Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 11390
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 30 d’octubre de 2018 per la qual s’aprova el reconeixement, en la modalitat d’experiència formativa, de la tutorització del pràcticum de l’alumnat de la UNED dels cursos conduents a la certificació oficial de la formació pedagògica i didàctica que habilita per a l’exercici de la docència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

  1. La Llei orgànica 2/2006, del 3 de maig, d’educació, estableix a l’article 100.2 que per exercir la docència en els diferents ensenyaments regulats en aquella llei orgànica és necessari estar en possessió de les titulacions acadèmiques corresponents i tenir la formació pedagògica i didàctica que el Govern de l’Estat estableix per a cada ensenyament.

  2. El Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i es regula el règim transitori d’ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena de la llei esmentada, estableix a l’annex VI  les titulacions declarades equivalents a efectes de docència per a les especialitats del cos de professors tècnics de formació professional.

  3. El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual se estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, especifica a la disposició addicional sisena que a la norma estatal que estableixi i reguli cada títol de formació professional o curs d’especialització s’hi establiran les equivalències a efectes de docència i la qualificació dels professors especialistes que en cada cas pertoquin.

  4. El Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, que estableix l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial regula a l’article 49 els requisits de titulació per al professorat dels mòduls d’ensenyaments esportius del bloc comú i del bloc específic, i estableix les titulacions que, a efectes de docència, es declaren equivalents. A més, especifica que en la regulació dels ensenyaments mínims de cada modalitat corresponents, i si n’és el cas especialitat esportiva, s’establiran les titulacions que a aquests efectes es declarin equivalents.

  5. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l’exercici de la docència en l’educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s’estableixen les especialitats dels cossos docents d’ensenyament secundari, especifica a l’article 9 que, per exercir la docència en aquests ensenyaments serà necessari estar en possessió d’un títol oficial de màster que acrediti la formació pedagògica i didàctica d’acord amb el que exigeixen els articles 94, 95 i 97 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

Així mateix, la disposició addicional setena determina que els títols universitaris oficials de màster a què es refereix l’article 9 acrediten la formació pedagògica i didàctica que, a l’article 98 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, s’exigeix per exercir la docència en els ensenyaments esportius.

D’altra banda, la disposició addicional primera d’aquest Reial decret estableix que la formació pedagògica i didàctica dels professors que, per raons  derivades de la seva titulació, no puguin accedir als estudis de màster a què es refereix l’article 9, s’ha d’acreditar mitjançant una formació equivalent a l’exigida a l’article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, en les condicions que estableixi el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport.

  1. Mitjançant l’Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, s’estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a aquelles persones que estant en possessió d’una titulació declarada equivalent a efectes de docència no poden realitzar els estudis de màster. L’article 2.3 d’aquesta Ordre obliga les administracions educatives a determinar les institucions educatives que poden oferir la formació, i l’article 2.4 estableix que l’Administració educativa corresponent n’ha d’emetre un certificat oficial, amb validesa a tot el territori nacional.

  2. Per mitjà de la Resolució de 15 d’octubre de 2015 del conseller d’Educació i Universitat per la qual s’autoritza la Universitat de les Illes Balears la impartició de la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida a l’article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, per a aquelles persones que, estant en possessió d’una titulació declarada equivalent a efectes de docència, no poden realitzar els estudis de màster, es va autoritzar la Universitat de les Illes Balears a impartir la formació esmentada.

  3. La Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED) és una institució de dret públic, dotada de personalitat jurídica pròpia, que es regula pels seus estatuts, aprovats pel Reial decret 1239/2011, de 8 de setembre, pel qual s’aproven els Estatuts de la Universitat Nacional d’Educació a Distància. A l’article 2.1  d’aquests estatuts s’estableix que la UNED exercirà les seves activitats en tot el territori nacional i en aquells indrets de l’estranger on ho aconsellin raons demogràfiques, culturals, educatives o investigadores. Aquest mateix article estableix que la seu de la UNED rau a Madrid i que disposarà dels centres associats necessaris.

  4. La UNED és una institució autoritzada per impartir la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a aquelles persones que estant en possessió d’una titulació declarada equivalent a efectes de docència no poden realitzar els estudis de màster, d’acord amb el que s’estableix a l’Ordre 2205/2016, de 6 de juliol, de la Conselleria d’Educació, Joventut i Esports, per la qual es determinen a la Comunitat de Madrid les institucions que poden oferir els estudis conduents a la certificació oficial que acrediti estar en possessió de la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida a l’article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

  5. El Centre Associat de la UNED a les Illes Balears organitza el pràcticum que conté la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida a l’article 100 de la Llei orgànica 2/2006 per a l’alumnat de les Illes Balears que cursa aquests estudis mitjançant la UNED.

  6. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 14.3 b que l’exercici de la tutoria de pràctiques de la formació pedagògica i didàctica equivalent exigida a l’article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, per a aquelles persones que, estant en possessió d’una titulació declarada equivalent a efectes de docència, no poden realitzar els estudis de màster, s’ha de reconèixer amb 30 hores de formació, en la modalitat d’experiència formativa.

  7. El Decret 11/2016, d’11 de maig , de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació professional i formació permanent del professorat.

Fonaments de dret

  1. La Llei orgànica 2/2006, del 3 de maig, d’educació.

  2. El Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel que s’aprova el Reglament d’ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i es regula el règim transitori d’ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena de la Llei esmentada.

  3. El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu. 

  4. El Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, que estableix l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.

  5. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l’exercici de la docència en l’educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s’estableixen les especialitats dels cossos docents d’ensenyament secundari.

  6. L’Ordre EDU/2645/2011, de 23 de setembre, per la qual s’estableix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a aquelles persones que estant en possessió d’una titulació declarada equivalent a efectes de docència no poden realitzar els estudis de màster.

  7. El Reial decret 1239/2011, de 8 de setembre, pel qual s’aproven els Estatuts de la Universitat Nacional d’Educació a Distància.

  8. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.  

  9. El Decret 11/2016, d’11 de maig , de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

1. Reconèixer 30 hores de formació, en la modalitat d’experiència formativa, als tutors del pràcticum de la formació pedagògica i didàctica equivalent, exigida a l’article 100 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, per a aquelles persones que, estant en possessió d’una titulació declarada equivalent a efectes de docència, no poden realitzar els estudis de màster, impartida per la UNED.

2. Establir que, per fer-ne efectiu el reconeixement, el Centre Associat de la UNED a les Illes Balears ha de presentar al Servei de Normalització Lingüística i Formació de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, abans del 15 de juny de cada curs acadèmic, la documentació següent:

- Dades del tutor de pràctiques, de l’alumne o alumnes tutoritzats i del centre on s’han fet les pràctiques.

3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al portal web del Servei de Normalització Lingüística i Formació.

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma, 30 d’octubre de 2018

La directora general

Maria F. Alorda Vilarrubias