23 febrer 2024 Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat

Aprovada la distribució dels 43 milions per finançar la gratuïtat del transport públic a les Illes durant el 2024

Foto de noticia


\ L’acord de col·laboració distribueix les mateixes quanties del 2023 entre les administracions i els ens públics gestors dels serveis de transport

\ L’import previst pel Govern d’Espanya per a l’any 2024 és el mateix del 2023, quan va ser insuficient en més de 13 milions d’euros


El Consell de Govern ha aprovat l’acord pel qual disposa la distribució dels 43 milions d’euros de la subvenció estatal prevista per finançar la gratuïtat en el preu dels abonaments de transport i títols multiviatge del transport públic col·lectiu terrestre de les Illes Balears per al 2024, entre les diverses administracions que gestionen els diferents mitjans de transport (autobús, tren i metro). La distribució és la mateixa que es va acordar per al 2023, quan l’ajuda de l’Estat també va ser de 43 milions d’euros.

La distribució s’estableix per a compensar de manera proporcional les administracions o empreses gestores dels serveis de transport terrestre col·lectiu de les Illes (l’Administració autonòmica en el cas dels autobusos interurbans, el tren i el metro de Mallorca; l’Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma; i els consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, en el cas dels serveis de bus interurbà de cada illa).

Així, s’assignen 18,78 milions a l’EMT per als autobusos de Palma. Els ens autonòmics que gestionen els serveis de transport interurbà de Mallorca reben 14,66 milions, dels quals 8,6 corresponen al bus interurbà de la xarxa TIB i 6,04 milions al tren i al metro de Serveis Ferroviaris de Mallorca. Al Consell d’Eivissa li corresponen 5,60 milions; al Consell de Menorca, 3,51 milions; i al Consell de Formentera, 0,42 milions.

La subvenció de 43 milions prevista pel Govern d’Espanya per a les Illes Balears per al 2024 és la mateixa quantia que es va assignar a la Comunitat Autònoma per aquest concepte per al 2023 i, tal com ja ha advertit el Govern de les Illes Balears, aquest import ha estat insuficient per cobrir el cost real de la gratuïtat durant l’any passat.

El cost real de la gratuïtat en aquests mitjans de transport durant el 2023 ha estat de més de 56 milions, de forma que les administracions de les Illes han hagut d’assumir un cost addicional de més de 13 milions per fer efectiva la mesura i cobrir la mancança del finançament estatal, principalment pels ens autonòmics gestors del servei de bus interurbà, el tren i el metro de Mallorca i l’EMT de Palma.