Associacions d'estudiants
Què és una associació d'estudiants?
És una associació formada per alumnat de centres públics, concertats o privats que imparteixen ensenyaments d'educació secundària, de batxillerat, de formació professional, d'ensenyaments artístics, de música i dansa, d'idiomes i d'educació de persones adultes, de nivell no universitari.
Quantes associacions es poden constituir?
En cada centre docent es podran constituir totes les associacions d'estudiants que siguin promogudes pel seu alumnat.
Podran ser membres de les associacions d'estudiants els qui estiguin cursant estudis en els centres educatius.
Perquè una associació d'estudiants?
Mitjançcant una associació els estudiants poden:
a) Expressar l'opinió de l'alumnat en tot allò que afecta la seva situació en els centres.
b) Col·laborar en la tasca educativa dels centres i en les activitats complementàries i extraescolars.
c) Promoure la participació de l'alumnat en els òrgans col·legiats del centre.
d) Realitzar activitats culturals, esportives i de foment de l'acció cooperativa i de treball en equip.
Quins drets té una associació d'estudiants?
a) Presentar candidatures diferenciades per a les eleccions de representants de l'alumnat al consell escolar del centre.
b) Participar, a través dels seus representants, en el consell escolar del centre.
c) Participar en l'elaboració i revisió del projecte educatiu del centre.
d) Ser informats de tots els programes i actuacions que es duen a terme en el centre i elaborar informes amb la finalitat de millorar aspectes concrets de l'activitat del centre.
e) Utilitzar les instal·lacions del centre per a les activitats internes de l'associació, sempre que no interfereixin en el desenvolupament de l'activitat docent i disposar d'un espai clarament diferenciat per a les seves reunions, si els mitjans materials del centre ho permeten.
f) Presentar i desenvolupar projectes d'activitats extraescolars.
g) Col·laborar en la resolució de conflictes que es puguin generar en el centre.
h) Crear espais d'informació per a l'alumnat.
Com es constiueix?
Les associacions es constitueixen mitjançant un acord de tres o més persones físiques o jurídiques legalment constituïdes, que es comprometen a posar en comú coneixements, mitjans i activitats per aconseguir unes finalitats lícites, comunes, d'interès general o particular. A més, s'han d'establir els estatuts que regiran el funcionament de l'associació.
L'acord de constitució, que inclou l'aprovació dels estatuts, s'ha de formalitzar mitjançant una acta fundacional.
Les associacions d'estudiants poden usar les instal·lacions del centre?
Les associacions d'estudiants podran utilitzar les instal·lacions dels centres docents per a la realització de les activitats que li són pròpies.
La direcció dels centres educatius, en la mesura en què ho permetin els mitjans materials de què es disposin, facilitarà l'ús d'un espai.
Els responsables de les associacions sol·licitaran l'ús de la instal·lació i els materials que precisin amb temps suficient a la data en què realitzaran l'activitat.
Les despeses extraordinàries de l'activitat realitzada seran assumides per l'associació.
On s'ha de registrar?
Una vegada constituïda l’associació, cal registrar-la al Registre d’Associacions de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, així com s’estableix en el RD 949/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament del Registre Nacional d’Associacions.
A més a més, per a poder obtenir subvencions, necessàriament, s’hauran d’inscriure en el Cens d’associacions d’alumnes, de la Conselleria d’Educació i Universitats. Aquesta inscripció és gratuïta.