Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 19108
Dissolució del Consorci d'aigües de Maó per fusió en el Consorci d'aigües de les Illes Balears.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text


 

 

El Ple Municipal, per unanimitat dels 18 membres presents, dels 21 de la corporació, de conformitat amb el dictamen de la Comissió Informativa d’Urbanisme i Serveis Tècnics, acord:

 

PRIMER. Ratificar els acords de dissolució del Consorci d’Aigües de Maó,   adoptats, en data 28 de juny de 2012, per la Junta Rectora del Consorci d’Aigües de Maó, als efectes del que preveu l’article 17.4 dels Estatuts del Consorci d’Aigües de  Maó, que, en concret, van ser els següents:

 

‘Primer. Acordar la dissolució del Consorci d’Aigües de Maó per fusió amb el Consorci d’Aigües de les Illes Balears, creat per acord del Consell de Govern en sessió del dia 15 de juny del 2012 (BOIB de 18 de Juny de 2012), sense perjudici de la ratificació, per part de les entitats consorciades, d’acord amb el que preveu l’article 17.4 dels Estatuts del Consorci d’Aigües Maó.

 

Segon. Acordar que tots els béns, drets i obligacions del Consorci d’Aigües de  Maó s’integren en el nou Consorci d’Aigües de les Illes Balears, a la data de la ratificació de la dissolució del Consorci d’Aigües de Maó per part del Consell de Govern de les Illes Balears.

 

Tercer. Els comptes anuals del Consorci d’Aigües de Maó, a data 30 de setembre de 2012, una vegada formulats pel president del Consorci, auditats i aprovats per la Junta Rectora del Consorci d’Aigües de Maó, seran els comptes d’integració en el Consorci d’Aigües de les Illes Balears.

 

Quart. Facultar el director executiu de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental, vocal del Consorci, perquè dugui a terme tots els tràmits necessaris tendents a la dissolució i efectiva liquidació del Consorci d’Aigües de Maó.

 

Cinquè. Notificar aquests acords als interessats, i especialment a l’Ajuntament de Maó i a la Conselleria de Medi Ambient, als efectes de la seva ratificació, d’acord amb el que preveu l’article 17.4 dels Estatuts del Consorci d’Aigües de Maó.

 

Sisè. Ordenar la publicació d’aquests acords al Butlletí Oficial de les Illes Balears.’

 

SEGON. Integrar-se en el Consorci d’Aigües de les Illes Balears, creat per acord del Consell de Govern del dia 15 de juny de 2012 (BOIB núm. 86 EXT, del 18.06.2012), en els termes previstos en els seus Estatuts, que alhora s’aproven.

 

TERCER. Notificar aquests acords a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears.

 

QUART. Ordenar la publicació d’aquests acords i dels Estatuts del Consorci d’Aigües de les Illes Balears al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

CINQUÈ. De conformitat amb el que disposa l’art. 15, apartats 4 i 6, dels Estatuts del Consorci d’Aigües de les Illes Balears, nomenar com a representants del municipi de Maó a l’Assemblea General del Consorci d’Aigües de les Illes Balears els membres següents:

 

a) Titular: Sr. Mateu Ainsa Coll, tinent d’Alcaldia de Serveis Tècnics

b) Suplents: Sra. Ana Lía Noval García, tinenta d’Alcaldia d’Urbanisme

Sr. Salvador Botella Mantolán, tinent d’Alcaldia de Serveis Generals i   Hisenda.

 

Estatuts del Consorci d’Aigües de les Illes Balears

 

Capítol I

Disposicions generals

 

Article 1

Denominació i constitució

 

El Consorci d’Aigües de les Illes Balears —d’ara en endavant el Consorci— és un ens format per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental i els municipis de les Illes Balears que s’hi integrin.

 

El Consorci es constitueix mitjançant la fusió dels consorcis d’aigües d’Algaida, Andratx, Artà, la Badia de Palma, Banyalbufar, Deià, Lloseta, Llucmajor, Mancor de la Vall, Maria de la Salut, Petra, Puigpunyent, Pollença, sa Pobla, Santa Maria del Camí, Selva, Valldemossa, Ciutadella, Maó, es Mercadal, Eivissa-Capital, Sant Antoni de Portmany i Formentera.

 

Article 2

Àmbit territorial

 

L’àmbit territorial del Consorci és el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears i les seves aigües interiors.

Article 3

Personalitat i naturalesa jurídiques

 

El Consorci és una persona jurídica pública de naturalesa corporativa i base associativa, amb personalitat jurídica pròpia i distinta de la dels ens consorciats.

 

Article 4

Vigència

 

El Consorci té una vigència indefinida, sense perjudici que eventualment es pugui dissoldre, d’acord amb el que preveuen aquests Estatuts i la resta de la normativa aplicable.

 

Article 5

Règim jurídic

El Consorci es regeix pel que preveuen aquests Estatuts i, supletòriament, per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la resta de l’ordenament jurídic autonòmic i del dret administratiu.

 

Capítol II

Finalitat, objecte i potestats administratives

 

Article 6

Finalitat

 

El Consorci té com a finalitat fonamental l’execució d’instal·lacions per subministrar aigua potable als nuclis urbans —exceptuant les xarxes de distribució— com també qualsevol altra finalitat anàloga o similar.

 

Article 7

Objecte

 

L’objecte del Consorci és gestionar i promoure, dins la finalitat institucional pròpia, activitats per a la captació, la potabilització —inclosa la dessalinització—, la regulació i la distribució de l’aigua; la reutilització d’aigües residuals depurades, si n’és el cas, com també l’execució de les obres, les instal·lacions, els serveis i les activitats de qualsevol tipus necessaris per al desenvolupament i el compliment adequats dels seus fins, i, en especial, els següents:

 

a) La promoció i la construcció d’obres de captació i potabilització d’aigües, incloses les plantes dessaladores, i les relatives a la conducció, el transport, la regulació i la redistribució d’aquestes aigües, tant per a usos agrícoles com industrials, sobretot d’abastament a la població, com també les corresponents a les instal·lacions i els serveis connexos amb aquestes.

b) L’explotació i la gestió, si escau, de les obres i instal·lacions esmentades, i també qualsevol tipus d’actuació per conservar-les i mantenir-les, i, en general, per a explotar, gestionar i distribuir adequadament l’aigua.

c) Les funcions i les actuacions que li encomanin les entitats que s’integrin en el Consorci, bé directament o bé mitjançant les entitats o organismes que en depenen, amb competències i funcions en la matèria, en el marc de l’article 15 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o dels articles 4.1 n i 24.6 de la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic, segons el cas.

d) Qualsevol altra activitat que contribueixi a desenvolupar i complir l’objecte i la finalitat del Consorci.

 

Article 8

Potestats administratives

 

1. El Consorci, com a entitat de dret públic, pot exercir les potestat administratives necessàries per al compliment de les finalitats pròpies.

 

2. En particular, corresponen al Consorci les potestats administratives següents:

 

a) La potestat d’autoorganització.

b) La potestat financera i tributària. S’exclou d’aquest darrer supòsit la facultat d’establir tributs, sense perjudici que pugui ser subjecte actiu de taxes o contribucions especials que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 4.3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

c) La potestat de programació i planificació.

d) La potestat sancionadora.

e) La potestat de revisió d’ofici

f) La potestat d’investigació, delimitació, desnonament administratiu i recuperació d’ofici dels béns propis.

g) La potestat d’execució forçosa dels actes propis.

 

3. Els actes administratius que dictin els òrgans del Consorci gaudeixen de la presumpció de legitimitat i validesa, i els béns, els drets i els fons, del privilegi d’inembargabilitat propi de les entitats de dret públic sotmeses al principi de legalitat pressupostària, com també de les prelacions, preferències i la resta de prerrogatives reconegudes en la legislació vigent, sense perjudici dels que corresponen a la Hisenda autonòmica, estatal o local.

 

Capítol III

Membres

 

Article 9

Membres

 

El Consorci està format pels membres que el constitueixen i pels membres que s’hi adhereixin, si n’és el cas.

 

Article 10

Membres constituents

 

Els membres constituents del Consorci són:

 

a) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que és qui constitueix el Consorci i n’aprova aquests Estatuts, i que ha d’actuar mitjançant la conselleria competent en matèria d’aigües.

b) L’entitat pública empresarial Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental, o l’entitat que la substitueixi.

c) Els municipis d’Algaida, Andratx, Artà, Palma, Calvià, Deià, Banyalbufar, Lloseta, Llucmajor, Mancor de la Vall, Maria de la Salut, Petra, Puigpunyent, Pollença, sa Pobla, Santa Maria del Camí, Selva, Valldemossa, Ciutadella de Menorca, Maó, es Mercadal, Eivissa, Sant Antoni de Portmany i Formentera.

d) Els altres municipis de les Illes Balears i els consells insulars, com també l’Administració general de l’Estat i els seus organismes públics, que s’integrin en el Consorci en qualitat de membres constituents mitjançant la formalització de l’acord d’integració corresponent adoptat pels òrgans competents. En qualsevol cas, prèviament els òrgans de direcció de l’entitat ho han d’haver acordat i sol·licitat al Consorci.

 

Article 11

Membres adherits

 

Es poden integrar en el Consorci, amb l’acord previ dels òrgans de direcció d’aquest, en qualitat de membres adherits, altres persones jurídiques públiques distintes de les que es preveuen en l’article anterior, com també les persones jurídiques privades que ho sol·licitin, per la relació amb la finalitat i l’objecte del Consorci.

 

Article 12

Separació del ens consorciats

 

1. Els membres del Consorci se’n poden separar, amb l’acord previ de l’òrgan competent i un preavís de sis mesos com a mínim, sempre que estiguin al corrent dels compromisos anteriors, garanteixin la liquidació de les obligacions aprovades fins al moment de la separació i no perjudiquin els interessos públics del Consorci.

 

2. La separació acordada per l’Assemblea General és efectiva a partir de l’exercici pressupostari posterior al de l’acord.

 

3. L’Assemblea General pot acordar, amb el quòrum especial que s’estableix en l’article 17.4 d’aquests Estatuts, separar del Consorci els ens consorciats que, a judici de l’Assemblea General, incompleixin de manera greu i reiterada les obligacions que s’estableixen en aquests Estatuts, havent-los atorgat audiència prèvia.

 

Capítol IV

Domicili

 

Article 13

Domicili

 

1. El Consorci té el domicili social a Palma, al carrer del Gremi de Corredors, núm. 10 (polígon de Son Rossinyol), on actualment s’ubica la conselleria competent en matèria d’aigües. / Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori.

 

2. Aquest domicili es pot variar per acord de la Junta Rectora del Consorci, sense que sigui necessari modificar aquests Estatuts. També es poden establir delegacions del Consorci a qualsevol lloc, quan així ho determini aquest òrgan.

 

Capítol V

Organització

 

Secció 1a

Òrgans

 

Article 14

Òrgans de direcció

 

Els òrgans de direcció del Consorci són:

 

1. Òrgans de caràcter col·legiat:

a) L’Assemblea General

b) La Junta Rectora

 

2. Òrgans de caràcter unipersonal:

a) La Presidència

b) Les vicepresidències

c) La Secretaria

 

Secció 2a

L’Assemblea General

 

Article 15

Naturalesa i composició

 

1. L’Assemblea General és l’òrgan suprem del Consorci, al qual representa i personifica amb caràcter d’ens públic.

 

2. A l’Assemblea General hi han d’estar representades totes les entitats consorciades que tenen el caràcter de membres constituents i, si n’és el cas, també les que tenen el caràcter de membres adherits, en el termes que s’estableixin en l’acord d’integració.

 

En qualsevol cas, la composició de l’Assemblea General ha de tenir en compte el nombre de membres consorciats amb dret a vot.

 

3. A l’Assemblea General, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hi ha de tenir sis representants, i l’Agencia Balear de l’Aigua i de la Qualitat ambiental, quatre, designats respectivament pel Consell de Govern i per l’òrgan de direcció de l’entitat pública empresarial. Entre els representats de l’Administració de la Comunitat Autònoma hi ha d’haver, necessariament, les persones titulars de la conselleria i de la direcció general competents en matèria d’aigües i una en representació de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, i entre els representats de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental, les persones que n’ocupin la Direcció Executiva i la Secretari General.

 

4. Els municipis de les Illes Balears i les entitats consorciades amb el caràcter de membres constituents han de tenir un representant a l’Assemblea General.

 

5. Els membres adherits al Consorci poden participar en les sessions de l’Assemblea General, en els termes que, si n’és el cas, s’estableixin en els acords d’integració respectius.

 

6. Les entitats consorciades han de designar un membre titular i dos de suplents que les representin en l’Assemblea General, d’acord amb les normes de funcionament de l’entitat consorciada.

 

7. El mandat dels representants de les entitats consorciades s’ha de correspondre amb el mandat de l’entitat pública consorciada respectiva.

 

Article 16

Funcions

 

1. Són funcions de l’Assemblea General:

 

1. Aprovar els plans d’activitats, inversions i finançaments.

2. Aprovar els programes de previsions pluriennals.

3. Aprovar el pressupost anual.

4. Aprovar els comptes anuals i la liquidació del pressupost, com també la memòria explicativa de la gestió anual.

5. Censurar els comptes.

6. Aprovar, si n’és el cas, la plantilla del personal, com també els criteris de selecció, admissió i retribució d’aquest, inclòs el personal directiu professional, de conformitat amb la legislació aplicable.

7. Resoldre els recursos de reposició contra els actes propis.

8. Admetre nous membres i aprovar els acords d’integració corresponents.

9. Aprovar la separació dels membres consorciats.

10. Modificar els Estatuts.

11. Aprovar la fusió, la modificació o l’extinció del Consorci, inclosa la transformació en un altre tipus d’entitat.

12. Designar els representants dels municipis a la Junta Rectora i la Vicepresidència Segona.

 

2. L’Assemblea General pot delegar l’exercici de les funcions pròpies en la Junta Rectora o en altres òrgans del Consorci, com la Presidència o les vicepresidències, llevat de les que es defineixen en els apartats 2 a 5 i 9 a 12 del punt anterior.

 

Article 17

Funcionament

 

1. El règim de convocatòria, funcionament i adopció d’acords és el que s’estableix per als òrgans col·legiats en els articles 22 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, amb les particularitats que s’estableixen en aquest article.

 

2. L’Assemblea General s’ha de reunir en una sessió ordinària a l’any com a mínim. També es pot reunir, amb caràcter extraordinari, fins a tres vegades a l’any, a iniciativa de la Presidència o a petició de la meitat com a mínim dels membres amb dret a vot.

 

3. Amb caràcter general, els acords a l’Assemblea General s’adopten per majoria simple de vots, llevat de les excepcions que s’estableixen en aquests Estatut. A les votacions, s’han d’aplicar les regles de ponderació següents:

 

a) Els vots de cada municipi consorciat es determinen d’acord amb l’escala següent:

 

1. Els municipis amb 1.000 habitants o menys: 1 vot

2. Els municipis amb més de 1.000 habitants i menys de 5.001: 2 vots

3. Els municipis amb més de 5.000 habitants i menys de 15.001: 3 vots

4. Els municipis amb més de 15.000 habitants i menys de 40.001: 4 vots

5. Els municipis amb més de 40.000 habitants i menys de 75.001: 5 vots

6. Els municipis amb més de 75.000 habitants: 6 vots

 

A l’efecte del que s’estableix en la taula anterior, el nombre d’habitants del municipi és el que figura en el padró municipal actualitzat en la data corresponent a l’inici del mandat dels representants dels municipis consorciats.

 

b) El nombre de vots que resulti de la suma dels vots que corresponen a cada municipi consorciat en aplicació de la regla de ponderació de l’apartat a constitueix el 50 % dels vots de l’Assemblea. Del 50% restant, el 30 % correspon a la conselleria competent en matèria de recursos hídrics, i el 20%, a l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental.

 

4. Per a l’adopció dels acords a què es refereixen els punts 3, 8, 9, 10 i 11 de l’article 16.1 d’aquests Estatuts es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels vots ponderats totals de l’Assemblea de la manera que s’estableix en l’apartat a anterior.

 

5. La integració en el Consorci dels consells insulars o de l’Administració general de l’Estat o dels organismes públics que en depenen suposa que es modifiqui el vot ponderat al qual es refereix l’apartat 3 d’aquest article, que s’ha de determinar en l’acord d’integració aprovat per l’Assemblea General, i que ha de modificar el percentatge que correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma i als municipis, sense que sigui necessari modificar aquests Estatuts.

 

Secció 3a

La Junta Rectora

 

Article 18

Naturalesa i composició

 

1. La Junta Rectora és l’òrgan superior de direcció del Consorci.

 

2. La Junta Rectora està formada per la Presidència del Consorci, les vicepresidències i els membres que s’especifiquen en el punt 4 d’aquest article.

