seguiment (AAS) que s’hagin fet durant l’any, realitzats d’acord amb la norma UNE-EN 14181, seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-La documentació del procediment corresponent a la garantia de qualitat en curs durant l’operació (NGQ3) i el registre d’emissions i incidències, romandran a la instal·lació, a disposició del personal amb funcions inspectores de l’òrgan competent.

-Les dades mitjanes horàries temporals dels contaminants (valor d’emissió, combustible usat, codi d’estat, potència tèrmica, càrrega, ...) que tenen establerta la mesura en continu (SAM), s’integraran dins la base de dades d’emissions atmosfèriques del departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-Les dades mitjanes horàries temporals de les estacions de mesura de qualitat de l’aire s’integraran dins la base de dades de qualitat de l’aire del departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-Les dades de la resta d’autocontrols s’enviaran segons la periodicitat establerta a les taules de controls d’emissions.

-Les hores de funcionament de cada grup i càrrega per a cada tipus de combustible s’enviaran mensualment al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

-Els informes dels captadors de partícules sedimentables, tant els del parc de carbó com els de l’abocador de Biniatria com el del parc de S’Albufera, s’enviaran semestralment al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

10.3.2.Informe anual

El titular de l’activitat enviarà, abans del 28 de febrer, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:

*Residus

-La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.

-Declaració anual dels aparells sotmesos a l’inventari previst al punt tercer del RD 228/2006.

-Informe anual sobre el control topogràfic de l’abocador de Biniatria, en el que s’inclourà al manco:

*Superfície ocupada pels residus

*Volum i composició dels residus dipositat

*Volum de les terres de cobertura

*Metodologia de depòsit emprada i àrea a la qual s’ha emprat

*Càlcul de la capacitat restant del depòsit

*Informació addicional que l’empresa explotadora consideri adient

*Tota la informació indicada a l’article 10 del Reial decret 1481/2001 sobre les quantitats i tipus de residus indicant l’origen, la data de entrega, el productor o el recol·lector en cas dels residus urbans, la ubicació dels residus perillosos i els resultats dels programa de control i vigilància.

*Examinada la informació remesa per l’empresa explotadora, l’òrgan competent en matèria de residus podrà reclamar informació complementaria per avaluar el correcte funcionament de l’abocador.

-Emissions i immissions atmosfèriques:

*Les dades dels consums reals de cada combustible per a cada grup.

*Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

*Croquis de la situació dels captadors de partícules sedimentables respecte al front d’explotació durant l’any.

*Informe anual sobre la verificació de les emissions de gasos d’efecte hivernacle realitzat per un verificador acreditat, d’acord amb el disposat a la normativa d’aplicació.

-Emissions i immissions al medi hídric: es remetrà un informe sobre activitat amb les dades elaborades i que com a mínim contempli el següent:

*Estimació del volum de pluvials internes, externes i lixiviats generats a l’abocador i de les pluvials generades a la central, en base a les dades de control meteorològic. Incidències i possible afecció al volum i qualitat dels efluents generats a la activitat.

*Volum, composició i procedència d'abocaments provinents de l’abocador a torrent (pluvials internes, pluvials externes, subdrenatge), amb estimació de la quantitat anual abocada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat dels diferents abocaments.

*Volum, composició i procedència de lixiviats generats a l’abocador. Volum reutilitzat. Estimació de la quantitat anual abocada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat dels lixiviats.

*Evolució del nivell freàtic i de la qualitat de les aigües subterrànies de cadascun dels aqüífers, amb les dades disponibles de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat de les aigües subterrànies.

*Informe anual sobre les tasques de manteniment de conduccions de pluvials (internes i externes) i de la bassa de lixiviats.

*Evolució del volum i composició de les pluvials provinents de la CT abocades a torrent, de com a mínim els darrers 5 anys.

*Informe anual de paràmetres indicats al Pla de vigilància i control de l’abocament de la terra al mar recollit a la present AAI de l’efluent procedent de la central, de les aigües marines receptores i dels sediments i organismes.

*Informe anual sobre l’avaluació de repercussions del medi receptor, comunitats bentòniques i en especial l’hàbitat de les praderies de posidònia.

-Renous

*Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.

-En caràcter general

*Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

*L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

*Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

11.Obligacions del titular

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

12.Caràcter de l’autorització.

Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

13.Causes d’extinció.

Són causes d’extinció de l’AAI:

-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa GESA GENERACIÓN.

-La declaració de fallida de l’empresa GESA GENERACIÓN quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

-La no concessió de prorroga de l’Autorització.

14.Modificació de les condicions.

L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 26 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació senyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

15.Renovacions successives.

Donat que GESA GENERACIÓN té implantat un sistema de gestió ambiental ISO 14001, a petició de GESA GENERACIÓN s’aplicaran els mecanismes que simplifiquen la comprovació del compliment de les obligacions derivades d’aquesta AAI, així com la corresponent sol·licitud d’adaptació, si escau, i de successives renovacions, prevists a la normativa vigent.

Per una altra banda, es recorda segons l’informe del Departament de Territori del Consell de Mallorca i en relació a la fase d’execució de les obres:

“El projecte ha d’incloure, al corresponent apartat de normativa, la vigent a Mallorca en matèria de gestió de residus no perillosos, i competència del Consell de Mallorca, i ha d’incorporar la documentació preceptiva (projecte de gestió de residus generats a l’obra).”

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 23 de juliol de 2012

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato