Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
Núm. 19546
Resolució del conseller de Presidència per la qual s’estableixen mesures excepcionals per possibilitar el pagament de subvencions que es deriven de la Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 22 de febrer de 2011 que aprovà la convocatòria de subvencions en matèria d’immigració adreçades a entitats sense ànim de lucre per a l’any 2011
Versió PDF
Fets i fonaments de dret
Mitjançant la Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 22 de febrer de 2011 s’aprovà la convocatòria de subvencions en matèria d’immigració a entitats sense ànim de lucre per a l’any 2011 (BOIB 29/2011, de 26 de febrer).
Les bases reguladores d’aquesta convocatòria es recullen en l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 d’abril de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’immigració (BOIB 58/2008, de 29 d’abril; correcció d’errades publicada en el BOIB 65/2008, de 13 de maig), modificada posteriorment per l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 17 de març de 2009 (BOIB 48/2009, de 2 d’abril).
L’apartat 2 de l’article 8 de les bases reguladores estableix que, amb caràcter general, es considera despesa realitzada la que ha estat efectivament pagada abans de la finalització del termini de justificació. No obstant això, quan així ho estableixi la convocatòria es podran justificar totes les despeses que, conforme a dret, es trobin meritades en la data límit per fer les activitats subvencionables o per justificar l’activitat, amb independència que s’hagin abonat o no als creditors corresponents. Tot i així, la convocatòria de 22 de febrer de 2011 no preveia aquesta possibilitat.
En relació amb el pagament dels ajuts, l’apartat 16 de la convocatòria esmentada estableix que la quantia que s’havia d’abonar a cada una de les entitats beneficiàries s’havia de pagar, amb caràcter general, a la bestreta. El pagament anticipat suposa l’entrega dinerària sense que el beneficiari de la subvenció hagi començat a complir amb les obligacions compromeses. Aquest avançament és necessari com a finançament inicial per poder dur a terme les activitats objecte de subvenció a causa de la idiosincràsia de les entitats sense ànim de lucre. No obstant això, les subvencions es varen atorgar i les ordres de pagament es varen validar i expedir a la Direcció General del Tresor, però, per la manca de liquiditat de l’Administració de la Comunitat Autònoma, encara avui en la majoria dels casos no s’ha fet el pagament material dels ajuts i, per tant, no s’han anticipat els fons compromesos.
De conformitat amb les bases i la convocatòria, i en els terminis establerts, les entitats beneficiàries han justificat el compliment de la finalitat objecte de subvenció i han actuat amb la diligència deguda, encara que algunes no han pogut acreditar el pagament de les despeses derivades de l’execució del projecte subvencionat.
Atès que la convocatòria establia que la justificació de les despeses generades per l’activitat s’havia de dur a terme mitjançant la presentació de factures juntament amb el comprovant acreditatiu del pagament corresponent, les entitats sense ànim de lucre beneficiàries de la subvenció es troben en una greu situació econòmica originada per la impossibilitat de l’Administració d’abonar-los anticipadament la quantia total de la subvenció.
Cal assenyalar que algunes entitats varen renunciar a la subvenció atorgada, perquè el pagament efectiu de l’ajut amb caràcter de bestreta no s’havia fet.
La situació de greu crisi econòmica que afecta tots els sectors de la societat i la manca del pagament anticipat de les subvencions han provocat la impossibilitat de presentar les factures pagades, d’acord amb el que preveia la convocatòria. D’altra banda, cal tenir en compte que en tots aquests casos els beneficiaris han actuat amb la diligència deguda i les dificultats s’han produït per causes que no se’ls poden imputar, sinó que deriven de circumstàncies externes i alienes a la seva voluntat, però que han comportat la impossibilitat d’abonar-los la quantitat total de la subvenció, d’acord amb la convocatòria.
Per tant, ens trobam en una situació en la qual els beneficiaris han complit l’objecte de la subvenció, però no han pogut presentar factures pagades, ja que no han cobrat el pagament anticipat previst en la convocatòria. Tot això deixa els beneficiaris en una situació d’indefensió econòmica que no poden atendre i que, en certa manera, no és just que assumeixin, perquè les condicions que preveien les convocatòries no es varen ajustar a les necessitats i condicions de la realitat.
La gravetat de la situació actual —que posa de manifest que perdura la dificultat de liquiditat de la Hisenda pública— fa necessari adoptar mesures excepcionals que permetin, d’una banda, demorar el compliment de l’obligació de justificar el pagament de les despeses subvencionables, postergant el còmput de l’inici del termini per presentar aquesta justificació al moment en què efectivament la subvenció hagi estat pagada o al moment de la publicació d’aquesta Resolució en el cas que el pagament per part de l’Administració s’hagi produït una vegada finalitzat el termini de justificació però abans de la publicació d’aquesta Resolució i, d’altra banda, permetre que les entitats que varen presentar la renúncia es puguin acollir a aquestes noves condicions de justificació de les despeses, mitjançant la presentació d’una sol·licitud i sempre que l’activitat fos efectivament realitzada, en els termes i terminis establerts en la Resolució de concessió, tot això dins els límits pressupostaris que es fixen en la part dispositiva d’aquesta Resolució.
