Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 305089
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d’interès general amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats, corresponent als anys 2024 i 2025, per a projectes a executar durant els anys 2025 i 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 760857

Fins a l'any 2016, l'Administració General de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.

La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per a la gestió de les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que estan dirigides al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.

Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.

En compliment de la Sentència 9/2017, el Consell de Ministres, en la sessió de 23 de juny de 2017 i a proposta de la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, adoptà un acord pel qual s'autoritzaren els criteris de distribució, i la distribució resultant, aprovats pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, destinats a subvencionar, per part de les comunitats autònomes i les ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 (BOE núm. 150, de 24 de juny).

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 101, de 17 d'agost de 2017, es publicà per primera vegada la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 amb un pressupost assignat per un import de 3.040.904,41 euros.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 96, de 4 d'agost de 2018, es publicà la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2018 i 2019.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 135, d'1 d'agost de 2020, es publicà la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, corresponent als anys 2020 i 2021, per a accions a realitzar durant el 2021 i el 2022.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 72, de 2 de juny de 2022, es publicà la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, corresponent als anys 2022 i 2023, per a projectes a executar durant els anys 2023 i 2024.

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials destinats a les persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d'atenció prioritària.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el decret esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.

El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Afers Socials.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, i pel Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Afers Socials les competències, entre d'altres, de gestió de programes de serveis socials i de foment dels programes d'inclusió social.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General d'Afers Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.12 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).

La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.

Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no implica cap tipus de contraprestació per part de les persones destinatàries dels projectes, ni és una activitat econòmica desenvolupada amb criteris de competència, per tant no afecta als intercanvis comercials, ni afavoreix a les entitats beneficiàries de manera selectiva en la seva posició dins el seu entorn.

En data 11 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que, en l'àmbit territorial de les Illes Balears, desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent als anys 2024 i 2025, per finançar actuacions executades en els exercicis de 2025 i 2026.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de nou milions d'euros (9.000.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2024

4.500.000,00 €

17401.313E01.48000.00. FF 24073

2025

4.500.000,00 €

17401.313E01.48000.00. FF 25073 (o l'alternativa corresponent)

3. Autoritzar una despesa de nou milions d'euros (9.000.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2024

4.500.000,00 €

17401.313E01.48000.00. FF 24073

2025

4.500.000,00 €

17401.313E01.48000.00. FF 25073 (o l'alternativa corresponent)

4. Designar la Direcció General d'Afers Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, document signat electrònicament (14 de maig de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per finançar les despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social, així com de serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques que es duguin a terme a les Illes Balears. El finançament es farà amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent als anys 2024 i 2025, per finançar actuacions executades en els exercicis de 2025 i 2026.

2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

3. Aquesta convocatòria s'emmarca dins la previsió d'aprovació dels criteris de distribució dels crèdits del Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.

4. Resten exclosos d'aquesta convocatòria els projectes i actuacions que desenvolupin programes de garantia alimentària, destinats a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica i/o risc social.

5. Les actuacions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquesta convocatòria, tal com estableix el punt 1.1, s'han de correspondre amb les necessitats d'atenció prioritària que estableix l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que són les següents:

a) Discapacitat física, psíquica o sensorial.

b) Dificultats d'integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques.

c) Dificultats d'integració social vinculades a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.

d) Necessitat social, com la relacionada amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.

e) Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents.

f) Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.

g) Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.

h) Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d'altres addiccions.

i) Vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials.

j) Problemes de convivència i de cohesió social.

k) Urgències socials.

l) Emergències socials per catàstrofe.

També s'hi inclou el desenvolupament d'actuacions destinades a la promoció, la formació i l'acollida de personal voluntari, sempre que estiguin relacionades específicament i explícitament amb les situacions de necessitat d'atenció prioritària esmentades.

2. Àmbit temporal

Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026, tenint en compte que els projectes per als quals se sol·liciti subvenció per finançar despeses de funcionament han d'incloure necessàriament actuacions en ambdós exercicis.

