ca 2023-01-28 669494 3945 CAIB 73174 CAIB 570 ![CDATA[Aprovació Pla de mesures antifrau de l’Ajuntament de Sencelles]] 3936 2023-01-26 ![CDATA[<p><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,Times,serif">Pel Ple de la Corporació Municipal, reunit en sessió ordinària dia 11 de novembre de 2022, es va adoptar, entre d'altres, l'acord següent:</span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>PRIMER</strong>. Aprovar el Pla de Mesures Antifrau de l'Ajuntament de Sencelles.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>SEGON.</strong> Publicar el text íntegre del Pla a la seu electrònica d'aquest Ajuntament http://sencelles.sedelectronica.es a l'efecte del seu general coneixement.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>TERCER.</strong> Remetre el Pla de mesures antifrau de l'Ajuntament de Sencelles aprovat al Servei Nacional de Coordinació Anifrau, per mitjà del correu electrònic habilitat a aquest efecte.</span></span></p> <p style="text-align:center"><strong><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">PLA DE MESURES ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT DE SENCELLES, EN L'ÀMBIT D'EXECUCIÓ DELS FONS DEL MECANISME DE RECUPERACIÓ I RESILIÈNCIA (NEXT GENERATION EU), AL MARC DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA.</span></span></strong></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>CONTINGUT</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>1. INTRODUCCIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>2. OBJECTE I&nbsp; ÀMBIT D'APLICACIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>3. DEFINICIÓ DE CONTINGUTS FUNCIONALS EN RELACIÓ AMB LES MESURES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ I CORRECCIÓ DEL CONFLICTE D'INTERÈS, EL FRAU I LA CORRUPCIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>4. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>5. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERÈS (ANNEX 2).</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6. MESURES ANTIFRAU EN TORN ALS QUATRE ELEMENTS CLAU DEL DENOMINAT “CICLE ANTIFRAU”: PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6.1. Prevenció</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6.2. Detecció</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6.3. Correcció</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6.4. Persecució</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>7. SEGUIMENT I CONTROL PERIÒDIC DEL PLA</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 1. DECLARACIÓ INSTITUCIONAL CONTRA EL FRAU</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 2. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS.</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 3. CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 4. INDICADORS DE FRAU (“BANDERES VERMELLES”)</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>1. INTRODUCCIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MMR) – element principal de l'Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU) - , estableix que els recursos que preveu s'han de distribuir a través dels plans de recuperació i resiliència que presentin els estats membres. Espanya va aprovar el seu Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) per Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021, el qual, una vegada avaluat per la Comissió Europea, va ser aprovat pel Consell Europeu en data 13 de juliol de 2021.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El reglament (UE) 2021/241 esmentat estableix que l'aplicació del Mecanisme s'ha d'efectuar d'acord amb el principi de bona gestió financera, incloses la prevenció i la persecució efectives del frau, en particular el frau fiscal, l'evasió fiscal, la corrupció i conflictes d'interessos.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">L'article 22, sobre protecció dels interessos financers de la Unió, disposa que en executar el Mecanisme, els Estat membres, en la seva condició de beneficiaris o prestataris de fons en el marc del Mecanisme, adoptaran totes les mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mestures finançades pel Mecanisme s'ajusti al dret aplicable de la Unió i nacional, en particular quant a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. A aquest efecte, els Estats membres han d'establir un sistema de control intern eficaç i eficient i han de recuperar els imports abonats erròniament o utilitzats de manera incorrecta.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El reforçament de mecanismes per a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès és un dels principis de gestió específics del PRTR que estableix l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Per tal de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 imposa als estats en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiaris dels fons del MRR, l'article 6 de la Ordre abans esmentada estableix que tota entitat decisora o executora que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposa d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu àmbit d'actuació respectiu, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, quant a la prevenció la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. Aquest mateix precepte estableix com actuacions obligatòries: l'avaluació del risc de frau, l'emplenament de les declaració d'absència de conflictes d'interès (DACI) i la disponibilitat d'un procediment per abordar els conflictes d'interès.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Tots els participants en l'execució del PRTR hauran d'atenir-se estricament a allò que en relació amb aquesta matèria estableix la normativa espanyola i europea i els pronunciaments que pel que fa a la protecció dels interessos financers de la Unió hagin realitzat o puguin realitzar les institucions de la Unió Europea.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>2. OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquest Pla de Mesures Antifrau s'elabora en compliment del que disposen l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 i l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021. </span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El seu objecte és concretar les mesures de control del risc de frau, en l'àmbit de l'execució dels fons del MRR per part de l'Ajuntament de Sencelles, tenint en compte que les competències en matèria de frau, exclusivament administratives, que té atribuïdes, a cap cas no inclouen competències de recerca.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquest sistema està recolzat en quatre grans àrees per contemplar els diferetns aspectes de la lluita contra el frau i la corrupció: prevenció, detecció, correcció i persecució. També es preveu el procediment que cal seguir per al tractament dels possibles conflictes d'interès.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Les mesures d'aquest Pla Antifrau s'aplicaran a totes les persones/departaments d'aquesta Entitat Local implicats en la gestió de diners públics i, en concret, a tots aquells que tinguin algun tipus de relació amb el disseny, la gestió, l'elaboració o l'execució dels diners projectes que comptin amb finançament del PRTR.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquest Pla de Mesures Antifrau és un document viu que podrà ser actualitzat i completat en funció dels resultats de la seva aplicació, i d'acord amb les novetats que puguin sorgir a al normativa, instruccions, recomanacions o models provinents de la Comissió Europea o de la Administració General de l'Estat sobre aquesta matèria, especialment en el marc de la gestió i l'execució dels fons Next Generation EU.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>3. DEFINICIÓ DE CONTINGUTS FUNCIONALS EN RELACIÓ AMB LES MESURES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ I CORRECCIÓ DEL CONFLICTE D'INTERÈS, EL FRAU I LA CORRUPCIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Les funcions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquest Pla, seguint l'esquema que proposa l'article 6.5 de l'Ordre HFP 1030/2021, són les següents:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Estructurar les mesures antifrau de manera proporcionada i al voltant dels quatre elements clau de l'anomenat «cicle antifrau»: prevenció, detecció, correcció i persecució.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Preveure la realització d'una avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR i la revisió periòdica, biennal o anual segons el risc de frau i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Definir mesures preventives adequades i proporcionades, ajustades a les situacions concretes, per reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Preveure l'existència de mesures de detecció ajustades als senyals d'alerta i definir el procediment per aplicar-les efectivament.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Definir les mesures correctives pertinents quan es detecta un cas sospitós de frau, amb mecanismes clars de comunicació dels indicis de frau.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Establir processos adequats per al seguiment dels casos sospitosos de frau i la corresponent recuperació dels Fons de la UE gastats fraudulentament.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Definir procediments de seguiment per revisar els processos, procediments i controls relacionats amb el frau efectiu o potencial, que es transmeten a la revisió corresponent de l'avaluació del risc de frau.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Específicament, definir procediments relatius a la prevenció i correcció de situacions de conflictes d'interès d'acord amb allò establert als apartats 1 i 2 de l'article 61 del Reglament Financer de la UE. En particular, caldrà establir com a obligatòria la subscripció d'una DACI pels qui participin en els procediments d'execució del PRTR, la comunicació al superior jeràrquic de l'existència de qualsevol conflicte d'interessos potencial i l'adopció per aquest de la decisió que, en cada cas, correspongui.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>4. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Per garantir l'aplicació adequada d'aquest Pla es crea l'òrgan següent:</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">COMISSIÓ ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT:</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">COMPOSICIÓ</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Presidenta:Secretària-Interventora</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Secretaria: <span style="color:black">Administratiu funcionari de carrera de l'Ajuntament de Sencelles</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Vocal: Personal funcionari de carrera de l'Ajuntament de Sencelles</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Vocal: Personal funcionari de carrera de l'Ajuntament de Sencelles</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">FUNCIONS</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Formalitzar i/o informar sobre les propostes d'actualització del Pla.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Impulsar, coordinar i fer materialment els tallers d'autoavaluació.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Promoure l'execució de les mesures previstes al Pla.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Identificar mesures correctives a aplicar i valorar-ne el grau d'urgència.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Implantar i desenvolupar processos de gestió d'informació (reclamacions, canals de denúncies, etc.)</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Traslladar informació a òrgans superiors esmentats anteriorment.