De conformitat amb el que determina el Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost, i pel Decret 19/2012, de 20 de juliol, la Conselleria de Presidència, mitjançant la Direcció General de Cooperació i Immigració, exerceix les competències en matèria d’atenció a la població immigrant, com també el suport a la integració social i laboral de la immigració.
Per tot això, fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Establir mesures que facin possible el pagament de les subvencions atorgades a l’empara de la Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 22 de febrer de 2011 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions en matèria d’immigració adreçades a entitats sense ànim de lucre per a l’any 2011 (BOIB 29/2011, de 26 de febrer), a totes les entitats beneficiàries que varen dur a terme l’activitat i varen complir la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció dins el termini establert en la Resolució de concessió o, si escau, en la Resolució d’ampliació del termini d’execució.
2. Obrir un termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, perquè les entitats que varen renunciar a la subvenció, atesa la impossibilitat de justificar el pagament de les despeses dins el termini de justificació, puguin sol·licitar que es revoqui la Resolució d’acceptació de la renúncia.
3. Establir un pressupost màxim destinat a donar cobertura a aquestes sol·licituds de revocació de la Resolució d’acceptació de renúncia de 193.830 € (cent noranta-tres mil vuit-cents trenta euros), amb càrrec a la partida pressupostària 11501.313J01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012.
4. Determinar que les sol·licituds de revocació de la Resolució d’acceptació de la renúncia s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Cooperació i Immigració (pl. de la Drassana, 4, 07012 Palma) o a qualsevol dels llocs a què fa referència l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
En cas que l’òrgan competent accepti la sol·licitud de revocació de la Resolució d’acceptació de renúncia, es requerirà l’entitat interessada que presenti la justificació de la subvenció, d’acord amb el que estableixen els punts 10 i 19 de la convocatòria, amb excepció del que disposa el punt 19 respecte a la data efectiva de pagament de les despeses generades, que es farà d’acord amb el que disposa el punt 5 d’aquesta Resolució. El termini per presentar la justificació és d’un mes comptador des de la recepció de la notificació d’acceptació de la sol·licitud de revocació de la Resolució d’acceptació de renúncia.
Es conservaran els actes i tràmits efectuats amb anterioritat amb referència a la selecció i valoració per la Comissió Avaluadora, el contingut dels quals hagi estat el mateix una vegada acceptada la revocació de la Resolució d’acceptació de la renúncia.
5. D’acord amb l’apartat 2 de l’article 8 de les bases reguladores aprovades per l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 d’abril de 2008, establir com a mesura extraordinària que els beneficiaris de les subvencions puguin justificar totes les despeses que, conforme a dret, es trobin meritades en la data límit per fer les activitats subvencionables o per justificar l’activitat, amb independència que s’hagin abonat o no als creditors corresponents.
6. Determinar que els beneficiaris hauran de presentar el comprovant acreditatiu del pagament efectiu de les despeses relatives a l’execució del projecte o programa d’actuació subvencionat en el termini improrrogable de vint dies hàbils següents al moment en què l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hagi fet el pagament material de les subvencions o des de la publicació d’aquesta Resolució en el cas que el pagament per part de l’Administració s’hagi produït una vegada finalitzat el termini de justificació però abans de la publicació d’aquesta Resolució.
7. Atorgar a les entitats beneficiàries que ja han presentat la justificació d’acord amb el punt 19 de la convocatòria i que tenen despeses imputables a l’activitat subvencionada que no varen incloure en el compte justificatiu perquè no les havien abonat als creditors corresponents un termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per sol·licitar que aquestes despeses s’incloguin en el compte justificatiu.
En tot cas, aquestes despeses s’han d’haver meritat dins el termini establert en la Resolució de concessió o, si escau, en la Resolució d’ampliació de termini d’execució.
La sol·licitud ha d’anar acompanyada d’un nou compte justificatiu que inclogui aquestes despeses i les factures originals o els documents equivalents de les noves despeses. No s’han de tornar a presentar factures ja aportades.
Els costs subvencionables, les obligacions de les entitats beneficiàries, la subcontractació d’activitats, la justificació (tret de la data efectiva del pagament), la revocació, el reintegrament, la comptabilitat, el règim d’infraccions i sancions, la inspecció i la legislació aplicable són els que establia la Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 22 de febrer de 2011 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions en matèria d’immigració adreçades a entitats sense ànim de lucre.
8. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Presidència en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i de l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 d’octubre de 2012
El conseller de Presidència
Antonio Gómez Pérez