3. Pressupost

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de nou milions d'euros (9.000.000,00 €), d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següents:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2024

4.500.000,00 €

17401.313E01.48000.00. FF 24073

2025

4.500.000,00 €

17401.313E01.48000.00. FF 25073 (o l'alternativa corresponent)

2. L'import total consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. La modificació de la convocatòria no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Poden resultar beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a) Estar constituïdes legalment com a entitats privades sense ànim de lucre des de l'1 de gener de 2021.

b) En la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estar inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears i desenvolupar les activitats de manera real i efectiva en l'àmbit de la comunitat autònoma.

d) Disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficient i necessària per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

e) Haver desenvolupat algun programa o projecte en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears entre els dies 1 de gener de 2021 i la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g) Acreditar una experiència mínima de dos anys i especialització en l'atenció al col·lectiu o als col·lectius als quals s'adrecen els programes.

h) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

j) En el cas de disposar de personal contractat, disposar d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats següents:

a) Entitats que no responguin al concepte d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears d'acord amb la definició que en fan l'article 2 de la Llei 43/2015, de 9 d'octubre, del tercer sector d'acció social, o l'article 3 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

b) Organismes o entitats de dret públic adscrits o vinculats a una administració pública; les universitats; els partits polítics i les fundacions que en depenen; els col·legis professionals; les cambres oficials de comerç, indústria i navegació; les societats civils; les organitzacions empresarials i els sindicats, i altres entitats amb fins específics i naturalesa anàlegs als que s'han esmentat.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepten la proposta de resolució o que hi renuncien en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la proposta de resolució definitiva, no fan constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per accedir als ajuts.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

d) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

e) Comunicar a la Conselleria de Famílies i Afers Socials la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

g) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que els requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

h) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

i) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

j) Trametre a la Conselleria de Famílies i Afers Socials una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

k) Coordinar amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials les activitats de caràcter mediàtic (rodes de premsa, entrevistes, comunicats, etc).

l) Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'IRPF amb l'especificació de la quantia concreta, a més dels logotips corresponents. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, que s'ha de sol·licitar a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es.

m) Identificar les instal·lacions on es desenvolupin programes i serveis finançats per aquesta convocatòria mitjançant una placa de dimensions no inferiors a 40x40 cm amb els logotips de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i el 0,7 %.

n) Fer constar en els actes, les presentacions o les actuacions de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat, juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, la de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i el 0,7 %, preferentment en un expositor enrotllable. En qualsevol cas, se n'han de consensuar les mides prèviament amb l'òrgan competent mitjançant l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es.

o) Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

p) Acreditar que es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

q) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur l'entitat beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable i les bases reguladores.

r) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

s) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. L'entitat beneficiària ha d'executar tot el projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.

6. Despeses subvencionables i import de les subvencions

1. Únicament són subvencionables les despeses derivades del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:

a) Les despeses corrents necessàries per a la realització dels serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, auditories, prevenció de riscs laborals, etc.

b) Les despeses corrents necessàries per al manteniment dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis.

c) Les despeses del personal contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis.

  • Tot el personal d'atenció directa als usuaris ha de disposar de la titulació i la formació necessàries per a l'exercici de les funcions i les activitats assignades al projecte.
  • La retribució de personal contractat en règim d'arrendament de serveis té caràcter excepcional. S'admet en els casos en què, per les característiques especials de l'activitat concreta de què es tracti, no resulti adient que la desenvolupi el personal subjecte a la normativa laboral vigent. En conseqüència, es tracta de supòsits de contractació de professionals liberals col·legiats (advocats, metges, psicòlegs, etc.), i, en tot cas, s'han de presentar aquestes circumstàncies:
  • El professional ha d'estar d'alta en l'impost d'activitats econòmiques i assumir totes les despeses derivades de la seva activitat (dietes, desplaçaments, formació, etc.).
  • El professional no ha d'estar dins l'àmbit d'organització de l'entitat subvencionada i no n'ha de rebre instruccions concretes pel que fa a la manera d'executar la feina encomanada.
  • El professional ha d'assumir els riscs derivats de la prestació del servei.