</span></span></p> <p><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,Times,serif">Com a òrgan de seguiment i garantia del compliment d'aquest Pla les seves funcions són les següents:</span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Realització de l'autoavaluació</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Si escau, elaboració del pla de formació</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Elevació al Ple de la declaració institucional i publicació a la web.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Recepció i estudi de les possibles denúncies rebudes.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Elevació de les mateixes al superior jeràrquic corresponent (El Batle)</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Adopció de les mesures de correcció i, si escau, persecució.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Si escau, elaboració d'un manual de procediments.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Altres.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>5. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERÈS (ANNEX 2).</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">S'ha definit un procediment per al tractament dels possibles conflictes d'interès, basant-se en la definició de conflicte d'interès de l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquest procediment serà completat amb els pronunciaments i guies que sobre això adopti la Comissió Europea.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6. MESURES ANTIFRAU EN TORN ALS QUATRE ELEMENTS CLAU DEL DENOMINAT «CICLE ANTIFRAU»: PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ.</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">En aquest document es defineixen les mesures contra el frau i la corrupció que l'entitat executora Ajuntament de Sencelles posarà en marxa, considerant-se efectives i proporcionades, tenint en compte els riscos que s'han detectat.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Cal destacar que l'existència d'una irregularitat no sempre implica la possible existència de frau; la concurrència d'intencionalitat és un element essencial en el frau, element que no cal que es doni perquè hi hagi irregularitat.</span></span></p> <div style="page-break-after:always"><span style="display:none">&nbsp;</span></div> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6.1. Prevenció.</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Les actuacions en matèria de prevenció són les destinades a prevenir l'aparició del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos i se'n configuren com un element fonamental. És una part clau del sistema, ja que evita que el conflicte d'interessos, el frau o la corrupció arribin a produir-se.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El sistema de prevenció de caràcter normatiu que estableix l'ordenament jurídic espanyol i comunitari s'ha complementat amb les mesures que s'indiquen a continuació, amb l'objectiu de protegir els interessos financers de la Unió en el marc de l'execució del PRTR:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">A) S'ha emès una Declaració institucional davant del frau i un Codi de Conducta (Annex 1 i Annex 3, respectivament), als quals se n'ha de donar la màxima difusió.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">B) S'ha elaborat un document relatiu a la prevenció, la detecció i la gestió del possible conflicte d'interessos, les maneres d'evitar-ho i la normativa vigent en relació amb aquesta matèria i es recull el procediment a seguir en cas que es detecti un possible conflicte d'interessos.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">C) S'ha creat un òrgan (Comitè antifrau) al qual se li assignen les funcions que es deriven de l'elaboració, aplicació i seguiment del Pla Antifrau i de les mesures contingudes, encarregada de realitzar l'avaluació de frau, examinar les denúncies que li poguessin arribar, avaluar situacions que puguin ser constitutives de frau o corrupció i, si escau, comunicar-les a les entitats que correspongui, així com proposar mesures correctores.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">D) S'ha informat el personal de l'organització de l'existència del canal de denúncies habilitat per l'SNCA (Infofrau) per a la comunicació d'informació sobre fraus o irregularitats que afectin fons europeus, que disposa d'un apartat específic relatiu al MRR (El Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència), tenint en compte el que disposa la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, sobre la manera com poden procedir les persones que tinguin coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Segons la citada comunicació, qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web:</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionsSNCA.aspx</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Així mateix, i sempre que excepcionalment no sigui possible la utilització dels mitjans electrònics esmentats, els fets es podran posar en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau en suport paper mitjançant l'enviament de la documentació en suport paper».</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">E) Després de l'aprovació d'aquest Pla es realitzarà una avaluació inicial del risc de perjudici als interessos financers de la Unió, de la seva probabilitat de materialització i el seu eventual&nbsp; impacte en els processos clau de l'execució de les mesures gestionades al PRTR (Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència), que s'haurà de dur a terme durant l'exercici 2022.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">L'avaluació i la revisió s'han de centrar a identificar les parts del procés més susceptibles de patri frau i controlar-les, sobre la base següent:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">I. Quantificació de la probabilitat i l'impacte del risc de frau específic (risc brut). El risc brut es refereix al nivell de risc abans de tenir en compte l'efecte dels controls existents o planejats, amb referència a un període temporal.