Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 258
Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s’estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l’establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017-2018
El règim jurídic dels concerts educatius comprèn l’article 27 de la Constitució espanyola, l’article 36 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (LODE), i la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE).
La LOE, segons la redacció fixada per la LOMCE, estableix, en el capítol IV del títol IV, les directrius bàsiques que afecten el règim de concerts educatius per als centres privats que ofereixen ensenyaments gratuïts i satisfan necessitats d’escolarització. En matèria de regulació dels concerts educatius, també s’ha de fer referència al Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, modificat pel Reial decret 139/1989, de 10 de febrer, que aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius i fixa els requisits i els continguts d’aquests, així com el procediment que s’ha de seguir per establir-los, modificar-los i prorrogar-los.
L’article 36 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
L’article 116.4 de la LOE estableix que correspon a les comunitats autònomes dictar les normes necessàries per al desenvolupament del règim de concerts educatius, i l’article 3.1 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, preveu que correspon aprovar-los als consellers titulars d’educació que hagin rebut les corresponents transferències de funcions i serveis. Aquesta transferència es va fer mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d’ensenyament no universitari, i per això la Conselleria d’Educació i Universitat té la competència per convocar i resoldre els concerts educatius.
En l’exercici de les seves competències, el conseller d’Educació, Cultura i Universitats va dictar l’Ordre de 21 de desembre de 2012 per la qual es duu a terme la convocatòria per a l’establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2013-2014. El termini de vigència de quatre anys establert per a aquesta Ordre finalitza en acabar el curs escolar 2016-2017 i per això és necessari fixar la regulació del procediment per al nou període que s’inicia. Aquesta regulació ha d’incloure les modificacions que ha comportat la LOMCE al sistema educatiu, així com les modificacions introduïdes per les normes estatals i autonòmiques que la despleguen.
D’aquestes modificacions, se n’ha d’assenyalar la que fa referència a la durada dels concerts. En aquest sentit, l’article 116.3 de la LOE, en la redacció fixada per la LOMCE, estableix que els concerts educatius han de tenir una durada mínima de sis anys en el cas de l’educació primària i de quatre en la resta de supòsits.
Pel que fa a les modalitats de concerts educatius, aquest Decret s’adapta a la redacció de l’article 116.6 de la LOE fixada per la LOMCE, que estableix el caràcter general dels concerts dels cicles de formació professional bàsica i determina que els concerts per als ensenyaments postobligatoris tenen caràcter singular.
En l’àmbit normatiu de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’han d’assenyalar els canvis introduïts per la normativa que regula els currículums de les etapes educatives:
— El Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears, modificat pel Decret 28/2016, de 20 de maig.
— El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, modificat pel Decret 29/2016, de 20 de maig.
— El Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, modificat pel Decret 30/2016, de 20 de maig.
Els canvis que aquesta normativa ha representat, referents a l’ordenació dels diferents nivells educatius, a les opcions o itineraris a què poden optar els alumnes i a les modificacions introduïdes respecte al nombre d’hores curriculars, fan que sigui necessari revisar la dotació dels equips docents i adaptar-la als nivells educatius concertats. Per això, aquest Decret incorpora hores addicionals a les plantilles docents / unitats concertades per als diferents nivells educatius.
En matèria de concerts educatius, també s’ha d’assenyalar, en l’àmbit autonòmic, la normativa següent:
— El Decret 38/1998, de 20 de març, pel qual es regula el règim d’establiment, modificació i pròrroga dels concerts i convenis del segon cicle de l’educació infantil.
— El Decret 22/2007, de 30 de març, pel qual es regulen els concerts singulars de l’educació secundària postobligatòria a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
— El Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— El Decret 26/2009, de 17 d’abril, d’establiment dels mòduls econòmics dels concerts educatius per a l’any 2009.
El títol II de la LOE, segons la redacció fixada per la LOMCE, fa referència als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i estableix, en el primer punt de l’article 71, que les administracions educatives han de disposar els mitjans necessaris perquè tots els alumnes assoleixin el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional. El mateix article, en l’apartat segon, assenyala que correspon a les administracions educatives assegurar els recursos necessaris perquè els alumnes que requereixen una atenció educativa diferent de l’ordinària, pel fet de presentar necessitats de suport educatiu, puguin assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i, en tot cas, els objectius establerts amb caràcter general per a tots els alumnes. L’article 72.2 estableix que els criteris per determinar les dotacions han de ser els mateixos per als centres públics i per als privats concertats. També encomana a l’Administració una escolarització adequada i equilibrada d’aquests alumnes entre centres públics i privats concertats.
