LA SEXUALITAT INFANTIL
La infància és l’etapa de la vida que es caracteritza per la curiositat, l’exploració, l’observació i el descobriment. Els infants, jugant i experimentant, es van coneixent ells mateixos i el món que els envolta. Per això, el comportament sexual de l’infant li permet desenvolupar-se i adaptar-se al seu entorn mitjançant:
- El coneixement del seu cos i el de les altres persones.
- La repetició de conductes que li produeixen sensacions de plaer i benestar.
- La imitació del comportament d’altres infants i de les persones adultes que els envolten.
- L’assignació d’un significat a les seves vivències (experiències, sentiments i sensacions).
Els infants descobreixen les similituds i les diferències entre els cossos, i que tocar i acariciar el seu cos els produeix plaer. Prenen consciència de la pertinença a un determinat sexe, van incorporant rols i comportaments relacionats amb el gènere i imiten els comportaments de les persones que els envolten.
Les motivacions de la sexualitat infantil no tenen res a veure amb la sexualitat que es comença a manifestar en la pubertat i l’adolescència, ni amb la sexualitat adulta
La sexualitat, com totes les capacitats humanes, es desenvolupa al llarg del temps, tira a tira, i requereix un entorn d’afecte i de respecte que faciliti la maduració i l’aprenentatge, i ajudi l’infant a conèixer i valorar el seu cos, la intimitat, l’afecte i el respecte.
Les actituds de retrets o els càstigs, quan l’infant manifesta curiositat o ganes de reproduir sensacions de plaer, pot tenir una influència negativa en el desenvolupament psicosexual
Els infants, a causa del seu nivell de maduració i coneixements, no tenen la capacitat de dur a terme pràctiques sexuals que requereixen un enteniment adult. De fet, si un infant té aquest tipus de conductes seductores, el que sol passar és que imita el comportament de persones adultes (del seu entorn o que ha vist en els mitjans de comunicació). També pot succeir que pateixi algun tipus d’abús sexual.
Durant la infància és molt important aprendre a reconèixer les conductes d’abús i violència
L’infant ha de poder identificar correctament les situacions que li provoquen malestar (dolor, vergonya, culpa...). Si qualcú es comporta de forma que envaeix la seva intimitat o atempta contra la seva integritat (física o emocional) i pot associar les seves emocions desagradables a que la situació és perjudicial i a que es troba en perill, podrà demanar l’ajuda d’una persona de confiança.
Els comportaments sexuals propis del desenvolupament sexual en la infància solen ocórrer:
- Entre infants que es coneixen.
- De la mateixa edat i alçada.
- Amb poca freqüència.
- De forma voluntària.
Aquests comportaments són fàcils de redirigir.
Els comportaments que ens han d’alertar són:
- Masturbació compulsiva.
- Conductes de seducció.
- Conductes pròpies de la sexualitat adulta.
- Interès sexual per nins o nines més petits.
- Interès excessiu per la pornografia.
- Coneixements sobre sexualitat impropis de l’edat.
- Llenguatge sexual explícit propi de persones adultes.
Podeu trobar més informació en el document de la CEAPA “Construyendo sexualidades”, o “Cómo educar la sexualidad de las hijas y los hijos”. També en el vídeo de Nayara Malnero, “Cómo hablar con tus hijos sobre sexualidad”.
TRETS MÉS RELLEVANTS DEL DESENVOLUPAMENT PSICOSEXUAL INFANTIL |
De 0 a 3 anys
|
de 3 a 6 anys
|
De 6 a 10 anys
|