 

3. Tenen la condició de membre de la Junta Rectora:

 

a) Tres persones en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: dues designades per la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües, i una designada per la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.

b) Dues persones en representació de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental: les que ocupin la Direcció Executiva i la Secretaria General.

Sis persones en representació dels municipis i els consells insulars consorciats: tres de l’illa de Mallorca —una de les quals del municipi de Palma, en el cas que s’hi integri, per raons de la capitalitat— i una de cada una de les illes de Menorca, Eivissa i Formentera. Llevat de l’Ajuntament de Palma i del Consell Insular de Formentera, anualment cada illa ha d’elegir les persones que les representen, per consens entre els municipis que integren el Consorci. En el supòsit de falta de consens, els municipis, de manera rotatòria i per ordre alfabètic, han de triar anualment la persona que els representa.

 

S’han d’anomenar suplents per a tots els membres que es designin.

 

4. La integració en el Consorci dels consells insulars o de l’Administració general de l’Estat o dels organismes públics que en depenen, amb el caràcter de membre constituent, determina que s’incorpori a la Junta Rectora una persona en representació de l’entitat que s’integra en el Consorci.

 

5. Els membres adherits al Consorci als quals es refereix l’article 11 d’aquests Estatuts poden assistir a les sessions de la Junta Rectora amb veu però sense vot, en els termes que estableixi l’acord d’integració corresponent.

 

6. Les entitats, les institucions, els organismes i les persones públiques han de nomenar els membres de la Junta Rectora que els representen, de conformitat amb les normes de funcionament i adopció d’acords pròpies, llevat dels cinc representants dels municipis, que els nomena l’Assemblea General.

 

Article 19

Funcions

 

1. Són funcions de la Junta Rectora:

 

a) Gestionar ordinàriament el Consorci en els aspectes administratius, econòmics i contractuals.

b) Executar els acords adoptats per l’Assemblea General.

c) Proposar a l’Assemblea General els plans d’activitats, inversions i finançaments; els programes de previsions pluriennals; el pressupost; la liquidació del pressupost; la memòria explicativa de la gestió; la censura dels comptes, i els comptes anuals, perquè els aprovi, d’acord amb el que preveuen l’article 13.4 de la Llei 7/2010 i el punt 4 de l’article 16.1 d’aquests Estatuts.

d) Formular propostes i elaborar informes a petició de l’Assemblea General o la Presidència sobre aspectes relatius a les activitats i el funcionament del Consorci.

e) Acordar la formalització d’operacions de crèdit i endeutament, tant en títols com en operacions de crèdit, i altres operacions financeres, per al finançament adequat de les activitats.

f) Prendre les mesures pertinents per administrar els béns i els drets del Consorci, com també per adquirir-los, vendre’ls, permutar-los, arrendar-los, cedir-los de manera gratuïta o onerosa, o gravar-los, i, en general, per als negocis jurídics que siguin convenients per a la consecució dels fins propis i per a qualsevol acte de disposició del patrimoni del Consorci.

g) Aprovar els plecs de clàusules administratives que han de regir la contractació.

h) Acordar la formalització de convenis, concerts o contractes amb entitats, empreses o persones, públiques o privades, i també decidir la participació del Consorci en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses, públiques o privades, per al compliment millor dels seus fins, de conformitat amb la legislació que sigui aplicable.

i) Exercir d’òrgan de contractació del Consorci.

j) Aprovar les tarifes o els preus privats que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat, amb l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües.

En el cas de preus públics per la prestació del servei d’abastament d’aigua en alta o per la prestació, si n’és el cas, d’altres serveis en règim de dret públic pels quals es puguin exigir preus públics, correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües aprovar, mitjançant una ordre, les normes reglamentàries reguladores del preu públic, sense perjudici que es pugui deferir al Consorci la fixació de les quanties corresponents, amb l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües.

k) Proposar a l’Assemblea General, si n’és el cas, la plantilla del personal, com també els criteris de selecció, admissió i retribució d’aquest, de conformitat amb la legislació aplicable.

l) Exercir les potestats administratives d’autoorganització, com també les potestats financera, tributària, sancionadora i d’investigació, delimitació, desnonament administratiu i recuperació d’ofici dels béns propis.

m) Exercir les accions judicials o administratives que correspongui.

 

2. La Junta Rectora pot delegar en la Presidència o les vicepresidències l’exercici de les funcions pròpies, llevat de les que es defineixen en els apartats c, e, h, j i k del punt anterior.

