Informació sobre gestors de residus a les
Illes Balears
A. DEFINICIONS
(Article 2.n,ñ) de la Llei 7/2022, de 8 d'abril de 2022, de residus i sòls contaminats per una economia circular)
"Gestió de residus": la recollida, el transport i el tractament dels residus, inclosa la vigilància d'aquestes operacions, així com el manteniment posterior al tancament de els abocadors, incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent.
"Gestor de residus": la persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, sigui o no el productor dels mateixos.
B. TRÀMITS DE SOL·LICITUT D'AUTORITZACIÓ
(Art. 43 de la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears)
Les activitats de gestió de residus desenvolupades a les Illes Balears i subjectes al règim d’autorització administrativa de la Llei 7/2022, requereixen l’autorització per a les instal·lacions on es desenvolupin i, de manera separada, d’una altra autorització com a operador per a les persones físiques o jurídiques que en facin l’explotació.
En aplicació de la disposició transitòria segona de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, d'ençà del primer d'octubre de 2019, aquest tràmit per a l'autorització i la inscripció en el registre, s'ha de fer telemàticament.
S'admetrà la presentació d'aquest tràmit per una persona física o entitat jurídica diferent de l'interessat sempre que estigui degudament autoritzat, l'apoderament o l'autorització de representació ha d'estar inscrit al Registre Electrònic d'Apoderaments (REA) @podera. En aquest cas, a l'apartat 'Documentació' del tràmit telemàtic se sol·licitarà el justificant de registre d'apoderament.
B.1. AUTORITZACIÓ DE GESTOR DE RESIDUS - INSTAL·LACIÓ
Instal·lació on es desenvolupin operacions de tractament de residus, inclòs l'emmagatzematge a l'àmbit de la recollida en espera de tractament, així com l'ampliació, modificació o tansmissió de dita instal.lació.
Acces al tràmit telemàtic de Autorització Instal·lació de Gestió de Residus
Per a una nova alta, modificació o transmissió heu de seleccionar el tràmit: 'Sol·licitud d'autorització per instal·lacions de tractament de residus'
En cas que se us requereixi l'esmena d'alguna deficiència en el tràmit presentat o heu de presentar alguna documentació addicional, heu d'utilitzar el tràmit: 'Esmena de deficiències'
(En tots dos casos caldrà accés a cl@ve i disposar de certificat digital)
Dins aquest tràmit, se sol·licitarà una relació dels tipus i quantitats de residus que es pretén tractar, identificats mitjançant els codis LER i les seves operacions de tractament corresponent. Pel que fa als residus perillosos, ha d'incloure la informació sobre les característiques de perillositat dels mateixos.
Dins el tràmit telemàtic es remetrà a l'Agència Tributària per a realitzar el pagament de la taxa corresponent.
DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA, SOL·LICITADA EN EL TRÀMIT TELEMÀTIC:
- Identificació de la persona física o jurídica propietària de la instal·lació, incloent-hi el NIF
- Acreditació (escriptura) de la persona física o jurídica propietària de la instal·lació i en què aparegui com a representant legal el sol·licitant
- Acreditació (escriptura) de la propietat de l'immoble o contracte en vigor en què aparegui el consentiment de l'activitat
- Projecte de l'instal·lació, elaborat i signat per tècnic competent, amb el contingut indicat a l'annex IX de la Llei 7_2022, de 8 d'abril.
- Estudi d'impacte ambiental del projecte, Si es troba sotmes a la normativa vigent sobre avaluacions d'impacte ambiental de la CAIB
- Relació de codis LER de residus perillosos gestionats
- Relació de codis LER de residus no perillosos gestionats
- Relació de codis LER produït com a conseqüència de les operacions de tractament realitzades
- Justificant d'inscripció al Registre electrònic d'Apoderaments (REA) @podera (En cas de presentar la sol·licitud en representació d'altra persona fisica o jurídica).
B.1.1 Notificació de cessament d'activitat de gestió de residus
Quan cessi l'activitat de les autoritzacions de gestió de residus, cal presentar mitjançant Registre Electrònic Comú una declaració responsable, disponible a l'apartat 'Documents' d'aquesta pàgina, davant d'aquesta comunitat autònoma, a efectes de donar de baixa l'autorització al Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears.
B.2. AUTORITZACIÓ DE GESTOR DE RESIDUS - OPERADOR
Persones físiques o jurídiques que realitzen una o diverses operacions de tractament de residus i que tenguin la seu social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Accés al tràmit telemàtic d'autorització Operador - Gestor de tractament de Residus
Per a una nova alta, modificació o transmissió heu de seleccionar el tràmit: 'Sol·licitud d'autorització d'operador d'instal·lacions de tractament de residus'
En cas que se us requereixi l'esmena d'alguna deficiència en el tràmit presentat o heu de presentar alguna documentació addicional, heu d'utilitzar el tràmit: 'Esmena de deficiències'
(En tots dos casos caldrà accés a cl@ve i disposar de certificat digital)
Dins aquest tràmit, se sol·licitarà una relació dels tipus i quantitats de residus que es pretenen tractar, identificats mitjançant els codis LER i les seves operacions de tractament corresponent. Pel que fa als residus perillosos, ha d'incloure la informació sobre les característiques de perillositat dels mateixos.
Dins el tràmit telemàtic es remetrà a l'Agència Tributària per fer el pagament de la taxa corresponent.
DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA, SOL·LICITADA EN EL TRÀMIT TELEMÀTIC:
- Identificació de la persona física o jurídica propietària de la instal·lació, incloent el NIF
- Acreditació (escriptura) de la persona física o jurídica propietària de la instal·lació i en què aparegui com a representant legal el sol·licitant
- Memòria d'explotació o memòria justificativa de solvència tècnica
- Relació de codis LER de residus perillosos gestionats
- Relació de codis LER de residus no perillosos gestionats
- Declaració responsable dels vehicles utilitzats
- Justificant d'inscripció al Registre electrònic d'Apoderaments (REA) @podera (En cas de presentar la sol·licitud en representació d'altra persona fisica o jurídica).
C. AVALUACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
D'acord amb el Reial Decret 445/2023, de 13 de juny, pel qual es modifiquen els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. Es comunica que tots els projectes de gestió de residus han de sotmetre's a un procediment d'avaluació ambiental.
Consulteu la modificació dels annexos segons el Reial decret esmentat per determinar si un projecte s'ha de sotmetre a avaluació ambiental ordinària o simplificada.
D. DOCUMENTS
- Sol·licituds d'autorització
Declaració responsable cessament d'activitat de gestor de residus
Model autoritzacio per a instal·lacions de tractament de residus
Model autoritzacio d'operador d'instal·lacions de tractament de residus
- Memòria anual
- Deixalleries
Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries
DEIXALLERIES AUTORITZADES PEL GOVERN DE LES ILLES BALEARS (Novembre 2023)
- Notes Tècniques
Presentació del RD 20-2017, sobre els vehicles al final de la seva vida útil
Nota tècnica sobre el tractament de residus d'aparells elèctrics i electrónics
Modificació i adaptació d'inscripcions d'instal·lacions de gestió de residus al RPGRIB