En l’àmbit de la nostra comunitat autònoma, l’atenció a la diversitat està regulada pel Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics. Aquest Decret recull els principis sobre l’atenció a la diversitat que estableix la LOE i encomana a l’Administració educativa autonòmica l’establiment dels procediments i els recursos necessaris per identificar aquestes necessitats tan aviat com sigui possible, així com una escolarització adequada i equilibrada d’aquests alumnes entre centres públics i privats concertats. També estableix que correspon a l’Administració educativa autonòmica dotar els centres dels recursos necessaris per atendre adequadament aquests alumnes.
En aplicació d’aquesta normativa, i tenint en compte el criteri que l’atenció a la diversitat forma part del servei públic de l’educació, que és l’objecte del concert educatiu, l’àmbit que regula el present Decret comprèn la regulació de la dotació bàsica de personal d’atenció a la diversitat als centres privats concertats de les Illes Balears. Així, per a cada curs escolar, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha d’establir, mitjançant una resolució, la convocatòria del procediment per dotar els centres privats concertats de personal addicional d’atenció a la diversitat. Els criteris que han de servir de base per a aquesta dotació bàsica són el vuitanta per cent de les necessitats reals dels alumnes escolaritzats al final del curs 2015-2016 i les característiques de cada centre; aquesta dotació s’ha de complementar anualment amb la dotació addicional fins al cent per cent.
Així mateix, aquest Decret estableix la possibilitat de modificar els concerts que se subscriguin en funció de les alteracions i les variacions que es puguin produir als centres escolars i d’acord amb el que estableix el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, que reconeix aquesta possibilitat tant als titulars dels centres com a la Conselleria d’Educació i Universitat.
Finalment, per garantir la transparència de l’activitat pública relacionada amb el funcionament i el control de l’actuació pública, d’acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, amb la Llei bàsica de l’Estat 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i amb l’article 14.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’estableix que la Conselleria d’Educació i Universitat i els centres privats concertats s’han de relacionar per mitjans electrònics per a tots els tràmits i els procediments derivats del present Decret. Aquest Decret també s’até als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, d’acord amb l’article 129.1 de la Llei 39/2015.
S’ha d’assenyalar que el procediment de tramitació ha inclòs la sol·licitud i la valoració de l’informe preceptiu del Consell Escolar de les Illes Balears.
Per tot això, a proposta del conseller d’Educació i Universitat, d’acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 13 de gener de 2017,
DECRET
Article 1
Objecte
Aquest Decret té per objecte establir els preceptes que han de regir la convocatòria per a la renovació dels concerts educatius la vigència dels quals finalitza el curs escolar 2016-2017 i les convocatòries per a la subscripció de nous concerts per als cursos escolars compresos entre el curs 2017-2018 i el 2022-2023 i per a la modificació dels concerts subscrits.
Article 2
Destinataris
Poden sol·licitar la subscripció o la renovació de concerts educatius els centres docents privats de la comunitat autònoma de les Illes Balears autoritzats a impartir els ensenyaments següents:
a) Educació infantil (segon cicle).
b) Educació primària.
c) Educació secundària obligatòria.
d) Educació especial: aules ordinàries, aules substitutòries a centres específics (ASCE) i unitats educatives específiques a centres ordinaris (UEECO).
e) Batxillerat.
f) Formació professional bàsica.
g) Cicles formatius de grau mitjà.
h) Cicles formatius de grau superior.
Article 3
Requisits dels destinataris
1. Els centres han de complir els requisits propis del règim de concerts establerts en el Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius.
2. Els centres han d’estar al corrent del compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
Article 4
Modalitats dels concerts
Els concerts educatius amb els centres docents privats que imparteixen ensenyaments del segon cicle d’educació infantil i ensenyaments d’educació primària, educació secundària obligatòria, educació especial, UEECO i cicles de formació professional bàsica se subscriuen en règim general.
Els concerts educatius subscrits amb els centres docents privats que imparteixen ensenyaments de batxillerat i de cicles formatius de grau mitjà i superior tenen caràcter singular.
Article 5
Renovació, subscripció i modificació dels concerts educatius
En el marc d’aquest Decret, els titulars dels centres docents privats poden sol·licitar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació i Universitat, sempre que disposin de les unitats autoritzades o en tràmit d’autorització:
— Renovar els concerts de règim general la vigència dels quals finalitza el curs 2016-2017 per als ensenyaments del segon cicle d’educació infantil, per als ensenyaments d’educació primària, educació secundària obligatòria, educació especial i UEECO, i per als cicles de formació professional bàsica, mitjançant els models de sol·licitud dels annexos 3 a 6 i 9 d’aquest Decret i amb la documentació requerida segons l’annex 1.