d) Les despeses derivades de la incorporació de personal voluntari d'acord amb el que estableix la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.

e) Les despeses de dietes i desplaçaments del personal contractat o voluntari. La quantia total destinada a dietes i desplaçaments no pot superar en cap cas el 5 % del cost total destinat a les despeses de personal.

f) Les despeses derivades d'assessoria o consultoria externa de caràcter jurídic, fiscal, laboral, comptable o informàtic de l'entitat directament relacionades amb l'activitat subvencionada, sempre que no superin el 4 % de l'import del projecte aprovat.

g) Les despeses derivades de la justificació mitjançant informe d'auditoria, sempre que no superin el 3 % de l'import del projecte aprovat.

h) Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i indispensables per a la preparació o l'execució, i les dietes i el transport de tot el personal que participi en l'execució del projecte. L'import de les despeses incloses en aquest apartat no pot superar el 8 % de l'import del projecte aprovat.

i) Les despeses destinades a la formació del personal contractat i d'atenció directa o del personal voluntari, que no poden ser superiors al 5 % de l'import del projecte aprovat. El personal contractat mitjançant un contracte d'arrendament queda exclòs de les accions formatives subvencionables.

j) Les prestacions econòmiques dineràries o en espècie per a persones en situació de vulnerabilitat social amb necessitat de cobrir despeses bàsiques vinculades a un pla d'intervenció personal, familiar o formatiu.

k) Les despeses derivades de la matrícula, les quotes i el material de cursos impartits o finançats per administracions públiques i dirigits a la inserció laboral de joves d'entre 18 i 25 anys (extutelats, joves que hagin complert mesures judicials o joves derivats per professionals de la xarxa pública de serveis socials), sempre que es dirigeixin directament a obtenir un certificat de caràcter professional. Es poden subvencionar cursos impartits per entitats privades sempre que la formació disposi d'homologació oficial i l'entitat acrediti la impossibilitat d'accedir a una plaça equivalent de caràcter públic.

2. La modificació de les condicions d'execució de l'activitat a l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions ha d'atenir-se a les condicions següents:

a) No es consideren modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions de l'import de les partides del pressupost aprovat que, sense alterar el pressupost total del projecte, siguin iguals o inferiors al 15 % de l'import de cada partida. En aquest cas, les entitats interessades poden compensar les variacions produïdes entre les partides, sense necessitat que l'òrgan que concedeix les subvencions autoritzi aquesta actuació o modifiqui el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.

b) Es consideren modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del projecte aprovat, superin el 15 % de l'import de cada partida. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 15 % de l'import de cada partida però que, sumades, arribin a aquest límit, tenen la consideració de modificació.

Amb caràcter general, i llevat que hi concorrin circumstàncies excepcionals degudament justificades per l'entitat interessada, les reduccions en l'apartat 6.1.c) de despeses de personal contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis es consideren una modificació substancial i, per tant, no es poden autoritzar.

Igualment, el resultat de la modificació o les modificacions de les partides pressupostàries ha de respectar els límits percentuals establerts en algunes de les despeses subvencionables.

3. L'import màxim que es pot sol·licitar per projecte és de 500.000,00 euros, amb un màxim de 250.000 euros per a cada exercici pressupostari.

4. L'import mínim que es pot sol·licitar per projecte és de 10.000,00 euros, amb un mínim de 5.000 euros per a cada exercici.

5. Les sol·licituds de subvencions per finançar despeses de funcionament de projectes han d'incloure un projecte amb una execució i una distribució de la quantia sol·licitada de manera proporcional (50 % - 50 %) entre les anualitats 2025 i 2026.

7. Documentació que cal presentar

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el que disposa el punt 8 d'aquesta convocatòria.