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">II. Avaluació dels controls de mitigació actuals (ja existents) per atenuar el risc brut.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">III. Avaluació del risc net tenint en compte l'efecte dels controls actuals (ja existents) i la seva eficàcia. El risc net fa referència al nivell de risc després de tenir en compte l'efecte dels controls existents i la seva efectivitat, és a dir, la situació tal com és en el moment actual.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">IV. Definició de controls mitigants específics addicionals(mesures eficaces i proporcionades contra el frau) per atenuar el risc net.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">V. Avaluació del risc objectiu o residual després dels controls mitigants addicionals planejats. El risc objectiu o residual fa referència al nivell de risc després de tenir en compte els controls actuals i els planejats.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">La revisió d'aquesta avaluació del risc, l'impacte i la probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR es revisarà anualment i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>6.2. D<span style="color:black">etecció</span></strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">A) Definició del sistema d'indicadors («banderes vermelles»)</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis de possible frau. L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">A l'Annex 4 es defineixen els senyals d'alerta o banderes vermelles, encara que no es tracta d'una relació exhaustiva i es podrà completar, si escau, incorporant-hi altres indicadors, adaptant-los en funció dels riscos específics que s'identifiquin a cada moment.</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">Aquests senyals d'alerta s'han de difondre entre les persones que participin a l'execució de fons del MRR (Mecanisme de Recuperació i Resiliència), com a elements que cal tenir especialment en compte en la gestió dels fons.</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">B) Base de dades</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">En la mesura del possible i conforme al principi de proporcionalitat, es farà ús de bases de dades(Base Nacional de Dades de Subvencions, Registre Oficail de Licitadors i Empreses Classificades de l'Estat – ROLECE-, plataformes de contractació i altres) per a la detecció del frau.</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong><span style="color:black">6.3. Correcció.</span></strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">La detecció de possible frau, o la seva sospita fundada, comportarà per part de la Comissió antifrau les actuacions següents:</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">- La suspensió immediata del procediment.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">- La notificació de tal circumstància en el termini més breu possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">- La revisió de tots aquells projectes que hi hagi pogut estar exposats.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">- L'avaluació de la incidència del frau i la seva&nbsp; qualificació com a sistèmic o puntual.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">- La retirada dels projectes o la part dels projectes afectats pel frau i finançats o/a finançar pel MRR.</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong><span style="color:black">6.4. Persecució.</span></strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">Com més aviat millor la Comissió antifrau procedirà a: </span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">I. Comunicar els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat decisora (o/a l'entitat executora que li hagi encomanat l'execució de les actuacions, cas en què serà aquesta la que els comunicarà a l'entitat decisora), qui comunicarà l'assumpte a l'Autoritat Responsable, la qual podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna de cara al seu seguiment i comunicació a l'Autoritat de Control.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">II. Denunciar, si fos el cas, els fets punibles a les autoritats públiques competents (Servei Nacional de Coordinació Antifrau – SNCA-) i per a la seva valoració i eventual comunicació a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">III. Iniciar una informació reservada per depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">IV. Denunciar els fets davant de la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.</span></span></span></p> <p><strong><span style="color:black">7. SEGUIMENT I CONTROL PERIÒDIC DEL PLA</span></strong></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">L'Ajuntament de Sencelles assumeix el compromís d'implantar, en un termini breu, un sistema d'informació adequat per facilitar el seguiment de les mesures del pla i també assumir les responsabilitats de prevenció, detecció i control dels actes contra la integritat, actes de frau o de corrupció.</span></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">Així mateix, s'habilitaran canals de comunicació interna i externa perquè el personal informi dels riscs percebuts en la gestió, així com de les activitats inadequades o dels casos d'infraccions.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong><span style="color:black">A) SUPERVISIÓ</span></strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">Es realitzarà un control anual per verificar el compliment de les regles del pla i els seus efectes pràctics i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o el personal.