Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 743154
Ordre 39/2024, d'11 de novembre, del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia de modificació de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

I

Mitjançant l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 es varen establir les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. Aquesta norma va ser modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, que va suposar la incorporació de cinc activitats més entre les que podien ser objecte d'ajuts. Entre aquestes activitats no figuren el foment de l'activitat de les organitzacions empresarials, ni la negociació col·lectiva i el diàleg social.

La negociació col·lectiva és un dret fonamental, sustentat en la Constitució de l'Organització Internacional del Treball i reafirmat en la Declaració de l'Organització Internacional del Treball (OIT) relativa als principis i drets fonamentals en el treball que l'Organització va adoptar el 1998.

La negociació col·lectiva és un mecanisme essencial del diàleg social a través del qual els ocupadors i les seves organitzacions i els sindicats poden convenir salaris justs i condicions de treball adequades; a més, constitueix la base del manteniment de bones relacions laborals. Entre les qüestions que s'aborden habitualment en els programes de negociació figuren els salaris, el temps de treball, la formació i capacitació professional, la seguretat i la salut a la feina, i la igualtat de tracte.

En aquest sentit, un bon exemple de la importància del diàleg social es produí durant la crisi provocada per la pandèmia, atès que el diàleg social i la capacitat de consensuar mesures, com els expedients temporals de regulació de l'ocupació, es traduïren en una menor destrucció d'ocupació, i també en la minoració de la conflictivitat laboral.

Així mateix, les associacions empresarials, igual que els sindicats de treballadors, són reconegudes específicament en l'article 7 de la Constitució espanyola, que pren en consideració la seva contribució a la defensa i promoció dels interessos econòmics i socials que els són propis. Aquest reconeixement constitucional implica que ens trobam davant organitzacions d'interès públic i de rellevància constitucional amb una audiència especial des del punt de vista polític.

La implicació dels agents econòmics i socials més representatius resulta essencial per crear el marc econòmic i social que afavoreixi el desenvolupament de les Illes Balears. L'exercici de la representació empresarial constitueix un factor de primer ordre en la consecució d'un grau més elevat de cohesió i de vertebració social.

II

L'article 32.11 de l'Estatut d'autonomia estableix per a la nostra Comunitat Autònoma la competència executiva en matèria de legislació laboral.

D'acord amb el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig; la competència en matèria de negociació col·lectiva correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

Atesa la competència que té la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia en matèria de negociació col·lectiva, que com ja s'ha assenyalat és un mecanisme essencial del diàleg social i constitueix la base del manteniment de les bones relacions laborals, es considera oportuna l'aprovació de convocatòries de subvencions per fomentar aquestes activitats, per la qual cosa és necessari modificar l'article 1.2 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, que va ser modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, per tal d'afegir-hi, com a activitats que poden ser objecte d'ajuts, el foment de l'activitat de les organitzacions empresarials, la negociació col·lectiva i el diàleg social, modificant el punt 3 i afegint un nou punt 39 a l'article 1.2 de la citada Ordre.

III

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, l'Ordre respon al principi de necessitat, atès que, d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general adreçades al foment de la negociació col·lectiva i el diàleg social, com també de les organitzacions empresarials, i s'ha considerat que introduir aquestes activitats subvencionables en l'Ordre que, actualment, estableix les competències en matèria de treball i formació, és l'instrument més adequat per aconseguir els fins perseguits. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris, en la mesura que l'Ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions. Així mateix, compleix el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits d'audiència i informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada és també conforme al principi d'eficiència, ja que no imposa càrregues administratives.

També s'atenen els principis de qualitat i simplificació previstos en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, atès que aquesta norma no suposa un increment de càrregues administratives respecte de la norma anterior, sinó que, al contrari, s'introdueixen mesures de simplificació documental que s'inclouen en la Llei 39/2015, que impliquen una reducció de càrregues.