2. A la sol·licitud (imprès 1) s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.

b) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c) Una declaració responsable (imprès 2) signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:

  • Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.
  • Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.

d) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model de la Direcció General d'Afers Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 3).

e) Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es facin constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears i l'adreça dels locals de què disposa l'entitat per executar el projecte, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local, amb l'especificació de dies i horaris (imprès 4).

f) Una declaració responsable de la persona representant de l'entitat en la qual es facin constar els anys de funcionament del servei per al qual se sol·licita la subvenció (imprès 4).

g) Una declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat adquireix el compromís d'incorporar el personal voluntari inclòs en el projecte redactat (imprès 5), a l'efecte de la valoració prevista en el punt 12.5.a).2.4 d'aquesta convocatòria.

h) Una declaració responsable pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar l'impost, si està subjecta a pagar-lo, o bé si està subjecta a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 5).

i) Una declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat aplica els criteris salarials segons el que estableix el punt 12.5.a).2.5 d'aquesta convocatòria (imprès 5).

j) Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 5).

k) Les entitats que desenvolupin projectes que suposin un contacte habitual amb menors, una declaració responsable en què facin constar que estan en possessió dels certificats negatius del Registre central de delinqüents sexuals de tots els treballadors afectats i que, en el cas de noves contractacions, tindran els certificats abans de la incorporació (imprès 6).

l) Un projecte tècnic signat electrònicament mitjançant el model (imprès 7).

3. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en edicions anteriors d'aquesta convocatòria, poden substituir els documents exigits en els apartats a), b), d) i e) del punt 7.2 per una comunicació identificativa (imprès 8) en la qual es faci constar que el contingut de la documentació no ha variat i continua vigent, amb indicació de l'expedient en què es troba.

4. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi incloguin, per poder-la tramitar.

5. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte, i s'ha de dur a terme un tràmit telemàtic diferent per a cada sol·licitud presentada.

3. Les entitats poden presentar un màxim de tres sol·licituds, si bé cada sol·licitud ha de donar resposta a una situació de necessitat diferent d'atenció prioritària de les que disposa el punt 1.5 d'aquesta convocatòria, excepte per als projectes destinats a cobrir les necessitats de l'apartat 1.5.e), per als quals es pot presentar una sol·licitud per cada sector de població (gent gran, infants o adolescents), sense superar, en total, una mateixa entitat, el nombre de tres sol·licituds.

4. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en l'apartat 7.2 amb la primera, excepte pel que fa a la documentació requerida en els apartats g), h), i), j), k), l) i m), que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud.

5. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. Examen de la documentació

1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials examinaran les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que disposa aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en el punt 7, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà una resolució que declari el desistiment.

4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Afers Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

10. Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es constitueix la Comissió Avaluadora, integrada pels membres següents:

a) President o presidenta: la cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General d'Afers Socials, o la persona que delegui.

b) Vocals:

  • La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona que delegui.
  • La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona que delegui.
  • Tres tècnics facultatius de l'àrea social de la Direcció General d'Afers Socials, un dels quals serà designat com a secretari o secretària de la Comissió Avaluadora.

2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de les direccions generals que formen part de la Comissió.

11. Instrucció i resolució dels procediments. Òrgans competents

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entendrà que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

3. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació, com també la previsió de finançament dels projectes presentats.

4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la primera proposta de resolució provisional, perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la primera proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat es pot prescindir d'aquest tràmit.

5. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, una segona proposta de resolució provisional, perquè, en el termini de tres dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la segona proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat.

6. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe global final elaborat per la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució definitiva sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor ha d'instar l'entitat sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud per reformular el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible de concessió. Les entitats poden minorar com a màxim l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat.

7. Si, com a conseqüència de la reformulació, l'entitat redueix el pressupost presentat, aquesta reducció no podrà superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, es podrà mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 27 de les bases reguladores.