— Subscriure per primera vegada un concert de règim general per als ensenyaments del segon cicle d’educació infantil, per als ensenyaments d’educació primària, educació secundària obligatòria, educació especial i UEECO, i per als cicles de formació professional bàsica, mitjançant els models de sol·licitud dels annexos 3 a 6 i 9 d’aquest Decret i amb la documentació requerida segons l’annex 1.
— Renovar els concerts de règim singular la vigència dels quals finalitza el curs 2016-2017 per als ensenyaments de batxillerat i/o dels cicles formatius de grau mitjà i superior, mitjançant els models de sol·licitud dels annexos 7 i 8 d’aquest Decret i amb la documentació requerida segons l’annex 1.
— Subscriure per primera vegada un concert de règim singular per als ensenyaments de batxillerat i/o dels cicles formatius de grau mitjà i superior, mitjançant els models de sol·licitud dels annexos 7 i 8 d’aquest Decret i amb la documentació requerida segons l’annex 1.
Anualment, els centres docents privats concertats poden sol·licitar la modificació del concert educatiu que ja tenen subscrit.
S’entén per modificació del concert la variació del nombre d’unitats concertades i, també, el canvi de la titularitat dels centres. Les modificacions del concert es poden produir d’ofici o a instància del titular del centre. En el primer cas, és preceptiva l’audiència del titular del centre afectat.
Així mateix, cada any els centres privats no concertats poden sol·licitar la subscripció d’un concert educatiu.
Article 6
Durada dels concerts educatius
Els concerts educatius, tant de caràcter general com de caràcter singular, que s’acordin en compliment d’aquest Decret tenen una durada de sis cursos escolars, comptadors a partir de l’1 de setembre de 2017.
Així mateix, durant la vigència d’aquest Decret els centres docents privats no concertats poden sol·licitar anualment la subscripció de concerts, que poden ser d’una durada inferior a la que s’estableix en el paràgraf anterior per adaptar-los al calendari general de renovació.
Article 7
Terminis per presentar les sol·licituds
D’acord amb l’article 19 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, els centres docents poden presentar la sol·licitud de subscripció o renovació dels concerts educatius a partir del curs 2017-2018 durant el mes de gener de 2017.
Per a cada curs escolar en què aquest Decret sigui vigent, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha d’establir, mitjançant una resolució, la convocatòria per a la subscripció de concerts per primera vegada o per a la modificació dels concerts educatius ja vigents. Aquesta resolució ha d’establir el termini durant el qual els centres poden presentar les sol·licituds.
Article 8
Finançament dels concerts educatius i dels mòduls
Els concerts educatius i els mòduls s’han de finançar de conformitat amb el que estableixi la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears vigent, tenint en compte el que estableixi la llei de pressuposts generals de l’Estat de cada exercici.
Pel que fa a la garantia de gratuïtat dels ensenyaments objecte del concert i a la destinació dels fons públics rebuts, els centres privats concertats queden subjectes al control de caràcter financer que les disposicions vigents atribueixen a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Als centres concertats que, d’acord amb l’article 117.9 de la LOE, percebin quotes dels alumnes pels concerts de règim singular, se’ls ha de minorar el mòdul d’altres despeses segons la quantitat establerta en la llei de pressuposts generals de l’Estat vigent cada any.
Al concepte d’altres despeses dels concerts singulars dels cicles formatius de grau mitjà i de grau superior dels centres amb autorització per a una ràtio inferior a 30 alumnes per unitat escolar, s’hi ha d’aplicar un coeficient reductor de 0,015 per cada alumne de menys autoritzat.
Article 9
Subscripció de concerts
1. La Conselleria d’Educació i Universitat, d’acord amb les consignacions pressupostàries fixades a aquest efecte i segons les necessitats d’escolarització, subscriurà concerts educatius amb els centres docents privats que estiguin autoritzats a impartir els nivells o les etapes educatives de l’educació bàsica i la formació professional bàsica objecte de concert.
2. Garantida la gratuïtat a l’ensenyament bàsic, i segons les necessitats d’escolarització i les disponibilitats pressupostàries, la Conselleria d’Educació i Universitat pot subscriure concerts educatius singulars amb els centres docents privats per als nivells, les etapes, els cicles i els graus de l’ensenyament no obligatori de règim general que tenguin autoritzats.