</span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong><span style="color:black">B) REVISIÓ I ACTUALITZACIÓ DEL PLA</span></strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">L'informe anual d'execució del pla, així com la presència d'incompliments o casos de frau o corrupció, indicaran la necessitat de la seva actualització, en funció del seguiment realitzat, i recomanarà la revisió sempre que sigui necessari, tenint en compte les avaluacions previstes a l'apartat anterior. </span></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><span style="color:black">S'avaluarà a la realitat de l'òrgan de control a través de millores que garanteixin la transparència i minimitzin els riscos.</span></span></span></p> <p> </p> <p style="text-align:center"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 1. DECLARACIÓ INSTITUCIONAL CONTRA EL FRAU.</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">L'Ajuntament de Sencelles té la condició d'Entitat Executora del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència segons el que disposa l'Ordre 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del pla de Recuperació i Resiliència, a tant li correspon, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de subprojectes de les reformes i les inversions incloses en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer del 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de recuperació i Resiliència, assenyala l'obligació que tenen els Estats membres d'aplicar mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència s'ajusti al dret aplicable, de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, corrupció i conflictes d'interessos.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El Batle vol manifestar el seu compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques i ètiques i la seva adhesió als principis d'integritat, objectivitat i honestedat més estrictes, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents que es relacionen amb ella, com a oposada al frau i la corrupció en qualsevol de les seves formes.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El personal de l'Ajuntament de Sencelles, com a conjunt d'empleats públics, assumeix i comparteix aquest compromís, tenint entre altres deures els de vetllar pels interessos generals, amb subjecció, observança i compliment de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i actuar d'acord amb els principis següents: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al sevei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i ambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes» (Reial Decret Legislatiu 5/2015, del 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, article 52).</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">S'ha elaborat un Pla de mesures antifrau per posar en marxa mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau i la corrupció, basat en un plantejament proactiu, estructurat i específic per gestionar el risc de frau que doni garanties que la despesa en què es incorri, per actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, estigui lliure de conflicte d'interès, frau i corrupció. S'ha sortit de l'avaluació del risc de frau feta a aquest efecte. Addicionalment, es compta amb procediments per prevenir, detectar i denunciar situacions que poguessin constituir frau o corrupció, i per al seguiment de les mateixes.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">L'objectiu d'aquesta política és promoure dins de l'organització una cultura que ressalti tota activitat fraudulenta i que en faciliti la prevenció i la detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">En definitiva, aquest Ajuntament té una política de tolerància zero davant del frau i la corrupció i ha establert un sistema de control robust, dissenyat especialment per prevenir i detectar, en la mesura del possible, els actes de frau i corregir-ne l'impacte, en cas de produir-se.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Data i signatura</span></span></p> <p> </p> <p style="text-align:center"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 2. PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DEL POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS.</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El Reglament (UE) 2021/241 estableix l'obligació que tenen els Estats Membres d'aplicar mesures adequades per protegir els interessos financers de de la Unió i per vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel MRR (Mecanisme de Recuperació i Resiliència) s'ajusti al dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i el conflicte d'interessos.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Per la seva banda, l'Ordre HFP/1030/2021, en abordar a l'article 6 el Reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i el conflicte d'interessos, estableix l'obligatorietat de disposar d'un procediment per abordar conflicte d'interessos i d'emplenar la Declaració d'Absència de Conflicte d'Interessos (DACI) en els procediments d'execució del PRTR.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">En aplicació del que disposen les normes anteriors s'ha elaborat aquest document amb la finalitat de concretar les mesures que cal adoptar per evitar les situacions de conflicte d'interès, i per detectar-les i gestionar-les en cas que es produeixin.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">A aquest efectes, el Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (d'ara endavant, Reglament Financer) ha reforçat les mesures de protecció dels interessos financers de la UE. Aquest reglament regula el conflicte d'interessos a l'article 61. No obstant això, aquest article no regula de manera exhaustiva el conflicte d'interessos i la manera com s'han de tractar, sinó que només fa referència a l'adopció de mesures oportunes per evitar les situacions de conflicte d'interessos i fer-los front.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">A la seva Comunicació 2021/C 121/01 la Comissió Europea aporta orientacions sobre com evitar i gestionar les situacions de conflicte d'interessos, d'acord amb el Reglament Financer. Aquesta Comunicació és la que s'ha pres com a referència per elaborar aquest document.