Manteniment i infraestructures

Els centres educatius en detectar una deficiència a les seves instal·lacions o en el cas que vulguin realitzar una millora ho han de comunicar al Servei d’Infraestructures Educatives de la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu, al correu electrònic infraestructureseducatives@ibeducacio.eu. En rebre la comunicació, es contactarà amb el centre educatiu per obtenir més informació i, si escau, es concertarà una visita.

En funció de les deficiències o les necessitats de millora detectades, el Servei d’Infraestructures Educatives determinarà  si es tracta d’una operació de manteniment, d’una intervenció senzilla que pot executar el mateix centre, o d’una actuació que ha d’assumir l’institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC) .

Cal tenir en compte que en els CEIP les tasques de manteniment corresponen a l’ajuntament. Per això, quan el Servei d’Infraestructures Educatives els ho indiqui,  el centre ha de comunicar a l’ajuntament les necessitats detectades perquè posi en marxa les actuacions necessàries per resoldre la situació.

Als IES les tasques de manteniment corresponen al centre. L’equip directiu ha d’emprendre les actuacions necessàries per resoldre la situació.

En cas que el centre no pugui assumir l’actuació, el servei d’Infraestructures Educatives informarà el centre i sol·licitarà la intervenció de l’IBISEC, que actuarà en funció de la urgència i la necessitat.

En cas que es tractin de petites actuacions de millora o conservació dels edificis no incloses a l’apartat anterior, serà necessària una autorització per part del Servei d’Infraestructures Educatives per poder executar-les.

S’han de tenir en compte les següents consideracions: 

  • Cal tenir sempre present que escometre obres menors o majors sense llicència de cap tipus ni projecte tècnic, pot arribar a sancions administratives i fins i tot a l'ordre d'enderrocar l'executat.

  • Com no pot ser d’una altra manera, les intervencions s’han d’adequar a la normativa vigent en matèria d’urbanisme, d’habitabilitat (ventilació, il·luminació....) i de requisits mínims dels espais segons la normativa educativa en vigor.

  • Així mateix, pel fet de ser edificis docents, s’han de complir, per una banda, les Instruccions sobre la gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris, i, per l’altra, el CTE (Código Técnico de la Edificación aprovat per RD 314/2006 de 17 de març), és a dir, que totes les actuacions que es facin al centre hauran d’estar supeditades al seu compliment, en particular si per algun motiu es compromet de manera directa o indirecta tot el que fa referència a:
    • Seguretat estructural
    • Seguretat d'utilització
    • Salubritat
    • Protecció enfront del soroll
    • Estalvi d'energia
    • Seguretat en cas d'incendi

  • Cal també tenir en compte que en cas que suposin una modificació d’aules o espais docents caldrà tenir prtendre en consideració la limitació de l’ocupació màxima de l’espai, el CTE fixa el següent : una ocupació de 2 metres quadrats per persona en aules infantils, 1,5 metres quadrats per persona a la resta de les aules, i 5 metres quadrats per persona als espais diferents a les aules, com laboratoris, tallers, gimnasos, sales de dibuix, etc.

Respecte del compliment amb les Instruccions sobre la gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris, el punt 7.1_Limitacions en matèria de manteniment i conservació d'edificis, estableix el següent:

Les actuacions que els centres poden executar amb relació al manteniment i la conservació dels edificis són les que es realitzen en els edificis inclosos en l’àmbit de la parcel·la escolar i les seves instal·lacions, com ara reparar o substituir paviments, revestiments de parets i de sostres, finestres, portes, persianes, vidres, sanitaris, aixetes, pintura, enllumenat, pistes poliesportives, tanques, etc., i elements de les instal·lacions.

Queden excloses totes les obres regulades per normes tècniques que exigeixen projecte signat per un tècnic competent i que comporten responsabilitat per al seu autor (les que afecten a la seguretat, l’estabilitat i l’estanquitat de l’edifici, i les que en modifiquen substancialment les instal·lacions) o aquelles altres que modifiquen els espais funcionals de l'edifici, els seus usos i els dels espais exterior, regulats per la normativa educativa en vigor.

  • Una vegada estudiada la sol·licitud, en funció de la quantia econòmica de l’actuació s’haurà de seguir el següent procediment:

a) Obres d’import inferior o igual a 2100 euros (iva exclòs) (1).

-Aprovació de la despesa pel director del centre

-Petició d’un únic pressupost a l’empresa que es consideri més adequada

b) Import superior a 2100 euros (iva exclòs), o inferior o igual a 6000 euros (iva exclòs), i despeses plurianuals d’import inferior o igual a 6000 euros (iva exclòs) (1).

-Demanar 3 pressupostos de 3 empreses diferents

-Aprovació de la despesa pel consell escolar

c) Import superior a 6000 euros (iva exclòs), i inferiors a 40000 euros (iva exclòs) per als contractes d’obres. 

-Demanar 3 pressupostos de 3 empreses diferents

-Aprovació de la despesa pel consell escolar

-Enviar sol·licitud d’expedient de despesa a Secretaria General de la Conselleria d’Educació i Universitats que sol·licitarà al Servei d’Infraestructures Educatives un informe favorable de les actuacions a realitzar pel centre per a l’aprovació de la despesa.