8. Per reformular les sol·licituds, s'ha d'emplenar una memòria adaptada dels programes amb proposta de subvenció. En aquesta memòria s'ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat, d'acord amb l'import de la subvenció proposada, preservant sempre les ràtios per usuari del personal contractat i la intensitat de la intervenció proposats en la sol·licitud. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.

9. L'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució definitiva que ha d'incloure la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o el rebuig de la reformulació del projecte presentat per l'entitat. La proposta de resolució definitiva s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

10. La consellera de Famílies i Afers Socials dictarà les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.

11. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

12. L'import màxim subvencionable per a cada entitat i anualitat és de 490.000,00 euros. En el cas que, d'acord amb l'informe de valoració dels projectes de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor emeti propostes de resolució a favor d'una entitat la suma de les quals superi l'import de 490.000,00 euros per anualitat, s'ha de donar audiència a l'entitat perquè s'ajusti a aquest import màxim mitjançant el desistiment d'una o més sol·licituds de les que hagi presentat, o bé mitjançant la reformulació d'un o més projectes dels que hagi presentat, tenint en compte l'import màxim previst per a la suma dels projectes i els límits establerts en els punts 11.7 i 11.8 respecte de la reformulació.

13. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determina l'article 45 de la Llei 39/2015.

14. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció

1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

4. En cap cas, l'import de les subvencions concedides no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.

5. La Comissió Avaluadora ha d'aplicar el procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que s'especifica a continuació.

a) Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

​​​​​​​Bloc 1. Qualitat tècnica del projecte (màxim 63 punts)

1.1. Definició del projecte (màxim 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts

1.2. Justificació del projecte (màxim 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts

1.3. Context territorial en què es desenvolupa el projecte (màxim 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció breu o sense esmentar estudis sociològics o informes d'administracions públiques: 3 punts

• Descripció exhaustiva amb referència a documentació d'anàlisis oficials: 5 punts

1.4. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (màxim 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts

1.5. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars de les persones participants: factors de vulnerabilitat, edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i d'altres (màxim 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts

1.6. Presentació de l'objectiu general i dels objectius específics (màxim 5 punts)

• Manca de relació entre OG i OE: 0 punts

• Relació feble entre OE i OG: 3 punts

• Relació adequada entre OG i OE: 5 punts

1.7. Descripció detallada de les activitats en relació amb els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació (màxim 10 punts)

• Manca de relació entre les activitats i els objectius plantejats: 0 punts

• Relació feble entre els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació: 5 punts

• Relació adequada entre els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació: 10 punts

1.8. Intensitat del servei en relació amb el nombre d'intervencions per participant (màxim 3 punts)

• Les intervencions principals són accions molt breus d'informació o derivació envers els col·lectius destinataris (orientativament, entre 1 i 2 sessions) o informació i sensibilització envers la població general: 1 punt

• Les intervencions principals amb els col·lectius destinataris són intervencions breus o d'assessorament i orientació (orientativament, entre 3 i 7 sessions amb les persones usuàries): 2 punts

• Les intervencions principals amb els col·lectius destinataris són de llarga durada i amb continuïtat en el temps (orientativament, 8 o més sessions amb les persones usuàries): 3 punts

1.9. Implantació territorial del projecte: presència a les Illes Balears i nombre de punts d'atenció presencial, amb un mínim de 15 h setmanals d'obertura (màxim 10 punts)

• 1 punt atenció: 0 punts

• 2 punts d'atenció a la mateixa localitat: 3 punts

• 2 punts d'atenció a diferents localitats de la mateixa illa: 4 punts

• 3 punts d'atenció a diferents localitats de la mateixa illa: 5 punts

• Punts d'atenció a 2 illes: 7 punts

• Punts d'atenció a 3 illes: 10 punts

1.10. Pes específic del finançament de la convocatòria dins el cost total del projecte. Puntuació inversament proporcional al pes del finançament extern (màxim 5 punts)

1.11. Eines i mesures efectives per promoure la igualtat efectiva entre homes i dones participants del projecte (persones participants i personal). Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el pla d'igualtat (màxim 5 punts)

• No se n'apliquen: 0 punts

• Es presenten 1 o 2 mesures o eines: 2 punts

• Es presenten 3 o més mesures o eines: 4 punts

• L'entitat disposa de pla d'igualtat: 1 punt

El punt per disposar de pla d'igualtat és acumulatiu a la resta de puntuació obtinguda en aquest apartat.