 

Article 20

Funcionament

 

1. El règim de convocatòria, funcionament i adopció d’acords és el que s’estableix per als òrgans col·legiats, amb caràcter general, en els articles 22 i següents de la Llei 30/1992, amb les particularitats que s’estableixen en aquest article.

 

2. La Junta Rectora, la convoca la Presidència, per iniciativa pròpia o a instància de la meitat com a mínim dels membres amb dret a vot.

 

3. Els acords s’adopten per majoria simple de vots. Cada membre té dret a un vot, i la Presidència disposa de vot de qualitat per dirimir els empats.

 

Secció 4a

Òrgans unipersonals

 

Article 21

La Presidència

 

1. La persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües exerceix la Presidència del Consorci. En els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra situació d’impossibilitat per a l’exercici de les seves funcions, ha de ser substituïda per la persona que ocupi la Vicepresidència Primera.

 

2. La Presidència compleix les funcions següents:

 

a) Exercir la representació del Consorci.

b) Disposar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l’ordre del dia dels òrgans col·legiats, tenint en compte, si escau, les peticions dels altres membres formulades amb l’antelació suficient.

c) Presidir l’Assemblea General i la Junta Rectora, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre’ls per causes justificades.

d) Dirimir els empats amb el seu vot, si ho considera convenient, per tal d’adoptar acords.

e) Assegurar el compliment de les lleis i d’aquests Estatuts.

f) Resoldre els recursos d’alçada que s’interposin contra els actes administratius dictats per la Junta Rectora o les vicepresidències.

g) Exercir la potestat de revisió d’ofici dels acords.

h) Adoptar, per raons d’urgència, qualsevol acord sobre matèries de competència de l’Assemblea General o de la Junta Rectora, a les quals posteriorment ha de donar compte a l’efecte que el ratifiquin.

i) Exercir qualsevol altra funció inherent a la condició de titular de les presidències del Consorci, l’Assemblea General i la Junta Rectora.

 

Article 22

Les vicepresidències

 

1. El Consorci té dues vicepresidències. La persona titular de la direcció general competent en matèria d’aigües exerceix la Vicepresidència Primera, i la persona que designi l’Assemblea General entre les que representen els municipis en l’Assemblea, la Vicepresidència Segona.

 

2. La Vicepresidència Primera assumeix totes les funcions de gestió del Consorci pròpies dels òrgans unipersonals de direcció, com les gerències o les direccions executives. En particular, li corresponen, entre d’altres, les funcions següents:

 

a) Proposar a la Junta Rectora i a la Presidència les mesures que consideri convenients per al funcionament del Consorci.

b) Executar els acords i les resolucions dels òrgans del Consorci.

c) Subscriure l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne la Junta Rectora, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2, 3 i 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.

d) Exercir les funcions que li deleguin l’Assemblea General, la Junta Rectora o la Presidència.

 

3. La Vicepresidència Segona assumeix les funcions que, si n’és el cas, li deleguin l’Assemblea General, la Junta Rectora, la Presidència o la Vicepresidència Primera.

 

Article 23

La Secretaria

 

La persona que ocupi la Secretaria General de l’Agencia Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental exerceix la Secretaria de l’Assemblea General i de la Junta Rectora. Corresponen a la Secretaria, a més de les funcions que la legislació vigent atribueix als secretaris dels òrgans col·legiats, les funcions següents, entre d’altres:

 

a) Preparar, recollir i ordenar tots els assumptes i els documents que hagin de ser sotmesos a estudi, coneixement, despatx i aprovació dels òrgans de direcció.

b) Expedir la documentació i cuidar que s’anotin els registres de les operacions i els serveis que es gestionin.

c) Redactar les actes i expedir els certificats dels acords dels òrgans col·legiats del Consorci.

 

Capítol VI

Recursos administratius, reclamacions i responsabilitat patrimonial

 

Article 24

Recursos administratius

 

1. Els actes administratius de l’Assemblea General i de la Presidència exhaureixen la via administrativa. En conseqüència, es pot interposar en contra, alternativament, un recurs de reposició davant el mateix òrgan que l’ha dictat o un recurs contenciós administratiu en els terminis i la forma que preveu la legislació vigent.