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">&nbsp;Possibles actors implicats en el conflicte d'interès seran:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">i. Els empleats públics que realitzen tasques de gestió, control i pagament i altres agents en què s'han delegat alguna/es d'aquesta funció</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">ii. Aquells beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons, que puguin actuar a favor dels seus interessos, però en contra dels interessos financers de la UE, en el marc d'un conflicte d'interessos.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Atenent la situació que motivaria el conflicte d'interessos, es pot distingir entre:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">i. Conflicte d'interessos aparent: es produeix quan els interessos privats d'un empleat públic o beneficiari són susceptibles de comprometre l'exercici objectiu de les seves funcions o obligacions, però finalment no hi ha un enllaç identificable i individual amb aspectes concrets de la conducta, el comportament o les relacions de la persona (o una repercussió en aquests aspectes).</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">ii. Conflicte d'interessos potencial: sorgeix quan un empleat públic o beneficiari té interessos privats de tal naturalesa, que podrien ser susceptibles d'ocasionar un conflicte d'interessos, en cas que haguessin d'assumir determinades responsabilitats oficials en un futur.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">iii. Conflicte d'interessos real: implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en què l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'exercici dels deures i les responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiar, implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajut dels fons i els seus interessos privats, que poden influir de manera indeguda en el compliment de les obligacions esmentades.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>PROCEDIMENT PER AL TRACTAMENT DELS POSSIBLE CONFLICTE D'INTERESSOS</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>A) PREVENCIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Entre les mesures establertes per l'Entitat local per prevenir l'existència de conflictes d'interessos hi ha les següents:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">1.- Comunicació i informació al personal sobre les diferents modalitats de conflicte d'interès i de les maneres d'evitar-ho.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">2.- Emplenament d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) als intervinents en els procediments corresponents, signada pel responsable de l'òrgan de contractació, el personal que redacti els documents de licitació, els experts que avaluïn les corresponents ofertes, els membres dels comitès d'avaluació d'ofertes i altres òrgans col·legiats que poguessin intervenir en els procediments. En aquest darrer cas aquesta declaració es realitzarà a l'inici de la corresponent reunió -per tots els intervinents a la mateixa- i es reflectirà en acta. Si algun dels intervinents es nega a firmar, també es reflectirà a l'acta.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquest emplenament de la DACI s'estendrà també, a més dels beneficiaris de l'ajut corresponent, als contractistes, subcontractistes, etc.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">El model de DACI que promou aquest Pla antifrau és recollit a l'Annex IV.A de l'Ordre HFP/1030/2021.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">3.- Comprovació d'informació a través de bases de dades dels registres mercantils, bases de dades d'organismes nacional i de la UE, expedients dels empleats (tenien en compte les normes de protecció de dades) o mitjançant la utilització d'eines de prospecció de dades («data minig») o de puntuació de riscos (ARACHNE).</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">4.- Aplicació estricta de la normativa interna (normativa estatal, autonòmica o local corresponent), en particular, l'article 53 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del Estatut Bàsic de l'Empleat Públic relatiu als Principis ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a l'abstenció, i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>B) CORRECCIÓ</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Com a mesures per abordar els possibles conflictes d'interessos detectats, es recullen les següents:</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">1. Comunicació de la situació que pot suposar l'existència d'un conflicte d'interès perquè el superior jeràrquic confirmi per escrit si considera que aquest existeix. Si així és, determinarà que la persona cessi tota activitat relacionada amb aquest assumpte i adoptarà qualsevol altra mesura addicional que correspongui de conformitat amb el dret aplicable.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquesta comunicació es pot adreçar directament al superior jeràrquic, a la Comissió Antifrau de l'Ajuntament o/a la Bústia de suggeriments o denúncies.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">2. Aplicació estricta de la normativa interna (estatal, autonòmica o local corresponent), en particular, del 24 de la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic,relatiu a la recusació, i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.</span></span></p> <p> </p> <p style="text-align:center"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 3. CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS</strong>.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Aquest Codi s'estableix d'acord amb el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, aprova el Text Refós de la Llei de l'Estat Bàsic de l'Empleat públic, que en el capítol VI assenyala els principis ètics, els deures i el codi de conducta que tenen observar de forma obligatòria els empleats públics.