3. Tenen preferència, a l’efecte del que disposen els dos paràgrafs anteriors, els centres privats que satisfacin necessitats d’escolarització o atenguin poblacions escolars de condicions socioeconòmiques desfavorables, o que, complint alguns dels requisits anteriors, duguin a terme experiències d’interès pedagògic per al sistema educatiu. En tot cas, sempre que es doni igualtat de condicions, tenen preferència els centres que, en règim de cooperativa, compleixin amb alguna o algunes d’aquestes finalitats.
Article 10
Obligacions
1. La renovació d’un concert educatiu o la subscripció d’un de nou implica el compromís dels centres sol·licitants de fer efectiu, pel que fa als ensenyaments objecte del concert, el dret a una educació gratuïta que garanteixi l’equitat i la igualtat d’oportunitats, per la qual cosa, d’acord amb l’article 51 de la Llei orgànica del dret a l’educació, els centres no poden percebre de les famílies aportacions econòmiques associades a l’activitat curricular ni establir l’obligatorietat de fer ingressos per a fundacions o associacions ni altres serveis que puguin contravenir el principi de gratuïtat i no estiguin autoritzats, si pertoca, per la Conselleria d’Educació i Universitat.
2. Els centres han de cobrir de forma equitativa les necessitats d’escolarització de la zona on estan ubicats i han de formar part de l’oferta sostinguda amb fons públics existent en aquesta zona, ja sigui aquesta zona d’escolarització una part del municipi o tot el municipi, o bé agrupi més d’un municipi.
Article 11
Qüestions litigioses
D’acord amb l’article 8 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, i sense perjudici del que disposa l’article 61 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, la resolució de les qüestions litigioses derivades de l’aplicació dels concerts correspon al conseller d’Educació i Universitat, els actes del qual posen fi a la via administrativa.
Article 12
Relació mitjana d’alumnes per unitat
A través del concert educatiu, el titular del centre s’obliga a tenir en funcionament el nombre total d’unitats escolars corresponents al nivell o als nivells d’ensenyament objecte del concert. Així mateix, s’obliga a tenir una relació mitjana d’alumnes per unitat escolar a cada etapa no inferior a la que la Conselleria d’Educació i Universitat determini tenint en compte l’existent als centres públics del municipi o zona d’escolarització en què estigui situat el centre, d’acord amb l’annex 11.
En tot cas, la relació mitjana a què es refereix l’article 16 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, o la norma que el substitueixi, s’ha de concretar en la resolució de convocatòria anual del director general de Planificació, Ordenació i Centres tenint en compte la ràtio existent per etapa als centres públics de la zona o del municipi on estigui ubicat el centre. De conformitat amb el que preveu l’article 5 del Decret 38/1998, de 20 de març, pel qual es regula el règim d’establiment, modificació i pròrroga dels concerts i convenis del segon cicle de l’educació infantil, els centres de segon cicle d’educació infantil han de tenir una ràtio mínima de 20 alumnes per unitat, llevat del supòsit que aquests centres atenguin les necessitats d’escolarització d’una població infantil que, d’una altra manera, quedaria desatesa.
Article 13
Valoració dels centres de segon cicle d’educació infantil
En el cas dels centres de segon cicle d’educació infantil, el conseller d’Educació i Universitat, d’acord amb la proposta que faci el director general de Planificació, Ordenació i Centres, en el moment de resoldre els expedients de sol·licitud ha de valorar el fet que es tracti de centres d’educació infantil adscrits a centres d’educació primària, amb l’objectiu de promoure la continuïtat pedagògica dels alumnes. L’adscripció es duu a terme mitjançant una resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres a sol·licitud dels titulars d’ambdós centres.
Article 14
Concert del nombre necessari d’unitats d’educació primària per garantir l’escolarització dels alumnes de tots els centres adscrits
Els centres d’educació primària als quals s’hagi autoritzat l’adscripció de centres d’educació infantil han de concertar un nombre d’unitats d’educació primària que garanteixi l’admissió i l’escolarització, en aquesta etapa educativa, dels alumnes d’educació infantil de tots els centres afectats per l’adscripció, en els termes expressats en l’article 84.7 de la LOE, segons la redacció fixada per la LOMCE, i en l’article 9.5 del Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 15
Concert del nombre necessari d’unitats d’educació secundària per garantir l’escolarització dels alumnes de tots els centres adscrits
Els centres d’educació secundària als quals s’hagi autoritzat l’adscripció de centres d’educació primària han de concertar un nombre d’unitats d’educació secundària obligatòria que garanteixi l’admissió i l’escolarització, en aquesta etapa educativa, dels alumnes d’educació primària de tots els centres afectats per l’adscripció, en els termes expressats en l’article 84.7 de la LOE, segons la redacció fixada per la LOMCE, i en l’article 9.5 del Decret 37/2008.