 

2. Els actes administratius de la Junta Rectora i de la Vicepresidència Primera no exhaureixen la via administrativa. En conseqüència, es pot interposar en contra un recurs d’alçada davant la Presidència del Consorci i la Junta Rectora, respectivament, en els termini i la forma que preveu la legislació vigent.

 

3. Contra els actes dictats per l’òrgan de contractació es pot interposar, quan escaigui, el recurs especial en matèria de contractació a què es refereix el capítol VI, articles 40 a 50, ambdós inclosos, del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic.

 

Article 25

Reclamacions prèvies a la via judicial

 

Per a l’exercici d’accions judicials davant la jurisdicció civil o laboral contra el Consorci és necessari formular la reclamació prèvia a la via judicial civil o a la laboral, en els termes que preveuen els articles 120 a 126 de la Llei 30/1992, en relació amb l’article 61 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La resolució d’aquesta reclamació correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües.

 

Article 26

Responsabilitat patrimonial

 

1. La resolució dels procediments de responsabilitat patrimonial contra el Consorci correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües, amb el dictamen previ, si pertoca, del Consell Consultiu de les Illes Balears, en aplicació del títol X de la Llei 30/1992 i de la normativa que la desplega.

 

2. L’admissió a tràmit de les reclamacions per responsabilitat patrimonial correspon a la Vicepresidència Primera, i la resolució, a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’aigües.

 

Article 27

Assessorament jurídic i defensa en judici

 

1. L’assessorament jurídic del Consorci correspon al personal propi de l’Agencia Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental que té atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, llevat que la secretaria general de la conselleria competent en matèria d’aigües, per raons d’especial transcendència, consideri convenient sol·licitar un informe jurídic a l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, amb l’informe previ dels serveis jurídics de la conselleria, que s’han de pronunciar sobre la transcendència de l’assumpte i el fons de la qüestió plantejada.

 

2. La defensa en judici del Consorci correspon als advocats de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental o als advocats col·legiats que aquesta designi, llevat que, per a casos i àmbits concrets, el Consell de Govern o la persona titular de la conselleria a què estigui adscrita la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, decideixi que correspon als de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma.

 

Capítol VII

Patrimoni i recursos econòmics

 

Article 28

El patrimoni

 

1. El patrimoni inicial del Consorci és la suma dels patrimonis dels consorcis d’aigües de les Illes Balears que es fusionin.

 

2. El Consorci pot utilitzar el patrimoni de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental i, si cal, el patrimoni adscrit a la conselleria competent en matèria d’aigües o a les administracions consorciades, en el termes que se subscriguin d’acord amb la legislació vigent.

 

3. El Consorci pot adquirir béns i fer servir béns adscrits a les administracions consorciades o cedits per aquestes, d’acord amb el règim jurídic que preveu l’article 32 d’aquests Estatuts.

 

Article 29

Recursos econòmics

 

1. El Consorci, per al compliment de la finalitat i les funcions pròpies, s’ha de finançar amb els recursos econòmics següents:

 

a) Els ingressos procedents de les activitats pròpies, especialment del servei d’abastament d’aigua en alta, en els termes que preveu l’article 19.1 j d’aquests Estatuts.

b) Les transferències, corrents o de capital, que tingui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les altres administracions públiques consorciades.

c) Les subvencions, corrents o de capital, d’administracions o entitats públiques.

d) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no, d’entitats privades o de particulars.

e) L’endeutament a curt o llarg termini, de conformitat amb el que disposa la Llei 7/2010.

f) Qualsevol altre recurs que no es prevegi en els paràgrafs anteriors.

 

2. Les operacions de crèdit que siguin necessàries poden ser avalades per l’Administració de la Comunitat Autònoma i el municipi consorciat al qual afectin, en els termes que es determinin.

 

Capítol VIII

Règim relatiu als recursos humans, el patrimoni i la contractació

 

Article 30

Personal eventual i personal directiu professional

 

1. El Consorci no disposa de personal eventual o de confiança, d’acord amb el que preveu l’article 23.1 de la Llei 7/2010.

 

2. El Consorci no disposa de personal directiu professional per a l’exercici de les funcions de direcció tècnica, programació, coordinació, impuls i avaluació de les actuacions pròpies. Aquestes funcions, les ha d’exercir el personal de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental.

 

No obstant el que disposa el paràgraf anterior, per raons de necessitat imperiosa, l’Assemblea General pot acordar contractar personal directiu professional, en els termes que preveu l’article 22 de la Llei 7/2010, amb l’autorització prèvia del Consell de Govern.