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">CAPÍTOL VI. Deure dels empleats públics. Codi de Conducta</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><em>Article 52. Deures dels empleats públics. Codi de conducta</em></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Els empleats púbics han d'exercici amb diligència les tasques que tinguin assignades i vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i han d'actuar segons els principis següents: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i pel que fa a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de conducta dels empleats públics configurat per els principis ètics i de conducta regulats als articles següents.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Els principis i les regles que estableix aquest capítol informen la interpretació i l'aplicació del règim disciplinari dels empleats públics.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><em>Article 53. Principis ètics</em></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">1. Els empleats públics han de respectar la Constitució i la resta de normes que integren l'ordenament jurídic.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">2. La seva actuació ha de perseguir la satisfacció dels interessos generals dels ciutadans i s'ha de fonamentar en consideracions objectives orientades cap a al imparcialitat i l'interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, clientelistes o qualsevol altres que puguin topar amb aquest principi.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">3. Han d'ajustar la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual prestin els seus serveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb les ciutadans.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">4. La seva conducta s'ha de basar en el respecte dels drets fonamentals i les llibertats públiques, i han d'evitar tota actuació que puguin produir alguna discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">5. S'han d'abstenir en els assumptes en què tinguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugi suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc públic.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">6. No han de contraure obligacions econòmiques ni intervenir en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan això pugui suposar un conflicte d'interessos amb les obligacions del seu lloc públic.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">7. No han d'acceptar cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">8.Han d'actuar d'acord amb els principis d'eficàcia, economia i eficiència, i han de vigilar la consecució de l'interès general i el compliment dels objectius de l'organització.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">9. No han d'influir en legalització o resolució de tràmit o procediment administratiu sense causa justa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan impliqui un menys cabament dels interessos de tercers.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">10. Han de complir amb diligència les tasques que els corresponguin o se'ls encomanin i, si escau, han de resoldre dins de termini els procediments o expedients de la seva competència.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">11. Han d'exercir les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic i abstenir-se no només de conductes contràries a aquest principi, sinó també de qualssevol altres que comprometin la neutralitat en l'exercici dels serveis públics.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">12. Han de guardar secret de les matèries classificades o altres la difusió de les quals estigui prohibida legalment, i mantenir la deguda discreció sobre els assumpte que coneguin per raó del seu càrrec, i no poden fer ús de la informació obtinguda per a benefici propi o de tercers, o en perjudici de l'interès públic.</span></span></p> <p><em><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Article 54. Principis de conducta</span></span></em></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">1. Han de tractar amb atenció i respecte els ciutadans, els seus superiors i la resta d'empleats públics.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">2. L'exercici de les tasques corresponents al seu lloc de treball s'ha de fer de manera diligent, complint la jornada i l'horari establerts.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">3. Han d'obeir les instruccions i ordres professionals dels superiors, llevat que constitueixin una infracció manifesta de l'ordenament jurídic, cas que les han de posar immeditadament en coneixement dels òrgans d'inspecció que siguin procedents.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">4. Han d'informar els ciutadans sobre les matèries o els assumptes que tinguin dret a conèixer, i facilitar l'exercici dels seus drets i el compliment de les obligacions.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">5. Han d'administrar els recursos i béns públics amb austeritat i no utilitzar-los en profit propi o de persones properes. Així mateix, tenen el deure de vetllar per la seva conservació.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">6. S'ha de rebutjar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sens perjudici del que estableixi el Codi Penal.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">7. Han de garantir la constància i permanència dels documents per a la seva transmissió i entrega als posteriors responsables.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">8. Han de mantenir actualitzada la seva formació i qualificació.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">9. Han d'observar les normes sobre seguretat i salut laboral.