Article 16
Increment de la ràtio d’alumnes per atendre necessitats d’escolarització
El conseller d’Educació i Universitat pot alterar les condicions dels concerts educatius prevists en els articles anteriors d’aquest Decret i incrementar la relació alumnes/unitat fins a un deu per cent per tal d’atendre les necessitats d’escolarització d’una determinada zona, sigui aquesta zona d’escolarització una part del municipi o tot el municipi o agrupi més d’un municipi, tal com es preveu en l’article 87.2 de la LOE, segons la redacció fixada per la LOMCE, i en la disposició addicional primera del Decret 37/2008.
Article 17
Hores dels professors dels cicles de formació professional bàsica i dels cicles formatius de grau mitjà i superior
1. Als cicles de formació professional bàsica, la distribució horària dels mestres d’educació primària que puguin continuar en aquest cicle, dels llicenciats o equivalents i dels professors tècnics (diplomats o assimilats) s’ha de fixar segons la titulació mínima requerida per a cada mòdul, tal com s’estableix en l’annex 12.
2. Als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, la distribució horària dels professors llicenciats o equivalents i dels professors tècnics (diplomats o assimilats) s’ha de fixar segons la titulació mínima requerida per a cada mòdul, tal com s’estableix en l’annex 12.
Article 18
Plantilles per unitat concertada
Amb caràcter general, les plantilles finançades per l’Administració educativa per unitat concertada per impartir el pla d’estudis vigent a cada nivell o etapa objecte de concert són les que figuren en l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats (BOIB núm. 65, de 13 de maig), modificada per l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 23 de juny de 2009 (BOIB núm. 96, de 4 de juliol).
Per a mig grup de batxillerat s’estableix una plantilla d’1,333 (32 hores lectives) tant per al primer curs com per al segon.
Per a la formació professional bàsica s’estableix una plantilla d’1,50 (36 hores lectives) per al primer curs i per al segon.
Article 19
Altres hores per unitat concertada i/o per centre
1. Per garantir un desenvolupament íntegre del currículum dels diferents nivells educatius, establerts en els decrets 28/2016, 29/2016 i 30/2016, s’estableix una dotació d’hores curriculars addicionals a les establertes en les ordres esmentades en el primer paràgraf de l’article anterior en els termes següents:
a) Per a l’etapa de l’educació infantil de segon cicle, una hora addicional per cada unitat no prevista en l’article 12 del Decret 26/2009, de 17 d’abril, d’establiment dels mòduls econòmics dels concerts educatius per a l’any 2009.
b) Per a l’etapa d’educació secundària obligatòria:
— Trenta hores per cada unitat del Programa de Millora de l’Aprenentatge i el Rendiment (PMAR).
— Dues hores per al conjunt d’unitats de tercer d’ESO.
— Nou hores per als centres amb una sola unitat concertada de quart d’ESO i quatre hores per als centres amb dues unitats concertades de quart d’ESO.
2. S’estableix la dotació d’altres hores lectives en els termes següents:
— Programa de reutilització de llibres de text: una hora per cada 200 alumnes adherits o fracció, des del segon any de funcionament del programa.
— Centre Integrat de Música Escolania de Lluc: 72 hores per al programa integrat de música. Els professors d’aquest programa han de tenir la titulació acadèmica legalment establerta per impartir els ensenyaments elementals i professionals de música.
— Centres acollits al Programa d’Intervenció Psicopedagògica i Orientació Educativa (PIPOE): 24 hores fins a la jubilació o la rescissió del contracte de la persona que ocupa la plaça.
— Cicles formatius de grau superior (LOE): tres hores per al mòdul en anglès del primer curs i dues hores per al mòdul en anglès del segon curs, que s’han d’acumular a les hores dels professors llicenciats o equivalents.
3. El director general de Planificació, Ordenació i Centres pot autoritzar altres conceptes puntuals diferents dels fixats amb caràcter general en els paràgrafs anteriors amb l’informe previ de la Comissió de Concerts. En aquests casos, els centres interessats ho han de sol·licitar. Les sol·licituds, que han de signar els representants legals de les entitats titulars dels centres, s’han de presentar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres durant el mes de juny anterior al curs escolar per al qual se sol·licita l’increment d’hores. Juntament amb la sol·licitud s’ha de presentar una memòria detallada i explicativa dels motius que la justifiquen.