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 37 punts)

2.1. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes amb les mateixes característiques. Es valorarà a partir de la data que consti en el certificat dels anys de funcionament i fins al moment de la publicació de la convocatòria (màxim 5 punts)

• Entre 1 i 3 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 1 punt

• Entre 4 i 6 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 2 punts

• Entre 7 i 8 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 3 punts

• Entre 9 i 10 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 4 punts

• Més de 10 anys d'experiència prèvia en programes o serveis de serveis socials: 5 punts

2.2. Experiència prèvia en programes d'IRPF (màxim 5 punts)

• Entre 1 i 3 anys d'experiència prèvia en programes d'IRPF: 1 punt

• Entre 4 i 6 anys d'experiència prèvia en programes d'IRPF: 2 punts

• Entre 7 i 8 anys d'experiència prèvia en programes d'IRPF: 3 punts

• Entre 9 i 10 anys d'experiència prèvia en programes d'IRPF: 4 punts

• Més de 10 anys d'experiència prèvia en programes d'IRPF: 5 punts

2.3. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte i inclusió entre el personal de grups vulnerables (persones amb discapacitat, persones víctimes de violència de gènere, persones aturades, dones més grans de 45 anys, persones més grans de 55 anys o persones aturades de llarga durada) (màxim 7 punts)

• Ràtios segons criteris de cobertura i eficiència (usuaris/professionals; proporció d'atenció directa/indirecta, etc.): de 0 a 3 punts

• Adequació dels perfils formatius i les titulacions als objectius i les activitats programades: de 0 a 3 punts

• Contractació de treballadors pertanyents a col·lectius específics: màxim 1 punt

2.4. Compromís de voluntariat específic per al projecte (màxim 3 punts)

• No hi ha voluntariat al projecte: 0 punts

• Hi ha voluntariat al projecte, però l'entitat no està inscrita en el Cens d'entitats de voluntariat: 1 punt

• Hi ha voluntariat al projecte i l'entitat està inscrita en el Cens d'entitats de voluntariat: 3 punts

2.5. Condicions laborals (màxim 5 punts)

• Les remuneracions de tot el personal que participa directament en el desenvolupament del projecte no superen, almenys en un 5 %, les que estableixen les taules salarials del Conveni col·lectiu d'acció i intervenció social 2022-2024 (BOE núm. 179, de 28 de juliol de 2023): 0 punts

• Les remuneracions de tot el personal que participa directament en el desenvolupament del projecte superen, almenys en un 5 %, les que estableixen les taules salarials del Conveni col·lectiu d'acció i intervenció social 2022-2024 (BOE núm. 179, de 28 de juliol de 2023): 2 punts

• Les remuneracions de tot el personal que participa directament en el desenvolupament del projecte superen, almenys en un 10 %, les que estableixen les taules salarials del Conveni col·lectiu d'acció i intervenció social 2022-2024 (BOE núm. 179, de 28 de juliol de 2023): 5 punts

2.6. Pla de formació per al personal. Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el pla de formació (màxim 2 punts)

• L'entitat no disposa de pla de formació: 0 punts

• L'entitat disposa de pla de formació: 2 punts

2.7. Treball en xarxa amb altres recursos o entitats. Amb la sol·licitud s'han d'aportar els documents de compromís de col·laboració amb altres recursos (màxim 4 punts)

• El programa no presenta cap compromís documentat de treball en xarxa amb cap servei públic d'ocupació, salut, educació o serveis socials o entitat social inscrita en el RUSS: 0 punts