 

Article 31

Personal laboral i funcionari

 

1. El personal de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental ha de gestionar els recursos humans propis.

 

2. El Consorci no ha de disposar de personal laboral propi, llevat que es consideri imprescindible contractar-ne per raons de necessitat imperiosa, i així ho acordi l’òrgan de direcció del Consorci, amb l’autorització prèvia del Consell de Govern, en el termes que preveu la legislació vigent.

 

3. Les funcions que impliquin la participació en l’exercici de potestats administratives, d’acord amb el que preveu l’article 23.1 de la Llei 7/2010, correspon exclusivament al personal funcionari que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears adscrigui al Consorci, directament o a través de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental. També es pot adscriure al Consorci, si cal, personal funcionari d’altres administracions consorciades.

 

Article 32

El règim patrimonial

 

El règim patrimonial del Consorci, d’acord amb l’article 25.1 de la Llei 7/2010, és el que es preveu en la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en la normativa que la desplega.

 

Article 33

El règim de contractació

 

1. El règim de contractació del Consorci és el que es preveu en la legislació de contractes del sector públic per a les administracions públiques.

 

2. Els procediments de contractació s’han de tramitar a través dels mitjans de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental, i l’òrgan de contractació n’ha de ser la Junta Rectora, sense perjudici que es pugui delegar aquesta funció en la Vicepresidència Primera.

 

3. La composició de la mesa de contractació, s’ha de determinar per acord de la Junta Rectora, a proposta de la Vicepresidència Primera.

 

Capítol IX

Règim econòmic i financer

 

Article 34

La gestió econòmica

 

La gestió econòmica del Consorci s’ha de dur a terme a través dels mitjans de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental.

 

Article 35

El règim pressupostari, de control i de comptabilitat

 

El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, intervenció i control del Consorci és el que es preveu per als consorcis en la Llei 7/2010 i en la legislació de finances de la Comunitat Autònoma.

 

Capítol X

Extinció

 

Article 36

L’extinció

 

1. L’extinció del Consorci requereix l’acord previ del Consell de Govern —a proposta de la conselleria competent en matèria d’aigües i amb l’informe preceptiu de les conselleries competents en matèria d’hisenda, pressuposts i funció pública—, com també els acord de l’Assemblea General per majoria qualificada i dels municipis i les altres administracions públiques consorciades.

 

2. Les causes d’extinció del Consorci són, entre d’altres:

 

a) La impossibilitat legal o material de complir els objectius propis.

b) La separació de l’Administració de la Comunitat Autònoma o de tots els municipis consorciats.

c) La transformació en un altre ens.

 

Disposició transitòria primera

El Consorci se subroga en la posició jurídica de tots els consorcis d’aigües que es fusionen amb la constitució d’aquest Consorci, llevat de la que resulti dels préstecs i altres operacions de crèdit amb entitats financeres ja formalitzats, que continuen en els termes estrictes originals.

 

Disposició transitòria segona

Contractes laborals dels consorcis que es fusionen.

 

El Consorci se subroga, si n’és el cas, en els contractes laborals actualment vigents, i s’ha de fer càrrec dels drets i les obligacions titularitat dels consorcis que es fusionen, llevat de les obligacions a què es refereix la disposició transitòria anterior.

 

Disposició transitòria tercera

Procediments en tramitació dels consorcis que es fusionen.

 

El Consorci se subroga, si n’és el cas, en la posició jurídica dels consorcis que es fusionen en els procediment relatius a l’objecte del Consorci que estiguin en qualsevol fase de tramitació, i en pot assumir la continuació, sense que, en cap cas, es puguin produir lesions o perjudicis a terceres persones interessades.

 

Disposició transitòria quarta

Drets reals o d’ús dels béns propietat dels consorcis que es fusionen.

 

El Consorci se subroga en la posició jurídica dels consorcis que es fusionen, i ha d’adquirir la propietat de tots els drets reals o d’ús de tots el béns que siguin propietat dels consorcis que es fusionen o sobre els quals aquests consorcis gaudeixen d’altres drets reals o d’ús.

 

Maó, 28 de setembre de 2012

 

EL TINENT D’ALCALDIA DE SERVEIS TÈCNICS

MATEO AINSA COLL