De la mateixa manera, els centres que no imparteixin anglès a l’educació infantil de segon cicle o totes les opcions o itineraris a l’educació secundària obligatòria o al batxillerat ho han de comunicar el mes de juliol anterior. En aquests casos, s’han de descomptar les hores no impartides per aquests conceptes. Si el centre no ho comunica, s’actuarà d’ofici en qualsevol moment del curs i el centre haurà de retornar les hores de nòmina delegada percebudes en excés.
Als centres que hagin sol·licitat un concert per a grups de PMAR la concessió del qual està condicionada a la ràtio mínima d’alumnes a l’inici del curs, se’ls ha d’indicar expressament aquesta circumstància en la proposta provisional i en la resolució definitiva del concert. En aquest cas, si una vegada iniciat el curs el grup no ha assolit la ràtio mínima, el concert quedarà revocat amb efectes des de l’1 de setembre, amb les conseqüències econòmiques inherents.
El total d’hores que el centre tindrà assignades és el resultat de sumar les plantilles de l’article 18 i les altres hores de l’article 19 que corresponguin, més les que li puguin correspondre en aplicació de l’article 20 segons els criteris establerts en l’annex 10 i la posterior convocatòria de dotació addicional.
També s’hi han de sumar les hores que corresponguin a cada centre en concepte d’alliberats sindicals, així com les d’assistència i participació de les entitats representatives de titulars de centres i organitzacions empresarials de l’ensenyament concertat finançades segons l’Acord per als representants de les organitzacions empresarials, de les cooperatives i dels titulars de centres concertats als diferents òrgans de consulta i a la formació permanent del professorat de 20 de setembre de 2005.
Article 20
Atenció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu
1. Els centres que, a les unitats ordinàries d’educació infantil de segon cicle, a les d’educació primària i educació secundària obligatòria, incloses les unitats de PMAR, i als cicles de formació professional bàsica, acullin alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), amb necessitats d’adaptació curricular significativa (ACS) o amb necessitat de suport d’audició i llenguatge (AL) han d’oferir una intervenció educativa adequada a cada cas. Els alumnes que, per les seves característiques, presentin necessitats educatives especials han de disposar dels recursos adients per tenir garantida una educació de qualitat, d’acord amb el que preveuen la LOE, segons la redacció fixada per la LOMCE, el Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, i el Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
S’ha d’assignar als centres una dotació bàsica d’especialistes de pedagogia terapèutica, d’audició i llenguatge i d’atenció a la diversitat d’acord amb el que s’indica en l’annex 10 d’aquest Decret, la qual ha de ser el vuitanta per cent de les hores que corresponguin a cada centre segons els criteris que figuren en aquest annex i segons les dades existents a final del curs 2015-2016. Per ajustar millor aquest percentatge a les necessitats dels alumnes de cada centre, a més del mig mòdul (12 hores) o del sencer (24), hi pot haver quarts de mòdul (6 hores).
Si escau, la dotació bàsica per a cada centre s’ha de complementar amb una dotació addicional per a cada curs escolar fins a arribar al cent per cent, d’acord amb les necessitats de cada centre, l’actualització anual dels criteris i la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d’Educació i Universitat. S’ha de garantir, durant els cursos que durin els nous concerts, que la suma dels diferents professors de la dotació bàsica més la dotació addicional no sigui inferior a la dotació bàsica que tenen els centres el curs 2016-2017.
Per això, per a cada curs escolar el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar una resolució perquè els centres privats concertats puguin sol·licitar una dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat. Aquesta dotació s’ha d’assignar d’acord amb uns criteris que han de tenir en compte els alumnes escolaritzats a cada centre que requereixin aquest suport, així com la situació i les característiques pròpies de cada centre escolar. Les variacions de les despeses de personal derivades d’aquesta dotació addicional s’han de regularitzar al final de cada curs escolar.
2. Els alumnes amb manca d’autonomia derivada de necessitats educatives específiques o de problemes greus de salut, quan així es dictamini, han de ser atesos per auxiliars tècnics educatius o cuidadors, sota la responsabilitat i la supervisió de l’equip educatiu. El finançament de l’auxiliar tècnic educatiu o del cuidador s’ha d’efectuar segons el que es prevegi en el corresponent mòdul econòmic establert en la llei de pressuposts sobre mesures de distribució dels fons públics per al sosteniment dels centres concertats.
Atès que aquest recurs està vinculat a cada alumne, per a cada curs escolar el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar una resolució perquè els centres privats concertats puguin sol·licitar una dotació d’auxiliars tècnics educatius o cuidadors. Aquesta dotació s’ha d’assignar d’acord amb els criteris que estableixi el Servei d’Atenció a la Diversitat per als centres sostinguts amb fons públics i tenint en compte els alumnes escolaritzats a cada centre que requereixin aquest suport. Per aquest motiu, a més del mòdul sencer hi pot haver mig mòdul o un quart de mòdul.