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">10. Han de posar en coneixement dels seus superiors o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per millorar el desenvolupament de les funcions de la unitat a què estiguin destinats. A aquests efectes es pot preveure la cració de la instància dequada competent per centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per millorar l'eficàcia al servei.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">11. Han de garantir l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·liciti sempre que sigui oficial al territori</span></span></p> <p> </p> <p style="text-align:center"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>ANNEX 4. INDICADORS DE FRAU («BANDERES VERMELLES»).</strong></span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis d'un possible frau.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">No es tracta d'una relació exhaustiva, podent ser objecte d'ampliació.</span></span></p> <p><strong><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">A. Plecs rectors del procediment arreglats a favor d'un licitador.</span></span></strong></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- S'ha presentat una única oferta o el nombre de licitadors és anormalment baix.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Hi ha una similitud constatable entres els plecs del procediment de contractació i els serveis i/o productes del contractista adjudicatari.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- S'han rebut queixes en aquest sentit per part de licitadors.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Els plecs del procediment de contractació inclouen prescripcions que disten de les aprovades en procediments previs similars.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Els plecs incorpores clàusules inusuals o poc raonables.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- El poder adjudicador està definit una marca concreta en lloc d'un producte genèric.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>B. Licitacions col·lusòries</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- L'oferta guanyadora és excessivament alta en comparació dels costos previstos, amb les llistes de preus públiques, amb obres o serveis similars o mitjanes de la indústria o amb preus de referència del mercat.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Totes les ofertes presentades inclouen preus elevats de manera continuada.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Tots els preus de les ofertes baixen bruscament quan nous licitadors participen al procediment.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Els adjudicataris es reparteixen/tornen per regió, tipus de treball, tipus d'obra, etc.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- L'adjudicatari subcontracta els licitadors perdedors.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Hi ha patrons d'ofertes inusuals (per exemple, s'ofereix exactament el pressupost del contracte, els preus de les ofertes són massa alts, massa propers, etc.).</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>C. Conflicte d'interessos</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Favoritisme inexplicable&nbsp; o inusual d'un contractista o un venedor en particular.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Acceptació contínua de preus alts i treball de mala qualitat</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- No es presenta DACI pels funcionaris/empleats encarregats de la contractació o es fa de manera incompleta.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- El funcionari/empleat encarregat de la contractació no accepta un ascens que suposa abandonar els processos de contractació.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Hi ha relació social més enllà del que és estricament professional entre un funcionari/empleat que participa en el procés de contractació i un proveïdor de serveis o productes.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>D. Manipulació de les ofertes presentades</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Queixes dels licitadors.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Manca de control i inadequats procediments de licitació</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Indicis de canvis a les ofertes després de la recepció.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Ofertes excloses per errors.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Licitador capacitat descartat per raons dubtoses.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- El procediment no es declara desert i es torna a convocar malgrat que es van rebre menys ofertes que el nombre mínim requerit.</span></span></p> <p><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>E. Fraccionament de la despesa</strong></span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- S'aprecien dues o més adquisicions amb objecte similar efectuades a favor d'un adjudicatari idèntic, amb l'única finalitat de no utilitzar procediments amb més garanties de concurrència.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Separació injustificada de les compres, per exemple, contractes separats per a mà d'obra i materials, estant tots dos per sota dels llindars de la licitació oberta.</span></span></p> <p style="margin-bottom:0px; margin-left:40px; margin-right:0px; margin-top:0px"><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">- Compres seqüencials just per sota de llindars d'obligació de publicitat de les licitacions.</span></span></p> <p> </p> <p style="text-align:center"><em><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px">(Signat electrònicament: 26 de gener de 2023</span></span></em></p> <p style="text-align:center"><em><span style="line-height:1"><span style="font-family:Times New Roman,Times,serif; font-size:12px"><strong>El batle-president</strong><span style="display:block; line-height:1.6; margin-bottom:0px; margin-top:0px"> </span>Joan Carles Verd Cirer)</span></span></em></p> ]] CAIB text/html ca