Coneixements bàsics per a les empreses que realitzen Formació en empresa o organisme equiparat (FEMPO)
Què és la Formació en empresa o organisme equiparat (FEMPO)?

La Formació en empresa o organisme equiparat no és un mòdul diferenciat sinó que està integrada dins de cada mòdul professional dels cicles formatius.

La FEMPO s'ha de realitzar en el moment adequat en funció de les característiques de l'oferta de formació, l'estacionalitat i la disponibilitat de places formatives a les empreses. En cap cas serà possible iniciar-la en els tres primers mesos des de l'inici de la formació.

Quina durada té?

La durada de la FEMPO en règim general és de 400 hores per al grau bàsic i un mínim de 500 hores per al grau mitjà i superior. Els equips docents podran decidir augmentar la Formació en empresa o organisme equiparat per grau mitjà i superior fins a 700 hores.

Per al curs 2024-2025, la Formació en empresa o organisme equiparat, al primer curs de tots els graus D (cicles formatius de grau bàsic, mitjà o superior), serà d'un mínim de 100 hores, preferentment acumulades durant el tercer trimestre, sempre que les circumstàncies del sector en què s'ha de realitzar la formació ho possibilitin.

Quins estudis les duen a terme?
  • GRAUS D - Cicles formatius de formació professional de grau bàsic: 400 hores
  • GRAUS D - Cicles formatius de grau mitjà i de grau superior: 500 hores.
  • GRAUS E – Cursos d'especialització, ve estipulat per a cada curs.
Quina és la finalitat?

Les finalitats fonamentals de les FEMPO són, entre d'altres:

  • Complementar l'adquisició de la competència professional assolida en el centre educatiu, mitjançant la realització d'unes activitats i tasques.
  • Adquirir una identitat i una maduresa professionals motivadores d'aprenentatges futurs i d'adaptació al canvi de les qualificacions.
  • Possibilitar a l'alumnat el coneixement de l'organització productiva del perfil professional i el sistema de relacions sociolaborals del centre de treball, a fi de facilitar-li la inserció laboral futura.
  • Avaluar, amb la col·laboració empresarial, la competència professional assolida per l'alumnat i, en particular, l'acreditació dels aspectes més representatius de la competència requerida en l'ocupació, els quals no poden comprovar-se en el centre educatiu perquè exigeixen situacions reals de producció.
Com funciona?

Aquesta formació a l'empresa o organisme es basa en la formació concertada entre centres educatius i empreses o organismes, de manera que hi ha un apropament del sistema educatiu al teixit empresarial, la qual cosa permet, entre d'altres aspectes, l'obtenció d'unes titulacions professionals i acadèmiques adequades als requeriments dels diferents sectors productius.

Les FEMPO es programen i pacten prèviament entre el centre educatiu i l'empresa, i en tot el procés formatiu l'alumnat està orientat i assessorat per dues persones: el professor tutor del centre educatiu i el tutor de l'empresa. En general, l'alumnat ha d'haver superat la part de formació en el centre educatiu.

Quan es duen a terme?

Per regla general, la FEMPO es pot desenvolupar a partir del mes de gener del primer curs, fins a la finalització del segon curs del cicle formatiu.

Quina és la jornada diària de l'alumnat?

La jornada de l'alumnat s'ha de correspondre amb la jornada habitual de l'empresa i, en general, no pot superar les 8 hores diàries i s'ha de desenvolupar entre les 7.00 h i les 22.00 h.

Cal tenir en compte que cada 15 dies s'ha de reservar una part de la jornada per tal que l'alumnat pugui assistir a les sessions tutorials del centre educatiu.

Finalització de la formació a l'empresa o organisme

L'alumnat dels cicles formatius, si ha superat satisfactòriament la FEMPO, pot optar a tenir la qualificació positiva dels mòduls professionals vinculats a la formació a l'empresa o organisme que ha realitzat.

Consideracions que cal tenir en compte

Abans de la realització de la Formació en empresa o organisme equiparat (FEMPO) i mentre es fan, és convenient tenir en compte una sèrie de consideracions:

  • L'empresa o organisme contribueix de manera important en la formació de l'alumnat perquè propicia l'oportunitat d'assolir la seva competència professional.
  • El desenvolupament de la formació en empresa no implica cap tipus de relació contractual o laboral entre l'empresa i l'alumnat, per la qual cosa no es pot pagar ni cobrar cap sou.
  • En l'empresa s'han de desenvolupar les activitats esmentades en el programa formatiu que s'ha concertat prèviament.
  • L'actitud (assistència, puntualitat, responsabilitat, predisposició positiva a fer les tasques, etc.) en el lloc formatiu és un aspecte molt important per a l'avaluació de l'estada a l'empresa.
  • S'ha de complir l'horari establert, com també la resta de normes que l'empresa exigeix al seu personal (indumentària, aspecte i higiene personal, comportament, atenció al públic, ús de recursos, confidència, normes de salut i prevenció de riscos laborals, etc.).
  • Qualsevol dubte que sorgeixi a l'alumnat, sobre les activitats que s'han de fer o sobre les normes internes, s'ha de consultar al tutor de l'empresa. Aquesta persona és l'encarregada de coordinar les activitats, assessorar i orientar l'alumnat, i valorar-ne el progrés.
  • En cas d'absència, per malaltia o per una altra causa justificada, l'alumnat ho ha de comunicar al tutor d'empresa i, posteriorment, al tutor del centre educatiu.
  • Qualsevol incidència que es pogués produir en el centre de treball ha de ser tractada conjuntament amb el tutor del centre educatiu.
  • L'especial naturalesa de l'estada a l'empresa o organisme implica la signatura d'un acord de col·laboració entre el centre educatiu i l'empresa col·laboradora.
  • L'estada a l’empresa o organisme finalitza quan s'han realitzat les hores totals establertes.
  • L'alumnat està cobert, en tot moment, per una assegurança escolar o per una assegurança complementària que es concerta anualment a aquest efecte.
  • L'alumnat està cobert per una assegurança de responsabilitat civil per cobrir els danys que pugui ocasionar durant la seva estada.