Article 21
Procediment per aprovar i denegar els concerts educatius
1. Per aprovar o denegar l’accés al règim de concerts educatius o la renovació d’un concert s’ha de seguir el procediment establert d’acord amb el que preveuen la Llei orgànica 8/1985; la Llei orgànica 2/2006, segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013; el Reial decret 2377/1985, modificat pel Reial decret 139/1989; el Decret 38/1998; el Decret 22/2007, de 30 de març, pel qual es regulen els concerts singulars de l’educació secundària postobligatòria a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i l’article 5.4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
2. La memòria explicativa que acompanyi les sol·licituds ha d’especificar els apartats establerts en l’article 21.2 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985.
3. Per subscriure, renovar o modificar un concert educatiu cal un informe previ sobre les necessitats d’escolarització del centre sol·licitant emès pel Departament d’Inspecció Educativa de les Illes Balears a instància del director general de Planificació Ordenació i Centres, i un informe econòmic i de planificació educativa del Departament de Planificació i Centres. En el cas dels concerts de formació professional, també cal un informe previ del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals.
4. No es poden concertar unitats no autoritzades.
Article 22
Documentació necessària per presentar la sol·licitud
1. Les persones físiques o jurídiques titulars dels centres que sol·licitin subscriure concerts educatius han de presentar una sol·licitud en els termes i amb la documentació que s’estableixen en l’annex 1.
2. Han de signar les sol·licituds les persones que figuren en el Registre de centres docents com a titulars dels centres. En el cas que la titularitat correspongui a una persona jurídica, ha de signar la sol·licitud la persona que la representi, la qual s’ha d’acreditar documentalment.
3. Si les sol·licituds presentades no compleixen els requisits exigits, s’ha de requerir l’entitat interessada que en un termini de deu dies hàbils esmeni la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició.
Article 23
Procediment
1. El director general de Planificació, Ordenació i Centres, una vegada verificada l’aportació de la documentació exigida, ha de trametre les sol·licituds presentades a la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears, que ha de tenir la composició fixada en l’article 12.2 del Decret 38/1998. La Comissió de Concerts ha d’examinar les sol·licituds i la documentació acreditativa presentades i pot formular les propostes que consideri pertinents —les quals no són vinculants— d’acord amb el que preveu l’article 23 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985. En el cas de sol·licituds de concerts de nous cicles formatius, és preceptiu incorporar a l’expedient un informe de la direcció general competent en matèria de formació professional.
2. A partir dels informes, establerts en l’article 21.3 d’aquest Decret, del Departament de Planificació i Centres, del Departament d’Inspecció Educativa i, si escau, del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals, i valorats els apartats de la memòria establerts en l’article 21.2 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, oïdes les propostes de la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears i d’acord amb els recursos pressupostaris destinats al finançament dels centres concertats, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de fer una proposta provisional sobre la concessió o la denegació dels concerts, l’ha de publicar i ha de fixar un termini de deu dies hàbils perquè, en el supòsit que hi hagi propostes totalment o parcialment denegatòries, els sol·licitants puguin al·legar el que considerin procedent segons el seu dret.
3. Una vegada valorades les al·legacions presentades pels centres sol·licitants, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha d’elaborar la proposta de resolució definitiva d’aprovació o denegació de l’accés al règim dels concerts educatius sol·licitats o la renovació dels concerts, i ha d’elevar aquesta proposta de resolució definitiva al conseller d’Educació i Universitat.
El conseller d’Educació i Universitat ha de resoldre sobre la concessió o la denegació dels concerts educatius abans del 15 d’abril de cada any, d’acord amb el que estableix l’article 24.2 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985. La resolució s’ha de publicar en el BOIB i s’ha de notificar a les persones interessades. La notificació denegatòria sempre ha de ser motivada. Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar els recursos que regulen tant la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, com la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 24
Data límit per formalitzar el concert educatiu
Els concerts educatius que s’acordin a l’empara d’aquest Decret s’han de formalitzar en un document administratiu en el qual s’han de fer constar els drets i les obligacions recíproques, així com les característiques concretes del centre i altres circumstàncies derivades de la normativa vigent en matèria d’educació. Aquesta formalització s’ha de dur a terme abans del 15 de maig de cada any.