• El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb una o més entitats socials inscrites en el RUSS: 1 punt

• El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb un servei públic d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 2 punts

• El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb 2 o més serveis públics d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 3 punts

2.8. Certificació de qualitat. Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el certificat o la documentació que acrediti que està en tramitació (màxim 2 punts)

• No es disposa de certificat: 0 punts

• L'obtenció del certificat està en tramitació: 1 punt

• Es disposa de certificat vigent: 2 punts

2.9. Innovació. Es consideren els projectes innovadors amb una antiguitat de fins a 3 anys en el territori de les Illes Balears (màxim 4 punts)

• L'entitat no preveu noves solucions ni nous models metodològics rellevants dins el projecte per respondre a les necessitats i als reptes socials, o sí que els preveu però no són aplicables a altres contexts: 0 punts

• L'entitat preveu noves solucions i nous models metodològics rellevants dins el projecte, però són difícils d'aplicar a altres contexts per respondre a les necessitats i als reptes socials: 2 punts

• L'entitat preveu noves solucions i nous models metodològics rellevants dins el projecte i són aplicables a altres contexts per respondre a les necessitats i als reptes socials: 4 punts

Bloc 3. Incompliment del deure d'haver aplicat les quantitats rebudes a les finalitats per a les quals s'hagin atorgat subvencions en la convocatòria anterior

Per l'incompliment del deure d'haver aplicat les quantitats rebudes a les finalitats per a les quals s'hagin concedit subvencions en la convocatòria anterior, es restaran 5 punts per cada projecte en el qual, una vegada concedida la subvenció, no es va executar.

 

b) Per determinar l'import de la subvenció, s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula anterior.

c) La puntuació mínima necessària perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 50 punts.

d) Si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima establerta en l'apartat anterior no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat.

e) En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les regles següents:

  • L'import de la subvenció serà el resultat directe d'aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb dos decimals, a l'import sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50 % de l'import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100 % per a les sol·licituds que obtenguin la puntuació màxima de 100 punts.
  • S'ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import de la sol·licitud aprovada i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.
  • En el cas que la suma dels imports totals dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries superi l'import total del pressupost assignat d'acord amb el límit previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'ajut assignat inicialment.
  • Una vegada acabada la fase de determinació dels imports, i en cas de reformulació, es pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, amb el límit del 45 % previst en el punt 11.7 de la convocatòria.

13. Pagament dels ajuts

1. Per finançar el funcionament dels projectes, es faran dos pagaments, corresponents a cada una de les anualitats:

a) El primer pagament de la subvenció, corresponent a l'execució del projecte durant l'anualitat 2025, serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, durant l'exercici de 2024, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) El segon pagament de la subvenció, corresponent a l'execució del projecte durant l'anualitat 2026, serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, durant l'exercici de 2025, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els pagaments prevists en el punt 13.1 suposen una bestreta superior al 75 % de l'import màxim previst en aquesta convocatòria, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia de l'Acord del Consell de Govern del dia 19 d'abril de 2024.

14. Justificació

1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat per a cada anualitat com a màxim el 31 de març de l'exercici següent al de l'execució de les actuacions.

2. Les subvencions s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

A l'informe d'auditoria s'ha d'adjuntar el compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts, que ha d'incloure:

  • Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció. Aquest certificat ha d'acreditar la realització total i efectiva de l'activitat i que s'han aplicat tots els fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció quan es presenti cada justificació parcial.
  • Un informe tècnic anual complet i detallat del projecte executat en conjunt i una avaluació també anual, d'acord amb el model que facilita la Direcció General d'Afers Socials (disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
  • Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.

d) Una declaració responsable de l'entitat, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

4. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026, d'acord amb la sol·licitud presentada i l'anualitat justificada. Les factures justificatives de l'informe d'auditoria poden tenir com a data límit el 31 de març de l'exercici posterior al que s'hagi auditat. També s'admetran les factures amb data límit del 31 de gener sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte.

5. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2026 i de 2027, en el primer i el segon any d'execució, respectivament.

6. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l'endemà de la notificació per mitjans electrònics a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

15. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa aplicable. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar com a màxim el 28 de febrer de 2026 o de 2027, segons el període d'execució a què faci referència, i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

3. En el cas que l'òrgan competent resolgui acceptar la sol·licitud d'ampliació del termini de justificació de la subvenció, tant les factures de l'informe d'auditoria com el pagament poden tenir com a data límit la data d'ampliació del termini de justificació de la subvenció.

16. Formes de justificació admissibles

1. Són formes de justificació admissibles les següents:

a) Personal contractat: originals o còpies digitalitzades de nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

b) Col·laboracions de professionals en l'organització general de l'entitat: originals o còpies digitalitzades de factures signades pel perceptor o perceptora en què constin nom i llinatges i NIF del perceptor o perceptora, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l'import total i la retenció efectuada a càrrec de l'IRPF.

c) Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting, etc.): originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

d) Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i rebuts o justificants corresponents de transferència bancària.

e) Despeses d'assegurances del local on es desenvolupen el programa o les activitats: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.

f) Subministrament de fungibles i d'altres béns no inventariables: originals o còpies digitalitzades de factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa.

g) Despeses d'assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

h) Assistència i participació en assemblees, cursos, conferències, actes i activitats similars per millorar la formació i la gestió de la qualitat dels recursos i les activitats de l'entitat o la coordinació en els diversos àmbits territorials: originals o còpies digitalitzades de factures de despesa amb especificació dels conceptes i el NIF del receptor, degudament signats i amb el certificat d'assistència.

i) Campanyes de publicitat o difusió del projecte i dels objectius: certificat de realització de la campanya expedit pel mitjà utilitzat, amb les factures corresponents i un exemplar del mitjà, en el qual ha de constar el suport de la Conselleria.

j) Difusió, publicació i edició de revistes, estudis o informes, i creació o manteniment del lloc web, sempre que estiguin relacionats directament amb el projecte: originals o còpies digitalitzades de factures o rebuts amb l'IVA inclòs i descomptes de l'IRPF dels professionals o col·laboradors.

k) Mitjans de transport utilitzats per a la realització del servei: originals o còpies digitalitzades de factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora i de l'entitat receptora del servei o del bé, i la data d'emissió i de pagament.

l) Ajuts econòmics per a les persones usuàries dels serveis per a transport, aliments i productes de primera necessitat, beques de formació i similars:

  • Rebuts signats pel beneficiari de l'ajuda en els quals han de constar les inicials del seu nom i llinatges i els 4 primers números del DNI o NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajuda en cas que es tracti de prestacions en espècie.
  • Un certificat d'una treballadora o treballador social col·legiat que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajuda forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.
  • Factures originals o còpies digitalitzades acreditatives de la despesa a nom del beneficiari o de l'entitat executant del programa, en el cas que es tracti de prestacions en espècie.

2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministraments, administracions públiques, etc., descarregats dels llocs web o tramesos per correu electrònic.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per executar l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

17. Subcontractació

D'acord amb el que preveu l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021:

  • La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.
  • Quan la subcontractació no superi el 50 %, la persona o entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.
  • Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, a més de la prescripció esmentada en l'apartat anterior, la subcontractació està sotmesa al compliment del requisits següents:

a) Que el contracte se subscrigui per escrit.

b) Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització d'aquest contracte.

Les despeses d'assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.

  • Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

18. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també l'accés a les activitats del projecte subvencionat de les persones de la Direcció General d'Afers Socials responsables de fer-ne el seguiment.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

19. Revocació dels ajuts concedits

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

20. Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

21. Compatibilitat

1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració General de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per dur a terme activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria no poden finançar actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades en el contingut, els objectius específics i els recursos aplicats de les que estiguin incloses en el contracte o concert corresponent.

3. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

22. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

23. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.