Per tot això, fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions, dict la següent

ORDRE

Article únic

Modificar l'article 1.2 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, que queda redactat de la manera següent:

«2. Poden ser objecte d'ajuts les activitats següents:

1. Execució de projectes i programes d'investigació i actuació en salut laboral.

2. Foment de la participació institucional de les organitzacions empresarials.

3. Foment de l'activitat sindical i de les organitzacions empresarials.

4. Activitats formatives en matèria de prevenció de riscs laborals.

5. Activitats destinades a designar delegats i delegades de prevenció i a augmentar l'extensió territorial i sectorial.

6. Contractació de personal tècnic en prevenció de riscs laborals.

7. Projectes que suposin la creació de nous llocs de treball en els anomenats nous jaciments d'ocupació.

8. Foment de l'ocupació i de la inserció laboral per part de les entitats locals en el marc dels plans locals d'ocupació.

9. Finançament de contractacions i despeses dels agents socials signants dels plans locals d'ocupació per fer-ne el seguiment i el control.

10. Inserció laboral de les dones, conciliació de la vida laboral i la familiar.

11. Accions per facilitar l'ascens professional de la dona.

12. Accions per promoure i facilitar la participació de la dona en el mercat de treball i la igualtat d'oportunitats entre homes i dones.

13. Foment de la contractació de la dona en ocupacions en les quals hi ha un baix índex de col·locació femenina.

14. Creació d'ocupació a través de la reordenació del temps de treball i la reducció de les hores extraordinàries.

15. Accions per facilitar la inserció de treballadores i treballadors desocupats i combatre l'economia submergida mitjançant la subvenció temporal de la modalitat de contracte de feina a domicili.

16. Suport a empreses d'economia social per fomentar l'ocupació i la millora de la competitivitat en les cooperatives i societats laborals.

17. Activitats de formació, difusió i foment en l'àmbit de l'economia social.

18. Activitats de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals.

19. Costs associats a la posada en marxa de cooperatives i societats laborals.

20. Integració i promoció laboral de les treballadores i els treballadors, manteniment del nivell formatiu, perfeccionament en l'àmbit laboral, adequada inserció i formació del jovent i dels col·lectius amb especials dificultats d'integració laboral.

21. Formació de persones en actiu i en atur.

22. Accions per combatre la discriminació i les desigualtats en el mercat laboral.

23. Activitats relacionades amb projectes, programes o iniciatives d'àmbit estatal o europeu.

24. Projectes generadors d'ocupació estable per a treballadores i treballadors minusvàlids desocupats en centres especials d'ocupació.

25. Manteniment de llocs de treball de treballadores i treballadors minusvàlids en centres especials d'ocupació.

26. Promoció de l'ocupació autònoma de treballadores i treballadors minusvàlids desocupats.

27. Transició de treballadores i treballadors de centres especials d'ocupació a empreses en règim d'ocupació normalitzat.

28. Promoció de l'ocupació autònoma.

29. Ajuts previs a la jubilació ordinària en el sistema de la Seguretat Social per a treballadores i treballadors afectats per processos de reestructuració d'empreses.

30. Quotes a la Seguretat Social de les persones perceptores de la prestació per desocupació en la modalitat de pagament únic.

31. Foment de l'ocupació de treballadores i treballadors minusvàlids amb caràcter indefinit.

32. Impuls dels projectes i de les empreses qualificats com a I+O i realització d'estudis de mercat i campanyes de promoció d'ocupació local.

33. Estudis i campanyes de promoció.

34. Foment de la desestacionalització de l'ocupació en zones turístiques.

35. Foment de la contractació indefinida i de la conversió del treball temporal en fix.

36. Promoció de l'ocupació en projectes R+D+I.

37. Suport per aplicar mesures de responsabilitat social corporativa en les petites i mitjanes empreses de caràcter privat.

38. Foment de la responsabilitat social corporativa en les entitats públiques i entitats sense ànim de lucre.

39. Foment de la negociació col·lectiva i el diàleg social.»

Disposició final única

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (11 de novembre de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García