Si per qualsevol circumstància a l’inici del curs escolar en el qual s’ha d’aplicar l’establiment, la renovació o la modificació dels concerts no s’ha formalitzat el document administratiu pertinent, les propostes provisionals dictades pel director general de Planificació, Ordenació i Centres han de permetre tramitar les nòmines durant el període que transcorri fins que no finalitzi completament el procediment i es dictin les resolucions definitives sobre l’establiment, la renovació i la modificació dels concerts educatius per al curs escolar en qüestió.
Article 25
Extinció o rescissió del concert educatiu
Els concerts educatius es poden extingir o rescindir d’acord amb el que preveuen els articles 61, 62 i 63 de la Llei orgànica 8/1985, o per les causes previstes en el títol VI del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985.
Article 26
Personal docent dels centres privats concertats
1. El personal docent dels centres privats concertats ha de complir les condicions acadèmiques de titulació per a les matèries o els mòduls que imparteixi a cada etapa educativa i ha d’estar capacitat per a la docència d’acord amb la normativa reguladora de les llengües de l’ensenyament a les Illes Balears.
2. Les persones físiques o jurídiques titulars dels centres concertats, a l’hora de cobrir les vacants de professors de les unitats concertades, han d’actuar d’acord amb els criteris fixats de comú acord amb el consell escolar del centre, que s’han d’atenir, bàsicament, als principis de mèrit i capacitat i a la normativa vigent en matèria de titulacions. Els centres han d’anunciar públicament les vacants, que també s’han de fer públiques a la web de la Conselleria d’Educació i Universitat mitjançant el formulari que es posarà al seu abast. També se n’ha d’informar el comitè d’empresa i els delegats de personal del centre, d’acord amb l’article 64 de l’Estatut dels treballadors.
3. En compliment del que disposa l’apartat 5 de l’article 13 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència, tot el personal del centre ha de disposar del certificat que acredita que no s’està inscrit en el Registre central de delinqüents sexuals.
Article 27
GestIB
En aplicació de l’article 14 de la Llei 39/2015, els centres privats concertats han d’utilitzar i mantenir actualitzat, en els terminis que es fixin, el GestIB —l’aplicació per a la gestió educativa de les Illes Balears— per a tot el procés d’escolarització, la matriculació dels alumnes, l’horari general del centre i el calendari escolar, l’horari dels professors i dels alumnes, la distribució de les hores de lliure disposició, la llengua d’impartició de les matèries, l’avaluació i la promoció dels alumnes, les propostes de titulació, l’estadística educativa, les dades de necessitats específiques de suport educatiu dels alumnes, les peticions de personal de suport i d’ATE, la relació de llibres de text i, si és el cas, d’alumnes adherits al programa de reutilització de llibres de text, i qualsevol altra informació que oportunament es requereixi per resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres.
La Conselleria d’Educació i Universitat i els centres privats concertats han d’adoptar les mesures tècniques i administratives necessàries perquè els centres puguin importar o exportar les dades del GestIB relatives als procediments esmentats en el paràgraf anterior mitjançant els mateixos programes de gestió de centres docents de què faci ús cadascun dels centres concertats.
Mentre no estigui operativa aquesta possibilitat, o en el cas de centres que no disposin de programes informàtics de gestió o quan amb aquests programes no sigui possible migrar les dades requerides al GestIB, els centres han d’usar directament aquesta aplicació i mantenir-la actualitzada.
Disposició derogatòria única
1. Queda derogada l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 21 de desembre de 2012 per la qual es duu a terme la convocatòria per a l’establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2013-2014.
2. Queda derogat l’apartat 2 de l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats.
3. Queden derogades les normes de rang igual o inferior en el que s’oposi al contingut d’aquest Decret.
Disposició final primera
Desenvolupament i execució del Decret
S’autoritza el conseller d’Educació i Universitat a dictar totes les disposicions que siguin necessàries per aplicar i desplegar aquest Decret, així com a modificar mitjançant una ordre allò que estableixen l’article 18, relatiu a la dotació de plantilla per unitat concertada, i l’article 19, relatiu a la dotació d’altres hores per unitat concertada i/o per centre.
Disposició final segona
Resolucions anuals
Es faculta el director general de Planificació, Ordenació i Centres per modificar anualment els diferents annexos, si escau, mitjançant una resolució, d’acord amb la normativa vigent aplicable.
Disposició final tercera
Altra normativa aplicable
En tot el que no preveu aquest Decret s’ha d’aplicar la normativa bàsica estatal; en concret, el que disposen el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Disposició final quarta
Entrada en vigor
Aquest Decret comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de gener de 2017
|
La presidenta |
El conseller d’Educació i Universitat |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Martí X. March i Cerdà |
|